• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Złotówki czy euro: przekop będzie

msz, PAP
25 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

- Około 80 mln euro ma kosztować kanał przez Mierzeję Wiślaną. Jego budowa mogłyby ruszyć już w przyszłym roku - zapowiada minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki.

Przekopanie Mierzei Wiślanej, to:

Decyzję o budowie kanału podjęto pod koniec 2006 roku. Zdaniem Wiecheckiego, kanał będzie miał ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Elbląga i gmin nadzalewowych.

- Port w Elblągu jest gruntownie zmodernizowany. Stoi od ponad roku praktycznie pusty ze względu na niemożność porozumienia się ze stroną rosyjską - mówi minister.

Jednocześnie minister uspokaja mieszkańców Krynicy Morskiej: - Miejscowość nie zostanie odcięta od świata, gdyż projekt przewiduje budowę mostu wantowego.

Poza tym inwestycja jest istotna z punktu widzenia ekologicznego. Według Wiecheckiego zalew zaczyna być martwy, nie ma w nim tlenu i jest coraz mniej ryb.

W tegorocznym budżecie państwa zarezerwowano milion zł na przygotowanie raportu mającego stwierdzić wykonalność projektu.

- Na przełomie kwietnia i maja pieniądze zostały przekazane Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który ogłosił przetarg na studium wykonalności, raport oddziaływania na środowisko oraz dokumentację techniczną. Przetarg będzie rozstrzygnięty do końca lipca - wyjaśnia minister Wiechecki.

Finansowanie inwestycji ma teraz zatwierdzić Komisja Europejska. Jednak zdaniem ministra, nawet gdyby okazało się, że nie ma zgody na finansowanie z UE, to "jest wola premiera Jarosława Kaczyńskiego na finansowanie ze środków budżetowych".

Obecnie przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez rosyjską Cieśninę Pilawską. Z początkiem maja 2006 roku Rosjanie wstrzymali po swojej stronie Zalewu żeglugę polskich jednostek.
msz, PAP

Opinie (56)

  • CeKa, wlasnie po to robi si studium wykonalnosci.

    • 0 0

  • duża szansa dla rozwoju turystyki w regionie
    tak jak jest teraz to już gorzej być nie może

    • 0 0

  • Wiecie jaki był główny powód zarzucenia budowy elektrowni atomowej w Żarnowcu? Elektrownia była usytuowana w kraterze wygasłego wulkanu. Tak, tak!!! Nie podano tego do wiadomości publicznej, lecz co dociekliwsi mogą sprawdzić krążące w okolicznych terenach legendy o zapalających się nocami na bagnach ognikami, a na wylanym pod zbiornik na wodę betonem (grubości ponad 1 metra) tworzą się pęcherze, na które jak się stanie zapadają się, a beton wybrzuszał się w innym miejscu. Nieprawdopodobne?? Podobno przyczyna awarii w Czarnobylu był podziemny wstrząs tektoniczny.

    Po co ta dygresja??
    Właśnie po to, że większość społeczeństwa dowie się o planowanych inwestycjach i wzniosłych celach przedsięwzięcia, natomiast o ewentualnych skutkach niepowodzenia będą wiedzieli tylko decydenci, których wizja przyszłych zysków zaślepi na tyle, że nie podadzą opinii publicznej powodu do wątpienia w słuszność budowy przekopu. Panowie rządzący. W Polsce nie zbudujecie drugiej Panamy!!!!

    • 0 0

  • Wiatr w żagle dla Elbląga!

    Ta inwestycja jest bardzo potrzebna a marudzenie ekologów jest pozbawione podstaw. Holendrzy mają dziesiątki wiekszych budowli hydrotechnicznych i nie narzekają - technologia w tej chwili jest na tyle zaawansowana, że naprawdę da się spokojnie sterować pzepływem wody z zatoki na zalew i z powrotem. Przekop ma jeszce jeden niezaprzeczalny walor - będzie zabezpieczeniem przeciwpowodziowym dla Elbląga i Żuław.
    W każdym razie otwarcie Zalewu Wiślanego dla żeglarzy będzie genialne - ten region jest naprawdę piękny.

    • 0 0

  • Piotrze

    Ten region jest naprawdę piękny. I oby taki został!! Nie jestem ekologiem, lecz obawiam się, iż w momencie rozpoczęcia budowy obetnie się koszty a to doprowadzi do katastrofy. W momencie ruszenia budowy, nie będzie już można się wycofać. Nie będzie też miejsca na ewentualne opóźnienia. Polacy nie umieją zrobić niczego na czas, i tego się właśnie obawiam.

    • 0 0

  • CeKa, Piotrze

    dla porządku: zgadzam się z CeKa

    Czyż nie jest tak, że my -Polacy- jesteśmy mądrzy po szkodzie? Zdarzają się wybitne jednostki, ktore przewidują następstwa swoich czynów, jednak obecnie nam panujących o to nie podejrzewam. Owszem, można zbudować coś co zadowoli i żeglarzy i miłośników fauny/flory. Tylko dlaczego nie bierze się przykładu chociażby z wymienionych już Holendrów? Jaki jest sens wyważania otwartych już drzwi? Nie jestem ekologiem. Nie będę przykuwać się do drzewa, właziła na kominy i inne takie. Uważam jednak, że unikalne miejsca należy zachować w pierwotnym stanie /vide dolina Rospudy/. Z każdej sytuacji są co najmniej dwa wyjścia.

    • 0 0

  • dobry pomysł

    • 0 0

  • "Z każdej sytuacji są co najmniej dwa wyjścia."

    bym dyskutował:-) jakie drugie wyjście miał żyd na gestapo??

    • 0 0

  • "Zdarzają się wybitne jednostki, ktore przewidują następstwa swoich czynów, jednak obecnie nam panujących o to nie podejrzewam."
    to straszne usłyszeć, że tylko wybitne jednostki są w stanie przewidzieć następstwa swoich czynów:-)
    hmmm kaczyńscy są to jedyni znani mi politycy grający w szachy i znający szchowe ABC, a może nawet i Z:-)
    kto jak kto ale premier mw zawsze jeden ruch przewagi nad opozycją:-) a to świadczy o jedo zdolnościach jako stratega:-)

    • 0 0

  • jak w andach

    ten przekop to nieszczescie, wleje sie zalew do morza, albo
    morze sie wleje do zalewu, no i ruch jednostek sie zwiekszy na zalewie, a tam granica po wodzie, trzeba bedzie przegrodzic bo bedzie naruszenie granic unii i z szengen nas wywala, trzeba bedzie od strony morza konserwowac tor
    co miesiac bo plawy tam okrutne, a jest tam tak spokojnie,
    sielsko, po co nam ten balagan, no i po co mamy sasiada
    wkurzac, turysci beda zdjecia robic i liczyc ruskie rakiety
    wycelowane byle gdzie np w monciak wiesz w ktory punk na g.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane