• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • ceny z kosmosu

    200 zeta za bilet miesięczny to jakaś kpina. I to ma zachęcić do zmiany samochodu na komunikację miejską (dobre żarty). Ja do tej pory korzystałem z komunikacji miejskiej, ale od ok pół roku przestaje mi się to zwyczajnie opłacać, nie licząc straconego czasu, bo o ile SKM i PKM kursują w miarę regularnie, to z autobusami jest wielka loteria (czasami zdarzało mi się czekać ponad pół godziny na przystanku). Obecnie jeżdżę ze znajomymi samochodem we 3 osoby (co tydzień jest zmiana) i nie wydaję więcej niż 50 zł. Ba ... jeżdżąc samemu wyszłoby taniej. Nawet w W-wie nie ma takich cen, a na jednym bilecie można jeździć tramwajem/autobusem/metrem. Tylko pogratulować inwestycji

    • 5 0

  • Bilet metropolitalny

    Wprowadzić bilet metropolitalny i nie honorować go w PKM ( gdzie M-metropolitalny) to tak, jakby sprzedawać napój bez wody :-), albo cukierki bez cukru:-)

    • 2 0

  • Paranoja

    Dlaczego niepodróżujący PKMką mają ciągle płacić więcej za bilet metropolitalny? Mnie interesuje jedynie Regio+SKM+ZTM, i 186 zł miesięcznie (zwłaszcza biorąc pod uwagę że regio to kpina, nie przewoźnik) jest i tak za dużo.
    Niedługo bardziej będzie opłacało się jeździć samochodem (jeździmy w 2 osoby)...

    • 0 0

  • nie ciekawie

    co jeśli z Gdańska dojeżdżać musze do pracy na Kowalę jaki bilet musze mieć? nic nie napisane jest o tym dotychczas kupuje bilet za 102 zl karte miejska wie ktoś możę?prosze o pomoc

    • 0 0

  • Nie korzystam z PKM

    Z jakiej racji podwyższacie ceny biletów dla klientów, którzy nie korzystają z PKM? Ja korzystam tylko z zkm w Gdyni i czasami z skmki... Dlaczego mam płacić za coś z cego nie korzystam??? Wprowadzcie dwie opcje-dla tych, którzy korzystają i dla tych, którzy nie potrzebują tego typu usługi. No ludzie. To jest kpina. Nie spię na pieniądzach.

    • 0 0

  • CO ZA....

    BURDEL !!!!
    Wstyd, kompromitacja, a te kije i tak śmieją się nam w twarz....

    • 0 0

  • lepiej by bylo gdyby te miasta staly sie jednym miastem

    a wtedy jeden urzad i najlepiej jedna forma zarzadzaja komunikacja miejska i podmiejska... ile oszczednosci to by dalo!

    • 0 0

  • dziwna ta polska

    bilety powinny byc takie by ludzie wybierali komunikacje miejska a nie smaochody. i by nawet najbiedniejszych bylo na nie stac. wszystkie te miasta leza tak blisko siebie ze wlasciwie to chyba by lepiej by bylo gdyby to bylo jedno duze miasto, z jedna wladza, z jednym urzedem, z jedna komunikacja miejska a nie zkm gdynia zkmgdansk...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane