• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny od stycznia obejmie PKM

Patryk Szczerba
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 20:01 (14 listopada 2015)
Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii. Bilety metropolitalne w PKM mogą przyczynić się do wzrostu popularności uruchomionej we wrześniu linii.

Od nowego roku linia PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego. Ceny dotychczasowych biletów pójdą w górę, ale wprowadzone zostaną dla nich nowe tańsze zamienniki. W lipcu planowane są kolejne zmiany.



Czy podoba ci się nowy sysem biletu metropolitalnego?

Obecnie pasażerowie jeżdżący pociągami PKM kupując bilet mogą wykorzystać jedynie w kolei metropolitalnej. Bilet metropolitalny, mający łączyć wszystkich przewoźników w regionie na uruchomionej we wrześniu linii jeszcze nie obowiązuje. Ta uciążliwa dla podróżujących sytuacja zmieni się 1 stycznia, a informacje o tym, jak będzie wyglądał nowy system biletów metropolitalnych, który obejmie wreszcie uruchomioną we wrześniu linię, podała "Gazeta Wyborcza".

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Rozmowy o wprowadzeniu go w odświeżonej formie z ujęciem PKM trwały od tygodni. Brały w nich udział odpowiadający za bilet metropolitalny Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Szybka Kolej Miejska i tworzące związek miasta. W ostatnich dniach udało się znaleźć rozwiązanie.

Na początek wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów metropolitalnych w dotychczasowej formie.

Ważność istniejących biletów metropolitalnych dobowych, 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych zostanie rozszerzona także na PKM. To oznacza jednak podwyżki cen.

Bilet 24-godzinny podrożeje o złotówkę, natomiast 72-godzinny o 2 zł. Kupujący miesięczne bilety kolejowo-komunalne dwóch organizatorów komunikacji zapłacą zamiast 186 - 200 zł. W przypadku wszystkich organizatorów podwyżka wyniesie 20 zł (z 220 na 240 zł).

Są alternatywy

Najważniejszą nowością w systemie będzie wprowadzenie biletu tandemowego, skierowanego przede wszystkim do pasażerów PKM. Zacznie obowiązywać 1 lutego i będzie mógł być wykorzystany w dwóch konfiguracjach, na terenie Gdańska i Sopotu albo Sopotu i Gdyni. Kupując go będzie można podróżować w zależności od zapotrzebowania pociągami SKM i PKM oraz komunikacją miejską - w pierwszym wariancie po Gdańsku i Sopocie, a w drugim po Sopocie i Gdyni. Jego koszt to 140 zł, a forma podobna do biletu 30+, który po zmianach także będzie funkcjonował inaczej.

Od 1 stycznia zostanie rozszerzony na wszystkich organizatorów łącznie z PKM i zostanie nazwany biletem łączonym. Będzie kosztował 210 zł, a w jego skład wejdzie bilet kolejowy (116 zł) i bilet komunalny (94 zł). Bilety ulgowe, w związku z różnicami w ulgach będą wystawiane osobno na podróż koleją oraz tramwajami, autobusami i trolejbusami.

Zobacz również: Elektroniczna portmonetka ułatwi poruszanie się po Trójmieście

Biletu łączonego i tandemowego nie da się kupić w internecie. Będą dostępne w punktach stacjonarnych: osobno kolejowy i komunalny.

- Obecnie jest to możliwe w 11 punktach. Ale w najbliższym czasie zakupimy dodatkowe terminale, tak aby wraz z wprowadzeniem biletów tandemowych ich zakup był możliwy także w punktach ZTM Gdańsk - zapewnia w "Gazecie Wyborczej" Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
PKM w systemie dzięki zwrotom z ulg

Biorący udział w tworzeniu nowego systemu nie ukrywają, że najbardziej liczą na popularność biletu łączonego, który w najdroższej wersji jest tańszy od metropolitalnego o 30 zł i ma zapewnić wpływy od państwa z tytuły zwrotu ulg ustawowych.

- Gdy kupujemy bilet metropolitalny obowiązują ulgi handlowe, gdy kupujemy bilet łączony to na część komunalną obowiązują ulgi handlowe, a na część kolejową ustawowe. To jest kluczowe: SKM i PR dostają od państwa zwrot utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych dzięki czemu mniej dopłacać do biletów muszą samorządy - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKG.
Urzędnicy zakładają, że w ten sposób uda się uzyskać ok. 1 mln zł. Pozostałe 4 z 5 mln zł. potrzebnych do dalszego funkcjonowania systemu biletu metropolitalnego w nowej formule, pochodzić mają po równo z podwyżki cen oraz dopłat od samorządów.

System w takiej formie przetrwa jedynie pół roku. Przewoźnicy już pracują bowiem nad wypracowaniem rozwiązania docelowego, które według zapewnień władz województwa pomorskiego zacznie obowiązywać 1 lipca, kiedy zasady i taryfa ponownie się zmienią.

Przeczytaj analizę: czy możliwe jest wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego

Zobacz jak wyglądał dzień otwarty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Pierwsze kursy pociągów PKM


Przejazd pociągu estakadą przy lotnisku.


Opinie (242) 3 zablokowane

  • NOBEL 2016 !!!

    Trójmiejska komunikacja - mistrzostwo świata w komplikowaniu cen za przejazd. Nobla z ekonomii w przyszłym roku!!!

    • 14 0

  • (1)

    Jak to jest ze pomorskie to podobno bogate województwo a bilety są jedne z najdroższych jak nie najdroższe w kraju a na PR i SKM jeździ sam złom?

    • 13 0

    • A kto Ci powiedział, że pomorskie jest bogate

      Jest trochę powyżej średniej ale nie w top 3.

      • 2 1

  • paranoja

    to jakaś paranoja...podnosząc ceny biletów chcecie zmusić ludzi do korzystania z komunikacji? Obniżcie ceny a wtedy zobaczycie co bardziej się opłaca.

    • 14 0

  • (1)

    A co z obecnym miesięcznym biletem metropolitalnym po 130zl (bez SKM I PKM) z którego ja korzystam? W artykule ani słowa na ten temat...też podwyżka chociaż nie korzystam z pociągów wcale?

    • 6 0

    • zostaje bez zmian

      • 2 0

  • zmiany na gorsze

    Jest to po prostu pretekst do podwyższenia ceny biletu na środek komunikacji, którym i tak nie będę jeździć. Korzystam z biletu metropolitalnego, płacę jak za zboże, jeżdżę ZTM Gdańsk oraz SKM. Interesuje mnie dojazd do Gdańska, Sopotu i Gdyni. Bilet tandemowy zatem wcale nie jest dla mnie dopuszczalną opcją.
    Znów pozorne działanie, które szkodzi pasażerom :/

    • 13 0

  • Czy te podwyzki to za kare?

    • 6 0

  • Po co było likwidować koleje regionalne, likwidowac trasy, torowiska?

    Vide Pszczółki-Kościerzyna!!! Tylko po to by chełpić się jakąś PKM ???

    • 10 0

  • 240 zł za bilet na zbiorokom?! Pocałujcie mnie w du*ę!!! (1)

    Taki bilet powinien kosztować maksymalnie 150 zł i ani grosza więcej!!!
    Od stycznia rezygnuję z biletu metropolitarnego na korzyść auta! Podwyższacie cenę biletu więc się pierd***ie, bo łaski nie robicie że będzie obowiązywał na PKM-ce!!!

    • 17 2

    • Też się coraz poważniej zastanawiam nad kupnem auta. Wiadomo, że koszty eksploatacji, ubezpieczenie itd. swoje robią, ale kurcze... nie dość że wygodniej, bez tłoku, to jeszcze człowiek dojedzie tam gdzie chce, bez zagadek w stylu: ciekawe czy autobus dziś przyjedzie na czas czy nie.

      • 5 1

  • beznadziejna inwestycja. (1)

    jacy podróżujący.???bo jak na razie to powietrze wozicie,4 - 7 pasażerów do nie podróżujący,a autobusy z lotniska bez zmian,nadal przepełnione.Ten co tą kolej wymyślił,to dajcie mu ,,OSKARA ,,

    • 9 2

    • czy zamknięcie tej deficytowej trasy pozwala ze stołków jakichś oszołomów? Likwidacja to kwestia czasu......

      • 2 1

  • śledzie się bulwersuje bo połowa jeździ do pracy do Gdańska (2)

    Ja mieszkam w Sopocie, pracuje w Gdańsku i teraz będę mieć lepiej bo za 140 złotych mogę sobie jeździć Skm, Pkm, tramwajami i autobusami po Gdańsku i Sopocie przez cały miesiąc

    • 2 8

    • Ty "kurort" ! (1)

      zapatrzony we własną d*p*!

      Nie obrażaj ludzi buraku!

      • 4 1

      • Po prostu betony mają kąmpleksy i dla tego plują jadem!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane