• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną rowerowe fale Dunaju w Sopocie. Będzie przebudowa ul. Łokietka

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Odcinek, na którym możliwa jest budowa ciągu pieszo-rowerowego.

Rosną szanse, że w najbliższych latach znikną rowerowe fale Dunaju na ul. Władysława ŁokietkaMapka w Sopocie. Trójmiejski kurort zamierza przebudować istniejącą infrastrukturę dla miłośników dwóch kółek oraz stworzyć warunki dla ruchu rowerzystów aż do ul. Jana z KolnaMapka. Inwestycja jest na etapie wyboru projektanta.



W jaki sposób powinien odbywać się ruch rowerowy w strefie tempo 30?

Choć droga rowerowa wzdłuż ul. Łokietka wraz z nową jezdnią powstała w 2011 r. można odnieść wrażenie, że jest to projekt rodem z lat 90. ubiegłego wieku.

Liczne obniżenia i podwyższenia na zjazdach do prywatnych posesji (wspomniane "fale Dunaju"), betonowa kostka, znacznie ograniczona i utrudniona wzajemna widoczność rowerzysta - pieszy - kierowca, zakręty pod prostym kątem - tak dzisiaj prezentuje się jedna z najważniejszych tras rowerowych między Sopotem a Gdańskiem.

W najbliższych latach istnieje szansa na poprawę infrastruktury w tym miejscu, choć wydaje się, że będzie to raczej powolna ewolucja niż rewolucja. Sopot nadal obstaje przy tworzeniu wydzielonej infrastruktury rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych mimo ograniczenia prędkości na jezdni do 30 km/h.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście



Wytyczne projektowe dla infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Władysława Łokietka. Wytyczne projektowe dla infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
Zgodnie z wytycznymi dokumentacji przetargowej należy:

  • na odcinku między ul. Polną a rejonem posesji Łokietka 58Mapka (siedziba firmy "Oceanic") uwzględnić zrównanie niwelety drogi rowerowej z niweletą wjazdów na posesję wraz ze zmianą nawierzchni drogi rowerowej na asfaltową,
  • odcinek od Łokietka 58 do Ergo Areny zaprojektować w nawierzchni asfaltowej z możliwie łagodnymi przejazdami przez wjazdy na niezagospodarowany teren wzdłuż Hipodromu; dopuszcza się wykonanie tego odcinka w formie ciągu pieszo-rowerowego,
  • usytuować drogę rowerową w taki sposób, aby omijała za wiatą przystanek autobusowy przy granicy z Gdańskiem.

Ponadto planowane jest przedłużenie infrastruktury rowerowej aż do ul. Jana z KolnaMapka, która począwszy od ul. PolnejMapka może zostać przebudowana i zaprojektowana w formie ciągu pieszo-rowerowego.

Czytaj też:

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów



Projekt gotowy do połowy grudnia bieżącego roku



Przetarg na wyłonienie projektanta przeprowadzono dwukrotnie. W pierwszym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta, zaś w drugim tylko jedna - od firmy "Komunika" Usługi Projektowe Łukasz Szaduro z Gdańska na kwotę 68 880 zł.

Urzędnicy zaakceptowali propozycję gdańskiego oferenta, która jednocześnie mieściła się w budżecie na ten cel wynoszącym 90 tys. zł.

Realizacja zależna od pozyskania dofinansowania



Na przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji i pozwoleń wskazano termin do 15 grudnia br. Dopiero w kolejnym etapie będzie można ogłosić przetarg na roboty budowlane.

- Gmina będzie wnioskować o środki zewnętrzne na realizację tego zadania. Termin realizacji będzie uzależniony od warunków dofinansowania. Obecnie przygotowanie dokumentacji projektowej jest finansowane ze środków własnych. Niewykluczone, że koszt ten zostanie zaliczony jako kwalifikowany [możliwy do refundacji po otrzymaniu wsparcia zewnętrznego np. unijnego - dop. red.] - informuje Anna Dyksińska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (110)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane