• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta będą omijać Bramę Nizinną dopiero w 2018 roku

Katarzyna Moritz
16 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Remont Bramy Nizinnej trwa od zeszłego roku i jeszcze w tym ma się zakończyć. Problem w tym że ruch drogowy, który szkodzi zabytkowi nie od razu zostanie przeniesiony.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.

Dobra wiadomość jest taka, że prace konserwatorskie dotyczące Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Zła, że na wyczekiwane przeniesienie ruchu drogowego spod zabytkowej bramy trzeba będzie poczekać. Miasto dopiero teraz ogłasza przetarg na dokumentacje projektową.



Czy najpierw należało wykonać remont bramy czy nową drogę?

Brama Nizinna jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła ruchowi pojazdów, które są zresztą głównym czynnikiem powodującym degradację zabytku.

Wiosną wyłoniono firmę, która obecnie prowadzi niezbędne prace remontowe zabytku. W tym samym czasie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała, że ogłosi postępowanie na wykonanie projektu dla alternowanego przejazdu drogowego z pominięciem bramy. Zakładano, że będzie on gotowy w grudniu tego roku.

Tak się jednak nie stało, DRMG przetarg ogłosiła dopiero w czwartek 13 października. Zakłada się w nim, że projekt ma być gotowy do końca września 2017 roku.

Kiedy więc powstanie objazd?

- Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku - zapowiada Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Dokumentacja projektowa ma dotyczyć budowy objazdu zabytkowej bramy oraz przebudowy ul. Mostowej.

- Objazd odbywać się ma z wykorzystaniem starej trasy kolejowej wraz z mostem na Opływie Motławy i włączać się w ulica Mostową - wyjaśnia wiceprezydent.
Nowa droga z pominięciem Bramy Nizinnej, ma biec po starej trasie kolejowej i włączać się w ulica Mostową. Nowa droga z pominięciem Bramy Nizinnej, ma biec po starej trasie kolejowej i włączać się w ulica Mostową.
W ramach przedsięwzięcia przewidziano także budowę układu drogowego objazdu Bramy Nizinnej, a także rozbiórkę istniejącego mostu, budowę nowego mostu i oświetlenia układu drogowego, budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę ul. Mostowej, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej. Wyłoniona firma poza projektem ma też pełnić w trakcie prac budowlanych nadzór autorski.

Maty chroniące przed wstrząsami

Prace remontowo konserwatorskie Bramy Nizinnej, na które przeznaczono w tym roku blisko 3 mln zł, zakończyć mają się jeszcze w tym roku. Dzięki nim wzmacniane są oryginalne XVII-wieczne detale kamienne, odtwarzane są też brakujące elementy. Prowadzone są prace na elewacjach, wymieniane są też tynki wewnętrzne i stolarka.

Wykonana została izolacja pozioma i pionowa ścian oraz sklepienia przejazdu, przez lata podtrzymywane przez słupy. Wzdłuż drogi założono maty wibroizolacyjne, które chronić mają mury przed nadmiernymi wstrząsami powodowanymi przez przejeżdżające pojazdy.

Dobudowany podziemny łącznik pomiędzy pomieszczeniem magazynowym, a lewym odwachem zostanie zasypany gruntem, co, po części, wraz z szerokim zakresem prac związanych z niwelacją, przywróci pierwotne założenie architektoniczne - umocnionej fortyfikacji ziemnej.

W zeszłym roku w ramach prac remontowych, na które miasto dało 1 mln zł, wykonano m.in. remont dachu oraz zabezpieczenie kamiennego detalu architektonicznego i instalację odgromową. Wykonane zostały także przyłącza wodno-kanalizacyjne. Przeprowadzone zostały również prace konserwatorskie zachowanych oryginalnych wrót i furtek bramy.

Opinie (53) 10 zablokowanych

  • Powodzenia

    • 1 1

  • Dobra fucha .... 3 melony i robota na kolejne lata

    • 1 1

  • Może mi ktoś wytłumaczyć

    dlaczego robiąc Sucharskiego i POG nie zrobiono na te drogi wjazdu z Olszynki? Rozwiązałoby to przynajmniej kilka problemów Oruni.

    • 6 0

  • alternowany przejazd?

    chyba chodziło o alternatywny?

    • 3 0

  • Grzelak do dymisji

    Za co sie wezmie Grzelak to jest cos nie tak. Czy on w koncu nie moze odejsc z UM
    Jest tam przyspawany, co go tak usilnie trzyma?

    • 4 1

  • a zaorać to,
    parkingi porobić.

    • 1 4

  • Połórzyć gładki asfalt

    Trzeba zadbać o drogę. Będzie gładka, to nie będzie żadnych wstrząsów. Położyć gładziutki asfalt dobrej jakości od urzędu woj. do równej to i cała okolica na atrakcyjności zyska.

    • 1 1

  • Objazd za mały

    Fajnie, że ma być objazd - brama powinna być chroniona. Ale sam objazd zakłada, że samochody będą przejeżdżać tuż obok bramy i potem (jak poprzednio) korkować Trakt Św. Wojciecha przed Urzędem Wojewódzkim czy Marszałkowskim. Te same samochody, które jadą Traktem i skręcają w Sandomierską. Strumień samochodów dzieli się na dwa, po to by później łączyć się na skrzyżowaniu ze światłami, co rodzi wielki korek. Bez sensu!

    • 0 2

  • Jak wiem ,ta brama zasze nazywała się Dolna Brama ! (1)

    kto ją przechrzcił na Nizinną ?

    • 3 1

    • To że mieszkańcy sobie ją tak nazwali nic nie znaczy.

      W całej, nawet najstarszej literaturze poświęconej Gdańskowi jest określana mianem Bramy Nizinnej.

      • 2 0

  • Most

    "także rozbiórkę istniejącego mostu," - ten most był budowany pod kolej więc wytrzymuje 40-60 ton, po ch...a go rozbierać, ułożyć nowa nawierzchnię na objeździe Bramy zainstalować oświetlenie, po bokach poprowadzić kanaliże do istniejących ulic. Będzie szybciej i taniej na chyba że jakaś firma krzak ma zarobić!

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Auta-beda-omijac-Brame-Nizinna-dopiero-w-2018-roku-n106480.html#tri

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane