• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zły stan mostu Siennickiego. Czeka go zamknięcie?

rb
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy. W 2015 r. zakończył się remont Mostu Siennickiego w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Niewykluczone, że wkrótce znów most zostanie zamknięty na czas gruntownej przebudowy.

Zaledwie pięć lat po remoncie Mostowi SiennickiemuMapka na Przeróbce grozi zamknięcie. Ekspertyza zlecona przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wykazała, że drewniane fundamenty, na których osadzony jest most, są w bardzo złym stanie, a sama konstrukcja się osuwa. Drogowcy szukają przyczyn tego stanu rzeczy. Wyniki badań poznamy jesienią.



Czy ewentualne zamknięcie i ponowny remont mostu byłby dla ciebie problemem?

Most Siennicki został przebudowany w ramach modernizacji linii tramwajowej na Przeróbkę. Jego otwarcie nastąpiło we wrześniu 2015 roku.

Prace - choć pozornie mogłoby się tak wydawać - nie były gruntowne. Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingerował wyłącznie w nawierzchnię i nie wzmocnił konstrukcji przeprawy. Most przeszedł de facto lifting, a nowy wygląd zyskały mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostały także oświetlenie i sieć trakcyjna.

Po sześciu latach okazało się, że konstrukcja mostu między Długimi Ogrodami a Przeróbką jest w opłakanym stanie - jako pierwsza opisała to "Gazeta Wyborcza Trójmiasto". Okazuje się, że już w 2019 r. w czasie przeglądu gwarancyjnego natrafiono na usterkę: zdeformowała się nawierzchnia wzdłuż dylatacji, którą trzeba było naprawić.

W sobotę, 20 czerwca, znów pojawiły się ograniczenia.

- W związku z corocznym przeglądem obiektów inżynierskich od soboty, 20 czerwca, na Moście Siennickim w ciągu ul. Siennickiej, został ograniczony ruch samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t. W związku z powyższym na obiekcie zostały ustawione znaki B-5. Ponadto rozszerzona została strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h o odcinek ul. Siennickiej od skrzyżowania z ul. Stary Dwór oraz ul. Przetoczną. Dotychczas strefa Tempo 30 obowiązywała na terenie Przeróbki od skrzyżowania ul. Siennickiej z ul. Bajki - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

90 lat trasy tramwajowej na Stogi



Zmiany w organizacji ruchu spowodowane są złym stanem technicznym drewnianych pali, na których posadowione są przyczółki mostu. Drogowcy zlecili dodatkową ekspertyzę, która ma wykazać, co jest przyczyną osuwania się konstrukcji. Do tego czasu stan techniczny mostu ma być na bieżąco monitorowany przez geodetów.

- Pierwszym sygnałem, że coś niepokojącego dzieje się z mostem, były wybrzuszenia przy dylatacjach - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Zlecona Politechnice Gdańskiej ekspertyza wykazała, że dylatacje są zakleszczone, a płyta mostu pracuje rozporowo, a więc w innym układzie obciążeń niż ten, na który most został zaprojektowany. Jeśli będzie taka konieczność, most zostanie podparty. Najczarniejszy scenariusz zakłada jego zamknięcie, ale mam nadzieję, że do tego nie dojdzie.
Na razie żadne decyzje o przebudowie czy zamknięciu Mostu Siennickiego nie zapadły. Najbardziej radykalne rozwiązanie byłoby dużym ciosem dla mieszkańców Przeróbki i Stogów, bo we wtorek po dwóch latach przebudowy ma zostać udostępniona linia tramwajowa na Stogi.

Przypomnijmy, że w tym roku w budżecie GZDiZ na remonty kładek, mostów i wiaduktów przeznaczono 4 mln zł. Modernizacji doczeka się kolejowy fragment kładki dla pieszych przy ul. Jana z Kolna, wyremontowana zostanie estakada na Rakoczego między Nowolipiem a Jaśkową Doliną oraz most nad Radunią w ciągu ul. Przybrzeżnej, gdzie wykorzystane zostaną elementy zdemontowanego mostu pontonowego w Sobieszewie.

Wideo archiwalne

rb

Opinie (296) ponad 20 zablokowanych

  • Takie czasy...

    Do dzisiaj stoją mosty wybudowane przez Rzymian, albo u nas - jeszcze w Średniowieczu. A w Gdańsku, w epoce komputerów, wysoko wykształconych inżynierów-budowlańców inwestycja nie wytrzymała nawet pięciu lat. Kto wtedy rządził w 2015r. w Gdańsku, w 215r?

    • 9 0

  • Pani Prezydent Gdańska i jej poprzednik, to wybitni samorządowcy (1)

    Broni nas przed władzą centralną i o poszanowanie Konstytucji. Nie będzie się przecież zajmować tak patologicznymi dzielnicami jak Przeróbka i Stogi, gdzie w większości mieszkają pisowcy. Dlatego też w ramach edukacji tubylców po dwuletnim remoncie torowiska zrobi się teraz 5 letni remont mostu Siennickiego. Niech żyje nam 100 lat nasz samorząd, z jedynie słusznej partii, by żyło się lepiej...

    • 12 0

    • akurat na Stogach- niestety zwolennicy obecnych władz Gdańska

      spróbuj skrytykować kogokolwiek! ...

      • 1 2

  • chciwy dwa razy traci

    a, po prawdzie, wielokrotnie traci...
    Taka robota, po taniości...
    Fundamenty za Wilhelma robione, to muszą być dobre...

    • 7 0

  • (22)

    Chyba należy rozważyć budowę drugiego nowego Mostu!

    • 205 5

    • Najlepiej wzdłuż rzeki ;-) (4)

      • 16 12

      • nietrafione

        w tym miejscu most zawsze będzie wzdłuż jakiejś rzeki...

        • 1 0

      • Mamy żart do kolejnego odcinka Familiady. (2)

        • 15 2

        • Może władze miasta wykupią materiał promocyjny? Wyjdzie prawdziwiej niż te tvn-owskie. (1)

          • 7 4

          • proponuję akcję PR za 2,5mln - jak dla spalarni

            "oby żyło się lepiej" :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

            • 2 0

    • (1)

      Musiałby najpierw być jakiś Nowak.

      • 1 0

      • na Stogach jest

        pan Janek.

        • 0 0

    • Lepiej tunel (6)

      Nie trzeba go co chwilę naprawiać

      • 6 8

      • tak

        ale na Polskim Haku.
        Blisko ale to nie to samo.
        I faktycznie, będzie on wzdłuż rzeki.

        • 0 0

      • To akurat niekoniecznie. Przynajmniej w Gdansku.

        • 1 0

      • w TVP tego nie oPiSzą (2)

        no bo jak to ... teraz po 5latach - Polska w Ruinie?

        • 4 10

        • co ma PiS do infrastruktury miejskiej, za którą odpowiadają samorządy i to nie pisowskie (1)

          • 17 3

          • Nie mają nic. Widać niektórym zanikają genitalia i próbują je jakoś powiększyć, czy coś...

            • 9 2

      • To chyba kwestia tego jak się go wybuduje...

        • 2 2

    • i sa skutki.

      wspaniale um dba o infrastrukture przez ostatnie 21 lat

      • 3 0

    • (4)

      Dokładnie. Jeden most to mało. Biorąc pod uwagę nie tylko awarie. Przeróbka, a głównie Stogi mogą być ciekawą alternatywą dla okolic Szadółek.

      • 3 4

      • Racja (3)

        Tylko, że Stogi Przeróbka i okolice to super tereny, blisko centrum Gdańska ale jakoś wciąż jakby nie dostrzeżone przez deweloperów.
        Może nie mają jak dobrać się do tych terenów a może nie chcą. Ciężko wyczuć ale skoro Letnicę daje się przerobić na miejsce super atrakcyjne to dlaczego Stogi i Przeróbka to wciąż malutkie miasteczko w wielkim mieście?

        • 8 4

        • Wyspa,na której leżą Stogi, Przeróbka,Krakowiec,Górki Zachodnie,to najpiękniejsze miejsce Gdańska obok Wyspy Sobieszewska. (2)

          Te miejsca są poważnie zaniedbane,trzeba znaleźć odpowiednią strategię. Może połączyć Stogi tunelem( również dla rowerów i pieszych) z Rudnikami,a może Górki Zachodnie z Wyspą Sobieszewska?

          • 10 5

          • Przyznam, że żart ci się udał. (1)

            • 2 6

            • Cóż Ciebie tak rozbawiło? Szuka się rozwiązań,różnych rozwiązań.

              • 4 2

    • inzynier/inrzyniezy odpowiedzialni za remont powinni sfinansowac inwestycje ponownego remontu za swoje partactwo (1)

      i oczywiscie osoby zlecajace takie zadanie od razu wywaleni na bruk

      doslownie "gigant na slomianych nogach"

      • 9 7

      • Wykonawca zrobił to co miał zrobić według opisu przedmiotu zamówienia.
        I tylko tyle.
        Ale pewnie jesteś ekspertem, znasz się na tym i masz też prawa wyborcze.
        Niestety

        • 5 4

  • No ale za to...

    ... Mamy zwężenie ulic i przejścia naziemne.

    • 5 0

  • przecież ten most był niedawno remontowany (3)

    i to za grube miliony! podobno porządnie robili dlatego trwało to podobnie jak na Stogach- długo...
    a tu okazuje się że była to tylko kosmetyka...he he Gdańsk

    • 29 2

    • jakie to znamienne

      Zrobiono wszystko "po wierzchu", czyli wymieniono całe przęsło a pominięto podpory i fundamenty...
      Most powstał ponad 100 lat temu, był największym mosem zwodzonym na Bałtyku. Powojenna historia tego mostu jest (nie)ciekawa, praktycznie nonstop w prowizorycznych łataniach (słynny leżący most saperski), w końcówce lat 80 ponoć "został rozebrany i zbudowany na nowo, węższy, ale o nośności zwiększonej do 30 ton; oddany do użytku 31 sierpnia 1989." Aż takiej skali nie pamiętam. rozebrane zostało częściowo przęsło, zmodernizowano obudowy przyczółków, podpory zostały. Ale fakt, most saperski zniknął.
      Jednak po 25 latach "znacząco wzrósł ruch samochodowy, doprowadził do znacznego zużycia konstrukcji. Dlatego też w czerwcu 2014 r. rozpoczął się remont Mostu Siennickiego, będący jednym z elementów Gdańskiego Projektu Komunikacji miejskiej "
      I też to działanie pominęło podpory...
      Ruch raczej nie wzrósł, bo w międzyczasie powstał most wantowy, Siennicki jest głównie dla linii tramwajowej.

      • 0 0

    • Tak to jest, gdy "do wadzy" dorwie się 'prezioDĘTKA'...Kto toto wybrał?!

      Obstawia się właśnie takimi "fahofcamy"...A rezultaty jej NIErządów spłacamy my - podatnicy!!!

      • 0 0

    • no byl, ale sie nie udalo

      troche wyrozumialosci :D

      • 4 1

  • Mam pytanie. Jakie jest maksymalne obciążenie mostu, w kontekście masy całkowitej jednego tramwaju typu PESA, pełnego ludzi, ok. 80 ton (W przypadku przejazdu dwóch zestawów mówimy o 160 tonach + przejeżdżające auta). Może warto rozważyć możliwość wstrzymania ruchu jednego z tramwajów, kiedy drugi znajduje się już na moście? Na tle masy pojazdów szynowych ciężarówka 10T nie robi żadnego wrażenia.

    Należałoby zlecić badania pod obciążeniem, bez udziału ludzi, gdyż ryzyko katastrofy budowlanej jest realne.

    • 3 1

  • dalej głosujcie na PO!!!

    to wspaniały gospodarz naszego miasta!!!

    • 8 0

  • nie wierzę... 5 lat temu był remont... teraz coś się sypie i okazuje się, że to fundamenty???

    Gdzie był nadzór budowlany? Ile głów za to poleci?
    Panie Prezydent Dulkiewicz, co Pani zamierza z tym zrobić???
    To granda!!!

    • 8 0

  • (1)

    hahaha jak pięknie władze miasta wyrzucają publiczną kasę zamiast zrobić raz a porządnie tak kończą się rządy pewnej partii w każdym mieście niedługo pora na kolejny zrzut ścieków do Motławy wzorem stolicy

    • 37 7

    • scieki

      zrzut scieków już był ale może być powtórka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane