• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Po pierwsze nikt nikogo nie zmusza do jeżdżenia autostradami. Po drugie, jak napisałem powyżej, 30 zł to może i niemało, ale (10)

    oszczędności czasu, nerwów, paliwa, stresów itp są niebagatelne i dlatego zawsze gdy jest taka możliwość, wybieram autostradę.

    • 7 12

    • kto to minusuje ? furmani ?

      • 0 1

    • i sam przyznałeś mi rację (8)

      cytuję: "30 zł to może i niemało". Sam napisałeś, że to niemało czyli dużo. Ja nie twierdzę, że należy znieść opłaty za autostrady, lecz neguję ich wysokość podwyższającą koszt przejazdu o 70%. Może przy tak krótkim odcinku i wynikającej z niego opłacie jedyne 30 zł. to tak nie przemawia, ale przy dłuższych odcinkach będą to już o wiele większe koszty. PS nie stawiam ci minusów ani plusów tylko dyskutuję

      • 0 0

      • Ja też nie stawiam minusów ani plusów bo to nie moja bajka. Zwrot "może i niemało" nie oznacza "za drogo", bo gdybym uważał (7)

        jest to za drogo, jeździłbym starą 1-ką, a odkąd powstaje A1 jeżdżę tylko autostradą, tam gdzie się da. Ale wciąż nie rozumiesz o co chodzi - dla ciebie porównywanie "kosztów przejazdu" to jedynie cena paliwa+opłata na bramce. A to nieprawda. I o to mi właśnie chodzi. Jazda autostradą A1 w porównaniu ze starą 1-ką to po pierwsze ZERO stresów, bezpieczeństwo nieporównywalne ze zwykłymi drogami, minimalne zużycie samochodu (zawieszenie, hamulce itd) a także mniejsze zużycie paliwa (u mnie ekonomiczna prędkość to właśnie 120-140 km/h) no i oczywiście oszczędność czasu. Pewnie że wolałbym zapłacić za odcinek Gd-Tor np. 12 zł a nie 30 (kto by nie wolał) ale 30 zapłacę też bez większych oporów, bo wiem że to i tak mi się per saldo opłaca.

        • 2 1

        • może i sie opłaca a to itak za drogo (6)

          a co mają powiedzieć ludzie,którzy do pracy chcieliby jeżdzić a 1,ale nie jeżdżą bo w skali miesiąca to jest jakiś masakryczny koszt!

          • 3 1

          • (4)

            jeśli ktoś będzie chciał ludzi w ten sposób zatrudniać, jeśli pracownik będzie wystarczająco pożądany, to pracodawca powinien zwrócić koszty dojazdu.

            • 0 2

            • Chyba zartujesz... (3)

              że Kowalskiemu pracującmu na budowie szef będzie zwracał koszty dojazdów autostradą... haha

              • 2 1

              • (2)

                Kowalskiemu z budowy nie będzie zwracał kosztów, ale już Kowalskiemu inżynierowi kontraktu będzie. Tak samo jak szef będzie chciał żebyś u niego w gdańsku/toruniu pracował, mimo iż chcesz żyć w grudziądzu, i będzie jemu na tobie zależeć to też zwróci. Pracowników fizycznych można ściągnąć z najbliższych wsi/miasteczek, a o intelektualnych trzeba się bić miedzy innymi zwrotem kosztów dojazdu.

                • 0 0

              • no to jak? to ma być droga dla wybrańców, wielkich ineligentów (1)

                cena powinna być taka, aby stać było na przejazd wszystkich

                • 0 0

              • cena jest taka, że każdy człowiek który rozsądnie liczy (wszystko), zdecyduje się na autostrade. A z dojazdami to jest tak, że one zawsze będą kosztowne, nawet na bezpłatnych autostradach, nie ma nic do tego klasa społeczna/inteligencja, jeśli chcesz żyć 60 km od miejsca pracy, to musi ci się to kalkulować, są branże w których to się nigdy nie będzie kalkulowało i tyle.

                • 1 0

          • nie koszt a oszczędność

            ale policz wszystko, nie tylko opłatę na bramce

            • 0 0

  • 62 kilometry budowano dokładnie 4 lata (3)

    Oto jedyne co Tusk zbudował 62 kilometry najdroższej autostrady w Europie - w 4 lata.

    • 10 6

    • nie przesadzajmy, napisałem, że nasza autostrada jest droga ale ...

      ale najdroższa to ta Kraków - Katowice

      • 0 0

    • 'jrk' - idź do lekarza, od oczu ;) (1)

      trzeba być ślepym żeby nie widzieć ile się teraz w Polsce buduje i remontuje dróg. Tak wielkiego placu budowy nigdy nie było. A jeżdżę po naszych drogach od prawie 30-tu lat. I jeżdżę dużo.

      • 2 0

      • ten jrk taki biedny - słucha Jarusia i przestał kontaktować z rzeczywistością

        • 2 0

  • (1)

    By żyło się drożej.Cześć lemingi!

    • 6 6

    • Witam

      Po pierwsze, za rządów pis to w ogóle ta droga by nie powstała. Po drugie gdyby jakimś cudem powstała, to trzeba być kompletnym frajerem, żeby myśleć, że będzie bezpłatna. Pisowcy potrafią pięknie gadać, tylko nigdy nic z tego nie wynika.

      • 3 3

  • "Minister" Polaczek pewnie teraz nie posiada się ze złości. Wszystko robił by A1 nie powstała, opóźniał, cenę na wyższą zmienił ... i nie pomogło. Z oporami, ale powstaje :)

    • 4 2

  • Ja napiszę tylko jedno - Brawo Skanska !!!

    I p0roszę o więcej.

    • 5 1

  • jak to powiedział pewien poseł PiS - "przez te budowy i remonty dróg są takie korki że przejechać nie można"

    po czym dodał że gdyby rządził PiS to budów i remontów byłoby o wiele więcej oczywiście. O korkach nie wspomniał ;)

    • 6 2

  • A ja mam prośbe o informacje , ile kilometrów autostrady oddano za czasów PIS , a ile za czasów PO ???

    Te informacje pozwolą mi zweryfikować moje rozdwojenie odnośnie tych dwóch partii odnosnie oddania swojego głosu :))

    • 6 1

  • Od kiedy Polska obróciła się o 90 stopni? (1)

    Bo na mapie A1 przebiega z zachodu na wschód. Kto w ogóle rysuje te mapki? Kompletnie nic na nich nie widać, w dodatku niezgodnie z zasadami kartografii. W którym miejscu dokładnie łączy się autostrada z drogą 91? Bo z mapki wynika, że gdzieś w okolicach Wisły.

    • 1 4

    • No to fakt, mapka żenująca

      i do tego gdzie jest na niej stara 1-ka ?

      • 0 0

  • a od kiedy Rusocin jest w trojmiescie????????

    • 3 0

  • ja zapłacę, śmigam do Rzeszowa krajową 7-ka,masakra, a tak to do Łodzi, na kielce i do Rzeszowa rzut beretem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane