• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowiska to w Gdańsku wciąż rzadkość

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.
  • Zielone torowisko na Węźle Kliniczna. Mimo remontu wciąż nie uwzględniono tutaj potrzeb ruchu pieszego.

Gdańsk zajmuje siódme miejsce w rankingu miast z zielonymi torowiskami tramwajowymi. Specjaliści przekonują, że to rozwiązanie jest nie tylko estetyczne, ale znacznie wycisza ruch pojazdów. Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy.



Czy należy tworzyć więcej zielonych torowisk tramwajowych?

Łączna długość tzw. zielonych torowisk tramwajowych w Polsce wynosi ok. 95 km pojedynczego toru - tak wynika z analizy Tines Capital Group, międzynarodowego holdingu budowlanego.

Niekwestionowanym rekordzistą w tym zakresie pozostaje Kraków, który może pochwalić się aż 28 km pojedynczego toru wykonanego w tej technologii (tj. 14 proc. torowisk). Na drugim końcu jest Olsztyn z 280 m długości zielonego toru (2,5 proc. torowisk).

Gdańsk w tym zestawieniu zajmuje siódme miejsce z trawiastymi torowiskami o długości 2,7 km toru pojedynczego (ok. 2,5 proc. całej sieci).

- Nowoczesne konstrukcje torowisk tramwajowych to oprócz estetyki przede wszystkim możliwość redukowania hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia. Takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast - przekonuje Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group.
Eksperci z Tines wyliczają dodatkowe zalety szyn otulonych trawą: oczyszczanie spalin emitowanych w ruchu drogowym, absorpcja wody opadowej czy ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła poprzez wchłanianie wody i jej miarowe parowanie.

- W niektórych niemieckich miastach nawet 70 proc. długości torowisk jest zielonych, a tendencja zastępowania asfaltu lub tłucznia kamiennego jako zabudowy torowiska jest w Europie coraz bardziej powszechna - mówi Wojciech Oleksiewicz z Politechniki Warszawskiej.
Gdańsk na razie wykonał dwa odcinki tego typu i za każdym razem podyktowane było to przede wszystkim próbą obniżenia hałasu: na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska w bliskim sąsiedztwie zabudowań ul. Okrąg oraz na ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż niskiej zabudowy jedno- i wielorodzinnej wraz z wykonaniem trawiastego torowiska na pętli Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska.

Ich utrzymanie można ocenić na poziomie dostatecznym. Często trawa jest nieprzycięta, a do tego jak na dłoni widać błędy projektowe. Na Węźle Kliniczna mimo kompleksowego remontu nie wykonano chodników w miejscach przedeptów, więc dzisiaj piesi niszczą wykonaną zieleń.

Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo. Wjazd na pętlę tramwajową Jelitkowo.
Na pętli Jelitkowo trawę rozjeżdżają pojazdy Zakładu Komunikacji Miejskiej i techniczne.

- W torowisku wpuszczona jest specjalna nawierzchnia dla samochodów. Droga ta została zaprojektowana i wykonana do obsług pętli. Oprócz nas, z drogi serwisowej korzystają pojazdy wykonujące obsługę torów i sieci na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni - wyjaśnia Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Ze wstępnych założeń nowych tras tramwajowych w Gdańsku wynika, ze nadal dominującą technologią będzie torowisko tradycyjne, gdzie przestrzeń pomiędzy szynami wypełni tłuczeń.

Zielone torowiska tramwajowe Create column charts

Opinie (112) 3 zablokowane

  • Minusem jest potrzeba regularnej pielęgnacji trawy. (9)

    A to malo mamy bezrobotnych? Pijaczkow, alimenciarzy, ktorzy dzien rozpoczynaja o zimnego kapselka.

    • 100 10

    • Kijowski na przykład (4)

      • 21 9

      • (3)

        Kijowski ma już gwarantowaną specjalną emeryturę 6000 zł za walkę o demokrację.

        Musi się tylko zmienić władza, bo ta to najwyżej wsadzi go za kratki za alimenty.

        • 11 2

        • Chyba walkę "z demokracją" - jeśli ktoś atakuje demokratycznie wybrana władzę/prezydenta to jawnie atakuje demokrację.
          Zrozum najpierw takie oczywistości zamiast pisać idiotyzmy...

          • 0 0

        • (1)

          Czyli powinien siedzieć jak mysz pod miotłą a pisowcy mogą harcować jak im się podoba?

          • 2 8

          • No tak bo on taki prawy,ze musi walczyc ze zlym PiSem. Dwa - obrona demokracji? Gdyby o nia walczyli bo jej by nie bylo to raczej nie skakaliby w rytm np. Giertycha. Trzy - szkoda,ze nie przeszkadza KODowi stanie w pierwszym rzedzie z oderwana od koryta opozycja. Gdzie byl Kijowski przy ich akcjach?

            • 10 2

    • (2)

      Minusem jest to, że po takiej trawce nie przejedzie pojazd uprzywilejowany. Wzdłuż głównych arterii powinno się robić torowiska umieszczone w betonie/asfalcie, by w razie czego karetka/straż pożarna mogła dzięki nim ominąć korki.

      • 8 8

      • Dlatego wszędzie gdzie są korki trzeba wydzielać buspasy lub pasy dla rowerów.

        • 2 4

      • ale woda plynie po czyms takim

        efekt widoczny dwa tygodnie temu, jak w super rozwinietym i zabetonowanym centrum popadalo caly dzien

        • 8 0

    • To są ludzie, którzy taką pracą się nie zhańbią.

      • 30 1

  • Gdańsk ma najlepszą komunikację w Polsce. (18)

    Należy dokończyć i poprawić PKM, niech jeździ do Tczewa i Gdyni oraz pod cemtra handlowe i będzie ok.
    Za parę lat zielone torowiska będą w całym mieście.

    A za kilka lat Gdańsk będzie miał darmową ZKM. Przekonacie się sami.
    Szkoda, że zlikwidowali WPK. Trójmiasto powinno posiadać jedną firmę - ZKM wspólną.

    • 122 76

    • Jedną firmę? A gdzie powsadzać wszystkich lojalnych zasłużonych i rodziny ? (7)

      • 29 0

      • Najlepsza? (6)

        Czas podrozy do pracy:
        Komunikacja miejska - 40 minut
        Rower - 25 minut
        Samochód - 15 minut.

        I dlatego z komunikacji miejskiej po prostu nie korzystam.

        • 34 7

        • (2)

          a ile czasu szukasz miejsca do parkowania?

          • 2 2

          • akurat jak ja przyjeżdżam to mam cały parking pusty

            • 3 0

          • A dlaczego nie zapytasz, ile czasu zajmuje mi dojście na/z przystanku?

            Bo wtedy trzeba będzie doliczyć jeszcze kilka minut do dojazdu komunikacją miejską.

            Zrozum - dla wielu komunikacja miejska jest w tym miescie nieatrakcyjna. A jest juz wyjatkowo nie atrakcyjna, gdy odbieram dziecko z przedszkola.

            • 5 0

        • (2)

          Spróbuj tego testu na trasie Reda Gdańsk

          • 9 5

          • Może być na trasie Gdańsk Morena - Gdynia Stocznia?

            rower - 65 minut
            komunikacja miejska - 55 minut
            samochód - 35 minut

            to już lepiej rower lub samochód

            • 1 0

          • Rozmawiamy o komunikacji w Gdansk,

            wiec nie widze powodu.

            • 8 0

    • żart (3)

      Za kazdym razem jak jestem w Gdansku to podroz autobusem z punktu A do punktu B wiedzie totalnie naokolo.

      • 35 20

      • Poszukaj lepiej połączeń (2)

        albo zmień położenie pkt A albo pkt B :-)

        • 25 22

        • "albo zmień położenie pkt A albo pkt B :-)"

          hahaha, no to teraz pojechałaś Radunia!. Zgadzam się z poprzednikiem.

          Poza tym Gdańsk ma jedną z gorszych komunikacji miejskich a do tego brak przywileju dla tramwajów.

          • 4 0

        • Podpisz się "forum kretyna"

          • 5 2

    • Trawy dają schronienie innym roślinom, a te żywią miejską faunę. Trawa pozatym obniża temperaturę powietrza i podłoża w lecie, pochłania wodę deszczową, zapobiega erozji i unoszeniu się kurzu, filtruje powietrze i wodę, no i zmniejsza hałas.

      • 6 0

    • jeśli tak sądzisz mało widziałeś (2)

      w Polsce nawet pomijając Warszawę (z oczywistych powodów) gdańska komunikacja gorzej wypada od np. krakowskiej. Co z tego że mamy nowoczesny tabor i wyremontowane torowiska jak częstotliwość połączeń jest niewystarczająca - linie autobusowe jeżdżące częściej niż co 15 min. można policzyć na wyciągnięcie ręki. W przypadku tramwajów najlepszym przykładem jest wiecznie zapełniona 2-jka. Dodatkowo fatalne czasy przejazdów spowodowane brakiem buspasów i jakiegokolwiek priorytetu dla tramwajów - w Gdańsku niewykonalne a w takiej Bydgoszczy działa. O Krakowie nie wspominając ...

      Podsumowując - co z tego że jadę nowym tramwajem po wyremontowanym torowisku skoro tramwaj jest przepełniony (a w 3x105 Na byłoby luźnawo) a dodatkowo dosłownie toczy tak że można go wyprzedzić na rowerze jadąc w lakierkach ;)

      • 44 8

      • Kraków ?

        chyba nigdy nie utknąłeś w tramwaju w korku...

        • 6 0

      • W Warszawie sprawa z tramwajami jest podobna. W wielu miejscach, właśnie ze względu na hałas, jak i inne warunki, prędkość jest ograniczona do 30km/h.

        Jedynym wyjściem są autobusy, często na buspasach, które kursują co kilka minut.

        • 5 12

    • Dobre prochy

      daj namiary na dealera :) Najlepsza - haha. Brak zintegrowanych rozwiazan, wspolny dzialan, zarzadow, jednej wizji i co najwazniejsze tanich biletow :)

      • 15 10

    • Nawet bezpłatna komunikacja nie jest darmowa

      • 39 3

  • Bo Brmg i um lubują bsie w betonie a później się dziwią że jest powodz (8)

    Dalej niech blokują powstanie parków i zielencow i promują ścisłą zabudowę.

    Ile powodzi trzeba by zmadrzeli a może jednak lobby deweloperskie ma ich w garści?...

    • 90 17

    • Jestes ignorantem

      • 1 1

    • co to jest brmg? (4)

      • 7 4

      • biuro rozwou miasta gdanska (3)

        • 5 5

        • Nie ma czegos takiego jak brmg. (2)

          Jest albo DRMG albo BRG.

          • 4 2

          • (1)

            Kazfy zrozunial oprocz ciebie pseudogeniuszu

            • 1 6

            • To co autor Twoim zdaniem autor mial na mysli?

              • 2 0

    • z ta zielenia to jest tak jak z drogami, (1)

      niewazne ile drog zbudujesz to i tak w koncu beda korki, nie wazne ile bedzie zieleni i zbiornikow retencyjnych to i tak w koncu przyjdzie taka ulewa, ze bedzie powodz, powodzenia

      • 5 8

      • Masz rację wytnijmy więc cały park trójmiejski i pobudujmy tam osiedla

        • 3 5

  • Prawda o tramwajach (4)

    "możliwość redukowania hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia"

    Jedynym skutecznym sposobem zredukowania hałasu tramwajów, to ich likwidacja. Choćby nie wiem jakie technologie próbowali wdrażać, hałas toczonych metalowych kół, po metalowych szynach, zawsze będzie nie do zniesienia.

    W Warszawie już grube pieniądze poszły na remonty i inne cuda, aby zniwelować hałas, a mimo to jedynym "skutecznym" sposobem okazał się limit prędkości tramwaju do 30km/h. Szybki transport, nie?

    • 4 19

    • (1)

      No jak Janusz ze szwagrem robili to torowisko, to i moze halasuje. Proponuje przejsc/przejechac sie rowerem wzdluz torowisk prowadzacych z centrum do petli swietokrzyskiej. Mimo ze czasami motorniczy probuja pobic rekord predkosci na odcinku wzdluz Havla, to i tak poziom halasu jest bardzo niski. No chyba, ze miales wsrod swoich przodkow nietoperza i masz bardzo wyczulony zmysl sluchu, lub co rano musisz leczyc kaca giganta, to pewnie i kot skradajacy sie po pierzynie jest nieznosnie halasliwy...

      • 0 1

      • To nie są moje odczucia, tylko wnioski na podstawie badań zleconych przez miasto Warszawa. Inaczej będzie na Havla - prostej, niezabudowanej blisko budynkami drodze, a inaczej to wygląda w mieście pełnym zakrętów.

        • 0 0

    • Czyli w takich Niemczech zmienili prawa fizyki. Tam potrafili to wyciszyc cudotworcy. (1)

      • 6 4

      • Mieszkasz tam na co dzień? Czy przeczytałeś w internetach, że" w niemczech to mają lepiej"?

        • 3 5

  • tylko to kosztuje (5)

    zaczynając od kosztów budowy, czyli zasianie odpowiednich mieszanek traw (kostrzewa, życica, wiechlina) na warstwie humusu oraz instalacja systemów nawadinaia. Potem przychdzi czas na regularną pielęgnację, gdzie przykładowo Poznań na swoje niecałe 7km wydaje ok. 80 tys. zł rocznie. do tego dochodzi ok. 15 tys. zł rocznie na naprawy systemu nawadniania. Czasem dochodzą też renowacje trawników, jak np. w 2015, gdzie koszotwało to ok. 51 000 zł.

    • 25 14

    • Niech rosną rośliny polne. Co to szkodzi? Torowisko na Grunwaldzkiej było kiedyś całe w mleczach i wyglądało to uroczo.

      • 2 0

    • (2)

      I nie wszędzie się to sprawdzi, dlatego że jest to niepraktyczne dla służb ratunkowych, które nie mogą ominąć korka torowiskiem.

      Takie sianie trawy ma sens tylko na mało uczęszczanych liniach tramwajowych. Tylko tutaj rodzi się wtedy sens w ogóle utrzymywania takiej linii.

      • 6 10

      • a teraz to karetki jeżdżą po torowisku?

        • 17 0

      • A po tluczniu minie?

        Przeciez jasne jest, ze trawa ma byc zamiast tlucznia, a w jezdni...

        • 19 4

    • stać Nas przecież

      • 2 2

  • Szkoda (1)

    Szkoda, że w zestawieniu brakuje np. Elbląga gdzie trawiastych torowisk chyba jest bardzo dużo (i bynajmniej nie ma to związku z ich nowoczesnością :P )

    • 1 0

    • wg4

      wiesz...wstawili aglomerację olsztyńską, która drze koty z Elblągiem. Masz rację z torowiskami w Elblągu tam 90% torowisk jest zazielenionych, mało tego obsadzone są ozdobnymi krzewinkami. Linie tramwajowe są rozbudowywane. Ostatnio inwestycja się nie powiodła bo właśnie "stolica mazur" z którymi Elbląg ma tyle wspólnego co zeszłoroczny śnieg z majowymi bzami, okradł miasto i postanowił zbudować linie tramwajowe u siebie...nie wiem po co...wieś co las i jezioro.

      • 0 0

  • (1)

    No tak, piesi chodząc koło, po trawiastym torowisku niszczą zieleń ale psiarze sr*jacymi pieskami na trawnikach i klombach kwiatowych już nie niszczą tego.....

    • 10 4

    • Psia kupka jak i siuski nie niszcza trawnika, lecz go użyźniają. Słyszałeś koziołku matołku o naturalnych nawozach?

      • 0 4

  • Nawet Olsztyn i Toruń ma linie tramwajowe, a w Gdyni "nie da się" (5)

    • 10 8

    • (1)

      w Gdyni są trolejbusy, o wiele lepsze rozwiązanie, mniej hałasu, mniej smrodu, mniej drgań budynków, i więcej miejsca na ulicy i co najważniejsze o wiele niższe koszty, trakcje są i tu i tam, ale szyn już nie potrzeba i remontowania ich, etc.

      • 5 12

      • A w Gdyni to murzynów na plaży biją...

        • 2 1

    • lepsze sa busy na cng lub lpg plus buspas

      • 3 1

    • Tramwaj jest dobrym rozwiązaniem w dużych miastach.

      Mniejsze miasteczka nie mają aż tak dużych potrzeb przewozowych i tam wystarczą autobusy, trolejbusy itp.

      • 3 1

    • Na szczęście tego g*wna u nas nie ma!

      • 4 7

  • (1)

    chyba najgorzej wygląda torowisko na skrzyżowaniu Rakoczego/Bulońska, wielkie skrzyżowanie zalane betonem jakby go kto szlauchem wylał i tak zostawił... a kiedyś tam zielono było na środku

    • 7 1

    • A jeszcze parę tysięcy lat temu był tam bór i beztrosko hasały sobie dziczki i inne tury... Ah ta cywilizacja...

      • 0 0

  • (7)

    nie lubię przebywać w Gdańsku ponieważ czuć tam specyficzny "posmak" powietrza właśnie od tramwajów, torów. Zielone torowiska pomogły by w pozbyciu się tego.
    Proszę zauważyć jak wyglądają budynki w pobliżu torów tramwajowych, a nawet SKM. Można zaobserwować taki rdzawy "nalot" na murach, chodnikach, antenach satelitarnych etc, a zimą na śniegu. Najwięcej tego w pobliżu torów SKM, jednakże w starej części Gdańska widać to gdzie jest znacznie większy ruch tramwajowy. Wy to wszytko wdychacie na co dzień, taki sam "osad" macie na sobie, i w drogach oddechowych. Zieleń jest szansą na zmniejszenie tego problemu.
    Gdynia ma trolejbusy, to jest lepsze rozwiązanie, podobnie jak tramwaje są zasilane prądem i nie emitują spalin, a dodatkowo nie ma szyn, które są przyczyną powstawania tego syfu dookoła. Dodatkowo koszty remontu torowisk, drgania budynków dookoła, hałas i wiele innych czynników. Warto to wszystko przemyśleć. Choć na niektórych trasach puścić trolejbusy zamiast tramwajów, tam gdzie są stare zabytkowe budynki, oraz gdzie mieszkańcy nie chcą tramwajów. Nie patrzeć na to że tramwaj to wizytówka miasta, czas myśleć o ekonomiczniejszych środkach komunikacji zbiorowej, jak i jak najmniejszych skutkach jakie niosą za sobą tramwaje i torowiska.

    • 6 18

    • Duże miasto ma duże potrzeby przewozowe. Transport szynowy jest w nim niezbędny. (1)

      W małych miasteczkach, gdzie jeździ pięć osób na krzyż, wystarczy autobus albo trolejbus.

      • 4 1

      • rozumiem że wg ciebie Gdynia jest małym miasteczkiem, w porównaniu z Gdańskiem to pewnie tak, choć trasy trolejbusowe ciągną się od Cisowej a kończą np na Kaczych Bukach, bardzo długa odległość, kompletnie oblężone mimo autobusów jadących na podobnej trasie, a nawet tej samej.
        Nie znam miasta gdzie jeździ 5 osób na krzyż, a przepraszam Kościerzyna, dlatego pozwolili sobie na darmową komunikację, autobus chyba kursuje raz na godzinę o ile pamięć mnie nie myli.

        • 1 1

    • Dętka (1)

      tramwaj opiłki, trolejbus- starta guma z opon

      • 6 0

      • to też prawda, nie ma idealnych rozwiązań i wszystko ma swoje zalety jak i wady. tyle że te "opiłki" jednak są wszędzie, guma z opon przynajmniej nie widoczna, ale hałas z torowiska, i drgania w pobliżu budynków, to jest trudne do zniesienia, zwłaszcza jeśli linia przebiega bardzo blisko starych budynków, albo gdy mieszka się w pobliżu zajezdni. Choć za pewne są osoby które lubią do szuka posłuchać stukotu, i cieszą ich drgania starej kamienicy

        • 1 2

    • (1)

      Nie musisz, wracaj na wieś

      • 7 3

      • niestety nie mam możliwości zamieszania na wsi, ale wolę moje miasto, mniej hałaśliwe, lżejsze powietrze i co ważniejsze, mniej wrednych osób jak ty, które nie potrafią podjąć merytorycznej dyskusji tylko dopierniczać. Niestety z tego słynie wielu mieszkańców Gdańska, zwłaszcza na tym portalu, co jest żenujace (całe szczęście tylko część) że dla was wszyscy są bee, wszystkie miasta bee, bo Gdańsk najlepszy, uhh jak dobrze że przebywam tam góra 2 razy w miesiącu

        • 1 2

    • Trolejbusy to przeżytek

      Linie trolejbusów likwiduje się. Nawet w Szwajcarii i Austrii. W Insbrucku zastąpili trolejbusy tramwajami.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane