• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów pojawiły się fałszywe faktury za prąd

Rafał Borowski
7 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Oszuści podszyli się pod grupę Energa. Nadesłana przez nich fałszywa faktura do złudzenia przypominała oryginał. Różniła się jedynie numerem konta bankowego. Oszuści podszyli się pod grupę Energa. Nadesłana przez nich fałszywa faktura do złudzenia przypominała oryginał. Różniła się jedynie numerem konta bankowego.

Jest niemal identyczna jak oryginał, różni się jedynie numerem konta bankowego, na który należy przelać pieniądze. Pewien mieszkaniec Sopotu otrzymał pocztą fałszywą fakturę za prąd, której nadawca podszywa się pod grupę Energa. Policjanci apelują, aby dokładnie weryfikować wszystkie faktury, które otrzymujemy zarówno pocztą tradycyjną, jak i elektroniczną.



Czy zamierzasz ostrzec swoich bliskich i znajomych przed fałszywymi fakturami za prąd?

W zeszłym roku głośno było o fałszywych fakturach za prąd. Ktoś podszywał się pod Energę i rozsyłał je do jej klientów. Sprawa była na tyle poważna, że Energa sama informowała odbiorców prądu, w jaki sposób rozpoznać prawdziwe faktury. Wszystko wskazuje na to, że oszuści wrócili do tego sposobu naciągania ludzi.

Czytaj więcej o tym, jak rozpoznać prawdziwą fakturę za prąd

W środę do Komendy Miejskiej Policji w Sopocie zgłosił się mężczyzna, który odnalazł w swojej skrzynce pocztowej podejrzaną przesyłkę. W zaadresowanej do niego kopercie znajdowała się faktura od firmy sprzedającej energię elektryczną z przedsądowym wezwaniem do zapłaty.

Faktura opiewała na kwotę blisko 2,5 tysiąca złotych. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, dokument został rzekomo wystawiony w imieniu grupy Energa.

Sęk w tym, że mężczyzna nie miał żadnych zaległości w stosunku do tej firmy. Jednak najbardziej zaskakujący był fakt, iż na pierwszy rzut oka faktura nie budziła żadnych podejrzeń. Wyglądała niemal identycznie jak faktury, które mężczyzna otrzymywał w poprzednich miesiącach. Dopiero podczas sprawdzania zawartych w dokumencie danych okazało się, że nie zgadza się numer rachunku bankowego, na który należy przelać pieniądze.

- Mężczyzna zorientował się, że jest to oszustwo i ktoś próbuje wyłudzić od niego pieniądze. Aby zweryfikować tę informację, zadzwonił do swojego operatora energii. Tam pracownik firmy poinformował go, że nie zalega z opłatami, a podany w piśmie numer konta bankowego nie zgadza się z numerem konta prawdziwej firmy - informuje asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Sopocie.
Niestety, mężczyzna nie zdecydował się na złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Z tego powodu stróże prawa nie mieli podstawy, aby udostępnić naszej redakcji skan fałszywej faktury.

Jak nietrudno przewidzieć, oszuści podszywający się pod Energę rozesłali zapewne więcej fałszywych przesyłek. W związku z tym policjanci proszą o szczególną ostrożność podczas opłacania faktur za prąd, przede wszystkim o weryfikowanie widniejącego na nich numeru konta bankowego. Zarówno tych faktur, które nadchodzą pocztą tradycyjną, jak i tych, które nadchodzą pocztą elektroniczną.

- Apelujemy do państwa o staranne weryfikowanie otrzymywanych faktur. Przed dokonaniem każdej wpłaty najlepiej dokładnie sprawdzić numer konta, na jaki przekazujemy swoje pieniądze. Warto korzystać ze stron internetowych danego usługodawcy celem sprawdzenia wspomnianych numerów kont lub - w przypadku braku takich możliwości - zadzwonić na infolinię czy też udać się pod adres określonej placówki i upewnić, czy podany numer konta jest prawdziwy - radzi asp. Kamińska.
Komentarz Andrzeja Lisa-Radomskiego z Biura Prasowego Grupy Energa

Nie dotarły do nas żadne informacje na temat, (...) ani od klientów, ani od naszych konsultantów, ani od sopockiej policji. (...) Jeśli potwierdzimy pojawienie się fałszywych faktur, poinformujemy o tym klientów oficjalnym komunikatem na naszej stronie internetowej - energa.pl. Poniżej nasze zalecenia co do tego, jak klienci Energi mogą sami zabezpieczać się przed oszustami.

Po otrzymaniu faktury od Energi Obrót prosimy o sprawdzenie danych klienta, takich jak numer rachunku bankowego, numer faktury i numer klienta. Każdy klient, który ma wątpliwości co do autentyczności faktury powinien:

- sprawdzić, czy prawidłowo podany jest jego numer klienta
- sprawdzić, czy numer konta do wpłaty jest właściwy (ostatnie cyfry numeru konta to początek numeru faktury)
- sprawdzić, czy faktura przyszła w kopercie firmowej Energa, fałszywe faktury są często wysyłane w białej kopercie ze znaczkiem
- sprawdzić, czy faktura została wysłana z Brodnicy z informacją : Nadano w UP Brodnica 1, dnia ...
- sprawdzić, czy podany na fakturze stan licznika jest zgody ze stanem faktycznym
sprawdzić czy na drugiej stronie faktury jest podany właściwy numer i adres Punktu Poboru Energii

W przypadku stwierdzenia, że otrzymana faktura jest fałszywa prosimy o niezwłoczne zgłoszenie tego faktu organom ściągania, a także kontakt z firmą Energa. Szczegółowe informacje dotyczące wyglądu faktur i prawidłowych numerów kont do dokonywania wpłat za energię elektryczną w firmie Energa dostępne są na stronie internetowej: http://www.energa.pl

W razie jakichkolwiek wątpliwości klienci mogą też zadzwonić na naszą infolinię pod numerem 555 555 555.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • Szanowna Energa czekam już, 9 mcy na fakturę w co gracie już nawet w tv w interwencji mówili o tych fakturach i o was co to za burdel tam macie

    • 0 0

  • Nie ścigają oszustów z urzędu?

    "Niestety, mężczyzna nie zdecydował się na złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Z tego powodu stróże prawa nie mieli podstawy, aby udostępnić naszej redakcji skan fałszywej faktury." - to dlatego tyle oszustw w Sopocie

    • 0 0

  • Ja wiem...

    się kiedyś wpłacało do kasy i było.dobrze,.

    • 0 0

  • Kajute

    Niestety, to plaga u nas na rynku energetycznym. Ja na szczescie moge pochwalic dostawce energii elektrycznej jakim jest firma Axpo - zmienilem dystrybutora pradu wlasnie na nich juz jakis czas temu i polecam ze wzgledu na dobre ceny i jakosc uslug :)

    • 0 0

  • ja otrzymuję faktury za energię bez podania stanu licznika a mają obowiązek podawać ,a to nazywa się Multimedia Polska Energia Sp. z o.o gdynia ul.T Wendy.która zamiast stanu licznika stosuje prognozę wsteczną.interweniowałem przyznano rację. stosują nadal.

    • 0 0

  • Tepic ta PO-wska mentalnosc i przycina przy same D.

    dobre czasy na takie numery juz nigdy nie wroca.

    • 0 1

  • I dobrze im (23)

    Energa to zlodzieje. Mi licznik zle nabija kilowaty za dwa miechy niby zuzywam 3 tys kilowatow i rachunek jest 1500 zl. A powinno byc okolo 900 kilo watow i rachunek okolo 4 stowy. Licznik rozwalony i dzwonie od pul roku do energi i nikt nie przychodzi. A co dwa miechy 1500zl do zaplaty pogrzalo ich. Nie place czekam az mi wylacza. Zlodzieje. W sumie to nie wiem co mam robic

    • 11 9

    • kup sobie licznik i sprawdź to dokładnie

      • 0 0

    • Napisz oficjalne pismo (5)

      ... do Energi to będą musieli Ci odpowiedzieć.

      • 9 2

      • (2)

        To pewnie drugie pol roku bede czekal . Ale napisze bo okradaja mnie w bialych rekawiczkach. Masakra.

        • 3 4

        • Kodeks Postepowania Administracyjnego (1)

          nakazuje odpowiedziec w 30 dni. Nie ma co telefonowac, tylko polecone za potwierdzeniem odbioru słać.

          • 3 0

          • Ok dzieki za info

            • 0 0

      • Ja napisałam oficjalne pismo do Energii- mam potwierdzenie przyjęcia, dzwoniłam wielokrotnie w sprawie tego pisma, zero (1)

        odpowiedzi od Energii, pismo było z marca 2016.

        • 5 0

        • Tak samo miałem

          Mam pisma z potwierdzeniem przyjęcia, a oni potem twierdza że nic nie dostali. Tam jest niewyobrażalny burdel.

          • 2 1

    • Liczniki źle mierzą

      Za dwa mce dostalem 840,00. Gdzie zawsze dostawalem max 250.

      • 1 0

    • Prosimy o kontakt (3)

      Zachęcamy do odwiedzenia nas na facebooku (http://www.facebook.com gdzie podając nam swój numer klienta w wiadomości prywatnej, będziemy mogli sprawdzić szczegóły Twojej sprawy.

      • 0 0

      • (2)

        Tak tak znam te spiewki. Slysze to od paru miesiecy. Ma przyjsc elektryk z i sprawdzic licznik ale jakos go nie widze od pol roku smiechu warte

        • 1 0

        • (1)

          Postaramy się pomóc (nazwa strony FB: Energa w kontakcie). Pozdrawiamy.

          • 0 0

          • Te kilowaty tak nabija jak bym mial fabryke w domu masakra. Miloner by nie wyrobil przy was

            • 2 0

    • (1)

      Hej, ja też miałam za dwa miesiące 1067 zł do zapłaty!!!!

      • 3 0

      • I jak to zalatwilas ??? Zalamka

        • 0 0

    • (1)

      Miałam tę samą sytuację. Musisz napisać oficjalną reklamację + prośbę o ekspertyzę licznika.
      Najgorzej, kiedy ekspertyza wykaże, że z licznikiem wszystko w porządku. W takim wypadku musisz bulić za przegląd techniczny.
      Nam usiłowano wmówić że z licznikiem jest wszystko w porządku. Rachunek i tak trzeba zapłacić, ale odkąd rozliczamy się co miesiąc ze stanu rzeczywistego poprzez portal, takich sytuacji już nie mamy.
      Nie radzę też jechać do siedziby Energi. Nic tam nie załatwisz. Szczytem było kiedy po kilku godzinach czekania w kolejce biurwa z okienka poleciła mi zadzwonić z telefonu za rogiem na infolinię bo ona nic sama zrobić nie może :D

      • 8 0

      • To sa jakies jaja . Rachunki jak bym mial fabryke w domu. Masakra. Dziekuje za info

        • 4 0

    • Ja mam co miesiąc (1)

      40 kilowatów. Szok.

      • 1 0

      • To grubo

        • 0 0

    • wyjechać

      i wrócić jak w tym kraju skończy się karnawał głupoty (jeśli dozyjesz)

      • 4 1

    • rzuć czymś ciężkim w ten licznik... (1)

      zaraz będą

      • 6 1

      • Hehe i znowu koszta

        • 2 0

    • (1)

      Ale co to znaczy "i dobrze im"??
      Myślisz, że jak oszukany zapłaci fałszywy rachunek to będzie zwolniony z zapłaty prawdziwego? Podwójnie zapłacą oszukani, Energa nic nie straci, więc przestań pie*rzyć głupoty, bo raka oczu można dostać.

      • 9 1

      • Ta energa to jeden wielki syf. Nic dziwnego ze ludzie kombinuja pod ich szyldem. Szkoda tylko uczciwych ludzi

        • 0 0

  • numer konta

    aż musiałam sprawdzić swoją fakture. na szczęście wszystko ok

    • 0 0

  • (1)

    jak mamy widzieć czy faktura jest prawidłowa skoro sama Energa w fakturze za maj błędnie naliczyła opłaty stałe na maj i czerwiec? Chcą 17PLN więcej. Niech się tym udławi prezes Obajtek i jego kaczystan.

    • 1 0

    • zawsze mozesz zmienic operatora , np na słynna grupę z Radomia

      • 0 0

  • Osoba ktora chciano oszukac nie chce złozyc oficjalnego zawiadomienia = pozwala oszukiwac innych

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane