• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: Sądowy triumf GTC

Mikołaj Chrzan
4 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Gotowy odcinek autostrady A1 koło Rusocina. Gotowy odcinek autostrady A1 koło Rusocina.
Koncesja na budowę autostrady A1 nie wygasła - orzekł w środę 3 października sąd. To zwycięstwo firmy Gdańsk Transport Company nad ministrem transportu Jerzym Polaczkiem (PiS).

Kto powinien wybudować ocinek autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję ministra transportu Jerzego Polaczka o wygaśnięciu koncesji na budowę autostrady A1 firmy Gdańsk Transport Company. Nakazał też ministerstwu zwrot kosztów postępowania - ok. 11 tys. zł.

Spór dotyczy 60 kilometrów autostrady z Grudziądza do Torunia.

Batalię o odzyskanie tego odcinka przez państwo minister transportu Jerzy Polaczek ogłosił na początku 2006 r. - Wybudujemy drogę taniej i szybciej niż prywatny koncesjonariusz - zapowiadał Polaczek. Według jego urzędników, ten 60-kilometrowy odcinek miał być gotowy do 2010 r., a koszty budowy miały wynosić ok. 5 milionów euro za kilometr.

Cena GTC - z końca 2005 r. - wynosiła 7,6 mln euro za kilometr.

- Minister mówi rzeczy nieprawdopodobne - komentował w 2006 r. Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC. - Nikt nie wybuduje tej drogi za sumę podawaną przez ministra. Nie ma też szans, by rząd wyrobił się do 2010 r. Tylko nasza firma, która buduje już A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem, ma na miejscu sprzęt i ludzi, jest w stanie dotrzymać terminu.

Polaczek jednak postawił na swoim. Zlecił Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonanie projektu autostrady (wydał na to 38 mln zł).

Zabierając kontrakt GTC minister podpierał się argumentem, że wydana w 1997 r. koncesja wygasła. GTC decyzję zaskarżyło twierdząc, że minister mylnie interpretuje przepisy. Wczoraj sąd przyznał rację GTC.

- To potwierdzenie, że to nasza firma, a nie rząd ma wyłączne prawo do budowy i eksploatacji autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Toruń - mówi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej GTC.

Co dalej z budową autostrady A1, niezbędnej m.in. do przeprowadzenia Euro 2012 w Gdańsku? - Zgodnie z warunkami koncesji powinniśmy rozpocząć z ministrem negocjacje warunków. Jesteśmy do nich gotowi choćby jutro - zapewnia Kozłowski.

Niemal pewne jest, że teraz oferta GTC będzie dla państwa mniej korzystna niż ta z końcówki 2006 r., bo ceny poszły w górę. Ile teraz zażąda GTC - nie wiadomo.

Jednak na razie nic nie wskazuje, by rząd usiadł z GTC do rozmów. - Wyrok jest nieprawomocny. Po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia, ocenimy zasadność złożenia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego - informowało biuro prasowe resortu transportu.

Poinformowało także, że w przyszłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na budowę spornego odcinka A1 Grudziądz-Toruń.

- Minister Polaczek czyni tą trudną sytuacją jeszcze trudniejszą - komentuje Tadeusz Jarmuziewicz, ekspert PO od infrastruktury. - Jeśli ogłosi przetarg, to w sporze GTC-ministerstwo pojawi się trzeci podmiot - zwycięska firma, która będzie rościła sobie prawo do budowy lub odszkodowania. To czyste szkodnictwo. Bez wątpienia będzie to pierwsza sprawa, z którą po wyborach będzie musiał zmierzyć się jego następca.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (237) ponad 50 zablokowanych

  • zorientowany(zdecydowanie mniej)

    Operatorem autostrady A1 została spółka Intertoll Polska. Firma będzie odpowiedzialna za bieżące utrzymanie drogi oraz urządzeń z nią związanych, nadzór techniczny nad remontami, organizację i sterowanie ruchem oraz usuwanie skutków wypadków drogowych

    gdzie tu koszty państwa?

    • 0 0

  • (3)

    "Padło kilka pytań o wynik sprawy karnej za nazwanie trzech sędziów SN „sk***synami” - za to, że utworzyli szajkę przestępczą i wykorzystując togi sędziowskie, działając w zmowie, orzekli, że p.Marian Jurczyk OCZYWIŚCIE nie był agentem SB. Orzekając to mieli przed sobą wyroki sądów szczecińskich, które uznały bp.Jurczyka za agenta (a więc wyrok SN to był policzek dla uczciwych sędziów, którzy – jak widać – nie orientują się w sprawach „oczywistych”), z'obowiązanie p.Jurczyka do współpracy, kilkanaście własnoręcznych raportów p.Jurczyka oraz pokwitowanie za pobrane pieniądze!!

    W Wolnej Polsce ci trzej przestępcy staną przed sądem. Tak, jak za jawne łamanie prawa stają czasem sędziowie stalinowscy. "

    jana i rumun
    kto to napisał??

    • 0 0

    • czyżby czyzyK?
      a jak to sie ma do omawianej autostrady?
      czy walimy teraz wolne wnioski na kazdy temat?

      • 0 0

    • Ty, Gallux

      Kto przed toba i kiedy, nie mam pojecia.
      Gdybys mial ochote i czas, mozesz mnie oswiecic.

      • 0 0

    • powaznie : korwin , Galluxie, ale zwiazku jakos nie widzę.

      • 0 0

  • rozumiem ze pan minister policzyl ze lepiej zerwac umowe

    co czyni, zaplacic kary umowne, odszkodowania,
    przesuniecie terminu budowy o pare lat, ilus tam dodatkowo zabitych na trasie do torunia, wzrost ceny za km od nowego wykonawcy i jest to mniej jak oplata za niskie natezenie ruchu na autostradzie, takiego wyliczenia oczekiwalem, ale jesli jest inaczej no to ja to .....

    • 0 0

  • państwo miało wziąć na siebie ryzyko związane z ruchem po autostradzie. Gdyby więc wpływy z opłat za przejazd drogą nie wystarczyły na spłatę kredytów, brakujące kwoty dopłacałoby państwo. Pieniądze te pochodziłyby z utworzonego w tym roku Krajowego Funduszu Drogowego, na który wpływa opłata doliczana przy sprzedaży każdego litra paliwa.

    i tu lezy pies pogrzebany. to sa niedobre dla państwa zapisy

    • 0 0

  • cóż
    janusz korwin mikke
    jego też podejrzewasz, że nic go nie różni z jarosławem "kot" kaczyńskim??

    • 0 0

  • (1)

    a może ten fragment przybliży was do prawdy o polskim sądownictwie
    az sie chce polskim ująć w cudzysłów

    "Ogólnie: młodsze pokolenie sędziów było bardziej chętne do nauki niż starsze. Starsi sędziowie swoje zagubienie i ignorancję pokrywali napuszeniem i srogim trzymaniem się litery „prawa" komunistycznego. Na przykład, w pewnym momencie na rozprawie „rehabilitacyjnej" mjr. Zygmunta Szendzielorza („Łupaszki") sąd z powagą odniósł się do prokuratorskich zarzutów, że zbrodnią AK-owców było roztrzelanie przypadkowo ujętego w cywilnym ubraniu UB-eka, który chyba nie miał żadnych zadań w tej okolicy. Czyli logika tego sądowego „zrozumienia" dyktuje, że „Łupaszka" powinien był poczekać aż UB-ek powróci z zadaniami w mundurze i wtedy go chwytać oraz rozstrzeliwać. Inaczej przecież rozstrzelanie UB-eka nie było działaniem na rzecz niepodległości Polski, a zbrodnią pospolitą.
    Absurd. Nonsens. Każdy powinien wiedzieć, że UB to ramię sowiekiego okupanta sterowane przez NKWD. Jeden UB-ek mniej, tym bliżej do wolności. Ale sąd miał kłopoty z pojęciem takich podstawowych spraw.
    Specjalnie przytaczam przypadki ekstremalne z Powstania Antysowieckiego bowiem są one tak czarno-białe, że nawet PRL-owcy w togach nie powinni mieć problemu ze zrozumieniem ich w niepodległej Polsce. A mają. Tym bardziej nie należy się dziwić, że mają kłopoty oceniając sprawy bardziej ambiwalentne"

    • 0 0

    • gallux, ale co chcesz udowodnic?
      to ze sadownictwo w polsce jest skorumpowane, sprzedajne i do kitu wiemy wszyscy.
      tylko co tego wynika?
      ile prokuratorów odwołał ziobro?
      ile klik rozwalił?
      niech sie zajmie porzadkami we własnym ogródku,
      a nie medialnymi show przy okazji zatrzyman korupcyjnych, od tego jest cba, no i do tej pory ciągnie sie za nim nie do konca jasna sprawa z prokuratorem który orzekał w sprawie jego ojca.
      generalnie: minister sprawiedliwości nie powinien być prokuratorem generalnym, byłoby lepiej, jasniej, przejrzyściej, i dla ministra i dla ministerstwa i dla prokuratury i w koncui dla nas biednych zuczków.

      • 0 0

  • do j--- (1)

    a ten Intertol czy jak mu tam bedzie to wszystko za darmo robil tak? Jesli nie starczy kasy z oplat to wszyscy bedziemy do tego doplacac ogromne pieniadze z Funduszu, ktore moglyby byc przeznaczone na inne cele. zreszta ktos powyzej to wyjasnil.

    • 0 0

    • no własnie ci to wyzej wyjaśniłam, i nie twierdze że jest to dobre.
      pytanie co jest lepsze?
      tym bardziej, że zakłąda to małe nateznie ruchu, ale moze byc nie tylko zakładane ale i wyzsze. intertoll bedzie robi to za pieniadze z przejazdów.

      • 0 0

  • Gluś jako prokurator Wyszynskij

    To mi się marzy. Sędziowie i prokuratorzy po przyuczeniu na kursach trzymiesięcznych. Obrońcy z urzędu podkreślający bezsporną winę oskarżonego i wypowiadający się z nieukrywaną odrazą o swoim kliencie. To mrzonki? Nie to realna wizja nowego świata stworzonego przez tych którzy już uważają się za nieomylnych.
    Ale to już było...jak śpiewała Maryla R.

    P.S. Gówniarze uważajcie na SMS-y. Teraz ABW i CBA ma już wgląd do ZUS jutro będą czytać wasze SMS-y. Poranna pobudka o szóstej murowana...za obrazę majestatu i Narodu Polskiego.

    • 0 0

  • (1)

    "Tylko nasza firma, która buduje już A1 pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem, ma na miejscu sprzęt i ludzi, jest w stanie dotrzymać terminu."

    co za buta:-) a ja sie założę, że znajdzie się firma, która zbuduje za mniej:-)
    sami przyznają, że koszty przygotowania mają niskie, bo są już "wdrożeni":-P
    jana
    4 sędziów NSA to byli agenci zarejestrowani przez SB
    trzeba ci więcej??

    • 0 0

    • to dlaczego do tej pory nie przeswietlono sedziów?
      czemu nie stworzono sensownej ustawy lustracyjnej tylko bubla, który nie działa?
      było zajać sie przede wszystkim sądownictwem,urzednikami na wysokim szczeblu a nie pierdołami. do siebe moga miec pretensje bo schrzanili ustawę.

      • 0 0

  • Stary zyd - i dobrze - tylko mocna wladza moze trzymac ten skorumpowany narod za morde.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane