• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Kwiaty dla ministra ! (3)

    Tylko że w 2013 skończy się kasa na drogi z UE i co dalej?

    • 9 2

    • no i wtedy te najważniejsze drogi będą już zbudowane

      proste ?

      • 0 0

    • przygotowywać projekty na kolejny budżet, od 2014 roku. Masakra, nie? Będziemy mieli czas żeby tym razem zacząć budowe na samym początku perspektywy budżetowej.

      • 1 0

    • .

      Nic.

      • 2 2

  • jak wam nie pasuje to nie placcie i jezdzijcie sobie podrzednymi drogami i tyle w temacie!!! (2)

    • 4 3

    • (1)

      to niech je chociaż wyremontują

      • 0 0

      • przecież remontują

        trzeba być kompletnie ślepym lub pełnym złej woli, by twierdzić, że inne drogi nie są remontowane.

        • 1 0

  • przypomnienie (3)

    ludzie wam nikt i nic nie dogodzi. Przecież od dawna było wiadome, że autostrady w Polsce będą płatne. Wiadomo było to po uchwaleniu jeszcze w latach dziewięćdzisiątych ustawy o autostardach płatnych. Wówczas robili sondaż czy ludzie skłonni byliby zapłacić za autostrady. Wszyscy deklarowali chęć płacenia, byleby można by mógł jeździć po dobrych drogach. Kiedy autostrady stały albo raczej stają się rzeczywistością kupa osób znowu kręci nosem . Jak to mam płacić za co itp. Przypominam, że a 1 jest najtańsza autostradą w Polsce. Kwota ok. 30 zł. za odcinek 150 km nie jest kwota bardzo wygórowaną. Uwierzcie tam gdzie sa autostrady płatne odcinkowo są one czasami znacznie droższe niż Polsce. np. przejazd z Barcelony do Walencji hiszpańską Ap 7 kosztuje 29 euro- ponad 100 zł. za ok. 300 km. Taką sume trzeba będzie wyłożyć za cała a 1 która ma 567 km. Ceny w Hiszpanii są porównywalne z polskimi, zas ludzie zarabiają tylko troche więcej niż u nas. ok. o 20 % Poza tym od przyszłego roku od listopada otworzą następny odcinek do strykowa. Jest to następne 144 km.Będzie sie nimjeździło za darmo, gdyż budowa jest z kasy budżetowej oraz unijnej. Dlatego przez następne 5 lat rząd nie może pobierać opłat za przejazd ( oddac w koncesję autostrady) gdyż wóczsa musiałby zwracać cała dotację unijną która wynosi od 60-80 % całości budowy. To samo z odcinkiem do Tuyszyna, który powstanie do końca 2013 oraz budowanymi obecnie na Sląsku odcinkami a 1 az do czeskiej granicy. Praktycznie więc co najmniej do 2018 roku albo i dłużej płatny pozostanie jedynie odcinek Rusocin -Toruń te 29,90 , zas można będzie jechac za tyle az do Czech. To nie jest chyba dużo jak na taki odcinek. Poza tym autostrada płatna ma oprócz wielu minusów , którym największy jest to ze w ogóle trzeba płacić, to to że zanim ktoś na nią wjedzie, to sie zastanowi czy mu sie opłaca. Nie ma zatem takich jazd po 5-10 km autostrada. Przez to płatna autostrada jest bardziej komfortowa i nie tworzą się na niej korki jak to bardzo często dzieje się na uczęszczanych mocno autostradach niemieckich. Poza tym zuzywają się one w tempie błyskawicznym i nawet przy najlepszej jakości robót bardzo szybki trzeba ją remontować. Kto dużo jeździ po Niemczech ten wie, że jak się przejędzie Niemcy wzdłuż lub wszerz, to zawsze gdzies sie trafi na korek i roboty drogowe lub korek spowodowany właśnie tymi robotami.

    • 14 8

    • Ekhmm (1)

      Pragnę przypomnieć, że za rok 2010 kierowcy do budżetu wpłacili 50 MLD złotych. Koszt A1 od 3miasta do Torunia to 4 mld złotych. Wytłumacz mi proszę dlaczego A1 budowana jest z prywatnych pieniędzy i przez to musimy za nią płacić ? To jest chora sytuacja, nie mówiąc o tym, że u nas 1km kosztuje podobnie ,a nawet czasem więcej jak na zachodzie, tyle, gdzie my do zachodu z pensjami kilkakrotnie mniejszymi ???? Ktoś tutaj nas wszystkich robi wyraźnie w balona !!!!

      • 0 0

      • A to dlatego

        że oprócz autostrad w Polsce są jeszcze inne drogi, które trzeba utrzymywać i remontować, a często remont=budowa od nowa.

        • 0 0

    • założę się że będziemy płacić za te 144km od unii

      bo złodzieje coś wymyślą żeby okraść kierowców

      • 2 2

  • MASAKRA (4)

    Wyobraźcie sobie motocyklistę jak wbija się w te bariery.Taniej nie do końca znaczy lepiej.

    • 5 5

    • (3)

      a co się dzieje z motocyklistą która się wbija w normalne bariery? Lepiej umiera?

      • 8 1

      • (1)

        uzyj wyobraźni,moze isc po nich slizgiem i ma tam jakies szanse.A te stalowe liny kroja na talary

        • 3 0

        • własnie, i organy do przeszczepu teżna pocięte na plasterki na takich linach

          przepraszam, taki trochę kiepski czarny żart

          • 0 0

      • wielka nowość w PL a jak jest w Europie??

        edroga.pl/inzynieria-ruchu/brd/160-bezpieczna-unia

        • 0 0

  • w biednych krajach jest wszystko droższe bo połowa to łapówki dla urzędasów (2)

    za 30 zł w Austrii 10 dni pomykam po ichniejszych autostradach

    • 12 2

    • nieprawda (1)

      w austrii za 10 euro - ale gdzie mosty za kolejnie 10 euro w jedną strone - a jest ich kilka!

      • 1 1

      • jak mi nie wierzysz to wejdź na jakakolwiek stronę z winietami i tam znajdziesz koszt 10 dniowej i nie pisz bzdur o mostach penie chodzi ci o tunele ale co ma piernik do wiatraka

        • 0 0

  • A teraz (1)

    zniosa na pewno podatek drogowy zawarty w cenie paliwa,skoro drogi platne.I paliwko stanieje,o!

    • 0 2

    • A pozostałe drogi z czego będą remontować?

      • 0 0

  • Udało się - i to pomimo sabotażu jakiego dokonal PiSowski rząd w osobie ministra Polaczka (1)

    Szkoda, że brudną grę polityczną autostrada została zbudowana drożej i później oddana do użytku.

    • 6 9

    • ale po co to piszesz

      przecież nasze społeczeństwo pamięć ma przerażająco krótką.

      • 3 0

  • Plebs na tory (2)

    Jak 30zl za duzo, to jest pociag albo drogi krajowe. Na autostradzie bedzie mniej gratow.

    • 3 8

    • bogacz się znalazł

      autostrady powinny być dla ludzi, a nie dla wybrańców. Nawet firmy transportowe nie chcą autostradami jeździć z powodu kosztów. Cena powinna być odpowiednim stosunkiem kosztów paliwa i ceny przejazdu, tak jak w innych krajach. No chyba, że paliwo będzie kosztowało 10 zł. za litr lub boja się, że te autostrady są tak kiepskiej jakości i za szybko ulegną degradacji przy zbyt intensywnym ruchu. Taka cena zaporowa dla przedłużenia żywotności autostrady, żeby nie trzeba było zaczynać jej remontować na pierwszych odcinkach, w momencie, gdy zostanie oddany do użytku ostatni fragment

      • 0 0

    • a ile razy w miesięcu jeździsz a1'ką lamusie ???

      no właśnie..

      • 2 0

  • opłata (1)

    wole jechac do torunia nowa A1 zapłacić 30 zł i jechac w miare bezpiecznie bo stara droga krajowa nr 1 to w tej chwili jest śmierć tir za tirem, masakra

    • 6 1

    • to jest chore

      i to jest chore, że stawki są takie wysokie i ciężarówki zamiast jechać autostradą uciekają na zwykłe drogi, a biedny obywatel, żeby ratować życie i nie być rozjechany przez tira musi uciekać na autostradę po zawyżonej cenie

      • 1 1

  • wiem za co (5)

    Człowiek płaci, ale jedzie elegancko i wie za co płaci.

    • 6 11

    • (4)

      to powinien byc standard a nie luksus na ktory stac nielicznych

      • 2 0

      • (3)

        czas to pieniądz, tak naprawde nie stać nas żeby NIE jeździć autostradami, ale ludzie są krótkowzroczni i patrzą tylko na to że trzeba teraz zapłacić 0.2zł/km

        • 0 3

        • nie wiem tylko czy ta 1 czy 1,5 godziny zysku jest warte 30 zł.

          to całkiem niezła stawka godzinowa 30 zł. x 8 godzin pracy = 240 zł. x 20 dni pracy = 4800 czyli całkiem niezła pensyjka z tej godzinówki dla GTC. Ilu z was ma takie pensje i stawki godzinowe, i stać was na płacenie takiej godzinówki dla GTC

          • 2 0

        • (1)

          tylko az tak oblegane nasze autostrady to nie sa... prywatnych aut jezdzi naprawde malo...

          • 0 0

          • Bo nigdzie one nie prowadziły

            Bo i tak trzeba było zjechać z Autostrady, aby gdziekolwiek dojechać. Po drugie skoro jedzie się 140km, to szybko ona się kończy. Inna sprawa, że Polacy nie są narodem sporo przemieszczającym się. Preferują styl Dom-Praca i tyle. Czemu tak jest, bo nie mamy autostrad to i wsiadać w auto na większe odległości nam się nie chce.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane