- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (350 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (19 opinii)
Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców
Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.
Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.
Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce . Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.
- Przystanek Dworzec Główny , do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku ? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.
Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" .
- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek.
- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia .
- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego (z zajazdem na pętlę Siedlce).
A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.
- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej , ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?
- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej , przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina do szpitala na Zaspie . Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.
- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.
Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.
Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę
Miejsca
Opinie (872) 6 zablokowanych
-
2015-09-06 22:24
nowy rozkład jazdy
Co za brednie. Przedstawiciele ZTM rozdaja pasażerom cukierki na ukojenie nerwów na Siedlacach. Może niech samochodami woża ludzi.
- 2 0
-
2015-09-07 17:47
(167, 168) Jasień - pętla Siedlce - centrum Gdańska
Tydzień jeżdżenia. Przejazd (w godzinach szczytu) trwa dłużej o ok. 10-15 minut. Przy przesiadaniu z autobusów do tramwaju panuje ścisk, nie wszyscy mieszczą się, część zostaje na przystanku. Ludzie przez to są bardzo nerwowi. W tramwaju jadącym rano w kierunku centrum i w autobusie jadącym po południu w kierunku Jasienia ludzie są stłoczeni jak (za przeproszeniem) bydło. Tak, bydło! Autobusy nie jeżdżą średnio co 10 minut, a zazwyczaj dwa w odstępie 2 minut, by na kolejny czekać około 15-20 minut. Tak to wygląda każdego dnia, od tygodnia. Na chwilę obecną jestem skutecznie wyleczony z jeżdżenia komunikacją publiczną, której byłem zwolennikiem. Jeśli do końca września nic się nie zmieni, gdy tylko skończy się ważność zakupionego biletu miesięcznego, od października (po ponad dwóch latach!) przesiadam się z powrotem na samochód. Wygodniej, na głowę nie leje się, bez tłoku w środku i konieczności (sporadycznej) wdychania znieczulonych alkoholem osób. Ewentualne stanie w korku (przy obecnych przejściach) będzie przyjemnością rozkoszowania się urokami swobody. Wszelkiej.
- 4 0
-
2015-09-08 09:40
rozkład jazdy oderwany od rzeczywistości!!!
z życia wzięte: na przystanku Nowe Ogrody trzeba czekać od 7.56 aż do 8.16, aby móc się dostać na Suchanino (linie 115, 130 i 184). Wyszukana dogodność dla osób podróżujących rano do pracy i szkoły. BRAWO!!! Więcej pomyślunku życzę!
- 1 0
-
2015-09-08 09:50
Komunikacja
Przy dokonywaniu zmian w komunikacji należy zatrudnić kogoś myślącego .
Np. autobusem 175 można było dojechać do Dworca Głównego bez problemu .
Dzięki bezmyślnej decyzji ( skąd ta osoba się znalazła i kto ją zatrudnia ? ), w połowie drogi trzeba się przesiąść , dopłacić do biletu , stracić czas.
Należy jak najszybciej przywrócić poprzednią trasę autobusu 175 ,a bezmyślnych decydentów po prostu przenieść do innej nie wymagającej myślenia pracy.- 2 0
-
2015-11-02 08:18
Oddajcie 142!
To absolutna nieprawda, że linia 142 w większości pokrywa się z tramwajem linii 10. Przez jej likwidację mieszkańcy sporej części Moreny stracili bezpośrednie połączenie z dworcem we Wrzeszczu. Autobusy 227 - od zawsze niepunktualne (chyba że ktoś nagle wymyślił na to antidotum) tego nie rekompensują. Poza tym starsi mieszkańcy z okolic Kartuskiej, a jest ich naprawdę dużo, stracili bezpośrednie połączenia z cmentarzem Srebrzysko (z Łostowicami zresztą też). Dramatycznie zmalała liczba starszych osób w tramwajach - zresztą często tak zatłoczonych, że nie ma jak wsiąść - a przy okazji coraz więcej samochodów na Kartuskiej i Słowackiego. Ale co w tym dziwnego, skoro mieszkańcy otwarcie deklarują, że po zmianach w komunikacji i próbach przystosowania się, wybierają własne samochody. A jeszcze nie ma zimy, gdy przesiadki będą jeszcze bardziej uciążliwe. I jeszcze więcej osób zrezygnuje z komunikacji miejskiej. No ale po co ZKMowi wpływ z biletów miesięcznych...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.