• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane lokomotywy będą kursowały do Helu

Rafał Borowski
16 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nowe lokomotywy, które będą wozić pasażerów do Helu już niebawem wejda do regularnej eksploatacji.

PKP Intercity przeprowadza właśnie największy w swojej historii projekt modernizacji i zakupu taboru na kwotę ponad 5,5 miliarda złotych. Jednym z jego elementów jest kompleksowa modernizacja 20 spalinowozów typu SM-42. Unowocześnione "stonki", jak żargonowo nazywają je kolejarze, będą obsługiwać m.in. trasę Gdynia-Hel.



Czy zamierzasz skorzystać w wakacje z połączenia kolejowego Gdynia - Hel?

Drugiego dnia jubileuszowych, X Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako", które odbyły się we wrześniu 2013 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. Kontrakt podpisany w gdańskim centrum AmberExpo dotyczył modernizacji 20 lokomotyw spalinowych typu SM-42. Spółka z Nowego Sącza otrzymała niemal 77 milionów złotych za wykonanie zlecenia.

Na peronie czwartym Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku odbyła się dziś prezentacja dwóch zmodernizowanych spalinowozów. W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim lokomotywy tego typu będą kursować na trasie Gdynia-Hel.

Zakres prac modernizacyjnych we wszystkich spalinowozach obejmował m. in. wymianę silników, naprawę główną innych podzespołów, przebudowę kabin maszynisty oraz instalację urządzeń pomiaru prędkości, drogi i parametrów jazdy.

W dziesięciu "stonkach" zamontowano dodatkowo przetwornice do zasilania w energię elektryczną wagonów oraz urządzenia do akumulowania energii elektrycznej (dzięki nim lokomotywa jest zdolna do manewrowania przy wyłączonym silniku).

Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej. Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej.
Lokomotywy typu SM-42, produkowane od połowy lat 60-tych do początku lat 90-tych przez Fablok Chrzanów, są najczęściej spotykanymi na polskich torach lokomotywami. Do dziś w użytkowaniu pozostaje ponad tysiąc egzemplarzy z około 1800 wyprodukowanych. Niestety, dla założonej w 1919 roku spółki z Chrzanowa los okazał się mniej łaskawy. W maju 2013 roku ogłoszono jej upadłość.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Lokomotywa z gloszenia.

    W lokomotywe wody wleje i taka jazda taniej mnie wyniesie,,,Bede zbieral chrust...

    • 1 1

  • Szkoda, że Marszałek Województwa nie pomyślał by trasę Gdynia-Hel włączyć do PKM.

    Poza sezonem pociągi kursują na tej trasie co 1,5-2h, powiat pucki zamieszkuje ponad 80tys osób...

    • 11 0

  • a (1)

    A dlaczego trasa nie obejmuje gdanska? Czemu nie gdansk hel?

    • 2 5

    • Bo tuskolandia to nie Polska !!!

      • 3 3

  • Nie wiem ,ale jakoś nie wyglądają na nowoczesne jak dla mnie.

    • 0 0

  • Poczytajcie sobie o Macieju Górskim - projektancie kabin w Newagu (1)

    To jest dopiero umysł, który może zaimponować. Facet ma dopiero 30 lat, a równolegle z Newagiem, gdzie już jest kierownikiem, cięgnie jeszcze drugi etat na Politechnice Krakowskiej jako wykładowca akademicki. Zdolny i pracowity - duże BRAWA!

    • 10 1

    • Za tę modernizacje też był odpowiedzialny?

      Jeżeli to on zaprojektował bryłę kabiny dla tej modernizacji sm42 (kilka ładnych lat temu), to raczej nie powinien się do tego przyznawać..

      • 0 0

  • Na necie

    jest jeszcze inne zazewnictwo: SM42 (Wibrator/Smród)

    ;D

    • 2 1

  • Włączyć trasę na Hel do PKM!

    • 10 0

  • Wlaczyc trase HEL do PKM, połączyć z PKA i dać we władanie ZKM, a remonty taboru niech wykonuje PNTKM

    taki plan ma przyszłość

    • 6 1

  • prędkość maksymalna została 90km/h (1)

    Na tej trasie to kolej powinna się poruszać przynajmniej z prędkością 120km/h a tymczasem modernizacja objęła wygląd i zużycie paliwa a prędkość maksymalna została 90km/h

    • 5 2

    • tym bardziej, ze wszystkie przejazdy

      i przejscia zostaly dobrze oznakowane.

      • 2 0

  • (4)

    A nie lepiej linię z Redy do Helu zelektryfikować? i puścić SKMki i elektrowozy jak do Zakopanego mogło to być już dawno temu zrobione fucha goni furę

    • 10 1

    • A jak zainstalować słupy w piasku ? (1)

      Mały wiaterek i wszystkie leżą .

      • 1 3

      • drut na Hel

        Jakoś inne słupy na półwyspie się nie przewracają!

        • 1 0

    • Ale wtedy firma Zdzicha nie zarobilaby na remoncie lokomotyw

      Jw

      • 0 0

    • i na helu w koncu mieli by prad :)

      I na helu w końcu mieli by prąd :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane