• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz burzenie antresoli na dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Po zburzeniu antresoli będzie widać jak jasne i przestrzenne jest wnętrze dworca w Gdańsku.



Zalewie kilkanaście dni po tym jak ruszyło wyburzanie antresoli na dworcu PKP w Gdańsku, ściany holu pod sufitem odsłoniły jedną ze swoich tajemnic, czyli dawną kolorystykę sprzed dziesiątek lat. Zniknęły też wszystkie korytarze i boksy na piętrze, dzięki czemu widać jak przestronne i jasne wnętrze było skrywane przez lata.



W jakim kolorze powinen być hol dworca po remoncie?

Jesteśmy pierwszą ekipą, która zaryzykowała zapylenie sprzętu, by pokazać jak przebiegają prace związane z wyburzaniem antresoli na gdańskim dworcu. Trwa tam wielka, ale kontrolowana demolka. Z ponad 550 m kw. antresoli, która oszpeciła hol dworca w latach 90., zniknęły już zawiłe korytarze i wszystkie boksy. Robotnicy zdarli też posadzki. Teraz, kawałek po kawałku, wykuwany jest beton z antresoli. Pył przy tym jest olbrzymi.

Co ciekawe przy oczyszczaniu ścian holu pod sufitem, pojawił się tynk, na którym widać że fragmenty ozdobnych zagłębień pod oknami, miały łososiowy kolor.

- To dopiero początek prac i trudno oszacować z jakiego okresu pochodzi ta kolorystyka. Niemniej sądzimy, że podczas prac konserwatorskich odkryjemy oryginalne elementy i polichromie z początku XX wieku - zapowiada Ewa Jachnicka, konserwator dzieł sztuki z urzędu pomorskiego konserwatora zabytków.

W najbliższym czasie robotnicy rozprawią się definitywnie z szybem windy, sam dźwig jest już usunięty.

- Gdy na antresoli nie ma już korytarzy i boksów, widać jak tu jasno i przestronnie, o czym przez te wszystkie lata zapomnieliśmy. Planujemy zakończyć prace 2-3 marca. Mam nadzieję, że prace konserwatorskie tego nie opóźnią - wyjaśnia Krzysztof Piekarski dyrektor z PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Burzenie antresoli pochłonie 500 tys. zł. Po tym jak zostanie ona całkowicie wyburzona, planowane jest pomalowanie ścian i uzupełnienie posadzek.

Jednak, by dworzec odzyskał dawną świetności, PKP musi znaleźć jeszcze 18 - 20 mln zł na drugi etap prac. Plan zakłada, że w holu zostaną otworzone drewniane dębowe drzwi i okna, nowe oświetlenie, historyczna kolorystyka. Schody prowadzące do tunelu zostaną przesunięte bliżej wejścia, na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.

- Na dworcu pojawi się biuro managera, u którego przez 16 godzin będzie można załatwić nie tylko wynajęcie powierzchni handlowej, ale też zdobyć inne informacje - zapowiada Piekarski.

Plany kolejarzy sięgają też poza główny budynek dworca. W podłużnym obiekcie, równoległym do torów kolejowych, także znajduje się antresola, która także miałaby zostać zburzona. Zachowany zostałby natomiast bar McDonald's i znajdujący się obok bank. Na przybudówce miałyby powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. Na dachu głównym odtworzono by kolorową dachówkę.

Także plac przy peronach SKM zostałby przebudowany, a nad nim pojawiłoby się zadaszenie, które kiedyś znajdowało się w tym miejscu. Odtworzono by także bramę prowadzącą na plac (między budynkami KFC i dworca). Te plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Na czas wyburzania antresoli kasy zostały przeniesione do kontenera umieszczonego przed budynkiem dworca (obszar pomiędzy dworcem, KFC, a peronem SKM zobacz na mapie Gdańska). Nie ma natomiast ograniczeń w dostępie do pozostałych części dworca, takich jak toalety, skrytki bagażowe, bank, czy popularny bar szybkiej obsługi.

Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Powstała wtedy koncepcja zburzenia starych zabudowań i zastąpienia ich nowoczesnym, pozbawionym jakiegokolwiek wyrazu dworcem, będącym skromnym nawiązaniem do form architektonicznych "Warszawy Centralnej". Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • piekarski bleeee

    piekarski bleeee

    • 0 0

  • czy nadal dworzec w nocy zamkniety?

    czy ten precedens istnieje?
    jak z poludnia pociag przyjedzie to jak to dziala?
    nie rozumiem :/ o co chodzi z tym zamykaniem na noc?

    • 0 0

  • czy wiecie gdzie przeniósł się fryzjer męski z antresoli? (3)

    gdzie teraz te dziewczyny strzygą, bo były najlepsze

    • 6 1

    • Fryzjer Dworzec

      Fryzjer Męski został przeniesiony na poziom -1 obok kawiarenki. Wejscie schodami przed dworcem w dół. Zapraszamy :)

      • 0 0

    • Fryzjer za dychę

      Później za 12, i wszyscy wychodzili ostrzyżeni na Adamka.

      • 1 1

    • czesc na zasilek. czesc na wyspy wyjechala.

      jak to w Gdansku.

      • 1 0

  • Jest Fryzjer !!!!!

    teraz fryzjer przeniosl sie na dół na poziom -1 w kierunku dojscia do peronow.

    • 1 0

  • Dworzec gdański

    Czy ktoś, kto podjął decyzje o zeszpeceniu dworca głównego temu lat wiele, teraz poniesie tego konsekwencje?
    a może będzie bronił nadal swojej racji?

    • 0 0

  • Dobrze,że antresoli nie zbudowano za komuny,bo nie ma na kogo ujadać.NN zaprojektował, NN wybudował,NN wziął kasę. Zacznie się, gdy będą burzyć Port Północny i gdańską rafinerię.

    • 0 0

  • (1)

    W 1972 roku był plan wyburzeni dworca i budynku Żak/obecnie rada miasta/całe szczęście, że nie zostało to dokonane.

    • 0 0

    • To nie plan, to wizja architektów

      W 1971 zakończył się remont dworca wypalonego w środku w grudniu 1970.Niedługo potem uruchomiono tunel, pierwsze schody ruchome i otwarto dworzec PKS. Wiele rzeczy przypisuje się dziś ówczesnym władzom, ale aż tacy chętni do burzenia zabytków nie byli.Znacznie więcej zburzono przez ostatnie lata.Nie realizowane wizje architektów wciąż powstają, to była jedna z nich.Przed wojną też tworzono wizje futurystycznej ul. Długiej.

      • 0 0

  • (2)

    Choćbym miała lec w jej gruzach, wołam o opamiętanie, nie burzcie, biada! nie burzcie!

    • 9 64

    • Nie burzcie !

      Gdzie się teraz podzieją lokalne żule i cyganeria, rozwaliliście cały lokalny ekosystem, niechaj was piekło pochłonie za ten brutalny zamach na środowisko naturalne. Jedna z największych w trójmieście ostoi jabolusa pospolitego i cyganusa dworco-żebrusa zniszczona

      • 1 0

    • Pamiętam determinację urzędników z jaką dążono do zabudowy Gdańskiego dworca w latach dziewięćdziesiątych.

      Żadnych protestów nie wzięto pod uwagę.Pewnie wielu z tych co zadecydowało o zabudowie jest zdeterminowanych koniecznością rozbiórki.Może niech teraz uczestniczą w kosztach prac, częścią swoich zarobków.

      • 7 0

  • poziom -1 nadal jest czynny

    Dziewczyny z salonu Fryzjerskiego , nadal strzygą mężczyzn. Salon mieści się obecnie na poziomie -1 zejście na peron 1 i 2 przy wejściu głównym. Na poziomie tym znajduje się jeszcze inne punkty sprzedaży i obsługi pasażerów jak i mieszkańców Gdańska . Zapraszamy na poziom -1

    • 1 0

  • to po co było budować tę antresolę?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane