- 1 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (157 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (27 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (146 opinii)
- 5 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (53 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców
Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.
Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.
Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce . Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.
- Przystanek Dworzec Główny , do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku ? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.
Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" .
- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek.
- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia .
- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego (z zajazdem na pętlę Siedlce).
A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.
- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej , ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?
- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej , przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina do szpitala na Zaspie . Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.
- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.
Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.
Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę
Miejsca
Opinie (872) 6 zablokowanych
-
2015-09-01 15:47
koszmar kumunikacyjny
urzędnicy zachowują się tak jakby nie zauważali, że spora część mieszkańców Gdańska nie ma dostępu do tramwaju, a żeby do niego dojechać zafundowali nam znaczną liczbę przesiadek. Ciekawe tylko kto zapłaci za zmarnowany czas i dodatkowe bilety. Miały być przynajmniej mniejsze korki a to co dzisiaj działo się na Morenie jakoś mnie do tego nie przekonuje
- 13 1
-
2015-09-01 16:36
Rozumiem zmiany - z centrum trzeba pozbyć się dużej ilości autobusów - będzie mniej śmierdząco, tramwaj to wizytówka Gdańska!!!
- 0 14
-
2015-09-01 17:40
Została zwiekszona cEstotliwosc niektórych autobusów tylko w godzinach szczytu kpina jakaś nie wszyscy koncZa prace o 16:/ nic nie jest ze sobą skomunikowane pracuje w galeri bałtyckiej 20 minut muszę czekać na 1 dojazd do domu:/ tak jak wracałam godzinę to teraz 1,5 godziny super!
- 10 0
-
2015-09-01 18:44
pasażerka
bardzo wąskie przystanki na pętli Siedlce, niebezpieczne, ludzi masa, wszyscy szturmują drzwi pojazdów, skończy się niezamierzonym wepchnięciem kogoś pod nadjeżdżający pojazd, tragedia
- 18 1
-
2015-09-01 18:45
Z Gdanska Jasien brak bezposredniego polaczenia do Gdanska Glownego. Autobusy masakrycznie sie spóźniaja:(. Dlaczego cierpimy przez tramwaj na Morene?
- 16 1
-
2015-09-01 18:55
Panorama (2)
Właśnie się skończyła telewizyjna Panorama na TVP Gdańsk. O problemach komunikacyjnych w Gdańsku ani słowa. 1 września, początek roku szkolnego, prezydent na półwyspie, zachwyty nad PKM itp. Normalna medialna papka i wszystko jest miodzio. Szkoda, że nie ma już Radia Wolna Europa i Radia Waszyngton, tam przynajmniej mówiono prawdę ;)
- 19 1
-
2015-09-01 19:03
Przesadzasz, kraj ma wolne media i każde pierdoły są wyciąganie, ta też. (1)
- 0 4
-
2015-09-01 21:03
To nie znasz realiów i zależności między lokalną władzą a lokalnymi mediami. I nie chodzi wcale o to ze media nie są wolne. Są. Tylko wiedzą, że publikowanie i "nabrzmiewanie" niektórych tematów może im się po prostu nie opłacać. Taki styk polityki, biznesu, pieniędzy.
- 1 0
-
2015-09-01 19:07
158 częściej- bzdura
proszę sprawdzić rozkład linii 158, a nie pisać bzdury za ZTM. W godzinach 9-14 autobus ten jeździ co 40 minut, jeździł co pół godziny.
- 11 0
-
2015-09-01 19:11
chcemy tramwah '1'
- 9 0
-
2015-09-01 21:06
115
Co miała na myśli jakaś "tęga" głowa zmniejszając o połowę liczbę kursów 115?!!! Gdzie tramwaj na Morenę, gdzie pkm, a gdzie jeździ 115? W dodatku zmniejszona liczba kursów 184! A 130 i 131 tak ustawione, że 199 już odjechał.
Dojrzewam do powrotu do jazdy samochodem- 10 0
-
2015-09-01 21:34
210
A komu przeszkadzał dotychczasowy rozkład jazdy autobusu 210? Dlaczego na przystanek Kolumba przyjeżdża teraz o 6.40 a nie jak dotychczas o 6.30? Czy po to żebyśmy nie dojechali do pracy w Gdańsku na 7.00?I musieli się przesiąść na tramwaj zeby być na czas? Czy tylko mi się wydaje, ze to zamierzone działanie?
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.