• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bardziej komfortowa jazda po zakończeniu remontu mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
13 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Gotowy most w Sobieszewie nad Martwą Wisłą.


Kończą się problemy komunikacyjne mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Drogowcy zakończyli w tym tygodniu naprawę przęseł mostu pontonowego prowadzącego na wyspę. Utrzymanie tej przeprawy, a także okazjonalne uruchamianie sąsiedniego promu kosztuje rocznie ok. 800 tys. zł.



Kierowcy podczas remontu mostu w Sobieszewie musieli korzystać z sąsiedniego promu.

Wreszcie mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej mogą odetchnąć. Zakończył się bowiem prawie roczny remont przęseł i nawierzchni mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Roboty, których inwestorem był Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, a wykonawcą firma MTM z Gdyni, zakończyły się z ok. dwumiesięcznym opóźnieniem i pochłonęły z kasy miasta 4,8 mln zł.

Jednak dzięki remontowi podniesiona została dotychczasowa nośność mostu z 10 do 30 ton. Most zyskał nową, stalową nawierzchnię. Zastąpiła ona mocno zużytą jezdnię wykonaną z desek.

Wraz z tymi pracami zostało naprawionych osiem przęseł nowego mostu. Każde z nich składa się z typowych elementów mostu składanego oraz indywidualnie zaprojektowanych belek poprzecznych oraz elementów przegubowych.

Bez zarzutów działa też uchylne skrzydło mostu posadowione na pontonie wyposażonym w silnik elektryczny, dzięki czemu żeglarze i statki białej floty mogą bez problemu pokonywać przeprawę.

Czy koszt 800 tys. zł za roczne utrzymanie Mostu Sobieszewskiego to dużo?

Wróćmy na chwilę do opóźnień przy remoncie. Głównym ich powodem były błędy w projekcie, które ujawniono w maju. Wykonawca - firma MTM z Gdyni - zgłosił do inwestora - Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - trudności w spojeniu nowego przęsła z dotychczasową konstrukcją mostu. W związku z tym inwestor zdecydował, że trzeba poprawić dokumentację, a roboty zostały wstrzymane na ok. dwa miesiące.

Dlatego zakończenie prac przeniesiono z 30 czerwca na 30 września. Opóźnienia jednak udało się ostatecznie zmniejszyć.

- Zgodnie ze zgłoszeniem wykonawcy, rezygnujemy z planowanych zamknięć całodobowych mostu, przewidzianych w dniach 16-19 września - informuje Izabela Jaworska, szefowa Działu Inwestycji ZDiZ prowadzącego roboty.

Dalsze prace odbywać się będą przy otwartej przeprawie, choć w niektórych momentach konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Choć po remoncie most wygląda znacznie solidniej, a jazda po nim jest znacznie bardziej komfortowa, to wciąż sam obiekt i ruch na nim sterowany jest ręcznie. Brakuje na nim nadal m.in. automatycznie opuszczanych szlabanów, automatu do unoszenia i opuszczania klap przy obracanym pontonie. Dziś przy moście pracują nawet cztery osoby, które dodatkowo w razie awarii przyprawy uruchamiają sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi to wydatek 800 tys. zł.

Przypomnijmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni posiada projekt budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jego realizacja jest wstępnie planowana na lata 2014-2020 i potrzeba na nią ok. 75 mln. Władze samorządu województwa - także wstępnie - zgodziły się dołożyć do inwestycji 40 mln zł.

Tak ma wyglądać nowy most na Wyspę Sobieszewską.



W nocy z 17 na 18.09 (godz. 22.00-5.00) odbywać się będzie wymiana jednego z pontonów mostu w Sobieszewie. W związku z tym, przeprawa będzie zamknięta dla ruchu. Podczas prac most nie będzie również otwierany dla jednostek pływających.

Na czas zamknięcia, uruchomiony zostanie prom linowy (dla pojazdów o całkowitej masie własnej do 3,5 tony). Objazd dla samochodów cięższych - przez Przejazdowo-Cedry Małe-Świbno.

Miejsca

Opinie (87) 1 zablokowana

  • 800000 zł za utrzymanie obsługi mostu?? (4)

    "Dziś przy moście pracują nawet cztery osoby, które dodatkowo w razie awarii przyprawy uruchamiają sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi to wydatek 800 tys. zł"

    Czyli 800 tysięcy złotych na 4 osoby to po 200 tysięcy złotych rocznie na łebka! Z tego wychodzi jakieś 16600 zł miesięcznej pensji? Czy kogoś pogrzało??????????

    • 5 8

    • hahaha

      Przeciez kasa nie idzie na same pensje

      • 5 0

    • ciebie

      • 4 0

    • umiejętość dzielenia to nie wszystko

      myślę że jak ktoś będzie pracował 24h/dobe przez 7 dni w tygodniu to 16 tys jest akurat.

      • 4 0

    • Kiepsko liczysz

      4 osoby na zmianę, 3 zmiany na dobę, na weekendy i święta też musisz mieć dodatkowe osoby, do tego jeszcze urlopy. Razem to daje około 20 osób, którym trzeba co miesiąc pensję płacić.

      • 1 1

  • A może ktoś zajemie się fatanym satnem ulicy Piecewskiej w Gdańsku !!!

    Włądz miasta nawet nie obchodzi że codziennie autobusy 3 linii dewastowane są na ul Piecewskiej w Gdańsku, już o prywatnych samochodach nie wspominając

    • 6 1

  • Faktycznie przejazd przez ten most jest teraz bardziej komfortowy, ale z remontem tego mostu to tak jak z modernizacja skladow skm. Reanimacja trupa...

    • 3 0

  • sygnalizacja świetlna... (1)

    ... miała zostać zlikwidowana po zakończeniu remontu mostu, a tymczasem ciągle jest czynna i bez żadnej potrzeby czy logiki zapala czerwone światła, czasem w tym samym momencie z obu stron mostu... co daje tylko utrudnienia w ruchu i kolejny zbędny wydatek (serwis itp)

    • 11 0

    • jako miejscowy zupełnie olewam to czerwone swiatło

      i mam wbite na owa sygnalizację

      • 2 0

  • Prosze się zastanowic nad celowościa nowego mostu (2)

    Nowy most za 70 mln dla 2,5 tyś mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej to chyba super przesada. Teraz na Wyspę, sa dwie przeprawy. Ta w Sobeiszewie i w Przegalinie. Za dużo pieniędzy ten most bedzie kosztowałe podatnika gdańśkiego, zeby inwestycja miała sens.

    • 4 28

    • Zamilcz

      Nie Ty tam żyjesz i nie wiesz jakie jest to uciążliwe. Może i mieszka nas 3500 osób, ale w lato jest blisko 60000 turystów, którzy napędzają kabzę miasta, oraz blisko 500 kwater prywatnych, które odprowadzają podatek i ponadto klimatyczne. W Przegalinie byłeś pewnie tylko za pomocą google - drogi pamiętają wczesny komunizm, nie da się po nich jeździć. Objazd kosztuje 25 za 1 dzień bo jest to 50 km. stolec Ci do tego jeśli mieszkasz gdzie indziej. Nie wypowiadaj się w nie swojej sprawie. Sobieszewo jest perłą okolicy z 2 rezerwatami, największą dzielnicą Gdańska mającą 31km2.

      • 26 1

    • cicho...

      ... to wariat

      • 4 1

  • Zdecydownanie ECS ...

    ... ma dużo większy sens

    • 7 4

  • Przejazd może bardziej komfortowy (1)

    ale mogli poprawić przejazdy na łączeniach przęseł, bo na niektórych to można sobie zęby połamać

    • 5 2

    • niedorajdy tak mają, nie poradzisz i na prostej kły wybije

      • 0 0

  • Sobieszewo to Gdańsk

    most powinien byc nowy i dla mieszkańców wyspy i dla odwiedzających Dobry gospodarz powinien kase dac najpierw na pierwsze niezbędne potrzeby a potem na reszte

    • 8 0

  • Zbudować nowy most PONTONOWY (1)

    A może by tak poszukać pomysłu na budowę NOWEGO mostu, ale nie zwodzonego za 75mln zł, tylko również pontonowego... tylko nowego, z nowymi pontonami, nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, większą nośnością...
    Może będzie znacznie taniej, pozostanie atrakcja turystyczna (wiem, wątpliwa to atrakcja dla mieszkańców). A z punktu widzenia użytkowego nie wiem jaka to różnica jeździć po konstrukcji pontonowej czy zwodzonej. To i to jest zamykane z uwagi na ruch jednostek, to i to wymaga ograniczenia prędkości/przepustowości, obie konstrukcje wymagają obsługi i remontów.
    Pytanie o możliwości finansowe...

    • 2 6

    • różnica jest taka...

      ...że most pontonowy ...pływa, jest na wodzie wiec czesto most jest zamykany przez cofkę na Bałtyku czyt silny wiatr oraz wysokie stany wody... przy moście zwodzonym nie byłoby tego problemu.

      • 0 0

  • No to sobieszanie znowu POcałują Boodynia w ...

    i będzie git. W planach most był w budżecie ale ciągle spada.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane