• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • Jak widzicie, nie ma żadnej różnicy między ciuchcią zmodernizowaną i ciuchcią nową. (3)

    Województwa, które kupują nowe, po prostu szpanują. Jakby wmawiano klientom zmodernizowanie, nie połapaliby się. Województwa kupujące nowe pociągi, zamiast modernizować są niegospodarne. Są jak Ukraińcy: Gdy mają do wyboru mieć supermieszkanie i liche auto, albo limuzynę i liche mieszkanie, wybierają to drugie. Więc, chwalmy modernizację. Jeden nowy skład, albo około dziesięciu zmodernizowanych nieróżniących się od nowego.

    • 2 2

    • Jest różnica. (1)

      Szyby są o 0.00001% bardziej przeźroczyste w nowych składach. To warte 10 razy wyższej ceny.

      • 1 0

      • No i jeszcze jedno:

        Jeżdżą z tą samą prędkością, ALE MOGĄ 2x szybciej. To jest warte swojej ceny !
        Kolesie w furach po 500 tys też stoją w korkach w źle rozwiązanym komunikacyjnie mieście, ale ta świadomość że mogą 300 na autobanie - bezcenna. Tylko że oni szpanują na własny koszt, a włodarze na nasz, to subtelna różnica.

        • 0 0

    • nowe

      Nie jechałeś nowym, prawda? Nie wiesz o czym piszesz, prawda?

      • 0 0

  • Bydgoszcz to nie kujawy! (1)

    Bydgoszcz to nie kujawy! Dziękuje za uwagę.

    • 1 1

    • Kujawy, Kujawy

      ciekawe, gdzie indziej miałaby ona leżeć. Na Mazowszu?

      • 0 0

  • Takie odsłonięte gniazdko z napięciem 230V? (17)

    Tylko patrzeć jak jakiś dzieciak wsadzi tam łapy i nieszczęście gotowe.

    • 6 77

    • WOW

      No cóż jak rodzic nie przypilnuje to się zmartwi

      • 0 0

    • W jaki sposób? (9)

      Żeby prąd poraził to trzeba zetknąć się jednocześnie z obydwoma stykami. Jakim cudem nawet najmniejsze dziecko miałoby zmieścić palce w tych otworach?

      • 11 3

      • (3)

        a jak wsadzi tylko do + i reka zamknie obwod na ramie siedzenia, to co sie stanie?

        • 2 4

        • zostanie wpisany do księgi rekordów Guinnessa za najchudszy palec na świecie

          • 1 0

        • (1)

          wywali różnicówka?

          • 4 1

          • zabijajac dziecko? o ile w ogole zakladamy ze roznicowka tam jest.

            • 1 1

      • Proponuję abyś w domu sprawdfził na sobie to co mówisz. (4)

        Chwyć w rękę metalowy drut i wsadź najpierw w jedną dziurkę kontaktu a potem w drugą.

        • 6 3

        • drut (2)

          bo każde małe dziecko ma kawałek drutu w kieszeni aby tylko gdy będą jechać pociągiem a rodzic nie będzie patrzył, dziecko zacznie wkładać ten drut do gniazdka z prądem.
          W ogóle zlikwidować PKP bo ktoś, np. dziecko wjedzie na tory i wpadnie pod pociąg. Pendolino jeszcze nie kursuje a już śmiertelnie potrąciła człowieka (gdzieś pod Krakowem, chyba w poniedziałek to się stało)

          • 7 1

          • nie masz dzieci najwyraźniej (1)

            a sam byłeś chowany na łańcuchu

            • 1 7

            • To straszne,PKP chce zamordować Maluszki! Trzeba je koniecznie wozić SUVem pod drzwi!

              • 12 2

        • najlepiej niech długo potrzyma...

          jednego przygłupa mniej będzie

          • 3 3

    • i dobrze, selekcja naturalna powinna dzialac

      • 2 1

    • kurna ale sukces ogromny pewnie nim już zachód standardem prześcignęliśmy bo gnizako elektryczne jest

      Pokłony walić Nowakowi,pani taki klimat i obecnej kopacz oarz Budyniowi.Hura w koncu mamy gniazdka elektryczne w pociagu:)!!!Jak jechałem do krakowa pociagiem intercity z przedziałami to niebyło ani jednego!! A tutaj juz taka nowosc w 21wieku !!!

      • 2 3

    • (1)

      Całe szczęście Tobie za dzieciaka rodzice w domu podemontowali gniazdka.Dzięki temu możemy czytać takie cenne dla nas komentarze.

      • 59 1

      • Ty za dziecka sidziałeś przy lampie naftowej,

        więc problem cię nie dotyczył.

        • 3 7

    • (1)

      Jakby samo wsadzenie łapy do gniazdka groziło porażeniem to by te gniazdka były inaczej konstruowane lub codziennie kilkadziesiąt osób w Polsce szczególnie w polskimbusie trafiało do szpitala.Chyba tylko niemowlak ma na tyle mały palec aby zmieścił się do otworu na bolec wtyczki, co by skutkowało porażeniem prądem.

      • 15 1

      • polskibus

        każdy autobus tego przewoźnika ma takie gniazdka między siedzeniami i to w liczbie sztuk dwa. Przewoźnik jest już chyba 4 lata na rynku i jeszcze nie słyszałem aby kogoś kopnął prą. W wagonach bez przedziałowych pociągów TLK czy EIC też takie gniazdka są i jeszcze nie było afery że kogoś poraziło.

        • 15 1

  • czemu nie zakup nowych?

    Znowu modernizacja, czemu nie kupią nowych z gwarancją, kupują zlom najczesciej z niemiec, potem przerabiaja "modernizuja" zeby wydać w sumie tyle samo jak za nowy i wydawać na niekończące się remonty zlomu. Kto podejmuje takie szkodliwe dla przyszlosci decyzje?

    • 0 1

  • dziury

    a dziury między progiem pociągu a peronem zostaną ?
    Żeby samobójcom ułatwić życie ?

    • 0 0

  • Bardzo ładne. (19)

    Piękne.

    • 117 14

    • (12)

      dlaczego wciąż nie można czegoś zrobić z przepaścią między peronem a "pokładem"? przecież do pociągu na każdej stacji wsiadają osoby starsze etc, dla których pokonanie tej dziury jest często dużym stresem. za każdym razem ma się wysuwać rampa? to nie jest dobre rozwiązanie. to nie jest kąśliwa uwaga. po prostu chciałabym wiedzieć czy faktycznie nie da się tego zrobić. I chciałabym żeby mi jakiś inżynier czy dizajner wyjaśnił na czym polega problem.

      • 19 5

      • Te osoby, dla których jest to taka straszna przeszkoda, są znikomym odsetkiem pasażerów. (6)

        Płacą za bilety symboliczne kwoty, jeśli nie są zwolnione z tego. A koszt zużytego prądu zależy od masy pasażera, a nie jego wieku czy zdrowia. Nawet gdyby płaciły 100% normalnego biletu, to nadal ochłapy. Nie przynoszą przychodów nikomu, prócz aptek blisko siebie. A aptek ci u nas dostatek wszędzie. Nie są podatnikami, przeciwnie. Są beneficjentami podatków. Nieliczni będą mieli korzyść z realizacji twoich postulatów, liczni zapłaciliby ogromne pieniądze. Wniosek? Nie są tego warci. Pieniądz jest władcą Wszechświata i okolic. Czy to fiducjarny czy pod postacią kozy.

        • 0 4

        • (3)

          Nie gadaj gościu że jest dla znikomego odsetka pasażerów bo jest to problem także dla matek z dziećmi. Sam niedawno prawie bym się w tą dziurę wp..lił bo ktoś w pociągu coś rozlał na stopień i się poślizgnąłem

          • 0 2

          • One też są znikomym odsetkiem. (2)

            Jak dotąd wszystkie które widziałem forsowały ten wał pomorski strzeżony przez lwy, harpie i bazyliszki z sukcesem. 2% prosiło kogoś o pomoc. Odmowa? Nigdy, bo usłyszeć to jest zaszczytem. Macierzyństwo to pasmo dożywotnich zmartwień. To jest najniższe w rankingu. Jeśli jakaś sobie nie poradzi z takim drobiazgiem, to lepiej pozbawić prac rodzicielskich.

            Stopień jest kratą. Kraty mają silne tarcie i efektywne odprowadzanie cieczy. Utrzymasz się zawsze, chyba że zamarzną. Ale w tym musiałby ktoś maczać palce.

            I po co brać niemowlaki tak daleko? Nie ma siły, by coś z wycieczki zapamiętały.

            • 0 0

            • (1)

              To że się kończy sukcesem nie znaczy że jest bezpieczne. I nie miałem na myśli wcale matek z wózkami, tylko małe dzieci które trzeba praktycznie przenosić nad dziurą.

              • 0 1

              • W wieku trzech lat obrażałem się na każdego dorosłego, co chciał mi pomóc sfordować tę "przeszkodę".

                Nic nie było łatwiejsze.

                • 0 0

        • Widać tu podejście osobnika,który co prawda zarabia powyżej średniej krajowej,ale nadal za mało (1)

          by pogoń za pieniądzem nie przysłaniała mu tego,co jest naprawdę w życiu ważne. Pozdrawiam z wyżyn moralnych mojej pięciocyfrowej wypłaty.

          • 0 1

          • Są miliony obiektów ważniejszych niż pieniądze.

            Ale potrzeba pieniędzy aby je mieć lub zapewnić im przetrwanie. Nawet przy dobrej woli dostawców. Bo oni sami mają dostawców.

            • 0 0

      • (4)

        Problem polega na systemie zamykania/otwierania drzwi w en57. Pod to podyktowana jest tez konstrukcja wejsc z taka "dziura".

        • 1 3

        • co to znaczy? (3)

          To znaczy, że niemożliwe jest przerobienie głupiego systemu otwierania drzwi?

          • 9 2

          • Alez oczywiscie ze mozna (2)

            Tylko komus debilnemu niechce sie siasc do w koncu juz nienajnowszego projektu modernizacji EN 57,i go znwelizowac.Zwrocie uwage ze czy modernizacje wykonuje NEWAG,czy PESA,wszyscy wykonawcy pracuja na jednym bazowym projekcie.Wyglada to tak jakby tej bazy nie mozna uwspolczesnic.Drzwi,coz to za problem dla mlodych inzynierow,ale tylko takich po Politechnice Gdanskiej.Przeciez wystarczy w miejscu gdzie sa drzwi,pid podloga umiescic hydrauliczny rozpierak zamontowac,ktory by dla peronow o roznych wysokosciach wysuwal,lub wsuwal z pod obecnej podlogi na odpowiednich prowadnicach stopien.Skok takiego "rozpieraka"nie bylby wcale duzy.W trakcie modernizacji doprowadzic okablowanie i cale urzadzenie,w calym skladzie byloby przez maszyniste obslugiwan.Pewnie modernizacja skladu by podrozala,ale w skali wielu skladow nie tak bardzo.Panowie Inzynierowie od taboru kolejowego zacznijcie k...wa w koncu myslec,a nie wciaz zaslaniac sie procedurami itd.

            • 14 0

            • czyli klappstufe

              rozkładany stopień. W niemieckich tramwajach znany od lat...setek już chyba

              • 4 0

            • "hydrauliczny rozpierak"

              Dokładnie tak to działa w EZT np. w Szwecji czy w Niemczech tam, gdzie pociągi jeżdżą na trasach z wysokimi i niskimi peronami. Na niskim peronie są schodki jak w "kiblach", na wysokim peronie wysuwa się stopień - otwieranie drzwi trwa może 2 sekundy dłużej, bo układ sterujący musi "wymacać" peron, ale wygoda korzystania nieporównywalna. Ale widocznie te dwa wymienione kraje są ubogie, bo w Bulandzie robi się na bogato - jako rozwiązanie problemu dziury zaproponowano przesuwanie torów.

              • 9 0

    • Pablo.......:( (3)

      • 4 3

      • dlaczego nie kupiliśmy pociagów z Newag albo pesy (2)

        tylko jkieś gó...ne pendolino?

        • 4 2

        • bo ani newag ani pesa nie miała takich pociągów wówczas w ofercie. dopiero teraz mają jakieś prototypy

          • 2 1

        • Jaś ma do wyboru:

          1 pociąg nowy albo 10 zmodernizowanych nie różniących się NICZYM od tego w pierwszej opcji. Który wybór będzie świadczył o szpanowaniu, a który o gospodarności?

          • 0 4

    • nareszcie (1)

      W koncu malowanie w pelni pasujace do naszych turbokibli ;)

      • 14 8

      • A gdzie infomacja, że PKM ruszy z dużym opóźnieniem?

        NA GW nawet o tym napisali ;-) To też pociągi, nieprawdaż?

        • 5 7

  • Do końca świata i jeszcze jeden "kibel" dłużej. (4)

    Modernizacja modernizacja i jeszcze raz modernizacja, fajnie że chociaż SKM zamawia dwie nowe sztuki.

    p.s. Kibel to nazwa pociągu EN57 widocznego na zdjęciu.

    • 32 15

    • twoja sprawa

      Dla ciebie kbel a dla mnie najbardziej udana kolejka. Najwyraźniej jesteś fanem metra.

      • 0 0

    • Czym różnią się zmodernizowane pociągi od nowych?

      Czym? Czym? Czym? Czym?

      Frazes za frazesem o nowych. Ale rzekomych zalet nowych nie słychać nigdy.

      Nowe to niegospodarność województw szpanujących. Zmodernizowane to gospodarność województw myślących. Bo nie różnią się niczym jak tylko 10 krotnie ceną.

      • 4 1

    • Kibel został kiblem.... (1)

      ....to nawet silników asynchronicznych nie zamontowali wzorem poprzednich jednostek???? ?.Czyli tylko zewnętrzny lifting "pod publiczkę"Zmarnowane pieniądze.No ale czego spodziewać się po duecie Labuda&Struk?

      • 2 2

      • xyz

        Asynchroniczne silnik posiada

        • 1 0

  • A urzędniki dostały zegarki?

    • 1 2

  • Oby były punktualne (4)

    jak szwajcarski...

    • 21 4

    • Bilety zdrożeją?

      Oby bilety nie zdrożały jak frank szwajcarski.

      • 1 1

    • ser

      • 4 1

    • zegarek ? (1)

      • 5 1

      • szwajcarski

        pociag

        • 0 2

  • Klima (22)

    Air, to powinno być, nowa panda ma, nowy matiz ma, słaby standard za taką kasę. Jaki zegarek i kto dostał? Poza tym pięknie. Trochę ryjek czoła jakby zły...

    • 33 41

    • Skansen (2)

      To odrestaurowany skansen jest. Te pociągi ile mają lat ? 20 ? 30 ? Czego tu wymagać.

      • 2 5

      • A wiesz, że po Londynie jeżdżą składy z lat 60? Tak się po prostu użytkuje pociągi - dziesięcioleciami. Nie ma w tym niczego nadzwyczajnego

        • 2 0

      • I co z tego? W tzw. "cywilizowanych krajach" tabor kupuje się na 30-40 lat. To nie matiz w gazie...

        • 3 0

    • Tylko tyle wad? (16)

      No, pomarudź jeszcze trochę...

      • 26 17

      • (9)

        Niech powie co on zrobił dla tego miasta. Marudzić i beczeć, każdy potrafi.

        • 14 15

        • (8)

          Co robic mam dla miasta? Place podatki a ci wybrani w wyborach niech robia a wracajac do tematu pociag jest dla wszystkich z regionu nie tylko z MIASTA osiolku. Wydali kase i nie ma klimy wiec to stwierdzam i patrze im na lapy w przeciwienstwie do ciebie.dakiby ci zwykly chinski piciag i tez bys sie cieszyl bo ladny.co ty zrobiles dla miasta? No co takiego? Nie potrafisz ani obiektywnie ni subiektywnie ocenic

          • 20 5

          • Klima nie jest pierwszą potrzebą

            • 0 0

          • U nas nie ma chińskich piciągów.

            Na szczęście.

            • 1 0

          • (1)

            Zamiast obrazac czlowieka opowiedz na jego pytanie.Pewnie cale zycie jezdziles w klimatyzowanych wagonach.Jak ci sie nie podoba to zamiast beczec chodz na piechote.

            • 4 3

            • jak ci się wszystko podoba to czemu aferujesz się o emeryturę ?

              płacisz jakbyś miał dostać mercedesa a dostaniesz moooże koło od malucha , analogicznie : o co ci chodzi ?
              Wiesz o co ? o świadomość społeczną , że lud wszystko przełknie nawet jak w żywe oczy jest dymany na każdym kroku.
              Tacy przyklaskiwacze co dalej niż swoje pióro nie widzą zaswsze mają najwięcej do gadania ... zupełnie jak ksiądz ma najwięcej do gadania o antykoncepcji na naukach przedmałżeńskich

              • 1 1

          • (1)

            podatki placisz tam gdzie jestes zameldowany, czyli w jakims Sloikowie.

            • 4 11

            • W weku byłeś,pierogi widziałeś. Podatki płacisz tam,gdzie złożysz papiery do US. Meldunek nic do tego nie ma

              • 8 0

          • "Zwykły chiński pociąg"? (1)

            Akurat do Chin to my aspirować możemy dopiero. Tam Pendolino, Maglev i inne cuda.

            • 3 1

            • A o katastrofach kolejowych,korupcji i rozwiązaniu Ministerstwa Kolei ChRL słyszałeś?

              • 1 0

      • leminn on laci podatki i daje kase na wypłate by inni zaniego robili!! (1)

        • 0 2

        • Naucz sie poprawnej pisowni po polsku i odmiany rzeczownika "leming" przez przypadki.

          Nie kalecz polskiej mowy,za któ nasi pradziadowie szli w Sybir!

          • 2 0

      • (3)

        Nie marudzi, tylko ma racje - za przeproszeniem sr*cja, a nie modernizacja. Przeciez takiego czegos nie robi sie na 5 lat. Wywalic tyle kasy i nie zrobic klimy. Ludziska, przeciez jest XXI wiek! Ile wiecej by wydali na zrobienie tej klimy? Milion, dwa? Pomiedzy oszczednoscia i dziadostwem granica jest bardzo waska.

        • 19 5

        • sadze, ze inaczej bede mowil jadac tym pociagiem w lipcu

          warto jednak pamietac, ze na Pomorzu klimatyzacja jest potrzebna moze z miesiac / dwa w roku

          • 3 0

        • (1)

          Cienka sie mówi.

          • 6 1

          • u nas na wsi mowi sie waska i nawet soltys ma klime w swoim pasku.

            • 3 4

    • ty sie ciesz ze gniazko jest to jest dopiero sukces na miare rzadu PO!! (1)

      Uwaga dzieki PO mamy w końcu gniazdka w POciagach naturalnie nie wszystkich bo nie od razu Kraków zbudowano :) teraz apewno wszyscy na budynia zagłosuja w podziekowaniu:)

      • 0 2

      • Lemingi akurat sobie zdają sprawę,że Budyń tu nie ma nic do rzeczy

        To raczej dla was PO odpowiada za całe zło świata,a Jarosław to sama świętość... Zapomniało się,kto szedł w kolicję ze skazanymi... Pisklaczki

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane