• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną rowerowe fale Dunaju w Sopocie. Będzie przebudowa ul. Łokietka

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Odcinek, na którym możliwa jest budowa ciągu pieszo-rowerowego.

Rosną szanse, że w najbliższych latach znikną rowerowe fale Dunaju na ul. Władysława ŁokietkaMapka w Sopocie. Trójmiejski kurort zamierza przebudować istniejącą infrastrukturę dla miłośników dwóch kółek oraz stworzyć warunki dla ruchu rowerzystów aż do ul. Jana z KolnaMapka. Inwestycja jest na etapie wyboru projektanta.



W jaki sposób powinien odbywać się ruch rowerowy w strefie tempo 30?

Choć droga rowerowa wzdłuż ul. Łokietka wraz z nową jezdnią powstała w 2011 r. można odnieść wrażenie, że jest to projekt rodem z lat 90. ubiegłego wieku.

Liczne obniżenia i podwyższenia na zjazdach do prywatnych posesji (wspomniane "fale Dunaju"), betonowa kostka, znacznie ograniczona i utrudniona wzajemna widoczność rowerzysta - pieszy - kierowca, zakręty pod prostym kątem - tak dzisiaj prezentuje się jedna z najważniejszych tras rowerowych między Sopotem a Gdańskiem.

W najbliższych latach istnieje szansa na poprawę infrastruktury w tym miejscu, choć wydaje się, że będzie to raczej powolna ewolucja niż rewolucja. Sopot nadal obstaje przy tworzeniu wydzielonej infrastruktury rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych mimo ograniczenia prędkości na jezdni do 30 km/h.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście



Wytyczne projektowe dla infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Władysława Łokietka. Wytyczne projektowe dla infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
Zgodnie z wytycznymi dokumentacji przetargowej należy:

  • na odcinku między ul. Polną a rejonem posesji Łokietka 58Mapka (siedziba firmy "Oceanic") uwzględnić zrównanie niwelety drogi rowerowej z niweletą wjazdów na posesję wraz ze zmianą nawierzchni drogi rowerowej na asfaltową,
  • odcinek od Łokietka 58 do Ergo Areny zaprojektować w nawierzchni asfaltowej z możliwie łagodnymi przejazdami przez wjazdy na niezagospodarowany teren wzdłuż Hipodromu; dopuszcza się wykonanie tego odcinka w formie ciągu pieszo-rowerowego,
  • usytuować drogę rowerową w taki sposób, aby omijała za wiatą przystanek autobusowy przy granicy z Gdańskiem.

Ponadto planowane jest przedłużenie infrastruktury rowerowej aż do ul. Jana z KolnaMapka, która począwszy od ul. PolnejMapka może zostać przebudowana i zaprojektowana w formie ciągu pieszo-rowerowego.

Czytaj też:

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów



Projekt gotowy do połowy grudnia bieżącego roku



Przetarg na wyłonienie projektanta przeprowadzono dwukrotnie. W pierwszym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta, zaś w drugim tylko jedna - od firmy "Komunika" Usługi Projektowe Łukasz Szaduro z Gdańska na kwotę 68 880 zł.

Urzędnicy zaakceptowali propozycję gdańskiego oferenta, która jednocześnie mieściła się w budżecie na ten cel wynoszącym 90 tys. zł.

Realizacja zależna od pozyskania dofinansowania



Na przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji i pozwoleń wskazano termin do 15 grudnia br. Dopiero w kolejnym etapie będzie można ogłosić przetarg na roboty budowlane.

- Gmina będzie wnioskować o środki zewnętrzne na realizację tego zadania. Termin realizacji będzie uzależniony od warunków dofinansowania. Obecnie przygotowanie dokumentacji projektowej jest finansowane ze środków własnych. Niewykluczone, że koszt ten zostanie zaliczony jako kwalifikowany [możliwy do refundacji po otrzymaniu wsparcia zewnętrznego np. unijnego - dop. red.] - informuje Anna Dyksińska, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Łał.... naprawdę? (3)

    A nie dało się zrobić za pierwszym razem dobrze w odpowiedniej technologii?
    Ale wiem wiem.... lepiej wydawać dwa, trzy, cztery razy pieniądze niż raz troche więcej:) Tak wiele osób zarobi a nie jedna:)

    • 38 2

    • Bo to jest droga rowerowa... dla kierowców!

      DR na Łokietka nie pozwala bezpiecznie jechać rowerem, jest niewygodna, niepraktyczna i niebezpieczna dla pieszych... ale zgodnie z PoRD rowerzysta ma obowiązek z niej korzystać dzięki czemu nie porusza się po jezdni. Warto dodać, że jest to droga lokalna o znikomym ruchu samochodów i ograniczeniu do 30km/h. To tzw. Śmieszka Rowerowa :D

      • 9 0

    • zrobić się dało, ale się nie zrobiło. Dlatego warto naprawić ten błąd.

      Przez wiele lat obowiązywało w Trójmieście tworzenie infrastruktury dla rowerów z myślą o poprawie warunków ruchu kierowców lekceważących limity prędkości. Całe szczęście powoli przebija się do świadomości "ojców miast" że infrastruktura rowerowa powinna być przyjazna przede wszystkim dla osób chcących się poruszać po mieście rowerem lub pieszo, by np. komfortowo i bezpiecznie docierać do przystanków transportu zbiorowego.

      • 0 1

    • Bo urzednicy są najwiekszymi szkodnikami miasta chodziło oto by zmarnowac jak najwiecej kasy podatnika!

      Interweniowałem w sprawie tej drogi w trakcie jej budowy ale buraki nie zaragowały przyjechała nawet telewizja z TVN która wysmiała ten inwestycje i pokazała jak jako przykład bubla urzedniczego!I teraz te same urzednicze małpy chwla sie ze naprawia to co zepsuły naturalnie za nasze pieniadze kolejny raz!

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Wszystkie scieżki z kostki do wymiany! (9)

    Droga rowerowa to powinien być wydzielony, czerwony, osobny asfalt a nie jakakolwiek fatalna kostka!

    • 53 14

    • (2)

      przede wszystkim wydzielane drogi rowerowe tylko przy dużych ulicach z wieloma pasami czy podniesionym limitem powyżej 50 km/h Grunwaldzka itp a nie jakaś Łokietka w Sopocie gdzie co kawałek masz próg zwalniający wyniesione przejścia dla pieszych ronda itd

      • 10 3

      • bzdura (1)

        rowerzysta jedzie ok 20 na godz a w strefie 30 kierowcy jadą 40 km/h i na takiej wąskiej i dość ruchliwej drodze może być potrącony rowerzysta tak samo jak i na drodze z ograniczenim 50 km/h

        • 2 1

        • po ch..j wyprzedzasz rowerzystę jak masz co 100-200 m wyniesione przejście albo próg zwalniający?I dlaczego chcesz jechać 40 na ograniczeniu do 30?

          • 11 1

    • Ale w strefie 30 to i**otyzm, jeszcze wiekszy w strefie zamieszkania.

      • 7 2

    • Kostka ci przeszkadza? Mi nie.

      Taki jesteś delikatny? Może coś nie tak z twoim organizmem?

      • 6 9

    • Macie drogi rowerowe, to za mało, bo z kostki (2)

      Może jeszcze autostrady rowerowe? Wyłożone dywanami?

      • 7 7

      • puknij sie w głupi łep, co zazdrościsz kilki dróg rowerowych prawidłowo wykonanych?

        wiele rowerów nie ma amortyzacji żadnej i na kostce jest spora wibracja, to tak jak autem kazali by ci jechać na płytach betonowych, co chwila z przerwą między płytami, fajnie? nie sadzę!

        • 9 1

      • oczywiście, wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych takie cyklostrady są przydatne

        Najważniejsza byłaby cyklostrada (velostrada) wzdłuż linii SKM od Pruszcza do Wejherowa. Warto pamiętać, że inwestycje w infrastrukturę rowerową to inwestycje o najlepszych wskaźnikach opłacalności nakładów na inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną miast.

        • 5 0

    • Proponuję czerwony dywan i fanfary.

      • 0 1

  • (2)

    ulica z rondami spowalniaczami ale deb..l jeden z drugim upiera się jak osioł przy chodniczku tym razem z asfaltu i bez obniżeń czyli zero zmian ta banda id..tów naprawdę myśli że dla rowerzysty jest lepiej jak co parę m ma wyjazd z jakiejś willi gdzie może go stuknąć jakiś ślepy dziad włączający się do ruchu?Karnowski człowieku czy ta ulica to autostrada?

    • 17 4

    • (1)

      ciąg pieszo rowerowy czytaj chodniczek na którym pieszy ma pierwszeństwo a rowerzysta powinien jechać max 10 na godzinę a na meeeeega ruchliwej ulicy ograniczenie do 30

      • 6 1

      • ok

        pokaz mi takiego co to 30 km jedzie ta ulica....czesto to lep skacze na spowalniaczach a jak tylko minie to od oceanic wyrywa az strach przez przejscie rano przejsc....Najpierw przestrzegac przepisy...pozniej mozna debatowac o jezdzie ulica...

        • 1 0

  • Jeżeli nawet jezdnia ulicy biegnącej obok drogi dla rowerów leży w strefie Tempo 30 (3)

    to warto budować obok dwukierunkową drogę dla rowerów odpowiedniej jakości (z pierwszeństwem dla rowerzystów na wyjazdach z posesji i z jezdni ulic podporządkowanych) aby samochody nie przeszkadzały rowerzystkom i rowerzystom. Warto pomyśleć o powiązaniu tej drogi dla rowerów w Sopocie z siecią dróg dla rowerów Gdańska - na Żabiance ważne jest zbudowanie drogi dla rowerów od stacji SKM do kładki nad "drogą zieloną" leżącą w pobliżu terenów wyścigów konnych.

    • 9 27

    • (1)

      pierwszeństwo przed włączającymi do ruchu rowerzyści mają od dawna tylko co z tego? Jak ktoś ci nie ustąpi albo się zamyśli to ty jadąc na rowerze będziesz poszkodowany twoje gnaty będą się zrastać na wyciągu w szpitalu a sprawca jakiś melepeta dostanie mandat czy zabiorą mu prawko na 3 miesiące ale i to niekoniecznie bo zależy kto cię potrąci jak jakiś krewny kogo trzeba to ci wyliczą że za szybko jechałeś i ciebie obciążą jeszcze kosztami klepania w klamocie błotnika czy drzwi.Prowadzenie chodniczka pieszo rowerowego przez wjazdy do posesji to proszenie się o wypadki a na ulicy prędkość maksymalna jaką bez trudu osiąga kanapowy rowerzysta

      • 8 1

      • To wprowadź ograniczenia prędkości dla rowerzystów i problem z głowy. Jeżdżący hulajnogą musi jechać wolniej niż rowerzysta to i prowadzący rower niech czasem zwolni

        • 0 2

    • Warto pomyslec? To jeszcze napisz, dlaczego tak Twoim zdaniem jest. Bo moim nie warto, od ruchu pojazdow jest ulica.

      • 4 1

  • A za 3 lata kolejny remont bo komuś nie spodobał się kolor kostki.

    • 14 2

  • Opinia wyróżniona

    Potrzeba następujących zmian: (22)

    1) W strefie tempo 30 rowerzyści powinni moc jechać środkiem pasa.

    2) Zlikwidowanie nakazu jazdy drogą rowerową w mieście - miło jak jest, ale powinna być opcjonalna. Jeśli będzie dobrze i bezpiecznie zrobiona rowerzyści będą ja wybierać.

    3)Jazda, a tym bardziej wyprzedzanie w strefie 30 z prędkością większą niż 60km/h - odebrania prawa jazdy i skierowanie na testy psychologiczne i powtórny egzamin.

    • 42 73

    • jestes zywym przykladem tego, ze normalni ludzie nie jezdza rowerami (4)

      • 23 11

      • (2)

        po co wyznaczać ciągi pieszo rowerowe no słucham?Dla dzieci? To się znakuje droga dla pieszych z tabliczką nie dotyczy roweru

        • 1 1

        • (1)

          to to samo

          • 1 0

          • dla rowerzysty nie ponieważ w osr..nym polksim g..wnie jakiś czub i bezmózg dopisał sobie w rozporządzeniu do znaku C13-C16 z kreską poziomą że rowerzysta ma się poruszać drogą rowerowo pieszą tak oznaczoną co jest absurdem i jest niezgodne z art 33 ustawy czy rozumiesz słowo ruch dopuszczony od słowa zobowiązany?

            • 2 1

      • a ty jesteś żywym przykładem osoby nienormalnej

        • 0 1

    • I popatrz, większość i**otów jest przeciwna (1)

      bo przecież 2x przekroczenie prędkości to nic takiego

      • 11 15

      • popatrz, a obrażamy się jak mówią że Polska jest krajem wschodnioeuropejskim
        tymczasem nam bliźej do Rosji niż do Ukrainy

        • 0 0

    • Strefa 30 km/h (2)

      W strefie 30 km/h, rowerzysta jadący środkiem pasa z prędkością 15 km/h stanowił by tylko zbędne zagrożenie. I oczywiście jazda środkiem pasa, tylko ze zdanym egzaminem państwowym, z zakresu znaków, ograniczeń, poruszania się po drogach itd. bo jak widać u większości rowerzystów na co dzień to niestety kuleje.

      • 11 10

      • Tylko, że to się nie zdarza

        Po pierwsze, mało który rowerzysta jeździ tak wolno, po drugie ci, ktorzy tak jeżdzą nie mają ochoty być na jezdni, a tym bardziej jej środku.
        Przepis jest potrzebny, żeby chronić większość rowerzystów jadących z prędkością 20-35km/h przed furiatami, którzy po prostu muszą wyprzedzić, nawet jeśli nie można tego zrobić bezpiecznie.

        • 6 0

      • Danzig nie rozróżnia "stwarzania zagrożenia" od "narażania się na ryzyko"

        Rowerzysta jadący po jezdni nie stwarza zagrożenia dla kierowców, w odróżnieniu od kierowcy lekceważącego limit prędkości w każdej sytuacji drogowej. Rowerzysta jadący po jezdni naraża się na ryzyko porównywalne z ryzykiem wykonywania prostych prac domowych, ma prawo czuć się bezpiecznie na jezdni, zwłaszcza w strefie TEMPO 30, bez względu na osiąganą prędkość i styl jazdy.

        • 1 1

    • (5)

      A potem rowerzysta jedzie 10 km/h ulicą, a za nim przegubowy autobus z ponad stu osobami taką samą prędkością, a mógłby 30 km/h.
      I tak się wleczemy całą Malczewskiego....

      • 12 9

      • (2)

        przecież ma za 100 m przystanek w czym problem?

        • 3 2

        • chyba cie pogrzało przystanki są co 500 metrów i korek bedzie taki sam.... (1)

          a jak będzie kilku rowerzystów i kilka autobusów ...

          • 0 2

          • wiesz co to jest cymbale 500m?Co tyle są przystanki na głównych ulicach w Sopocie na tych małych uliczkach przystanki dzieli 150-200 m i ulica jest upstrzona spowalniaczami na których ten twój autobus żeby nie zawisnąć zwalnia niemal do zera

            • 3 0

      • Ciekawe, że szukasz skrajnych sytuacji (1)

        Które prawie się nie zdarzają, a zapominasz o codzienności, gdzie setki kierowców wyprzedzają rowerzystów w strefie 30 jadąc 60+km/h i nie zachowując bezpiecznej odległości.

        • 4 0

        • no to trzeba im wręczać mandaty i zabierać prawo jazdy a nie zmuszać rowerzystę do jazdy po takim g..wnie kojarzysz człowieku odcinek od ronda przy ergo arenie wzdłuż hipodromu?Jakie tam są krawężniki 10-15 cm?To badziewie zagraża bezpieczeństwu i jest niezgodne z warunkami technicznymi dlaczego jezdnia nie jest tak zbudowana?Bo samochodziki nie mogą pod 15 cm krawężnik podjechać?

          • 2 0

    • tak proponuje by rower mial pierwszenstwo na chodniku i jezdni (1)

      a predkosc roweru nie miala ograniczen-wszyscy na bok bo jedzie rower i klaniac sie w pas

      • 6 8

      • Coś ci się pokiboliło w głowie.

        • 4 1

    • Wprowadzenie zakazu ruchu rowerowego pod prad na drogach jednokierunkowych !!!!! (1)

      • 5 7

      • kontrapas na ulicy o ruchu "jednokierunkowym" jest rozwiązaniem bardzo bezpiecznym

        zarówno dla kierowców jak i dla rowerzystów. Cyklofobię się leczy.

        • 3 0

    • a może warto wprowadzić zasadę, że w strefie Tempo 30 obowiązuje zakaz wyprzedzania rowerzystów (1)

      przez samochody? Jeśli cyklista jedzie po jezdni ulicy nachylonej w dół o gładkiej nawierzchni (asfaltowej) z łatwością osiąga prędkość 25-30 km/godz. i nie powinien być wyprzedzany przez kierowców.

      • 1 0

      • nie trzeba nowych niewypełnianych praw
        wystarczyło by mieć niewykastrowanych policjantów
        pilnujących już istniejących praw

        • 0 0

  • Niech już lepiej nic nie ruszają ,bo tylko to spier**lą

    Znikną fale, pojawią dziury i uskoki, i rozleci się po2 latach

    • 16 2

  • Po co tam DDR skoro można jeździć ulicą

    • 14 7

  • zajmijcie sie remontem dróg a nie sciezek rowerowych (1)

    • 14 14

    • Albo remontami chodników zdewastowanych przez samochody.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane