• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • CIEKAWE JAK NA TYCH NOWYCH BARIERACH LINOWYCH BĘDĄ WYGLĄDAĆ MOTOCYKLIŚCI :D (1)

    upss :D

    • 0 2

    • Motocyklisci jak juz przywala,to wszedzie wygladaja nie najlepiej.

      • 2 0

  • Śmiech na sali

    bylem w tym roku na Slowacji.. zaplacilem 30 zł za winiete na tydzien czasu i mialem wyje***ne czy jade autostrada czy nie... zadnych bramek.. a drogi o wiele lepsze..

    • 24 1

  • Bariery linowe kontra tradycyjne (1)

    Tradycyjne bariery mają jedną podstawową zaletę - przy jeździe w nocy powodują, że światłą samochodów z naprzeciwka nie oślepiają. Wydaje mi się, że linowe niestety spowodują, że nocą będzie się jeździło mało wygodnie.

    • 5 1

    • Mylisz bariery z tym co jest nad nimi. To nie bariery osłaniają przed światłami, przyjrzyj się dobrze następnym razem.

      Na barierach masz zamontowane jeszcze coś.

      • 0 0

  • Udało się - i to pomimo sabotażu jakiego dokonal PiSowski rząd w osobie ministra Polaczka (1)

    Szkoda, że brudną grę polityczną autostrada została zbudowana drożej i później oddana do użytku.

    • 6 9

    • ale po co to piszesz

      przecież nasze społeczeństwo pamięć ma przerażająco krótką.

      • 3 0

  • Owszem 30zł to za dużo... Ale: (3)

    Czy ktoś Wam karze z tego korzystać? Są drogi lokalne albo komunikacja zbiorowa. To po pierwsze. Po drugie: Wysokie ceny mają za zadanie odstraszać samochody ciężarowe, których jest dużo i które jeżdżą codziennie, no i oczywiście najbardziej niszczą nawierzchnię. Zatem okazyjnie pojechać autostradą to nie jest duży wydatek. Ale podkreślam - też uważam, że cena jest za duża, powinna być maks 20zł.

    • 5 24

    • odstraszyć samochody ciężarowe?.. chyba kpisz sobie ze sprawy...

      • 4 0

    • ale głupio piszesz

      własnie dla samochodów podróżujących biznesowo w tym TIRów PRZEDE WSZYSTKIM powinna byc autostrada. chyba nie sadzisz, że ktos buduje taka droge by "Kowalski" mógł sie nią przejechać dwa razy w roku na urlop? Cena powinna byc taka by TIRy waliły nią drzwiami i oknami, nie tylko polskie ale i czeskie, słowackie a nawet chorwackie czy rumuńskie.

      • 3 0

    • zapewne nikt nią jedzić nie każe ale jesli jest się kierowcą zawodowym to dla oszczędności czasowej i mniejszego zmęczenia wybiera się tą droge- mało jedzisz to się bujaj stara a1 a nie mącisz swoją filozofie

      • 0 0

  • dlaczego ta droga lokalna 2 pasmemka nazwana jest czym nie jest ! w USA autostrada ma 16 pasow ! (3)

    to jest zwykla droga !!! rzad klamie nazywajac ja autostrada ! a pobieranie pieniedzy to skandal !

    • 7 20

    • W USA wszystko jest najwieksze ! Powszechny debilizm też !

      • 2 0

    • A byłeś w ogóle w stanach, że takie pierdoły mówisz

      16 mają może 2 autostrady. Większość którą jechałem to mają po 2-3 pasy w jedną stronę, a głównie to 2 pasy. Więc proszę nie mów o rzeczach których nie masz pojęcia. I w dodatku większość autostrad w Stanach jest płatnych i opłaca mieć się tam system ala nasz via Toll dla ciężarówek, tyle że tam musi mieć go każdy, albo płaci na bramkach. A przejedź bez zapłacenia, lub bez Via, to przyjdzie Tobie taki mandacik, że się nagle ockniesz.

      • 3 0

    • USA widziałes na filmach

      resoraki schowaj i na obiad do mamy.

      • 2 0

  • Te ceny za przejazd są śmiesznie wysokie - 170% normy (8)

    koszt paliwa do mojej gazówki Nubiry lub mojej Skody diesla za przejazd tych 150 km wynosi 50 zł. a dodatkowa opłata za autostradę ok. 30 zł., czyli jest to 2/3 kosztów paliwa. Podobne koszty ma mój kolega który jeździ Rover-em tylko na benzynie. Koszt mojego przejazdu wzrasta przeszło o 72% lub jak kto woli, używając zwrotów z PRL to 172% normy. Suma kosztów za przejazd to 80 zł., a za te 80 zł. to ja mogę przejechać nie 150 km, a 250 km. Coś tu chyba nie tak. Cena za przejazd powinna stanowić 30% kosztów paliwa, no maksymalnie 50% (w przypadku w miarę oszczędnych diesli i paliw alternatywnych) ale nie przeszło 72%

    • 7 2

    • a pKP (1)

      A PKP albo PKS ile zapłacisz za tę trasę i w jakich warunkach pojedziesz?

      • 1 0

      • jadac z czteroosobowa rodzina zapłacę wiecej za PKP i PKS bez opcji door to door

        i to też jest dla minie absurd zniechęcający mnie do podróży środkami komunikacji masowej

        • 0 0

    • ale na zwykłej szosie spalisz tego paliwa więcej, będzie niebezpieczniej, zużyjesz zawieszenie, hamulce, nerwy itp. (5)

      per saldo opłaca się i tak autostrada

      • 1 0

      • różnica w zużycie paliwa jest niewielka (4)

        powyżej 110 - 120 km/h picie paliwa przez samochodu zaczyna drastycznie rosnąć. No chyba, że na zwykłej drodze non stop ciśniesz 150 potem hamulec i znowu 150 i tak wkoło, to wiadomo, że spalisz wiele, wiele więcej. Koszt opłaty autostrady nie powinny podwyższać kosztów przejazdu o 70%. To tak jakbyś miał kupić te same spodnie małym sklepie za 150 zł., gdzie może jest kolejka, i te same spodnie w przestronnym sklepie za 250 zł. gdzie podchodzisz do kasy bez kolejki. Różnica zakupu tych samych spodni 100 zł. czy nie jest ona zbyt wygórowana?

        • 1 2

        • (3)

          "mojej gazówki Nubiry lub mojej Skody diesla " - hahahahahaha ciesze się że takim złomem nie wjedziesz na autostradę i nie będziesz blokował pasa. Ale obciach - nubira i skoda hahahaha.

          • 0 0

          • żebyś się nie zdiwił co Nubira 2.0 potrafi

            • 0 0

          • samochód traktuję jako środek do przemieszczenia się z miejsca na miejsce ekonomicznie i bezawaryjnie, a nie jako przedmiot

            lansu ani skoda ani nubira jeszcze nigdy mnie nie zaskoczyła mnie żadną awarią, a robię po 30 - 40 tyś km rocznie

            • 1 0

          • ciekawe jakim złomem ty jeździsz?

            • 0 0

  • Och Donaldzie

    Ta nasza zielona wyspa bardzo droga, no tak ale kto chciał mieszkać w tak luksusowy kraju (gdzie są odcinki autostrad) ten musi słono płacić

    • 8 6

  • w biednych krajach jest wszystko droższe bo połowa to łapówki dla urzędasów (2)

    za 30 zł w Austrii 10 dni pomykam po ichniejszych autostradach

    • 12 2

    • nieprawda (1)

      w austrii za 10 euro - ale gdzie mosty za kolejnie 10 euro w jedną strone - a jest ich kilka!

      • 1 1

      • jak mi nie wierzysz to wejdź na jakakolwiek stronę z winietami i tam znajdziesz koszt 10 dniowej i nie pisz bzdur o mostach penie chodzi ci o tunele ale co ma piernik do wiatraka

        • 0 0

  • wiem za co (5)

    Człowiek płaci, ale jedzie elegancko i wie za co płaci.

    • 6 11

    • (4)

      to powinien byc standard a nie luksus na ktory stac nielicznych

      • 2 0

      • (3)

        czas to pieniądz, tak naprawde nie stać nas żeby NIE jeździć autostradami, ale ludzie są krótkowzroczni i patrzą tylko na to że trzeba teraz zapłacić 0.2zł/km

        • 0 3

        • (1)

          tylko az tak oblegane nasze autostrady to nie sa... prywatnych aut jezdzi naprawde malo...

          • 0 0

          • Bo nigdzie one nie prowadziły

            Bo i tak trzeba było zjechać z Autostrady, aby gdziekolwiek dojechać. Po drugie skoro jedzie się 140km, to szybko ona się kończy. Inna sprawa, że Polacy nie są narodem sporo przemieszczającym się. Preferują styl Dom-Praca i tyle. Czemu tak jest, bo nie mamy autostrad to i wsiadać w auto na większe odległości nam się nie chce.

            • 0 0

        • nie wiem tylko czy ta 1 czy 1,5 godziny zysku jest warte 30 zł.

          to całkiem niezła stawka godzinowa 30 zł. x 8 godzin pracy = 240 zł. x 20 dni pracy = 4800 czyli całkiem niezła pensyjka z tej godzinówki dla GTC. Ilu z was ma takie pensje i stawki godzinowe, i stać was na płacenie takiej godzinówki dla GTC

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane