• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana zasad parkowania w Gdańsku. Od poniedziałku nowa strefa i wzrost opłat

rb
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Rozpoczął się ostatni tydzień, w którym kierowcy za parkowanie w centrum Gdańska płacą i parkują według starych zasad. Od przyszłego będą musieli baczniej patrzeć na znaki, wypatrywać nowych parkomatów i przede wszystkim głębiej sięgnąć do kieszeni.



Politykę parkingową w Gdańsku oceniam:

W poniedziałek, 29 czerwca, rusza Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Nowa strefa obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody i zmusi kierowców do wnoszenia wyższych opłat. Za pierwszą godzinę zapłacimy 5,50 zł, drugą - 6,60 zł, a trzecią - 7,90 zł. Czwarta i każda kolejna godzina to znów wydatek rzędu 5,50 zł.

Od początku przyszłego tygodnia wzrosną też opłaty w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Za pierwszą godzinę postoju kierowca zapłaci 3,90 zł (obecnie 3,30 zł), drugą - 4,60 zł (teraz 3,90 zł), trzecią - 5,50 zł (dziś 4,60 zł), a za czwartą i każdą kolejną znów 3,90 zł.

Oprócz opłat i nowych obszarów, na których ruszy pobór opłat, zmienią się też dni i godziny płatnego parkowania. W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9 do 20. W zwykłej strefie pobór opłat będzie prowadzony tylko w dni powszednie.

Lokalizacja płatnych i bezpłatnych stref parkowania obowiązujących w Gdańsku od 29 czerwca. Lokalizacja płatnych i bezpłatnych stref parkowania obowiązujących w Gdańsku od 29 czerwca.
Kierowcy muszą też pamiętać, by od poniedziałku podczas wnoszenia opłaty wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. Dotychczas było to czynnością dobrowolną, ale od przyszłego tygodnia stanie się obowiązkiem.

Aby umożliwić obsługę nowej strefy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął w poniedziałek instalację 23 nowych parkomatów. Urządzenia pojawiają się m.in. na Długich Ogrodach, Angielskiej Grobli, Szafarni, Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej i Sadowej.

- We wtorek ruszy też kampania informacyjna na naszych kanałach w mediach społecznościowych oraz akcja ulotkowa, by informacja o planowanych zmianach dotarła do jak największej liczby kierowców - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Zmiany w opłatach za postój pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania dotyczyć będą także abonamentów. Miesięczny abonament za możliwość parkowania w sektorach SPP wzrośnie o 50 zł i kosztować będzie 550 zł. Nie będzie on jednak uprawniać do parkowaniu w sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

Z kolei abonament za postój w ŚSPP wynosić będzie 800 zł miesięcznie i umożliwi korzystanie również z miejsc w sektorach SPP. Nie zmieni się natomiast wysokość opłat dla posiadaczy kart opłaty zryczałtowanej mieszkańca (10 zł miesięcznie i 120 zł rocznie za pierwszy i drugi pojazd, 50 zł miesięcznie i 600 zł rocznie za trzeci i kolejny pojazd) i kart opłaty zryczałtowanej działalności gospodarczej (150 zł miesięcznie i 900 zł rocznie).

Bez zmian pozostanie także wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju, która wynosi 200 zł. W przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7 dni kwota opłaty dodatkowej wynosi 130 zł.

Nowością jest możliwość wnoszenia opłat BLIK-iem. Nowością jest możliwość wnoszenia opłat BLIK-iem.
Ułatwieniem dla kierowców w zorientowaniu się, w jakiej strefie parkują auta, ma być też kolorowe oznakowanie wszystkich sektorów. Mają w tym pomóc trzy kolory, które pojawią się na słupach, znakach i parkometrach w miejscach poboru opłat.

  • Kolorem czerwonym oznaczone zostały sektory należące do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania - Stare Miasto, 3 Maja, Główne Miasto, Długie Ogrody. Pobór opłat będzie odbywał się codziennie (w tym we wszystkie dni świąteczne) w godz. 9-20.
  • Kolorem niebieskim oznaczone zostały sektory Strefy Płatnego Parkowania, gdzie opłaty pobierane są od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt*) w godz. 9-17. Są to sektory: Młode Miasto, Wrzeszcz Politechnika, Wrzeszcz Górny, a także w lipcu i sierpniu Jelitkowo.
  • Kolor zielony przeznaczony został na sektory Strefy Płatnego Parkowania, w których opłaty pobierane są od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt*) w godz. 9-15 Są to sektory: Aniołki, Oliwa oraz Przymorze.


Rozmieszczenie nowych parkomatów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Rozmieszczenie nowych parkomatów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.
Warto podkreślić, że parkometry będą wydawały bilety tylko w taryfie obowiązującej w danym sektorze. Oznacza to, że w parkometrze zlokalizowanym w sektorze Strefy Płatnego Parkowania nie będzie można kupić biletu w taryfie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i odwrotnie. Bilety parkingowe, które kierowca zakupi w parkometrze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, będą honorowane także w sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Natomiast bilety z parkometrów SPP nie będą ważne w ŚSPP.

Opłatę za parkowanie będzie można wnieść tak jak dotychczas gotówką (bilonem) lub kartą płatniczą, nowością będzie możliwość opłacenia postoju za pomocą BLIK-a.

Nowe strefy i wyższe opłaty za parkowanie w centrum Gdańska zaczną obowiązywać od poniedziałku, 29 czerwca. Nowe strefy i wyższe opłaty za parkowanie w centrum Gdańska zaczną obowiązywać od poniedziałku, 29 czerwca.
13:59 29 CZERWCA 20

Pierwszy dzień płatnego parkowana na Długich Ogrodach (17 opinii)

Pierwszy dzień płatnego parkowania na Długich Ogrodach. Od razu większy porządek.
Pierwszy dzień płatnego parkowania na Długich Ogrodach. Od razu większy porządek.
rb

Opinie (1075) ponad 50 zablokowanych

  • drodzy zwolennicy tego rozwiązania (2)

    tu chodzi tylko o kasę, a nie uwolnienie centrum od aut i czyste powietrze. Naprawdę uwierzyliście w te bajki?

    Ceny pójdą w górę, ale tak, by miasto zarobiło jak najwięcej. Czyli chcą zmaksymalizować zyski w ten sposób, że ilość chcących zaparkować i zajętych miejsc nie spadnie, a cena pójdzie w górę. Przy 13-14 zł była by już za wysoka i ilość aut znacznie by spadła zmniejszając w ten sposób wpływy do budżetu. Zrobili badania, sprawdzili i wyszło im, że kierowcy są w stanei więcej zapłacić, a oni więcej zarobią. Także nie łudźcie się drodzy przeciwnicy większych opłat i stref, że ilość samochodów w centrum spadnie. Nie pozostanie taka sama lub bardzo minimalnie zmaleje, a jedynym efektem będzie podreperowany budżet miasta. Tu chodzi o podatki i łupienie nas wszystich.

    • 56 6

    • tak, bo sprawdz sobie, ile miasto zarabia na calej strefie platnego parkowania

      i porownaj z ksoztem remontu chodnikow na jednej ulicy. Na kierowcach sie nie zarabia, tylko sie do nich doplaca.
      Ale co ja mowie, niczego nie sprawdzisz, liczby dla ciebie to cyferki. Wiesz z glebi serca, po dlugiej dyskusji ze szwagrem

      • 0 1

    • W samo sedno kolego.

      • 0 0

  • (2)

    Piotr "Parkometr" Grzelak już się cieszy i zaciera rączki

    • 36 4

    • To ten od złego słowa? Ynteligent (1)

      • 3 0

      • tak dokładnie

        • 0 0

  • irek

    po wyborach pis podnosi wszystko bendzie bardzo drogo-teraz mowi duda ze da 13stki itd a ile i za co podniesie do zaplaty tego niepowiedzial-czas dudy za prezydenta sie konczy niech leci do coreczki do angli

    • 0 1

  • (3)

    Wreszcie na Dlugich Ogrodach. I SM powinna tam scigac parkujacych na chodnikach i przejsciach dla pieszych

    • 89 58

    • a gdzie jest zabronione zatrzymanie pojazdu na chodniku? Na Długich Ogrodach są na tyle szerokie chodniki, że akurat pojazdy, które nie przekraczają 2,5t mogą stać na chodniku ;)

      • 0 1

    • a teraz nie można???

      • 0 0

    • ale wiesz że to są dwie różne sprawy? parkowanie w miejscach niedozwolonych a opłaty parkingowe?

      • 4 4

  • Głosujta

    Głosujta, głosujta

    • 0 0

  • Dzisiaj już na Długich Ogrodach pusto!

    • 1 0

  • Brak słów (3)

    Miasto za mało się wzbogaca na sprzedaży gruntów w Śródmieściu? Dla kogo to miasto jest? Chyba tylko dla tych, którzy zarabiają w euro. Mam nadzieję, że pieniądze wydadzą na szkolenia dla pracowników urzędu miasta, bo żeby załatwić jedną sprawę trzeba pół dnia siedzieć na telefonie, odwiedzić co najmniej dwa wejścia do urzędu, a na koniec się dowiedzieć " to nie tu" !

    • 71 8

    • to miasto jeszcze nie jest w pełni dla mieszkańców (2)

      Jak na razie próbuje być miastem w mniejszym stopniu kształtowanym z myślą o dobrobycie pojazdów. Mieszkańcy są (powinni być) ważniejsi od pojazdów. Miasto kształtowane z myślą o użytkownikach pojazdów stopniowo się dusi dosłownie i w przenośni.

      • 3 8

      • (1)

        A kto tymi pojazdami jeździ kosmici?

        • 5 1

        • czesto przybysze z sasiednich gmin

          chcialo sie mieszkac na Kowalach? Pruszczu? no to teraz plac za wjazd do miasta

          • 0 1

  • To sa skutki zlego zarzadzania miastem od lat ale i nie tylko . (5)

    Brak inwestycji miasta w hotele miejskie,brak wewnetrznej firmy kontrolujacej bilety 25 milionow rocznie do prywatnej firmy,sprzedanie spolek przyszlosciowych takich jak wodociagi (wciaz dolacza sie nowe dzielnice ,domy,bloki) ,zwiekszone obciazenia panstwa na barki samorzadow,pandemia,obcy system finasowy.Na marginesie -oprocentowanie bankow ina lokatach zmalala prawie do zera.Nie bedzie oplacac sie trzymac pieniedzy na lokatach wiec ludzie beda inwestowali..w co? W obligacje funduszy kapitalowych chlopcow ze sluzb lub w deweloperke...Ciekawe ,ze rzad dociska banki by starczylo na 500 plusy....Ciekawe czy jak padna banki zacznie sie wielki kryzys?

    • 80 21

    • miasto ma inwestowac w hotele?

      w co jeszcze, supermarkety panstwowe? Z cenami regulownymi i znizkami dla pobierajacych 500+?

      • 1 0

    • banki padną ? chyba jako ostatnie jak wszystko wydoja (1)

      • 0 0

      • Czy ty wiedzac,ze inflacja zjada twoje dochody trzymal bys cos dluzej w banku czy szukal czegos poza nim?

        Lepiej zarobic np 0.20% odsetek rocznie czy 7% ? Odpowiedz sobie sam. Banki moze nie padna gdyz proponuja jeszcze inne uslugi ale ich atrakcyjnosc zacznie niemilosiernie spadac wiec czesc kapitalu odplynie...Przy tych samych dochodach spoleczenstwa zerowej akumulacji lub byc moze stopach ujemnych... i podwyzkach fundowanych przez panstwo czy samorzady -wszystko jeszcze przed nami.

        • 1 0

    • a co konkretnie proponujesz? Co te wywody mają wspólnego z tematem artykułu? (1)

      • 0 1

      • Co maja wspolnego?

        To ,ze miasto przy wlasciwej polityce prowadzonej od 20 lat nie musialo by podwyzszac mieszkancom oplat i zadluzac sie w bankach bo samo mialo by nadwyzke ,ktora pozwolila by na utrzymanie normalnych cen,chociaz znajac rozrzutnosc,fanaberie i uznaniowosc naszych urzednikow-wydali by te nadwyzki na wlasne cele podobnie jak bylo z nadwyzka smieciowa wprowadzaona za geniusza Lisickiego.

        • 2 0

  • (7)

    Podwyżki nie są duże,.Mimo to może będzie więcej miejsc wolnych do zaparkowania. Dobry ruch. Wszędzie jest tendencja wyprowadzenia aut z Śródmieścia.

    • 45 99

    • podwyżka z 3,30, na 5,50 to 66%! - to nie dużo??!!! (1)

      Skoro to nie dużo, to załatw mi taką podwyżkę wynagrodzenia u mojego szefa. ALbo choć ćwiartkę tego..

      • 6 0

      • 2zl nie masz pdowyzki?

        to wez kredyt i zmien prace

        • 0 2

    • Za udział w niedzielnej mszy 12,10 zł. Na tacę nie starczy.

      • 1 1

    • PO, dajcie więcej POdwyżek i POdnieście wiek emerytalny, dla LGTBowców ulgi

      • 5 0

    • (1)

      Tak to dobry trend. Powinno sie naklaniac ludzi do korzystania z rowerow i ruchu pieszego. Miasta powinny byc tylko dostepne dla ekologicznych aut.

      • 3 9

      • Zdefiniuj ekologiczne.

        A potem przestudiuj badania jaki ślad węglowy zostawiają te "ekologiczne" samochody.

        • 5 1

    • wszystkie, mam nadzieję.

      moje koła tam nie staną.

      • 4 2

  • Skandal, żeby załatwić coś w centrum choćby w UM trzeba płacić za parkowanie (13)

    Tylko doją mieszkańców i utrudniają życie ludziom.

    • 137 28

    • musialem jechac do UM, wzielem ubera

      z oliwy w srodku dnia 20zl. Taniej niz parkowanie. A wrocilem SKM, za 3,80. Po co masz sie denerwowac i szukac miejsca? I dlaczego uwazasz, ze za darmo ci sie cos nalezy?

      • 0 0

    • Przyjedź komunikacją (9)

      nic nie zapłacisz za parkowanie.

      • 14 23

      • (2)

        Nie mam calego dnia na wycieczke komunikacja. To dobra rada dla bezrobotnych, bezdzietnych, mlodziezy i emerytow.

        • 9 5

        • ponad polowa przejazdów w mieście odbywa się na odległość nie większą niż 7,5 km (1)

          taką odległość można bez większych problemów pokonać rowerem w ciągu 15 -20 minut. Rowerem wspomaganym elektrycznie jeszcze szybciej. Warto rozważyć także przejazd kombinowany: rower +SKM lub rower +PKM.

          • 5 6

          • w tym kraju dobrobytu nie mam miejsa na rower w mieszkaniu

            a z piwnicy ukradną

            • 0 0

      • Wyobraź sobie (3)

        Wyobraź sobie, że niektórzy nie mają czasu jeździć słabą komunikacją

        • 24 11

        • To placa za parking

          • 4 3

        • Skoro tak bardzo cenią swój czas

          To chętnie zapłacą więcej za pewność, że będą mieli miejsce do zaparkowania blisko celu.

          • 8 9

        • to będą mieli czas szukac miejsca

          • 11 11

      • weź urlop i przyjedź komunikacją

        za bilety zapłacisz tyle co za parkowanie i stracisz dodatkowo ze dwa razy wiecej czasu. Autobusy stoją w tych samych korkach co samochody a trasy tramwajow zostały zaprojektowane jako wycieczkowe a nie służące codziennemu szybkiemu przemieszczaniu.

        • 16 3

      • O ile ta przyjedzie w ogóle :-)

        • 4 2

    • Teraz już wiesz .

      Widziały gały na kogo głosowały .

      • 0 0

    • SKM, tramwaj, autobus, rower, hulajnoga, nogi...

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane