• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zimą będziemy zamawiać tabor dla PKM. Jaki? Niespotykany

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować. Pomorską Koleją Metropolitalną mamy jeździć szybko i komfortowo. Jednak wciąż nie wiadomo, czym będziemy podróżować.

Na przełomie tego i przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 składów, które pojadą szlakiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeśli kontrakt pozyska firma z Polski, będzie musiała wyśrubować parametry swoich maszyn.



- Na polskich szlakach kolejowych nie ma pociągów, które sprostałyby wymogom stawianym przez linię PKM - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. - Wszystko przez 134-metrową różnicę terenu między stacją Gdańsk-Wrzeszcz a Matarnia.

Wyśrubowanych parametrów, które mają spełniać przyszłe pociągi na nowej linii kolejowej, wymagają przedstawiciele Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Budowę zleca natomiast spółka PKM, która odpowiada za powstanie szlaku miedzy Wrzeszczem a Osową.

- 10 składów dwuczłonowych ma obsłużyć naszą linię przy częstotliwości: cztery pociągi co 15 minut z Wrzeszcza w kierunku Gdyni i jeden skład na godzinę w stronę Kościerzyny - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

By zapewnić tak systematyczne przejazdy, parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i odpowiednią przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i przy tym dodatkowo jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma w nowych składach wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Na jakim etapie jest przygotowywanie dokumentacji dla zamówienia składów? - Trwa aktualnie opracowywanie studium wykonalności dla tego zamówienia. Ponadto oczekujemy na wpisanie projektu nabycia taboru na podstawową listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo pomorskie ma otrzymać dotację na ten cel w wysokości 59 proc. kosztów kwalifikowanych. W budżecie województwa jest już utworzona rezerwa na ten cel - tłumaczy Eugeniusz Manikowski.

Na razie trudno oszacować koszty przyszłych maszyn. Ciężko też urzędnikom z PUM wskazać konkretny termin ogłoszenia przetargu na tabor. - Jeśli wszystko pójdzie gładko, przetarg ogłosimy na przełomie tego i przyszłego roku - zdradza nam Manikowski.

Produkcja 10 spalinowych zespołów trakcyjnych to łakomy kąsek dla polskich firm: Newag z Nowego Sącza i PESA z Bydgoszczy oraz Bombardier Transportation Polska. Dwie pierwsze firmy już dostarczały dla Województwa Pomorskiego swoje najnowsze produkty - spalinowe zespoły trakcyjne. Można je napotkać na kaszubskich szlakach kolejowych. Jednak projektanci będą musieli dostosować te maszyny do wymogów stawianych dla taboru przyszłej linii PKM.

Warto jednak podkreślić, co zresztą potwierdzają specjaliści rynku kolejowego, że jeśli przetarg na budowę linii w Gdańsku wygra firma z zagranicy, do przetargu na tabor mogą przystąpić producenci spalinowych zespołów trakcyjnych z kraju wykonawcy kolejowej magistrali. Jeśli będą to niemieccy budowlańcy, polskie firmy może czekać bój o kontrakt z firmą Siemens Mobility i jej sztandarowym pociągiem Desiro.

Przypomnijmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (254) 3 zablokowane

  • Bedzie jak z parkiem wodnym na zaspie !!Pokazywali projekty itp (1)

    ale jak zawsze sie okazało ze to tylko obiecanki dla naiwnych dla poprawy notowań wyborczych

    • 2 5

    • i na szczęście

      nie powstał.
      Jeden w Sopocie wystarczy.

      • 1 3

  • Wykosili konkurencje którą podrózowało sie taniej niz PKP czyli OLT expres (1)

    to teraz mozna dalej ludzi smuszac do śmierdzacych pociagów i obiecywac co powinni zrobic juz dawno a co zrobią napewde najwczesniej za 15 lat!!

    • 4 7

    • Jak można wykosić pralnie pieniędzy?

      Nastawiona na bankructwo w przeddzień terminu zgłoszenia rozliczenia finansowego?

      • 1 0

  • Może takie składy?

    Zagranicznie nie znaczy droższe ;))
    Tylko, że prowizorka będzie trwała potem 20 lat.... klasycznie.... zanim przyjdzie elektryfikacja...

    • 1 1

  • Niech mi ktoś wyjaśni, proszę. (2)

    Gdzie jest Gdynia w tym projekcie?
    Od długiego czasu gdy poruszany jest tu temat PKM dotyczy on tylko rejonu gdańskiego a kolej miała przejeżdżać również przez Gdynię.
    O co chodzi???

    • 6 6

    • podziękuj swojemu Słońcu Skweru (1)

      za to że wystawił was do wiatru i się odwrócił plecami na resztę

      • 5 2

      • PKM będzie obsługiwać również Gdynię tylko tam trasa jest gotowa już od 72 lat.

        • 4 0

  • oby tylko szyny kolejowe nie wyginały się na zakrętach tak jak tramwajowe (3)

    • 109 6

    • nie ma obaw, nie będą się wyginały (2)

      ...bo ich po prostu nie ma! Swoją drogą wygląda mi to na kolejny przekręt - PKM powstaje ciągle tylko na papierze, a już jest mowa o zamawianiu taboru. Po co? Żeby stał i niszczał przez dziesięciolecia? Przeczuwam jakieś wybory do rady nadzorczej albo inne roszady w najbliższym czasie. Koperty z "ofertami" zapewne już przygotowane.

      • 4 11

      • Zamówienie i wyprodukowanie trochę trwa

        Skoro przetarg ma być na przełomie roku to pewnie jego zakończenie będzie w okolicach marca. Potem miesiąc na analizę ofert i wybranie najlepszej.
        3 miesiące na odwołanie się od wyników czyli masz wtedy już sierpień.

        Sama budowa takich składów to kolejny rok potem testy i nagle się okaże, że ledwo zdążą z oddaniem.

        Dlatego nie lamentuj tylko czasem pomyśl.

        • 5 0

      • Akurat wiem od rodziny mieszkającej na planowanej trasie.

        Że w czerwcu trwały rozmowy dotyczące zakupu ziemi. Tj. targowanie się z właścicielami. Więc coś się dzieje.

        • 4 0

  • Spalinowe, nie elektryczne? Skandal (1)

    Dotąd podawano, że wybrano najdroższy wariant dla PKM, w którym miały być zespoły elektryczne. Wymieniano przy tym zalety takiego rozwiązania (szybszy start, krótsze przebiegi między stacjami, czystość, hałas itp), a teraz , tak mimochodem przemyca się informację, że będą to spalinowe. Skandal.

    • 17 10

    • Nie mimochodem.

      Składy nie mogą być zelektryfikowane, gdyż istniejąca część linii, z Gdyni w kierunku Kaszub zelektryfikowana nie jest. Tak więc elektryfikacja zostanie przeprowadzona po tym jak zelektryfikowana zostania linia na Kaszuby.

      • 4 1

  • Jaki?? Najtańszy!! (3)

    tak mówi ustawa....

    • 49 5

    • i znowu sie posypie po 3 miesiacach (1)

      powinno sie brac pod uwage stosunek jakosci do ceny, ale problem w tym jak wymiernie zmierzyc jakosc....

      • 6 1

      • Da się, firmą prywatnym si udaje.

        Może nie zawsze w 100% obiektywnie, ale wystarczająco.

        • 2 0

    • EN57

      po pięćdziesięciu modernizacjach

      • 15 0

  • (8)

    Jak zwykle ludziom nie pasuje. Nie było stadionu, hali sportowej narzekano na brak miejsca na różne imprezy/pomijam fakt jak to jest wykorzystywane/. Narzekano na brak połączenia tramwajowego z Chełmem, nowymi osiedlami na południu. Nic się nie robiło w sprawie kolei metropolitarnej był płacz. Dzisiaj płacz bo stadiony deficytowe, bo tramwaje jeżdżą po krzywych szynach a bo kolej będzie droga.
    Jeszcze sie taki nie urodził by wszystkim dogodził jednak nam Polakom to już wręcz nie możliwe. My już mamy w naturze narzekanie, marudzenie wybrzydzanie i szukanie wiecznie problemów.

    • 119 28

    • Jeśli chodzi o tramwaj na Świętokrzyską (2)

      to akurat "marudzenie" jest uzasadnione, bo zrobiono tam jakiś dziadowski bubel! Dobrze, że coś się robi, ale niech to nie będzie fuszerka, którą będzie trzeba co chwilę poprawiać...

      • 14 5

      • Odpuść, malkontentom już dziękujemy.

        • 9 0

      • akurat tramwaj na świętokrzyską znam doskonale korzystam codziennie. Jakoś jedyne co mnie wkurza to brak zgranie tramwajów z autobusami. Innych większych problemów nie widzę bynajmniej nic co by przeszkadzało w codziennym korzystaniu a nie występowało na innych liniach w Gdańsku.
        My z natury musimy marudzić, a bo tramwaj skrzypi, a bo przystanek krzywy, a bo odjechał za wcześnie, a bo przyjechał za późno. Na całym świecie coś się cały czas buduje, remontuje przerabia i dostosowuje do nowych potrzeb i technologii jednak takiego marudzenia jak u nas nie znajdziesz nigdzie.

        • 12 3

    • Z czego to się wzięło że tak wielu Polaków nie rozróżnia marudzenia od rzeczowej krytyki? Wpływ g-wnianych brukowców? Lewackich telewizorów?

      • 6 4

    • zdaje się że niektórzy mają w naturze zakuty łeb, i zaćmę na gałach.

      • 8 1

    • (2)

      jak rozumiem jeśli coś jest przepłacone niedochodowe, sfuszerowane to jest po powód do radości?
      hura cieszmy się że zbudowano stadion już zadlużony a teraz się pytamy w ankietach co z nim dalej!
      cieszmy sie zbudowaliśmy tramwaj ale szyny sie wykrzywiły!
      hura likwidujemy przemysł ale budujemy piramidę ecs!

      MY POLACY mamy w naturze nie narzekanie - tylko MYSLENIE i nie lubimy jak nas sie robi w bambuko!

      • 9 12

      • narzekasz na zadłużony stadion czy na ludzi którzy nim kierują?? Narzekasz na krzywe szyny, czy na ludzi którzy budowali linie szybko po to by nie było marudzenia /szyny są już poprawione/. Przepłacone?? Zobacz sobie opere w Hamburgu którą budują tyle lat głownie z pieniędzy miasta, koszta masakryczne a końca nie widać i jakoś ludzie tam tak nie marudzą. Stadion zadłużony - zgadza się ale to nie przez to iż został zbudowany a przez to że żle zarządzany. Pamiętam płacz kiedy budowano Ergo Arene kto za to zapłaci nigdy się nie zwróci...można dobrze poprowadzić taki interes, mozna zarabiać.

        ECS buduje polska firma korzystająca z naszych materiałów - więc nie przesadzaj. To że padają firmy jest rzeczą normalną na całym świecie. Skoro wali się ceny poniżej opłacalności to nie ma co się dziwić.

        • 9 4

      • Lubicie, lubicie...

        Mało kto w polsce na wyższym szczeblu myśli racjonalnie. Debilizm na każdym kroku. Nie okłamujmy się polaków jest akurat bardzo łatwo zrobić w bambuko...

        • 3 3

  • Ja widzę ELF-y od PESY na tej linii :)

    • 5 0

  • Ps.

    Niech ogłoszą przetarg na parowozy, też fajnie.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane