• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Nie ma wątpliwości, że trzeba wykazać w raportach potrzebę budowy PKM biegnącej w dużej mierze przez łąki i pola (29)

    a ponieważ mieszkańcy niekoniecznie korzystali by z niej dobrowolnie więc trzeba zastosować delikatne środki perswazji w postaci likwidacji lub zmian w kursowaniu niektórych linii autobusowych

    • 510 99

    • za 10 lat na tych łąkach i polach będą osiedla (16)

      • 65 34

      • Chyba w niektórych miejscach nie.. (3)

        Chociażby Przystanek Rębiechowo położony jakże w "pięknym" polu z brakiem parkingu jużnie wspominając o miejscach dla autobusów i rowerów.

        • 35 16

        • jesli ludzie buduja sie na Poludniu, to i tam sie zbuduja

          • 11 3

        • Przystanek G. Rębiechowo (1)

          ma być P&R - Gdansk ociąga się z budową parkingu/dojazdu.
          Każdego ranka ul. Nowatorów obok tego przystanku przejeżdża sporo aut. jesli tylko część z nich zdecyduje się przesiąść na kolejkę to będzie dobrze, a jak będzie w rzeczywistości to sie przekonamy.

          • 4 3

          • Zbyt blisko jest lotnisko

            Kierowcy zostawialiby wtedy swoje auta na P+R aby nie płacić za parkingi lotniskowe. Dlatego o parkingu w tym miejscu można zapomnieć.

            • 7 1

      • ale to dopiero za 10 lat. (5)

        • 20 7

        • aha, czyli nalezalo zmusic ludzi do osiedlenia sie w szczerym polu (1)

          nauczyc ich, ze poruszac sie tam nalezy samochodem (najlepiej co najmniej 2-ma na dom) i potem dopiero pomyslec, ze moze warto wybudowac kolej?

          Czego konkretnie oczekiwalbys marudo?

          • 9 7

          • Dajcie spokój ...

            Oni muszą mieć temat do narzekań. Czego by nie robili, jak by nie robili i tak jest źle.

            • 12 6

        • (2)

          przeciez to tak dzialalo od zawsze - najpierw kolej, potem osiedla. ostatnie 10 lat to byl wlasnie jakis ewenement.

          • 9 0

          • Bo debile brali kredyty kupując coś co jeszcze nawet nie stało w szczerym polu bez drogi i apteki.
            Skoro taki mamy elektorat - to wszystko można. Cześć franki :-)

            • 1 4

          • Tylko nie pamiętam jakoś żeby przed budową osiedli zmuszać ludzi do koczowania w szczerym polu aby korzystali z PKM

            • 1 0

      • Hej młody junaku smutek zwalcz i strach ........ (4)

        • 19 1

        • przeciez na tych polach juz za 10 lat (3)

          powstana rozlegle, jasne, dlugie proste,
          osiedla dla ludu, z potrzeby wyrosle,
          I autobusy zlacza PKM,
          gdzie kiedys po lakach SZLEM

          • 36 2

          • parampam pam pam pam pam

            Chłopaki, ja wam wszystko wyśpiewam

            • 16 1

          • ja to proszę pana mam bardzo dobry dojazd (1)

            wstaję o czwartej, latem to już jasno. Potem idę na autobus i raczej nie zdążam. ale nie szkodzi bo i tak nie jedzie do najbliższej stacji PKM. Wiec przez łąkę i tory idę dalej 1 kilometr. A potem to już prosto. PKM do Wrzeszcza 25 minut, potem przesiadam się na SKM (jeśli jeździ i akurat nie ma awarii) albo tramwaj, 15 minut do Głównego i jeszcze 10 minut na piechotę i góra 7:30 jestem na urzędzie. To jeszcze jem obiad żeby po robocie nie zostawać.

            • 25 2

            • sniadanie

              Rano tylko wstaje i wychodze.
              No ubierasz sie Pan...
              W plaszcz, jak pada.
              No tak...
              Sniadanie jadam na kolacje. To oplaca mi sie po sniadaniu rozbierac?

              • 9 0

      • to może niech ZTM obetnie linie za te 10 lat jak już będą te osiedla

        jak mam jeździć do pracy i z powrotem na raty z przesiadkami to chyba przesiądę się do auta jak dawniej. Te rozkłady i przesiadki door-to-door to tylko im się w komputerze tak ładnie układają a pewnie okaże się, że kilkanaście minut dziennie będę dodatkowo tracił.

        • 16 0

    • GDańsk się rozwija i to wystarcza żądzącym. (4)

      Pięknie się rozwija..

      • 8 19

      • komu wystarcza? (3)

        • 9 3

        • (2)

          żądzącym

          musiałem:)

          • 18 1

          • Jacy żondzoncy taka ortografia. :)

            • 20 2

          • Też masz żądzę na rządzenie? :-)

            • 2 0

    • ale... (1)

      jak wytłumaczyć zmianę kursowania autobusu 168, który był do gdańska, że teraz jedzie do wrzeszcza ???? Przecież można było by się przesiąść przy decathlonie na PKM ( dojść, dojechać itp. ) i wsiąść w PKM do wrzeszcza. Chyba chcą aby ludzie zwiedzali . 168 do wrzeszcza to granda !!!!

      • 26 2

      • a dla mnie ta zmiana jest super

        nawet bardzo super.

        • 3 4

    • 164 - trasa ?? (1)

      Kiełpinek PKM - Wrzeszcz PKP

      • 2 0

      • a czy od 9:00 - 13:-30

        PKM nie jeździ, bo przynajmniej dzisiejszy rozkład 164 nie pozwala na dotarcie do przystanku w tych godzinach ??? Można to wyjaśnić ?

        • 18 2

    • Sławek... (1)

      dziękujemy ci :(

      • 5 1

      • To zemsta za nagonkę na zegarek ;-)

        • 4 0

    • Na dodatek wszystkie autobusy omijają Kartuską.Ciekawe który urzędas wziął łapówkę za takie "udogodnienia" i od kogo?

      • 8 1

  • Jak to? To kogo słuchać? Pani premier mówiła że to polska w budowie a mieszkańcy są zadowoleni. (12)

    A tu mieszkańcy marudzą? Ludzie starsi będą mieli kłopoty? Oj tu mamy szerokie pole do popisu dla lewicy która obroni osoby starsze i przywróci autobusy?

    • 164 26

    • (6)

      W Polsce nie ma lewicy. SLD dogadywało się z klerem, nic nie zrobiło lewicowego w kwestiach światopoglądowych. Lewica podnosząca podatki i likwidująca ulgi? Smieszne.

      • 8 1

      • to sarkazm (2)

        w Polsce lewica to byli komuniści panny co to chłopa nie mogą znaleźć oraz praktykujący seks doodbytniczy.

        • 8 1

        • To nie seks. To sodomia. Koze sobie niech kupio

          • 1 0

        • niestety masz racje.
          żenująca jest pseudolewicowość sld, paradoksem jest nazywanie ludzi palikota lewicowcami.
          jedyną partią lewicową (gospodarczo) jest pis.
          i dlatego na nich zagłosuję.

          • 0 0

      • dziś dzikie tłumy w tramwajach na Siedlcach, one nie wynagrodzą 142 183 (1)

        • 5 0

        • niedźwiednik

          Wielka szkoda,że usunięto niezastąpiony 183.Nowe autobusy to żart.Nie dość że o 8 tylko jeden w stronę GG to jeszcze o trasie wydłużonej o 15minut.Krew mnie zalewa jak na to patrzę.Chcę ponownie swój dawny autobus do Gdańska bez zwiedzania połowy miasta.

          • 5 0

      • Lewica to partia Razem

        To ideowi ludzie, obecnie na ulicach zbierają podpisy, zarejestrować listy w całej Polsce. Razem to nowa jakość w polityce.

        • 0 0

    • tzw. "mieszkańcy" zawsze marudzą i się obawiają (4)

      widać taka już ich natura.
      Co nie znaczy że popieram tę hucpę o nazwie PO.
      Natomiast przelęknionych idiotów również nie należy słuchać.

      • 3 10

      • (1)

        Za to taki jełop jak cieszy się z byle czego.Zamerdaj ogonkiem lemingu.Nie szanujesz swoich pieniędzy to się nie wypowiadaj.

        • 4 0

        • ale o co chodzi??

          • 0 1

      • ile ci zaplacili moniakow ? (1)

        • 2 0

        • masz coś do powiedzenia? nie? to zamilcz

          • 0 1

  • Zawsze to samo (40)

    Otwierali pętlę na Chełmie - było marudzenie dlaczego nie można już bezpośrednio dojechać autobusem do centrum, otwierali przy Świętokrzyskiej, było to samo

    • 177 113

    • Pętla na Chełmie stoi nieużywana od lat! (38)

      Budowa pętli na Chełmie dla tramwajów dwukierunkowych to przykład MEGA głupoty. Chyba powinien się nawet tym zając prokurator. Teraz przy pętli na Chełmie zbudowano kolejny przystanek tramwajowy i pętla jest zbędna! Sama pętla powstała tylko dlatego aby ludzi zapędzić do pobliskiej galerii handlowej co się nie udało.
      Tutaj mamy inną sytuację. Mieszkańcy Piecek-Migowa Potrzebują transportu do Wrzeszcza ale nie do stacji PKP Wrzeszcz. Potrzebują też transportu Na Chełm. Ani kolejką PKM ani tramwajem bez przesiadek tam nie dojadą. Wliczając w to powolność tramwajów oraz kolejki będziemy mieli wysyp aut na drogach które obecnie były używane w weekendy.
      Z dzieckiem do przedszkola szkoły i następnie do pracy nikt nie będzie jechał z przesiadkami bo to mordęga.
      Ale ja się nie znam.

      • 103 25

      • bo autobusy to śmigały jak ruskie rakiety w kosmos (16)

        błagam cię...

        • 29 21

        • Przejazd ikarusem 295 spod dworca PKP Gdańsk na Chełm witosa trwał 12 minut. (13)

          Wsiądź to tramwaju i spróbuj dojechać z witosa do dworca w 12 minut nowoczesnym tramwajem proszę cię.

          • 46 16

          • (8)

            Wez zjedz snikersa, bo gwiazdorzysz... 12 minut? Chyba poza godzinami szczytu, gdy na AK nie bylo ani jednego samochodu i wszystkie swiatla byly zielone. Sam pamietam jak sie kwitlo 30 min rano na trasie Chalubinskiego - Dworzec PKP.

            • 32 7

            • Zjedz cokolwiek byle nie śmieci i nie oglądaj reklam bo chyba tobie szkodzą nawet w komicznym zastosowaniu. (7)

              Setki osób pamięta gdy do szkoły na 8.00 jechało się autobusem o 7.42 i nigdy nie spóźniało. Ale wtedy prezydentem nie był Paweł Adamowicz a PO nie istniała i wiele osób było szczęśliwych. Nikt w tamtych czasach nie budował pętli dla tramwajów dwukierunkowych a dzieci miały przedszkola i szkoły podstawowe na osiedlach a nie w innych dzielnicach czy miastach.

              • 28 28

              • (2)

                ooo, dzieci, pamietam jak kiedys za pinc zloty to mozna bylo zjesc i wypic na dlugiej, to byly czasy

                • 22 5

              • (1)

                Ćwiartka chleba złotówkę i oranżada w szkle z porcelanką za 2

                • 2 1

              • Serek topiony w złotku za 1,6

                • 2 1

              • Tobie fabryka kartofle do piwnicy przywoziła, dawała dwie pomarańcze na święta, (1)

                a ty szczęśliwy(-a) z chorągiewką szłeś(-aś) na pierwszomajowy pochód.

                • 9 8

              • Szedłeś szłaś jeśli już

                Oj chyba raczej nie chodziłeś z tą chorągiewką za często bo niczego ciebie nie nauczyli.
                W 1999 już się z chorągiewkami nie chodziło chyba że ktoś dzieckiem Unii Wolności był czy innym resortowym którego tatuś był komunistą był.
                Kartofle do piwnicy? Ty chyba jesteś jakimś blokersem z PRLu :-) z rodzina co to na wsi została.
                Kartofle zarówno w 1999 jak i obecnie trzyma się w siatce w szafce w kuchni czy spiżarni, ba są tacy którzy trzymają w zamrażalniku w formie frytek ale w piwnicy nie słyszałem i nie znam nikogo kto tak robi. To jakaś twoja rodzinna tradycja? Pomarańcze na swięta :-). Nooo mikołaja to ty na bogato masz. No cóż kto bogatemu zabroni.

                • 6 7

              • Bo paliwo było na kartki to kto by paliwo na dojazd do pracy marnował?

                • 2 1

              • Ba! Jak PO nie istniała, nie było też korków na autostradach! Nie było też hejtu na Fejsbuku!

                • 2 2

          • idź i zrób baranka w betonowy mur (3)

            ulżysz wszystkim, ja cie nie prosze ja ci karze!!!!

            • 2 6

            • Kazać to morzesz swojej śwince morskiej a i tak raczej nie posłucha. (2)

              Baranek betonowy mur to jakaś rodzinna zabawa którą pamiętasz z dzieciństwa? Napisz coś więcej.

              • 11 2

              • Morzesz ? To jakiś nowy stwór z Bałtyku? (1)

                • 3 1

              • nie to autouzupełnianie z samsunga

                • 1 0

        • Kolejna bezsensowna komplikacja (1)

          Przed budową pętli Łostowice Świętokrzyska dojazd z Głównego na Olimpijską zajmował jakieś 20 minut, teraz zajmuje około godziny, licząc czas potrzebny na przesiadkę. Takie to ułatwienia ZTM nam funduje.

          Czas dojazdu na Siedlce i dalej tylko niepotrzebnie się wydłuży, bo tramwaj co chwilę staje to na niezliczonych przystankach, to na światłach...autobusem się jedzie 2x krócej.

          Kolejna sprawa - jeden tramwaj na Kartuskiej stanie - staną całe Siedlce, Morena, Jasień, Karczemki i wszystko inne w tamtą stronę.

          • 20 2

          • "Przed budową pętli Łostowice Świętokrzyska dojazd z Głównego na Olimpijską zajmował jakieś 20 minut"

            Na tym portalu umieszczono swego czasu film, jak to "szybko i bezproblemowo" jeździło się rankiem 213 z Olimpijskiej do Dworca w godzinach szczytu - przed wybudowaniem tramwaju.

            • 7 0

      • Jak to nieużywana? (6)

        Przecież z pętli na Chełmie startowały dwie linie tramwajowe i kilka autobusowych. W tej chwili wciąż pozostała tam jedna linia tramwajowa plus autoobusowe. Najwyraźniej chcesz widzieć ruinę nawet tam, gdzie jej nie ma.

        • 17 12

        • ano nieużywana

          wszyscy wsiadają na Sikorskiego, bo jest bliżej. Z tego powodu na "pętlę-węzeł" nie zajeżdżają już nawet wszystkie tramwaje. Po prostu ludzie tam nie chodzą, bo maja przystanek Sikorskiego bliżej.

          • 21 0

        • Co ty bredzisz? (4)

          tramwaje nie wjeżdżają na tą pętle. Omijają ją bokiem. Ruina? Tam trawa rośnie nawet na dachcach tych przystanków które nie chronią ani przed słońcem ani przed wiatrem ani przed deszczem.
          To nie ruina tylko zmarnowane pieniądze przez prezydenta gdańska Adamowicza oraz jego urzędników którzy zamówili budowę pętli dla tramwajów dwukierunkowych które jej nie potrzebują (dopisek dla ciebie).
          Obecnie pętla na chełmie nie jest przystankiem dla żadnego tramwaju.

          • 12 2

          • (3)

            Małe sprostowanie. Pętla tramwajowa na Chełmie nie została wybudowana z myślą o tramwajach dwukierunkowych. Takie tramwaje obsługują "krańcówki". Poza tym pamiętam, że ostatnio kończyła tam i nadal kończyła będzie linia 11 plus od dzisiaj autobus linii 174.

            • 4 4

            • już nie kończ

              wiadomo że pętli nie buduje się dla tramwajów dwukierunkowych. Ale jak się ma tramwaje dwukierunkowe to się nie buduje pętli :-)

              • 6 0

            • KRAŃCÓWKI są w Łodzi i okolicach. W reszcie Polski tę konstrukcję się nazywa pętlą.

              • 1 0

            • Ta a ta na Łostowicach to już z czasów gdzie tylko dwukierunkowe tramwaje tam jeżdziły:-)

              W czasach Hitlera w Niemczech za takie marnotrastwo wysyłano na front wschodni. Stalin kazał rozstrzeliwac na miejscu. W Polsce przedwojennej urzędnikom groziła kara śmierci ale teraz mamy demokrację.

              • 2 0

      • Jak oddano (5)

        do użytku pętle na Chełmie to ZKM posiadał na stanie.....jeden tramwaj dwukierunkowy / drugi był wypożyczony do Krakowa / Jak projektowano linię na Chełm nikt nie miał pojęcia,ze Dortmund będzie sprzedawał 46 wozów N8C a Gdańskowi uda się je kupić...więc nie była to głupota.

        • 20 3

        • Jak budowano pętle na Chełmie były zamówione tramwaje dwukierunkowe bo inne nie mogły wjechać pod górkę. (4)

          Znakomicie wiedział o tym zarówno Prezydent Adamowicz jak i jego zastępcy oraz radna Pomaska na której stronie są o tym informacje a także urzędnicy miejscy i radni.
          Nie ściemniaj.
          Tylko nowe zamówione tramwaje i dortmundy mogą wjechać na chełm. Inne które jeździły w tamtym czasie nie mogły podjechać na Chełm.
          Zapewne jesteś urzędnikiem członkiem PO itd...

          • 6 10

          • Ty zostań ministrantem.. (3)

            ...masz zadatki bo wiesz ,że dzwonią w kościele tylko nie wiesz jeszcze w którym,albo zacznij czytać ze zrozumieniem.Na linię "Chełmską" były zamówione 3 / słownie trzy / Bombardiery jednokierunkowe.A na Chełm mogły i podjeżdżały i Bergman i N-ka a liniowo NGd99 bo miały piasecznice.Natomiast '105" tki miały zakaz wjazdu,nie z powodu "braku mocy" lecz z powodu braku owych piasecznic."Trzym" się PiSiorku i nie wykłócaj się z mądrzejszymi :-))))

            • 8 6

            • pisiorek ministrant dobre i kto jeszcze (2)

              Jasno widać że jesteś członkiem PO i zapewne jednym z tych urzędników po europeistyce zaocznej dziwnym trafem i w niewiadomym celu zatrudnionych w urzędzie państwowym.
              Gdzie masz znawco napisane że tramwaje Konstalu nie miały mocy? One by się na takich wzniesieniach poskładały z tymi wagonikami bo nie były projektowane do pokonywania wzniesień a akurat piasecznice 105 konstalu miały tyle że nie te gdańskie :-)
              Niekompetencja i brak wiedzy szczególnie POwszczyków jak i członków PIS kończy się marnowaniem funduszy publicznych.
              Ty się raczej nie "trzym" bo już nie masz kogo. Adamowiczem pomiatają Tuska nie ma Nowak ma problem z zegarkiem i podatkami żony a Pomaska taka jakaś w odstawce. A Pani premier ma 17% poparcia. Zmieniaj PO na coś lepszego bo idzie nowe i mają podobno gardłujących nierobów wywalać z urzędów.

              • 4 4

              • O nastepny światły

                pisowiec.Czy ty czytałeś wypowiedź "Ssss"Przecież napisał,że ....." nie z powodu braku mocy...".A ja potwierdzam,zadne Konstale nie miały piasecznić wiec nie konfabuluj....

                • 2 3

              • marudy i niedouczeni

                równie dobrze można by się zastanawiać nad sensem pętli na Zaspie. Wyremontowana kiedy? zakończono w 2007, o ile dobrze pamiętam. Czyli w podobnym terminie do budowy tramwaju na Chełm. Na zaspie zaczyna i kończy bieg 1 linia tramwajowa - 11 (zresztą jedzie na właśnie Chelm). Takie obiekty jak pętle, to nie tylko kwestia węzłów przesiadkowych, ale także swoiste zaplecze techniczne dla pojazdów i infrastruktury. Wyobraźmy sobie awarię 6 na przystanku Cieszyńskiego. Kicha wszystkie tramwaje od Centrum do góry na Chełm i Świętokrzyską stoją do usunięcia awarii. Kiedy jest pętla, wiadomo dokąd mogą dojechać i skąd będzie zastępcza komunikacja autobusowa.
                Aż dziw bierze, dlaczego nikt nie spytał jeszcze o pętlę w Oliwie i w Jelitkowie, o tej na końcu Hallera nie wspomnę..... przecież tez mamy już pojazdy dwukierunkowe. A wszystkie pętle były niedawno remontowane

                • 7 1

      • co sie stalo z dziecmi, ze w latach '80 i '90 byly rozsadne na tyle, aby do szkoly isc same, a dzis sa tak uposledzone, ze (4)

        Nigdy nie pojme tego. A moze to rodzicom cos odwalilo? Tak PoSUVnelismy sie w rozwoju?

        • 20 2

        • rodzicom odwaliło.

          • 6 0

        • (1)

          Poniewaz teraz mamy dobrobyt i d*pka sie przyzwyczaila, ze wszedzie jest wozona. Ok 3 miesiecy temu bylem swiadkiem jak o 7 rano ojciec ciagnal placzacego dzieciaka do przedszkola, tlumaczac mu, ze jest ladna pogoda i dzisiaj pojda na piechote.

          • 10 0

          • pal sześć dzieciaki z przedszkola, ale mamusie wożące 17-letnie konie to przegięcie

            • 19 1

        • niedorozwinięci rodzice hodują sobie dzieci

          i potem mamy wysyp gimbazy. Jak nie jest wożona to rozwala się na wszystkich siedzeniach w ZKM i umiera z wyczerpania, wszak do piątej była aktywna na fejsie. Od jutra się znów zacznie.

          • 11 0

      • gdyby nie ta pętla to o 7:00 nie dopchała bym się do zatłoczonej 2 i 6

        • 1 0

      • Nie mega głupoty,a ostrożności. (1)

        Po pierwsze,nie było pewności że będzie dofinansowanie na rozbudowę linii,czyli równie dobrze mogło się skończyć na Witosa (podobnie z PKM: nie ma pewności,że nowa opcja polityczna z czystej złośliwości nie uwali elektryfikacji tej linii żeby upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: zyskać kasę dla wierniejszego regionu i z mściwym rechotem obserwować jak nienawistne Trójmiasto gniecie się w SZT-ach szykowanych na linie krzakowe). Po drugie,spora część tramwajów jadących na Świętokrzyską NIE JEST DWUKIERUNKOWA; jak coś padnie między Witosa i Świętokrzyską,to ruch można czasowo skierować do tej pierwszej pętli,prawda? ;)

        • 3 1

        • Słyszałeś o torach odstawczych?

          Tańszych 20 krotnie od pętli .
          Wydaje mi się że powinna to sprawdzić prokuratura zarówno budowę pętli na Chełmie jak i na Łostowicach a szczególnie zainstalowanie tam słupów staromiejskich na osiedlu z 2009 roku. Całość mocno śmierdzi. A bajek już nie opowiadaj bo gdy płaci podatnik to należy być oszczędnym a nie rozrzutnym. Zamiast tych dwóch pętli można było zbudować choćby przedszkola czy szkoły których brakuje w Gdańsku południe.

          • 1 1

    • Banda PO-paprancow niby buduje nowe linie,a jednoczesnie likwiduje bezposrednie polaczenia z dworcem. placic trzeba podwojnie,a czas jazdy do celu wydluzony o 0,5 godz . Kochani ! Jak dlugo jeszcze damy sie tak "robic w ciula" !!!

      • 24 13

  • Zawsze będą narzekać.. (11)

    Tak samo ludzie narzekali po budowie pętli na Łostowicach. Na pewno będzie dobrze.

    • 119 146

    • I dojazd się wydłużył dzięki pętli Łostowice. - To fakt. (3)

      • 33 8

      • Pętla dla tramwajów dwukierunkowych 1 NOBLA trzeba przyznać prezydentowi Gdańska (2)

        oraz urzędnikom. Projektanci pewnie bekę kręcili od pierwszego uzgodnienia do dziś. Ale klient płaci to się nie dyskutuje :-).

        • 20 8

        • żadnego nobla

          tylko kopa w de

          • 4 3

        • bo?

          Wszystkie kupowane do Gdanska tramwaje aktualnie sa dwukierunkowe. Jaki problem zatem z taka petla?

          • 4 0

    • Komu ?

      • 3 2

    • (3)

      Są tutaj konkretne zarzuty. Przykładowo likwidacja 142 - z przystanku Srebrzysko w kierunku Siedlce teraz można jechać wyłącznie 227, który to autobus w soboty i święta jeździ rano co godzinę. Do tej pory, wraz z 142 było to co pół godziny i częściej. Skomentuj ten fakt.

      • 20 2

      • (2)

        Na Zaspie 124 co 30 minut, 127 co 20 minut. Zdaniem ZTM w zamian za to mogę sobie pojechać 158 do Nowego Portu:) Linia 12 skrócona do Strzyży.
        Widać, że priorytetem ZTM były oszczędności a wygoda pasażerów jest sprawą drugorzędną. Miastu szkoda kilkunastu tysięcy złotych na kilka kursów autobusów bo: oszczędności, racjonalizacja wydatków itp. Oczywiście 2 miliardy na tunel pod Pachołkiem znajdą się bez problemu. Niedawno w Radzie Miasta Adamowicz powiedział, że 0,5 mln na tunel to są grosze. Niech pan da te grosze na komunikację miejską to problem cięć w rozkładzie jazdy zniknie.

        • 17 0

        • 12 nie jest skrócona do Strzyży. (1)

          Ma dokładnie taką samą ilość kursów skróconych jaką miała przed zmianą rozkładu. Reszta jeździ tak samo do Oliwy.

          • 0 0

          • Czyli jedna linia i dwie trasy - powinny być linie dwie.

            • 1 0

    • dla kogo?

      • 0 1

    • PKM odcięła Panią Jolantę od zbiornika retencyjnego.... hmmm straszne czy teraz z wiadrem po wodę musi iść dookoła???

      • 5 9

  • (12)

    Nie ma PKM,,,,,źle, jest to też źle, tramwaje są to źle, nie ma to źle,,,lotnisko za blisko, Pendolini za daleko,,, pomarudzić trzeba

    • 146 98

    • a kto pytal mieszkancow czy chca wogole te pkm i tramwaj ? (3)

      • 24 14

      • (2)

        Jasne wybudujmy 16 pasów Słowackiego, i 12 Spacerowej, żeby jeszcze więcej samochodów wjeżdżało do Centrum...

        • 26 7

        • (1)

          A od czego jest centrum? Żeby sobie rozłożyć kocyk na trawie, wśród świergotu ptaków, w otulinie z drzew?

          • 6 13

          • Od tego, żeby tam, mieszkać, pracować, i wygodnie sie poruszać.

            A nie przeskakiwać nad samochodami stojącymi w wiecznym korku marnującymi pasami ruchu tak wiele tak cennej przestrzeni.

            • 11 1

    • Przymorze i Zaspa dostają w d. a PKM tam nic nie rozwiązuje. PARANOJA ! (2)

      • 23 0

      • Skandal, panie, skandal, łolaboga!

        • 3 4

      • ponoć ma być referendum

        nad oderwaniem Przymorza i Zaspy z Młyńcem od Polski i przystąpienia do Unii z "Republikami": Doniecką i Ługańską.
        Merem zostanie Zacharczenko i skończy się niedola mieszkańców tych dzielnic.

        Mundur zielonego ludzika sugeruję kupić już teraz

        • 5 3

    • zgaszona radość! (1)

      Bardzo się cieszyłam z tramwajów na Morenę, z nowej PKM-ki

      dopóki nie dowiedziałam się o likwidacji autobusów. miało być lepiej, a będzie jak zwykle, albo jak na Wyspie Sobieszewskiej. Tam już od dłuższego czasu jak nie masz własnego samochodu to do Gdańska i odwrotnie się nie dostaniesz. podobnie jest w Baninie...

      • 20 1

      • Banino, to nie Gdansk

        Teraz bedzie mozna podejsc / podjechac do PKM i pojechac do Gdanska

        • 3 4

    • Taki leming jak ty to cieszy się z byle kału.Nie umiesz szanować swoich pieniędzy to się nie wypowiadaj.Miało być pięknie wyszło jak zwykle-czyli jedno wielkie g*wno.

      • 2 1

    • nie, lepiej uśmiechać i kiwać głową że jest super (1)

      przed budową pętli Łostowice wystarczyło mi 40min na dojazd z Kowal na Stogi, jedna przesiadka. Po wybudowaniu wspaniałej, innowacyjnej pętli zajęło mi to ponad godzinę i musiałam korzystać kolejno z autobusu, tramwaju, drugiego tramwaju. Dodatkowo jak autobus spóźnił się na pętlę Łostowicę, tramwaj odjeżdżał nie czekając na pasażeró autobusu. W górę Havla nieodmiennie korki, ludzie chromolili takie "udogodnienie".

      Dlatego doskonale rozumiem obecną sytuację i rozżalenie mieszkańcó. Poza tym - 25 minut PKM jedzie ze Strzyżej na lotnisko? To jest jakaś kpina. Rowerem z góki tyle pociśniesz, gorzej w drugą stronę.

      • 7 0

      • Mefal ma dwie strony,,,,

        • 0 0

  • Rano bez problemu na Siedlacach przesiadłem się z autobusu na tramwaj (18)

    Zobaczymy co będzie popołudniu ale nie wiem skąd te nie sprawdzone teorie spiskowe. Tramwaje przecież nie stoją w korkach jak autobusy.

    • 131 63

    • Tramwaje nie stoją w korkach a to dobre! (4)

      pIERWSZY RAZ JECHAŁEŚ TRAMWAJEM?
      Tramwaje w Gdańsku są bardzo powolne a na większych skrzyżowaniach stoją blokowane przez auta.
      Awaria jednego tramwaju np w kierunku na Chełm blokuje wszystkie. podobnie będzie na Pieckach Migowie. Zepsuty tramwaj na wysokości centrum handlowego zablokuje całą trasę.

      • 46 34

      • (2)

        idyllis co Ty za bzdury gadasz ...

        • 17 22

        • sprawdź w słowniku urzędnika co oznacza słowo bzdura

          i porównaj definicję z zakresem swoich obowiązków w urzędzie.

          • 14 9

        • Miki przestać się bawić klawiaturą. Od tego nie zmądrzejesz

          • 0 0

      • To że są powolne to jeszcze pół biedy, ale ostatnio są mega awaryjne.

        W ostatnich dniach w miejscach strategicznych między dworcem a Wrzeszczem ilość awarii tramwajów była w godzinach szczytu gigantyczna.
        A drobne awarie typu, że motorniczy musi robić postój, bo gdzieś się nie zamykają drzwi i 5 minut próbuje je unieruchomić całkowicie, bo inaczej musiałby całkiem wyłączyć kurs i wyrzucić pasażerów, bo za jazdę z otwartymi drzwiami grozi mu prokurator - to już norma powodująca opóźnienia, na którą pasażerowie nie zwracają uwagi w ogóle.
        Osoby, które do tej pory jeździły autobusami i nie znały rozkoszy jazdy tramwajami teraz je poznają. Poza tym, że "dzięki" przesiadkom będą jeździć dłużej, to na dodatek może się okazać, że dzięki awaryjnemu taborowi tramwajowemu będą jeździć o wiele dłużej.

        Zomkowski i spółka swoimi głupimi pomysłami i ostatnimi awariami przekonali mnie do zmiany miesięcznego biletu ZTM na zdezolowane tramwaje na SKM-kę. Na szczęście mam taką opcję, ale współczuję ludziom z zachodnich dzielnic.

        • 42 6

    • Poczekaj na początek szkoły. (1)

      • 29 0

      • właśnie chciałem to napisać, zobaczymy we wrześniu...

        • 17 0

    • pytanie ?

      jechałeś z tą przesiadką szybciej niż 168 pod urząd miejski ?

      • 14 1

    • Wystarczy,

      że nie będzie prądu albo spadnie napięcie i wszyscy pasażerowie będą w czarnej d.

      • 16 2

    • To tramwaj 🚄 fruwa.

      • 2 0

    • Oczywiście, że tramwaje nie stoją w korkach... ale

      Na wszystkich trasach tramwajowych nie ma tygodnia, żeby nie było przestojów (krótszych lub dłuższych), a to ktoś wjedzie na torowisko, a to brak zasilania, a to pantograf spadnie... Nie mając alternatywy autobusowej do Centrum (w ogóle jej niema... także takiej z przesiadką) pozostaje w takich sytuacjach... no właśnie co pozostaje... piechotą z Siedlec?... chyba jednak mieć w nosie komunikację miejską i jechać od razu samochodem. Brawa dla "proekologicznych" działań, brawo, za "dbałość" o mieszkańców Gdańska

      • 16 3

    • (5)

      owszem, tramwaje nie stoja w korkach ale nie sa niezawodne. wystarczy ze cos sie popsuje i nie ma jak dojechac do centrum!! i taki maly szczegół jeszcze - jadac z jasienia do centrum trzeba kupis drozszy bilet (bo z przesiadka).

      • 7 0

      • A autobusy to co? (3)

        Bezawaryjne są. Pięć lat jeżdżę tramwajem i spotkałem może 2- 3 awarię

        • 3 10

        • Omiń zepsuty autobus, a omiń zepsuty tramwaj. Widzisz różnicę? (2)

          • 13 1

          • (1)

            chodziło o częstotliwość awarii tramwajów.

            • 1 1

            • 3 x dziennie ostatnio

              • 3 0

      • jeśli jeździsz często to chyba bardziej opłaca się kupić miesięczny

        • 0 0

    • Jest super (permier mówiła), więc o co tu chodzi?

      "Zobaczymy co będzie popołudniu" - właśnie zobaczyłem. Przed 17-tą czekałem na tramwaj 15 minut (przystanek przy PKS) no i przyjechał całkiem pusty tylko że się nie zatrzymał. Po nim nadjechał kolejny wypełniony po brzegi. Na następnych przystankach w stronę nowej pętli ludzie już nie dawali rady wsiadać i wysiadać też (proponuje nowe etaty w ZTM - dopychacze - jak w tokijskim metrze).
      "Tramwaje przecież nie stoją w korkach" - trafne spostrzeżenie. Tylko, że jak tramwaj na trasie się zepsuje to jadące za nim też nie pojadą. Ale co tam, po co narzekać, spacer do pętli tylko na zdrowie pozytywnie wpłynie. No i podtrzymanie tradycji "dnia pieszego pasażera" - bezcenne.

      • 8 1

  • nie narzekać (3)

    Urzędnicy wiedzą lepiej co jest lepsze dla ich obywateli.

    • 127 30

    • Tak jak zawsze ;-) Jezioro się przesunie....

      • 21 1

    • Jasne...

      Za pieniądze mieszkańców, urzędnicy jak bogowie... Maja totalnie gdzieś dobro i wygodę mieszkańców...

      • 6 0

    • Dziś rano jechałem 20 min dłużej ze Złotej pod urząd miejski do d. takie zmiany.

      Tramwaje jeżdżą wolniej niż autobusy a pod górę na Migowo czuć przegrzaną inst. elektryczną nawet w pustym tramwaju...

      • 8 1

  • Analogia PKM i Pendolino. (21)

    25 minut na lotnisko pojechałby tramwaj. Tak samo jak pociąg PESA byłby niewiele wolniejszy od Pendolino. Tylko że tu chodzi o to że należało wydać dużo więcej na dużo większego MISIA. Bo czym większy miś, jak mówi Bareja, tym procent od niego większy.
    A tramwaj jadący po trasie PKM można by skomunikować z linią na morenie czy linią na Witta Stwosza, a wiadukt nad SKM skierować w kierunku Drogi ZIelonej.

    • 149 40

    • z tego co pamiętam Gdańsk chciał tramwaj na trasie PKM, ale to marszałek się uparł na pociąg

      tramwaj by się wpisał w istniejące linie i poleciał dalej, z biletem miejskim. a nie jakieś durne skm. Teraz łącząc bus/tram + PKM trzeba skasować 2 bilety 2 x drożej. z opcją tramwaju byłby jeden bilet za 3,6 zł

      • 53 5

    • (13)

      Ale PKM dojedziesz bezpośrednio do Kartuz, Kościerzyny i Gdyni. Każde rozwiązanie ma plusy i minusy. Jeżeli od nowego roku PKM będzie jeździła z Gdańska Głównego do ww miast to uważam to za dobre rozwiązanie.

      • 21 20

      • A czy byłby problem z tworzeniem PKM od lotniska na zewnątrz "metropolii"

        • 14 4

      • Wystarczyło dobrze skomunikować Osową ZTM i reaktywować/ zmodernizować linię kolejową ze środków unijnych

        z Gdyni do Osowej i dalej na Kaszuby.
        PKM jest zbędne i jedyne co robi to podwaja koszty dojazdu do centrum ludziom z zachodnich dzielnic, którzy do tej pory jeździli autobusem na jednym bilecie i bez przesiadek.
        Wprowadzanie takiej kosztowej opresji to wręcz działanie na niekorzyść mieszkańców, bo nic ci mieszkańcy nie zyskują, a dużo tracą finansowo oraz na przesiadkach w szczerym polu.

        • 29 9

      • (7)

        po torach kolejowych mogłyby jeździć tramwaje do wymienionych miast także

        • 4 8

        • ze trzy godziny w jedną stronę (5)

          • 7 4

          • PESA Swing - prędkość maksymalna 70km/h, a właśnie z taką prędkością będzie jeździć PKM (4)

            • 6 7

            • PKM lata 120 (1)

              bo to pociąg :)

              • 7 4

              • ale realną prędkość przejazdu zaplanowano 70km/h - sprawdź.

                • 5 5

            • (1)

              Rozczaruję Cię. Tylko kilka pes z trudem rozwija prędkość 60km/h reszta z racji niedbalstwa, brakoróbstwa i opieszałości zaplecza toczy się często poniżej pięćdziesiątki. Niestety pesy co raz bardziej sie dezelują a będzie jeszcze weselej.

              • 6 1

              • Maja ogranicznik prędkości. 70km/h to maksymalna prędkość projektowa. Najwolniejsza pesa jezdzila 48km/h ze względu na zla kalibracje obręczy.

                • 0 0

        • nie mogłyby.

          Jest mała komplikacja - tramwaj porusza się według kodeksu drogowego a pociągi - przepisów kolejowych. Jakoś nie widzę opcji motorniczych na kursach dla maszynistów z obowiązkową nauką jako pomocnik maszynisty... Niejednokrotnie w Polsce próbowano takie rozwiązania planować a z powyższego - prozaicznego - punktu się wszystko o kand d. roztrzaskało.

          Co do średniej prędkości handlowej - OK. PESA ma ogranicznik na 70km/h. Pociąg na 120 km/h. Ale prędkość handlowa pociągu to około 70 km/h a tramwaju - już około 30 km/h. Chyba, ze wzorem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju byłyby stacje co 2 km, linia totalnie w wykopie lub na estakadzie, prosta trasa bez górek i pagórków i dołków to mamy prędkość handlową na poziomie 55-60 km/h. Już samo ukształtowanie terenu daje pociągowi zmniejszenie prędkości handlowej względem maksymalnej. A co w przypadku tramwaju? Światła, skrzyżowania, częstsze przystanki.. I mamy wynik z grubsza ocierający się o max 40km.h.
          Zatem pociągiem będzie zdecydowanie szybciej niż potencjalnie tramwajem.

          Chyba, że dokładnie linię tramwajową zbudowaliby jak kolejową - w końcu ten sam rozstaw szyn, dokładnie takie same przystanki w tych samych miejscach, jedyne co byłoby droższe od PKM to tak na logikę:
          - wiadukt nie ze stacji kolejowej a gdzieś spod Zajezdni na Abrahama (wjazd tramwajów)
          - zamiast końcówki na Brętowie - zwrotnice i łuki dla tramwajów w obie strony
          - elektryfikacja odcinka.
          - węzeł przesiadkowy na kolej w Rębiechowie.

          Nigdy w miarę równie szybko jeżdżący tramwaj co pociąg nie będzie tańszy w budowie na tym odcinku od PKM. To tak na logikę nawet.

          Co innego tramwaj - z kolizyjnym względem ulic przebiegiem (przystanki zamiast stacji, jazda przez Słowackiego) i skrzyżowaniami i światłami - ale wtedy dużo wolniejszy.

          • 5 0

      • Dojazd do Kartuz będzie,ale jeśli chodzi o Kościerzynę,to z Gdańska pociągów bezpośrednich raczej nie będzie.Najprawdopodobniej trzeba się będzie przesiadać albo w Żukowie z pociągów do Kartuz,albo w Osowej z pociągów do Gdyni i tych kończących bieg w Osowej,na pociągi relacji Gdynia-Kościerzyna.Tylko tych też będzie niewiele,prawdopodobnie 8 par,tak jak obecnie.

        • 2 0

      • Nie pojedzie

        Nie pojedzie, a jeśli już to co 30 - 60 minut po torach dalekobieżnych

        • 0 0

      • Najlepsze rozwiązanie w Polsce to rozwiązanie najprostsze. Każde inne obarczone są ryzykiem, że kasa wyparuje.

        • 0 0

    • (2)

      Od samego początku projekt PKM był sabotowany i to na wysokim szczeblu Urzędu Miasta. To co się teraz robi ze zmianami obsługi ZTM to dokładne realizowanie koncepcji PKM vs ZTM z czasu gdy PKM miała być elektryczna, miała mieć most dwutorowy, miała dojeżdżać do centrum Gdańska. Urzędnicy pograli w dudki z tymi co zdrowo kalkulowali.
      Tak więc utrupiono zasadniczą myśl PKM obsługi Gdańska z lotniskiem. Utrudniono genialny pomysł wyjścia na Kaszuby, podrożono koszty eksploatacji, sparaliżowano częstotliwość połączeń, ograniczono możliwości powrotu do początkowych fundamentalnych założeń tego projektu. A najważniejszy błąd jaki popełniono to wzmocnienie wpływu PKP nad PKM.
      Naprawa tego sabotażu będzie kosztowała kolejne kilkaset milionów złotych i to już nie przy pomocy Unii. Dziw, że sama Unia nie prowadzi śledztwa w sprawie tak radykalnych zmian projektu jaki akceptowała.
      Te przesiadki na Siedlcach i w innych miejscach jednak nie wynikają z działania PKM. To kwestia realizowanej konsekwentnie myśli odsunięcia spalin (PKM jest spalinowa zamiast elektrycznej) z tej niskiej części Gdańska. Oczywiście, że to zintensyfikuje ruch samochodów w tym centrum, ale miasto i tak może się pochwalić, że generujący spaliny ruch autobusów został przesunięty na wyżyny przedmieść. Gdyby PKM zgodnie z podpisanym projektem dojeżdżała do centrum to korzystałoby z niej więcej osób i spora liczba nie musiałaby się przesiadać na Siedlcach. No ale to niemożliwe bo PKM jest spalinowa a nie eklektyczna, bo most we Wrzeszczu to utrudnia, bo podłączenie pod tory dalekobieżne , itd. itd.
      Dobrze przemyślana zemsta pewnej grupy decydentów za to, że musieli się ugiąć przed logiką i dobrem społeczeństwa. Takimi utrudnieniami właśnie pokazują, że są bezkarni w swoich działaniach. Jak to sobie teraz zacierają łapki i szepcą na ucho; No to zobaczymy teraz jak niewielu będzie korzystało z PKM.
      Szkoda, bo pętla PKM idealnie zbiera mieszkańców górnych tarasów. Mniej ich przesiadałoby się na Siedlcach.

      • 13 1

      • Czy to ci sami urzędnicy gdanscy (1)

        Sąbotuja powstanie i rozwój PKM w Gdyni? 1 przystanek vs 9 nowych w Gdansku?

        • 0 0

        • Gdynia w tym kształcie i zakresie PKM niewiele zyskuje więc entuzjazmu tam nie ma. Mozna by analizować korzysci Gdyni gdyby nie prywatyzacja przemysłu Trojmiasta (czytaj "demontaż").

          • 2 0

    • Ale po co PESA zamiast Pendolino? (1)

      Dać do obsługi linii dalekobieżnych EN57 - prędkość maksymalna tego pojazdu to 110 km/h, PESY 160. Jeśli nie robi różnicy 90 km/h między Pendolino a Pesą, to tym bardziej nie zrobi różnicy 50 km/h między Pesą a EN57.

      • 3 0

      • Dobre :D :D

        • 0 0

    • Dobrze goda, polać mu

      • 1 0

  • dlaczego trzeba płacić więcej za dojazd do centrum z Karczemek (17)

    przed zmianami wystarczył bilet jedno przejazdowy, teraz trzeba kupować godzinny

    • 207 19

    • miesięczne nie zdrożały (9)

      • 18 44

      • nie wszyscy potrzebują miesięczne (7)

        • 65 11

        • wiec raz na jakiś czas dorzucisz 60 groszy do biletu (1)

          • 7 28

          • zechciej mi dorzucić

            raz na jakiś czas 30 zł. Będę wdzięczny za pomoc :)

            • 11 1