• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Oddajcie 142!

    To absolutna nieprawda, że linia 142 w większości pokrywa się z tramwajem linii 10. Przez jej likwidację mieszkańcy sporej części Moreny stracili bezpośrednie połączenie z dworcem we Wrzeszczu. Autobusy 227 - od zawsze niepunktualne (chyba że ktoś nagle wymyślił na to antidotum) tego nie rekompensują. Poza tym starsi mieszkańcy z okolic Kartuskiej, a jest ich naprawdę dużo, stracili bezpośrednie połączenia z cmentarzem Srebrzysko (z Łostowicami zresztą też). Dramatycznie zmalała liczba starszych osób w tramwajach - zresztą często tak zatłoczonych, że nie ma jak wsiąść - a przy okazji coraz więcej samochodów na Kartuskiej i Słowackiego. Ale co w tym dziwnego, skoro mieszkańcy otwarcie deklarują, że po zmianach w komunikacji i próbach przystosowania się, wybierają własne samochody. A jeszcze nie ma zimy, gdy przesiadki będą jeszcze bardziej uciążliwe. I jeszcze więcej osób zrezygnuje z komunikacji miejskiej. No ale po co ZKMowi wpływ z biletów miesięcznych...

    • 0 0

  • przetestowałam dzis rano połączenie GG -Jasien (2)

    wniosek - idę krócej niż przed zmianami, jadę dłużej - niestety. Likwidacja połączenia z Centrum (167, 168) i zmuszanie pasażerów do przesiadek wydłuża czas jazdy. Tragedii nie ma ale nie dziwie się, że może to niektórych irytować. No i rzeczywiście na Mobilecie czyli za 2,80 juz nie pojedziemy.

    • 89 2

    • Połączenie Jasienia z Gdańskiem i z Wrzszczem

      Zmiany dotyczące linii 167 i brak linii 264 wydłużają dojazd do Wrzeszcza o dobre pół godziny.( dodam, ze do tej pory czas jaki był potrzebny do pokanania tracy to 45minut) W drodze powrotnej tez porażka , na Siedlcach połowa ludzi stojących na przystanku nie mieści się do linii 168

      • 0 0

    • Te same refleksje z pętli Łostowice. Obecnie jeździ się dłużek do centrum niż wcześcniej autobusami.

      Nawet gdy te stały w korkach.

      • 25 1

  • Komunikacja

    Przy dokonywaniu zmian w komunikacji należy zatrudnić kogoś myślącego .
    Np. autobusem 175 można było dojechać do Dworca Głównego bez problemu .
    Dzięki bezmyślnej decyzji ( skąd ta osoba się znalazła i kto ją zatrudnia ? ), w połowie drogi trzeba się przesiąść , dopłacić do biletu , stracić czas.
    Należy jak najszybciej przywrócić poprzednią trasę autobusu 175 ,a bezmyślnych decydentów po prostu przenieść do innej nie wymagającej myślenia pracy.

    • 2 0

  • rozkład jazdy oderwany od rzeczywistości!!!

    z życia wzięte: na przystanku Nowe Ogrody trzeba czekać od 7.56 aż do 8.16, aby móc się dostać na Suchanino (linie 115, 130 i 184). Wyszukana dogodność dla osób podróżujących rano do pracy i szkoły. BRAWO!!! Więcej pomyślunku życzę!

    • 1 0

  • 162 (2)

    Ja zachodzę w głowę, co ma uruchomienie linii tramwajowej na morenę z funkcjonowaniem linii autobusowej 162. Dlaczego zarząd ztm zmienił wieczorne kursy? ??? Pracownicy i klienci galerii bałtyckiej czekają 19 min na autobus który pękał w szwach nawet gdy jego kurs był 22:08!!!!

    • 55 6

    • i 164! (1)

      teraz jeździ rzadziej, a co on ma wspólnego z PKM-ką??? ok, wydłużyli mu trasę do kolei, ale za to jest mniej kursów. Jako że jeżdżę nim na trasie Ujeścisko-Jasień Damroki, to PKM mnie nie obchodzi, a tracę na tym, że mam mniej kursów. I tak ten autobus jeździł rzadko, a teraz jest jeszcze gorzej. Poza tym przez wydłużenie trasy zwiększa się prawdopodobieństwo, że będzie się spóźniał jeszcze bardziej niż teraz.
      Super, że pewna część miasta zyskała dostęp do kolei, ale czemu mają przez to tracić mieszkańcy innych dzielnic, którzy z PKM nie będą w ogóle korzystali???

      • 13 0

      • 164

        • 0 0

  • Bardzo dobrze funkcjonuje komunikacja miejska na Morenie i do Brętowa PKM. (4)

    A malkontenci (taki urok Polaka) się przyzwyczają.

    • 1 5

    • Malkontenci? Realnie wygląda to tak:

      Dojazd do pracy z Jasienia do centrum Gdańska trwa obecnie dłużej o około 10-15 minut. Z przystanku Damroki odjeżdżam o 7:01 (teoretycznie, bo autobus codziennie spóźniony o 8-10 minut), przesiadka w Siedlcach, mam to szczęście, że zawsze wepchnę się do środka (a nie wszystkim to się udaje), koło więzienia wysiadka, dreptanie na przystanek Brama Wyżynna, dojazd w okolice Urzędu Wojewódzkiego / Marszałkowskiego / Wojewódzkiego Urzędu Pracy (zależnie od tego co szybciej przyjedzie) - dotarcie na miejsce około 8:00. Godzina podróży! Odległość: 7,5 km. I jak? Przed wakacjami wyjazd 7:01 (autobus zazwyczaj był punktualny), dojazd na miejsce 7:35-7:40. Widzisz różnicę?

      • 1 0

    • to chyba nie jeździsz komunikacją. (2)

      codziennie kilka razy korzystam z komunikacji.
      od tygodnia nie zdarzyło się, żeby tramwaj lub autobus przyjechał na czas.
      poza tym jest gorszy dojazd do Wrzeszcza.

      • 1 1

      • (1)

        jeżdżę i to często bo do pracy i jest ok, maruderze byś chciał bus pod dom pewnie ha ha ha

        • 0 3

        • mam przystanki pod domem

          ale co z tego, skoro wszystko się spóźnia, albo w ogóle nie ma połączeń, albo trzeba się 3 razy przesiadać?

          • 2 0

  • (167, 168) Jasień - pętla Siedlce - centrum Gdańska

    Tydzień jeżdżenia. Przejazd (w godzinach szczytu) trwa dłużej o ok. 10-15 minut. Przy przesiadaniu z autobusów do tramwaju panuje ścisk, nie wszyscy mieszczą się, część zostaje na przystanku. Ludzie przez to są bardzo nerwowi. W tramwaju jadącym rano w kierunku centrum i w autobusie jadącym po południu w kierunku Jasienia ludzie są stłoczeni jak (za przeproszeniem) bydło. Tak, bydło! Autobusy nie jeżdżą średnio co 10 minut, a zazwyczaj dwa w odstępie 2 minut, by na kolejny czekać około 15-20 minut. Tak to wygląda każdego dnia, od tygodnia. Na chwilę obecną jestem skutecznie wyleczony z jeżdżenia komunikacją publiczną, której byłem zwolennikiem. Jeśli do końca września nic się nie zmieni, gdy tylko skończy się ważność zakupionego biletu miesięcznego, od października (po ponad dwóch latach!) przesiadam się z powrotem na samochód. Wygodniej, na głowę nie leje się, bez tłoku w środku i konieczności (sporadycznej) wdychania znieczulonych alkoholem osób. Ewentualne stanie w korku (przy obecnych przejściach) będzie przyjemnością rozkoszowania się urokami swobody. Wszelkiej.

    • 4 0

  • nowy rozkład jazdy

    Co za brednie. Przedstawiciele ZTM rozdaja pasażerom cukierki na ukojenie nerwów na Siedlacach. Może niech samochodami woża ludzi.

    • 2 0

  • Ucięcie 167 na Siedlcach, to problem. (1)

    Zamiast 1 biletu na trasę, teraz trzeba kasować do 1h, niby prawie nic, a ukryta podwyżka, niedogodność i wydłużenie czasu podróży - optymalizacja jego mać...

    • 56 0

    • 167 powinien jeździć do centrum !!!
      - alternatywa dla tramwajów (zwłaszcza w czasie awarii)
      - bezpośredni dojazd do szkół rejonowych SP, GIMN, LO
      - starsi, chorzy do szpitali w centrum

      • 1 0

  • "Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę..."

    Polski trudna język....szczególnie dla dziennikarzy trojmiasto.pl

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane