• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • hmm jakoś nie widać sensu dla przeciętnego "kowalskiego" (1)

    patrząc na to że mamy najwięcej samchodów na gaz w Europie, podeprę się tym przykładem "oszczednosci" jadąc po A1 (pomijamy czas bo jesli komuś na tym zależy albo jeździ autem firmowym to jest inna bajka)jeżeli za całość z rusocina do torunia mamy zapłacic 30zł,(za 150km) to jest to ok 12 litrów gazu, czyli na trasie przy srdenim aucie jakies 120-130kmjeżeli przecietny "kowalski" będzie miał jechać np do Zakopanego, i policzy A1 i reszte płatnych po drodze, to wyjdzie spora sumka. a do tego kolejna sprawa, ze bardzo często przy zjazdach i wjazdach są takie korki, ze ten "nadrobiony czas" jest psu na bude, bo zdarzyło się ze stałem juz prawie godzine. a kasa ciagle ta sama

    • 3 1

    • a policz to co nie tak łatwo wprost przeliczyć na złotówki

      czyli zużycie auta, stres, i to wszystko co dzieje się co chwila na zwykłej krajówce, a czego nie ma na najbezpieczniejszej drodze czyli autostradzie

      • 0 0

  • 30zł + koszty paliwa oczywiście (2)

    taka będzie cena.

    • 3 0

    • Koszt paliwa będzie zawsze (1)

      czy na płatnej czy bezpłatnej ...

      • 0 0

      • na zwykłej drodze koszt paliwa jest wyższy, zużycie auta większe, zagrożenie życia większe, stres również

        wybieram autostradę

        • 0 0

  • zarobki nie adekwatne do tego co sie dzieje (1)

    tylko bogaty plebs bedzie jezdzil nowe Q7 Q5 i inne auta ktorymi pokazuja co to nie oni i na bokkkk bo on jedzie

    • 0 1

    • ciekawe że na odcinku GD - N.Marzy jakoś różne samochody jeżdżą. A tak samo płatny jest.

      Dziwne nie ?

      • 0 0

  • Wniosek jest prosty (1)

    nadal będę jeździł krajową "1" bo koszty będą znacznie niższe, za to mniej będzie tam TIRów i innych aut, które pojadą A1. Więc dojadę taniej i szybciej. No i gitara.

    • 2 1

    • "znacznie niższe" ? A umiesz ty liczyć w ogóle ?

      • 0 0

  • NIE BĘDE PŁACIŁ ! NIE BĘDE NABIJAŁ KASY RZĄDOWI ! PŁACE PRZECIEŻ PODATEK OD UŻYTKOWANIA DRÓG WIĘC JESZCZE PŁACIĆ DODATKOWO ZA (27)

    AUTOSTRADĘ ?! NIEEE !!! BOJKOT I TYLE !!!

    • 193 70

    • (3)

      Więcej zapłacisz za paliwo jadąc krajówką niż A1+opłata za przejazd.Twój wybór, Twoja kasa.

      • 4 4

      • Nieprawda

        Jeżdżę często do Bydgoszczy. Różnica 10 km na korzyść A1, ale opłata wynosi 17,50 zł. Koszt 1l paliwa to 5 zł (a zupełnie wystarczy na te 10 km), czyli autostrada jest 12,50 zł droższa. A że będę szybciej? A czy mi się az tak śpieszy?

        • 0 0

      • Mylisz się. (1)

        Widać, że jeszcze nie jechałeś.

        • 1 1

        • nie myli się

          na A1 masz mniejszą średnią prędkość, a więc i spalanie mniejsze. nie opowiadaj mi tylko o czerwonych światłach, bo one są rzadziej niż fotoradary na tej trasie

          • 0 1

    • dla mnie rachunek jest prosty... (4)

      jadac do torunia autostrada zaoszczedze 2,5h (chyba, ze niedziela). Swoja godzine czasu wyceniam na 40zl czyli 2,5 x 40z = 100zl, 100zl -30zl= 70zl, wieksze spalanie powiecmy 4l x 5,5zl = 22zl. Podsumowujac jadac autostrada jestem 48zl do przodu. Wybieram A1 :-)

      • 11 10

      • powiecmy (1)

        jo

        • 5 2

        • powiecmy? a cóż to za neologizm?

          • 0 0

      • No,

        "powiecmy".

        • 3 1

      • powiecmy- buahahah

        wyceniasz swoją godzinę pracy na 40 zł. a piszesz "powiecmy" Odejmij jedno 0 i wtedy będzie 4 zł. to sie zgodzę.

        • 13 4

    • idiota albo debil...

      • 1 0

    • Nic nie ma za darmo. (3)

      Autostrada A1 nie jest finasowana z budżetu państwa. Między innymi dlatego, że to przedsięwzięcie o charakterze publiczno-prywatnym, na ktore pieniądze wykłada również akconarjusz, trzeba za to płacić. Ciekawe, czy gdyby ktoś z piszących dołożył swoje własne pieniądze na budowę autostrady to przypadkiem nie oczekiwał by ich zwrotu? Państwa na budowę autostrad samodzielnie niestety nie stać. Skoda, ale nasze państwo jest jeszcze nie dość bogate.

      • 8 3

      • pie..nie o szopenie podatki z paliwa placimy jak niemcy a tam jakos mozna (2)

        dla mnie to zlodziejstwo i nikt mnie nie przekona ze biale jest ...

        • 4 2

        • (1)

          oni mają kfz-steuer, który to każdy pojazd płaci corocznie. w polsce to by nie przeszlo, bo ludzie by nie mogli znieść, że muszą płacić corocznie podatek dlatego, że mają samochód. Stąd lepszym rozwiązaniem jest, płacenie za rzeczywisty dystans przejechany po autostradach.

          • 1 3

          • Tak samo jak nie płacą abonamentu RTV :P

            • 2 1

    • to se stój w korku i nie płać ;-)wielki mi problem a jak cie nie stać na opłaty jeździj koleją lub autobusem jest jeszcze tanieji nie zawracaj ludziom głowy swoim małomiasteczkowym myśleniem...

      • 3 0

    • (9)

      to będziesz jeździł krajówkami - twój wybór - porostu urzekła mnie Twoja historia :)

      • 45 38

      • (8)

        jesteś głupi sam za tę drogę zapłaciłeś a teraz będziesz podwujnie płacił za to , że nią jeździsz , ty ideale do robienia "dobrych" interesów

        • 23 18

        • (6)

          zapłacił za wybudowanie, chyba nie myślisz, że producent daje promocje, 10 lat utrzymywania autostrady za darmo i lodówka pełna pepsi do tego?

          • 10 7

          • (3)

            człowiek, idąc tą drogą , plac zabaw wybuduje prywatna firma na zlecenie miasta za pieniądze miasta , potem , znajdzie się firma , która będzie "serwisować" ten plac zabaw i co ?? to powód by pobierać opłaty za wejscie na plac zabaw ??Przecież autostrady to nie prywatna inwestycja ale rządowa czyli z naszych pieniędzy więc jakie opłaty ?!?!?!? ok , serwisowanie , ale realne koszta remontów , przecież tyle aut co dziennie przejeżdża to uzbiera się na puszczenie równoległej nitki, no chyba , że jak to w Polsce bywa , firma serwisująca to zaplecze polskiej polityki i ciepłe posadki dla posłów

            • 8 3

            • Przecież autostrady to nie prywatna inwestycja ale rządowa czyli z naszych pieniędzy więc jakie opłaty

              Czyżby? Może jednak się dokształć

              • 1 1

            • Ale przecież płacisz za ten plac zabaw (1)

              Tyle, że za plac zabaw na terenie wspólnoty płacisz w czynszu. Tak samo jak za po zostały teren należący do wspólnoty spółdzielni itd. No ale jak ktoś poda ci, że to fundusz remontowy, to ty już nie wiesz czego dotyczy.

              • 2 2

              • wiem czego dotyczy fundusz remontowy bo wspólnota ma obowiązek przedstawić raport z tego na co wydałapieniądze z funduszu remontowego lub też na co ma zamiar go wydać , i takie raporty w mojej wspólnoscie otrzymuje , więc wiem na co pieniążki są wydawane

                • 1 3

          • tzw. "utrzymywanie" to własnie sposób dojenia użytkownika (1)

            kupa niepotrzebnych stanowisk i pupereli za które trzeba bulić...solidnie zrobionej drogi nie trzeba utrzymywać!

            • 10 8

            • solidnie zrobionej drogi nie trzeba utrzymywać!

              pobito kolejny rekord na tym forum.

              • 9 2

        • Najpierw naucz się pisać po polsku a potem innych obrażaj, ma rację za te pieniądze to przejadę ten sam odcinek i bez autostrady.

          • 4 4

    • na złość możesz jeszcze nafajdać sobie w majtki. Wtedy im pokażesz :)

      • 3 1

    • niechaj gwałt się gwałtem odciska...

      ... rzekła pupa do mrowiska

      • 9 2

  • (1)

    Kierowcy dostosowujący prędkość do warunków jazdy, a nie do sztywnych, nieodpowiadających rzeczywistości ograniczeń, nierzadko przejadą się krócej. Z zyskiem czasu dla siebie, i z oszczędnością remontu dla właściciela autostrady - szybciej jadący samochód przez krótszy czas wywiera nacisk na asfalt.Do autostradowego myta należy doliczyć koszt paliwa, i wszystkie inne koszty którymi raczą nas ci demokratyczni bandyci.

    • 4 2

    • Przecież zawsze trzeba dostosować prędkośc do warunków jazdy. Nie pojadę autostradą 150/godz we mgle po śliskiej drodze.

      • 0 0

  • jak kogos nie stać to niech nie jeździ! Proste, koniec kropka... (1)

    ale typowe polaki wolą narzekąć. żal pupe ściska biedne polaki!

    • 5 1

    • jak kogos nie stac to niech nie jezdzi

      a ja bym chciał żeby Ciebie właśnie gościu nie było staći żebyś płacił podwójny podatek i cene za paliwo też razy dwamoże żyłoby Ci sie lepieji może wtedy byś tak nie kozaczył

      • 1 0

  • złodzieje

    złodzieje złodzieje i jeszcze raz złodzieje

    • 2 3

  • chytry dwa razy traci (17)

    i tego życzę chytremu koncesariuszowi - pustej A1. 30zł to jest masakra. pewnie jak sam 2-3 razy na rok pojadę to zapłacę za komfort i bezpieczeństwo ale jak ktoś podróżuje regularnie to to jest mega-ździerstwo. pewnie TIRy skroja jeszcze bardziej. a potem się dziwią, że mały ruch. czy nie lepiej obniżyć opłatę a pieniądze zebrać od tych, którzy dzięki dużemu ruchowi zarobią na stacjach benzynowych, knajpach czy noclegach. jak się ten kraj ma rozwijać kiedy nie ma infrastuktury albo jest niedostępna ze względu na wyśrubowane opłaty?

    • 346 23

    • dokładnie tak jest (5)

      jeżdżę raz albo dwa w miesiącu i nawet w wakacje były pustki.... większość kierowców wybiera starą "1"..... a może to tak specjalnie wymyślono, żeby za szybko kolein TIRy nie wyjeździły, he,he......;)

      • 28 7

      • (4)

        o cenie decyduje rząd nie koncesjonariusz - GTC otrzymuje opłatę za dostępność nie zależnie od ilości samochodówa ruch wcale nie jest mały tylko nie kumuluje się tak jak na starej jedynce...trzecia sprawa TIR na polskich blachach nie płacą bo mają winietę a autostrada nie jest nawet w viatolu

        • 12 7

        • I bardz dobrze że są takie ceny.

          Przynajmniej jak komus się spieszy to przejedzie pół polski w krótkim czasie a gdyby było taniej to byłby taki ruch i wieczne korki oraz wypadki. Nie jest prawda że nie ma wogóle ruchu na autostradzie nawet przy samych zjazdach do bramek są kolejki o każdej porze dnia i nocy. Jak ktos ma czas jechać zwykłą 1 to po co autostradą. Dla mnie jest bezpiecznie i szybko. Ja dziękuje potem żeby mi ktoś na autostradzie jak na obwodnicy jechał lewym pasem 100 km/h jak mozna 140 to droga szybkiego ruchu a nie wyieczka krajoznawcza.

          • 2 2

        • kolego (2)

          autostrada jest na viatollu, dlatego tiry pouciekały na 91...

          • 5 2

          • (1)

            nie masz racji.

            • 1 1

            • ma racje

              • 0 0

    • Właściciel A1 ma zagwarantowną dopłatę od państwa na ten wypadek (2)

      Niestety, dlatego ilość chętnych nie ma dla niego żadnego znaczenia. Jemu to lepiej, bo droga się nie rozpadnie pomimo zbyt cienkiej warstwy kruszywa, a kasa będzie z budżetu.PIS WRÓĆ!!! Pis chciało budować autostrady państwowe, a tak mamy cenę za przejazd do Torunia wyższą od ceny winiety za motor na 2 tyg na WSZYSTKIE autostrady w Austrii. Wynosi ona nieco ponad 40 pln, a winieta na osobówkę na cały rok - to ok 50 euro.Dodajmy do tego opłaty za przejazd drogami ekspresowymi.... Dzięki Grabarczyk grabarzu polskiej gospodarki

      • 10 5

      • "Pis chciało budować autostrady państwowe..." no, chciało, wszyscy chcą. (1)

        nie politykuj tutaj, tak?

        • 5 9

        • Nie wszyscy chca, nie klam.

          Glowny zainteresowany PO chce by zarabiali ich kumple tak jak to ma wlasnie miejsce. PiS chcial jak w Niemczech - autostrady BEZPLATNE!Wtedy nie bylo by takich przewalow jak z S8 czy tu...30 z!

          • 6 1

    • @Krzy$iek nie przesadzaj to niecałe 6 litrów paliwa, przy "normalnej" różnicę pokryje zaoszczędzone paliwo...To że tiry omijają to jest już dla mnie skrajnie niezrozumiałepo pierwsze i tak zapłacą Viatolpo drugie czas pracy kierowcypo trzecie w korku taki TiR spali znacznie więcej paliwawięc to że omijają ludzie A1 wynika z innych względów a jeżeli kwestia związanych z opłatami może im nie po drodze albo z niewiedzy bądź czystej głupoty...

      • 4 0

    • cabal johnson (1)

      nikt wam nie każe jeździć!!!!! możecie śmigać starą 1 5-7 h do Łodzi! zarąbista perspektywa! bando po...ów!!!!!! Jak policzę czas zaoszczędzony jazdą atostradą to mam wy.....e na 60 zł w 2 strony! Do Torunia będę jechał 1,5 h i tak samo powrót. Opcja starą 1 6h!!! tylko p**** będzie jeżdził przez te wszystkie wioski!!! w********ać matoły! samochody sprzedajcie i na PKS i PKP tam się super podróżuje !!!!!Czysto, schludnie pachnąco i malutkie opłaty! pieknierimming

      • 2 25

      • nie wiem jakim cudem

        tak wulgarny post jakiegoś kompleksa nie został stąd usunięty? najlepiej jakbyś pojechał do Torunia albo lepiej na Kamczatke i tam już został. tylko skończony imbecyl ocenia taką inwestycję i związane z nią koszty przejazdu przez pryzmat czubka własnego nosa

        • 11 0

    • TIRY pojada oplotkami

      Zabijajac 15 letnie rowerzystki jak to mialo miejsce 2 tygodnie temu w Pruszczu...

      • 10 1

    • nie znacie się, a się mądrzycie (1)

      1. wysokość opłat wyznacza Minister Infrastruktury2. jeżeli wpływy z opłat są zbyt niskie, niż zapisane w umowie, ministerstwo dopłaca koncesjonariuszowi z waszych podatków

      • 31 0

      • no i wszystko jasne:)

        nieważne ile pojazdów jeździ, a GTC i tak swoją kasę dostanie; wniosek - dla GTC najlepiej żeby jak najmniej jeździło, bo nie trzeba będzie remontować, he,he...:)

        • 38 1

    • matole...zapraszam z Katowic do Krakowa i wtedy zacznij wypowiadać się o kosztach A1 nie wspominając o jakości.

      • 4 7

    • zgadzam się,

      Tyle,że to wina Państwa a nei koncesionariusza.Ale świetna wypowiedz.Czy nie lepiej obniżyć opłatę a pieniądze zebrać od tych, którzy dzięki dużemu ruchowi zarobią na stacjach benzynowych, knajpach czy noclegach , dokładnie tak!!!To ma pzreciez służyć rozwojowi Polski!

      • 25 1

  • Przejazd w cenie gazu.

    Praktycznie tyle samo (30zł) wynosi koszt gazu na tym odcinku. Super :(

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane