• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Układ drogowo-tramwajowy wskazany jako priorytetowy do realizacji w najbliższej perspektywie czasowej.
  • Wyniki analizy układu drogowego i tramwajowego.
  • Istotność kryteriów przy ocenie danej trasy.
  • Proces obliczeniowy dla analizowanych dróg.
  • Szacowany koszt realizacji pełnego programu danej drogi.
  • Układ drogowo-tramwajowy uwzględniony w analizie wraz z przybliżoną lokalizacją. Liczba obok nazwy nie oznacza priorytetu.

Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa oraz Nowa Świętokrzyska - te trasy powinny dostać najwyższy priorytet realizacyjny, aby polepszyć warunki komunikacyjne na gdańskim Południu. Takie wyniki płyną z przygotowanego projektu Strategicznego Programu Transportowego dla tej części miasta.



Która trasa powinna twoim zdaniem powstać jako pierwsza?

Aktualizacja Strategicznego Programu Transportowego dla Południa ma na celu rewizję wcześniejszych ustaleń z 2011 r. w zakresie dróg, które powinny być realizowane jako pierwsze. Od tego momentu na Południu powstały nowe osiedla, a jednocześnie Unia Europejska zaczęła doceniać projekty, które przede wszystkim uwzględniają transport zbiorowy.

Dla analizy priorytetów inwestycyjnych, pod uwagę wzięto łącznie 15 dróg różnej długości i klasy. Następnie oceniono je pod kątem kilku kryteriów ("waga" konkretnego kryterium była uzgodniona przez Biuro Rozwoju Gdańska, Wydział Programów Rozwojowych oraz Zarząd Dróg i Zieleni), przy czym do oceny brano pełne warianty, tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, droga rowerowa, chodniki oraz, o ile jest przewidziana, dwutorowa linia tramwajowa. Bardzo wysoko oceniano też rozwiązania z tramwajami ze względu na środki UE, stąd nisko wypadły np. ulice Nowa Unruga-Nowa Zakoniczyńska.

Dlaczego jednak pominięto przy analizie warianty alternatywne, które od pewnego czasu pojawiają się w zapowiedziach dotyczących m.in. ul. Nowej Warszawskiej bez jezdni (tylko tramwaj) czy budowy ul. Nowej Jabłoniowej bez tramwaju?

- To namnożyłoby wariantów, które ciężko byłoby obliczyć i ze sobą zestawić. Etapowanie realizacji będzie określane w późniejszym okresie - podczas zlecenia koncepcji czy projektu budowlanego - wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Zespołu Komunikacji Biura Rozwoju Gdańska.

Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Urzędnicy szacują, że ok. 40 proc. przejazdów z Południa jest realizowanych w kierunku Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy.
Ze wstępnych szacunków wynika, że realizacja najbardziej priorytetowych tras pozwoli skrócić czas przejazdu (głównie korzystając z tramwaju) z Południa w kierunku Wrzeszcza, Zaspy czy Oliwy o ok. 10-15 minut względem istniejących połączeń przez Śródmieście.

Jak jednak traktować wynik, który nie odpowiada jednoznacznie na priorytet realizacji aż trzech układów drogowo-tramwajowych, które zajęły ex-aequo trzecie miejsce: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Nowa Świętokrzyska?

- To jest wstęp do dalszych działań. Ta analiza wyznacza kolejność zlecania dokumentacji, ale to dopiero początek procesu inwestycji. Te drogi mają przecież różny koszt, a ich realizacja będzie też w dużej mierze zależała od pozyskanych środków z UE i możliwości budżetowych miasta - zwraca uwagę Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Tak wybrana kolejność nie cieszy jednak mieszkańców Oruni, którzy czują się pokrzywdzeni ze względu na obniżenie priorytetu inwestycyjnego dla budowy ulic Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Te w poprzednim studium transportowym z 2011 r. były na pozycji trzeciej (po Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej).

- Dlaczego ta inwestycja komunikacyjna została ujęto całościowo? Dlaczego nie wzięto pod uwagę odcinka od Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska do ul. Równej zobacz na mapie Gdańska? Umożliwiłoby to bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, czego obecnie brakuje mieszkańcom naszej dzielnicy - pytał podczas konsultacji społecznych Strategii Transportowej Bartosz Łabuda z Zarządu Rady Dzielnicy Orunia.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Urzędnicy tłumaczą, że tak krótki odcinek nie ma sensu komunikacyjnego, gdyż wpada w "wąskie gardło" ul. Małomiejskiej-Podmiejskiej. Jednocześnie koszt takiej inwestycji szacowany jest aż na 100 mln zł.

- Sam wiadukt nie tworzy projektu, który będzie się "bronił" przed zasadami dofinansowania unijnego, dlatego trasa ta jest planowana w szerszym zakresie, tj. z przedłużeniem przez ul. Nową Chmielną, co tworzy logiczną całość - przekonuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska. Aleja Havla jest wielokrotnie szersza, niż wymaga tego układ jezdni i torowiska.
Projektowane układy komunikacyjne budzą też wątpliwości w zakresie ich oddziaływania na przestrzeń miasta.

- Czy będą brane pod uwagę rozwiązania promujące i wspierające ruch pieszy? Czy nowe ulice nie doprowadzą do podziału Południa na mniejsze części? - zastanawia się Agnieszka Jurecka, współorganizatorka warsztatów Quo Vadis Gdańsku na Ujeścisku.

- Z takich dróg jak al. Havla wyciągamy wnioski. Chcemy zmniejszyć przestrzeń pod drogi, ale jednocześnie zostawić pewną rezerwę, jeżeli okazałoby się, że trzeba je rozbudować - zapewnia Dawidowski i jednocześnie przypomina o programie wspierania ruchu pieszego poprzez remonty i budowy chodników.

Czytaj też: Przyjazne miasto musi mieć dobrą przestrzeń publiczną

Uczestnicy konsultacji pytali też o inwestycje, które od dawna mają status "planowanych" bez większych szans na realizację w najbliższym czasie.

Chodzi tu m.in. o estakady nad skrzyżowaniem Trasy W-Z z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska. Odpowiedź urzędników: - Trzeba poczekać na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą i rozłożenie się ruchu na skrzyżowaniach w Śródmieściu (w tym Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska). Jeżeli dojdzie do realizacji, to pierwszy wiadukt powinien być w stronę wylotową z Gdańska, ponieważ w przeciwną korki przesuną się na kolejne skrzyżowania w centrum miasta.

Padały też pytania o Trasę Północ-Południe (PP) zobacz na mapie Gdańska - dlaczego nie jest dalej przedłużana w stronę Oruni Górnej? Dlaczego nie połączy się jej z ul. Cieszyńskiego?

- Trasa PP nie została wykreślona z planów dalszej budowy. Strategia nie oznacza, że realizujemy tylko pięć pozycji i reszta przestaje istnieć. Jej przedłużenie nie przynosi takiego skutku, jak budowa innych tras, które zostały wytypowane jako pierwsze w kolejności do realizacji - odpowiada dyrektor WPR.



Do zakończenia procesu konsultacji społecznych jeszcze jednak daleko. Uwagi do dokumentu, jak i prognozy oddziaływania na środowisko (szczegóły na stronie BRG), można składać w terminie do 21 maja w formie pisemnej na adres Biura Rozwoju Gdańska (Wały Piastowskie 24 zobacz na mapie Gdańska), ustnie do protokołu spisanego w siedzibie BRG lub drogą elektroniczną na adres gdansk-poludnie@gdansk.gda.pl (bez potrzeby opatrzenia wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym).

Planuje się, że głosowanie nad uchwaleniem dokumentu nastąpi na sesji Rady Miasta w ciągu najbliższych kilku miesięcy - przypuszczalnie w czerwcu lub sierpniu br.

Szacunkowy koszt realizacji priorytetowych pięciu tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami to łącznie ok. 1,3 mld zł.

Dla porównania koszt wybranych inwestycji komunikacyjnych:

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - ok. 1,3 - 2 mld zł

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM - ok. 17,8 mln zł

Miejsca

Opinie (294) 3 zablokowane

  • do krzyśka (1)

    Bo w tych z uwagi na bliskość Szadółek stolców się już nie czuje...

    • 7 9

    • Mój Boże...

      Z wysypiska na Havla jest 4,5km, to tyle samo co np. z Moreny

      • 8 2

  • Na szczęście nie mieszkam na południu gdańska, bo widząc jakie są tam korki to po części współczuje mieszkańcom. Po części tylko dlatego, że kupując tam mieszkania mogli liczyć się z tym, że szybciej wychowają dzieci niż miasto pobuduje tam drogi. Pierwsze tzn nowe osiedla (Słoneczne, Pięć Wzgórz, itd ) powstawały nawet przed 2000 rokiem, a normalne drogi dojazdowe będą do 2020. Dziwi mnie tylko kolejność budowy dróg. Z moich obserwacji jako kierowcy najbardziej potrzebna jest nowa Świętokrzyska, która jest zakorkowana przez prawie cały dzień. Brak Świętokrzyskiej stopuje ruch na Małomiejskiej, Havla, Warszawskiej wykorzystywanej jako skrót przez betonową Człuchowską. Najmniej potrzebna jest nowa Jabłoniowa, ponieważ nie służy mieszkańcom Gdańska, a mieszkańcom gmin sąsiednich jako łatwy dojazd do centrum miasta przez AK. Wystarczy spojrzeć na rejestracje. Na samej Jabłoniowej nie ma wielkich osiedli nie licząc kilku bloków na jej początku.

    • 18 14

  • najlepiej schować głowę w piasek (4)

    Może ktoś mi wyjaśni jakim prawem PKM dziwnym przypadkiem omija Południe, Kowale i i Ujeścisko!Czy to jakieś gorsze regiony?!!! Może jakieś wyjaśnienia urzędnicy!

    • 12 20

    • Bo tam masz tramwaj

      • 9 1

    • może dlatego, że

      ma połączyć WRZESZCZ z LOTNISKIEM?

      to nie jest kolejka objazdowa, tylko szybkie połączenie z portem lotniczym

      • 16 1

    • Bo PKM wykorzystuje już istniejące linie kolejowe: (1)

      Z Wrzeszcza do Starej Piły i ze Starej Piły do Kokoszek (w jednym miejscu zrobiony jest skrót łączący te dwie linie na terenie Gdańska ). Natomiast na terenie Kowala i Ujeściska w życiu nie szła żadna linia kolejowa.

      • 14 1

      • Na terenie Kowal.

        • 5 1

  • (3)

    W ciągu ostatnich paru lat w Gdańsku:

    Armii Krajowej(WZ), Nowa Słowackiego, Droga Zielona, Obwodnica Południowa, Trasa Sucharskiego, Łostowicka, Havla, tramwaj na Chełm, tramwaj na Orunie Górną, Tramwaj na Morene, Pomorska Kolej Metropolitalna, Lotnisko, PGE Arena, Ergo Arena, ECS, Muzeum II Wojny Światowej, tunel pod Martwą Wisłą, rewitalizacja Letnicy, rewitalizacja Dolnego Miasta, rewitalizacja Dolnego Wrzeszcza i wiele innych.

    Najlepsze, że ciągle powstaje coś nowego. W Gdyni w tym czasie 1500 m Chwarznieńskiej to chyba największa inwestcja (nie liczę lotniska widma ;))), a mieszkańcy nawet o wiadukt/tunel pod torami na Chyloni nie mogą się od lat doprosić

    • 37 3

    • W Gdyni mają Szczurka, a on woli infoboxy, kolejki linowe, red bulle, sylwestry z Marylą i marzenia o lataniu ;p (1)

      • 25 0

      • W Korei Północnej tez inwestują w akademie, defilady i inne festyny, a Ci za miedzą to wrogowie i podrzegacze!!!

        I też ukochany przywódca ma 100% poparcia

        • 18 1

    • W Gdyni nic nie budują, bo Szczurek juz ogłosił ze jest Raj wiec nie mozna ulepszyć raju

      wystarczy wywalać kilkadziesiąt mln rocznie na PR i wmawianie mieszkańcom ze jest super, a malkontenci to "wróg klasowy". A w Gdańsku budują za setki milionów i jeszcze mieszkańcy marudzą...

      • 23 0

  • a co z tramwajem do Sopotu? (1)

    wszyscy teraz mają "sr*czkę" z jakimiś terenami za góra za rzeką

    • 13 10

    • SKM do.Sopotu.

      • 4 4

  • (1)

    Nowa Politechniczna powinna byc priorytetem!!

    • 9 13

    • tak, ale nie wzorowana na Havla

      łysiejący trawnik między jezdniami - to nie jest nic potrzebnego.

      • 1 1

  • czemu robia drogi a nie sadzą zieleni i drzewek ozdobnych wokół tras? (1)

    czemu robia drogi a nie sadza zieleni i drzewek ozdobnych wokół tras? Ja nie chce mieszkac tylko wokół betonu i asfaltu!

    • 16 6

    • Spokojnie drzewka też będą.

      • 4 1

  • Aby rozładować korki na Świętokrzyskiej wystarczy wybudować połaczenie Havla od pętli do Niepołomickiej (7)

    Po drodze nie ma zadnych przeszkód, byłoby tanio, a potem niech zbieraja pieniadze na resztę drogi do Kowal (a Kolbudy niech sie dorzucą)

    • 18 11

    • (1)

      Co najmniej do Wielkopolskiej przy rondzie.

      • 2 2

      • oki do Wielkoposkiej, kilkaset metrów dalej

        • 2 3

    • Wszyscy mieszkańcy południa powinni płacić dodatkowy podatek infrastrukturalny. Jeśli chcą mieć drogi i chodniki, szkoły i przedszkola
      Nie może być tak że reszta mieszkańców miasta musi się dołożyć swoim kosztem (brak pieniędzy na remonty) do budowy dla kogoś kto zapłacił za mieszkanie dużo mniej.

      • 9 12

    • aby rozładować korki na Świętokrzyskiej (2)

      trzeba zbudować drogę rowerową wzdłuż doliny potoku oruńskiego z doprowadzeniem do drogi pieszo-rowerowej wzdłuż kanału Raduni. Do tego zadbać o bezpieczeństwo rowerzystów na skrzyżowaniach z jezdniami ulic poprzecznych.

      • 3 8

      • Ddr wzdłuż Potoku Oruńskiego właśnie powstaje

        • 0 2

      • Popieram. Składane barierki na przejazdach, powstrzymujące rowerzystów przed wyjazdem bezpośrednio na ulicę zza budynku lub balustrady,a jednocześnie umożliwiające dojazd pojazdom służb - powinny być akuratakurat w sam raz!

        • 2 0

    • Słusznie, tyle że nie drogę, ale tory tramwajowe. Drogę można dobudować kiedyś, a tramwaj rozładowywałby korki.

      • 3 1

  • (2)

    Będę mogł dojechać z moją piękną, młodą żoną na zakupy do Fashion Hausu bez korków

    • 22 8

    • Dobry troll,można poczęstować smakołykiem.

      • 6 0

    • Z tym pasztetem?

      • 5 3

  • Ile z tej kwoty 1.3 mld zł dołoży deweloperka (1)

    Pewnie nic zapłacimy my zwykli podatnicy. Wszystkie te inwestycje będą realizowane tym że nie będzie pieniędzy na remonty istniejącej infrastruktury.

    Mamy teraz taki obraz w mieście hoduje się pietruszkę i pomidory na terenie ogródków działkowych. Dokoła ich jest duża niszczejąca infrastruktura drogi, asfaltowe, chodniki, tramwaje, skm wszystko zbudowane za kredyty Gierkowskie.
    W mieście jest masa wolnych przestrzeni pod budownictwo, domy z zamurowanymi oknami które nie wiadomo na co czekają i całe place dzikich garaży.
    Tymczasem całymi latami wydaje się pozwolenia na budowe osiedli w szczerym polu na peryferiach. Rośnie lawinowo liczba mieszkańców którzy i tak jadą rano do miasta do pracy. Deweloperka się bogaci urzedasy też bo siedzą im w kieszeni i nie biorą za taki stan rzeczy odpowiedzialności .
    Czemu miasto nie buduje się od środka którego główną osią jest skm. Dać emerytom darmowy bilet miejski i przenieść ogródki. Wyznaczyć linie na mapie do której można budować osiedla tak by miasto miało zwarty charakter

    • 24 11

    • słoiki nawet w centrum gdzie wynajmują mają po 3 szroty na rodzinę

      mentalność jest taka że jak się ma szrota to można mieszkać nawet i 40km od miejsca pracy, zakupów i szkoły

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane