Fakty i opinie

Zmodernizowane lokomotywy będą kursowały do Helu

Nowe lokomotywy, które będą wozić pasażerów do Helu już niebawem wejda do regularnej eksploatacji.

PKP Intercity przeprowadza właśnie największy w swojej historii projekt modernizacji i zakupu taboru na kwotę ponad 5,5 miliarda złotych. Jednym z jego elementów jest kompleksowa modernizacja 20 spalinowozów typu SM-42. Unowocześnione "stonki", jak żargonowo nazywają je kolejarze, będą obsługiwać m.in. trasę Gdynia-Hel.



Czy zamierzasz skorzystać w wakacje z połączenia kolejowego Gdynia - Hel?

tak, bardzo chętnie, lubię pociągi 47%
raczej tak, ale jeszcze za wcześnie na takie decyzje 23%
raczej nie, popłynę promem na pólwysep albo pojadę samochodem lub rowerem 16%
nie, nie widzę sensu tam jechać 14%
zakończona Łącznie głosów: 737
Drugiego dnia jubileuszowych, X Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako", które odbyły się we wrześniu 2013 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. Kontrakt podpisany w gdańskim centrum AmberExpo dotyczył modernizacji 20 lokomotyw spalinowych typu SM-42. Spółka z Nowego Sącza otrzymała niemal 77 milionów złotych za wykonanie zlecenia.

Na peronie czwartym Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku odbyła się dziś prezentacja dwóch zmodernizowanych spalinowozów. W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim lokomotywy tego typu będą kursować na trasie Gdynia-Hel.

Zakres prac modernizacyjnych we wszystkich spalinowozach obejmował m. in. wymianę silników, naprawę główną innych podzespołów, przebudowę kabin maszynisty oraz instalację urządzeń pomiaru prędkości, drogi i parametrów jazdy.

W dziesięciu "stonkach" zamontowano dodatkowo przetwornice do zasilania w energię elektryczną wagonów oraz urządzenia do akumulowania energii elektrycznej (dzięki nim lokomotywa jest zdolna do manewrowania przy wyłączonym silniku).

Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej.
Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej. www.wikipedia.org
Lokomotywy typu SM-42, produkowane od połowy lat 60-tych do początku lat 90-tych przez Fablok Chrzanów, są najczęściej spotykanymi na polskich torach lokomotywami. Do dziś w użytkowaniu pozostaje ponad tysiąc egzemplarzy z około 1800 wyprodukowanych. Niestety, dla założonej w 1919 roku spółki z Chrzanowa los okazał się mniej łaskawy. W maju 2013 roku ogłoszono jej upadłość.

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Szkoda, że nie z Gdańska. (5)

    • 86 19

    • ja jeżdżę autem swoim lub taksówką na Hel, a nie jakimiś wynalazkami..

      • 4 43

    • To chyba nie tak do końca.

      Z Polski docierają składy elektryczne i dopiero w Gdyni podmieniają lokomotywę elektryczną na spalinową.

      • 18 1

    • (1)

      Do Gdyni skm, a później do Helu :)

      • 12 4

      • Albo w TLK Doker bez przesiadek :)

        • 3 0

    • gdańsk kontra Gdynia

      Gdynia to stolica Polski,w tym Wybrzeża i Trójmiasta.Gdańsk to miasto starych kamienic, i jak widać Prezydent nie wkłada tyle pieniędzy co Prezydent Gdyni.Porównajcie wygląd i czystość oraz postępy w rozwoju Gdyni,a Gdańska.Zresztą ciągła problematyka "kibiców"???, a raczej kiboli w Gdańsku,a w Gdyni.Ciągłe zabójstwa w Gdańsku, człowiek tam nie czuje się bezpiecznie.Nie ma to co Gdynia.Mieszkam tu i nie zamienię na inne miasto.Gdynia górą.

      • 1 16

  • (12)

    Złom z przed 40. lat, na Zachodzie taki złom nie jeździ, tylko w Polsce!

    • 30 170

    • (5)

      w d..e byles g..o widzales. caly 'zachod' ktory znasz to ten z opowiadan belzebuba z torunia.

      • 58 12

      • Raczej komorka, bo to wg niego mamy złote lata (4)

        • 9 14

        • (3)

          Paweł Kukiz, piosenkarz, czlowiek bez wyksztalcenia, alkoholik, bozyszcze mlodziezy bez wyksztalcenia i perspektyw. powiedzial, ze zwroci polske polakom i rozgoni to cale towarzystwo. idealny kandydat na prezydenta.

          trzeba sie bylo uczyc to bys nie musial do wszystkiego polityki mieszac.

          • 22 15

          • Yes I don`t

            • 4 0

          • I dobrze Kukiz gada. W Polsce potrzeba nocy długich noży. (1)

            • 10 1

            • Znaczy się ty pójdziesz pod nóż. Jestem za!

              • 2 2

    • Na zachodzie modernizuje się jeszcze starsze lokomotywy - to normalna praktyka!

      • 41 2

    • Na Zachodzie to, na Zachodzie tamto. Słuchaj, ty zakompleksiony lizusie. (3)

      Kupowanie nowego taboru kolejowego jest rzadko ekonomiczne. Nie ma żadnej różnicy między nowym i zmodernizowanym. Co najwyżej, nieistotne detale. Tabor kolejowy, gdy jest zadbany, wytrzyma pokolenia. Kupowanie nowego taboru kolejowego służy wyłącznie szpanowaniu.

      Nie zadawaj głupiego pytania, dlaczego nie modernizuje się autobusów sprzed pół wieku. Tabor drogowy, nawet zadbany, zużywa się o niebo szybciej niż tabor kolejowy. Kupowanie nowego taboru drogowe jest uzasadnione ekonomicznie często. Kolejowego rzadko. Zadbany tabor kolejowy wytrzyma wiele pokoleń. Zadbany tabor drogowy najwyżej pokolenie.

      • 37 4

      • Jaką miarą długości czasu mierzysz pokolenie? (1)

        Innymi słowy, ile lat wg. ciebie trwa "pokolenie"? Cokolwiek to znaczy w twoim rozumowaniu.

        • 2 6

        • generation

          pokolenie to zazwyczaj 20-30 lat

          • 3 1

      • AZJA przewodzi a nie zachód

        Zachód upada, dla czego POlacy ciagle biorą przykład z tego co gnije ?

        • 1 2

    • No cóż, gów.. widziałeś.

      W Niemczech jeżdżą pociągi, zmodernizowane, 40- a nawet 50-letnie. A gdzie są modernizowane? W Pesie i Newagu.

      • 15 1

  • A co im szkodzi puszczać pociągi na Hel z Gdańska? (8)

    • 79 24

    • ??? (2)

      Przecież InterCity leci z miejscowości X przez Gdańsk na Hel. Nie rozumiem problemu. :/

      • 27 2

      • (1)

        tylko w redzie zmieniaja lokomotywe wlasnie na ta z artykulu, bo w redzie sie prad konczy.

        • 6 13

        • Mylisz sie Romanie

          lokomotywy zmienia się już w Gdynii. Głównym plusem zmodernizowanej SU42 jest to że posiada ona drugi agregat prądotwórczy do zasilania klimatyzacji w wagonach napięciem 3000V, nie będzie trzeba pożyczać od Czechów "nurków"

          • 11 0

    • (1)

      Najlepiej od samej Warszawy puścić dizle? Pomyśl!...

      • 9 5

      • Disel musi dymić.

        • 9 0

    • Bo z budyniolanid zadaleko:)

      • 12 6

    • (1)

      Z tego co wiem w Gdańsku Głównym jest trochę problem z miejscem. Tylko dwa perony dalekobieżne i ciężko to wszystko upchnąć. No i chyba dlatego właśnie myślą o tym całym przystanku "Gdańsk Południe", może wtedy pociągi na północ będą ruszać stamtąd, nie tylko z Gdyni...

      • 8 6

      • A po co dalekobieżne? Miejsce jest.

        Otwarto Gdańsk Śródmieście. Do którego jedzie niemal 100% SKM. Perony ślepe w Gdańsku Głównym są właściwie niewykorzystywane. Zajmują co najmniej hektar. Tam winna kończyć PKM. I na pociąg do Helu też znajdzie się miejsce.

        • 12 0

  • A co z resztą lokomotyw Intercity?

    Wagony będą ciągnąć czeskie czy niemieckie?

    • 33 3

  • (6)

    (...) Pytanie do znawców tych lokomotyw: to jak wcześniej maszynista określał swoją prędkość? Na oko, czy był już wcześniej jakiś prędkościomierz?

    • 27 4

    • Wujek Google i opcja "grafika" prawde powie

      • 5 2

    • Były, ale wyskalowane w cyrylicy.

      • 6 7

    • Wiązali supełki na sznurku

      • 7 1

    • Liczyli w czasie jazdy, w określonym odcinku czasu, podkłady na torach. Znając odległość pomiędzy podkładami i czas obliczali prędkość. Proste!

      • 11 1

    • Ano były prędkościomierze

      Ale czy Ty wogóle wiesz co to znaczy kabina maszynisty? Ile tam jest zegarów i do czego służą? Przecież ledwo obsługujesz swojego smartfona...

      • 8 1

    • prędkościomierz

      Lokomotywy mają prędkościomierze lepsze niż te, które są w samochodach. Pokazują prędkość z dokładnością do 1 km/h. Na kolei nie ma ściemy. Jak jest ograniczenie do X, to się zwalnia do X. W przeciwnym razie są konsekwencje, a w razie wypadku jest naprawdę ciężko.

      • 2 0

  • Wiadro farby i to ma być modernizacja? (4)

    • 21 54

    • wlasnie dla takich ktorzy nie potrafia czytac ze zrozumieniem, dolaczono film do artykulu.

      • 22 1

    • Czy ty kiedyś widziałeś lokomotywę /

      • 7 1

    • skoro nie masz za grosz pojęcia (1)

      to po co się wypowiadasz? To w sumie nawet modernizacja nie była, tylko budowa nowej lokomotywy na bazie wyremontowanej ramy, wózków i silników trakcyjnych starej lokomotywy.

      • 4 0

      • Silnik tez nowy. Polecam filmik na youtube, pokazane jest że tylko wózki i zbiornik paliwa pozostał ze starej lokomotywy.

        • 0 1

  • Ale news.... (2)

    3001 prowadziła pociągi dalekobieżne na Hel już w zeszłym roku.

    • 23 1

    • Nurek (1)

      Na Hel to chyba głównie jeździł czeski "Nurek". A stonka 3001 była faktycznie pokazana w ub. roku w Gdyni podczas Dnia Kolejarza (razem z Pendolino) . Co zatem zmodernizował NEWAG?

      • 6 3

      • Posiadam

        fotki z 20.08.14 z 3001 szlak Kuźnica-Jastarnia

        • 1 1

  • Świat to tylko Gdynia i Hel? (12)

    Żeby Gdańszczanin dostał się do Helu, musi ślimaczyć się SKM do Gdyni. Przystanki co podwórko. Potem ślimaczyć się szynobusem, choć przystanki już co drugie podwórko. Aż tak ciasno na torach dalekobieżnych, by szynobusy jechały z Helu do Gdańska? Na krótszych odcinkach byłaby alternatywa dla SKM.

    O Tczewianach nie wspomnę. Koniec świata, dzięki takiej polityce.

    • 49 39

    • (4)

      Nazwy mieszkańców miast (gdańszczanka, tczewianin) pisze się z małej litery.

      • 12 3

      • Nie uznaję tej zasady. (3)

        • 7 15

        • (2)

          I dlatego opanowanie przez Ciebie umiejętności pisania należy uznać za sukces.

          • 16 4

          • Czyli aby uzyskać Twój szacun, muszę być lizusem wobec jakiegoś urzędasa? (1)

            Języki ewoluują. Tego nie zatrzymasz. Wiesz, że przed wojną pisało się "Angja", "kurjer", "puhar" etc?

            • 4 9

            • To prawda, tego nie zatrzymasz. A amelinum nie pomalujesz.

              • 12 3

    • (2)

      a co maja powiedziec ci ze starogardu, oni tez by chcieli bezposrednio na hel.

      • 10 3

      • I do Paryża też. (1)

        • 11 2

        • A na lotnisko ?

          • 1 1

    • Niby się zgadza... (1)

      ...ale chyba aż tak często na ten Hel nie jeździsz z Gdańska więc jeśli cię nie stać na auto to pozostaje zacisnąć zęby i się przemęczyć.

      Nikt rozsądny nie uruchomi nierentownej linii, która będzie przewozić "powietrze".

      • 11 3

      • Hel i Gdańsk to miasta turystyczne. Większość miast po drodze coś znaczy.

        Jako alternatywa dla SKM na krótszych odcinkach przy odpowiednim PR, winno się sprawdzić.

        • 4 5

    • Wszystkie pociągi sezonowe ICC jeżdżą przez Tczew i Gdańsk , nie widzę żadnego problemu.

      • 4 3

    • teraz szynobus "ślimaczy "się z Gdyni do Helu 1,5h

      • 1 1

  • (1)

    Najpierw wyremontujcie na całej tej trasie tory i perony...
    No i wagony podróżne.

    • 14 10

    • Są wyremontowane.

      • 4 0

  • Ech... gdzie te piękne czasy parowozów... (16)

    Pamiętam tę rozbudowaną sieć kolejową tu u nas w pomorskim (kiedyś gdańskim):
    -linia Pszczółki-Kościerzyna
    -linia Wejherowo-Żarnowiec
    -linia Wejherowo-Choczewo-Lębork
    -linia Pruszcz Gd.-Kartuzy-Lębork

    Piękne trasy kolejowe, poprzez nasze malownicze Kaszuby, a teraz rozebrane bądź nieczynne niestety...

    • 150 3

    • Linie (4)

      Nigdy nie było takiej linii jak Wejherowo-Żarnowiec. Do Elektrowni Wodnej "Żarnowiec" i do placu budowy elektrowni jądrowej owszem prowadziła linia kolejowa ale jako odgałęzienie w Rybnie Kaszubskim od linii Wejherowo-Choczewo-Garczegorze. To odgałęzienie powstało w związku z budową EJ i w połowie lat dwutysięcznych zostało rozebrane na wniosek właściciela czyli EWŻ.

      • 10 8

      • Do Adama: (2)

        Kto wie o co chodzi ten wie w czym rzecz i nie czepiajmy się szczegółów.
        Z Wejherowa można było dojechać koleją (w latach 90-tych) do Żarnowca i o to chodziło w komentarzu.

        • 26 1

        • Nie można było. (1)

          Linia kończyła się w Kartoszynie -- miejscu budowy elektrowni atomowej, odległej od wsi Żarnowiec o około 7 km.

          • 3 1

          • Może dokładniej , czyli ile metrów , centymetrów i milimetrów .

            • 4 3

      • A linia Kartuzy - Miechucino - i dalej na Lębork??

        • 6 0

    • (3)

      a do zarnowca jest/byla linia zelektryfikowana?

      • 8 1

      • (2)

        Nie. Była w planach, ale w związku z kryzysem gospodarczym i rezygnacją z budowy Elektrowni atomowej zaniechano elektryfikacji.

        • 7 9

        • Była zelektryfikowana (1)

          I nawet SKM z Gdańska jeździło przez może jakieś 2 lata.

          • 18 1

          • Słupy nawet chyba nadal stoją przy tej linii. Tory zarośnięte..

            • 11 1

    • Niestety - to us se ne vrati

      Ale linii Wejherowo - Żarnowiec nie było,
      co najwyżej Rybno Kaszubskie - Żarnowiec wybudowane do EJ,
      ale było Wejherowo - Garczegorze,
      Skórcz - Skarszewy - Starogard Gd.,
      Swarzewo - Krokowa,
      Morzeszczyn - Gniew,
      tak gwoli ścisłości...

      • 12 4

    • (1)

      I jeszcze szlachta-osieczna-smetowo czy starogard-skorcz....

      • 9 1

      • Szlachta-Osieczna-Smętowo tak tak tak!!! Obecnie w tej okolicy nawet PKS nie jeździ, prywatne busy tylko od poniedziałku do piątku, tory zarosły drzewami, a gdzieniegdzie już je nawet zalano asfaltem. Tak wygląda wykluczanie z cywilizacji tysięcy ludzi. Choć z drugiej strony - jest cisza, spokój i znów tu się widuje jelenie

        • 7 1

    • Wszystko to co zbudował cesarz, I RP i PRL przez 100 lat (2)

      to udało się zapuścić i poniszczyć przez zaledwie 20.

      • 18 2

      • (1)

        I RP budowała koleje?

        • 6 1

        • Tak, z ułańską fantazją :)

          a

          • 3 0

    • zyja jeszcze tacy co jechali koleją do Opalenia?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.