• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego chcą gdynianie w 2030 roku?

Michał Sielski
10 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji. Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji.

Gdynia przez ponad trzy miesiące robiła badania dotyczące oczekiwań mieszkańców wobec zmian w mieście, które mają zajść do 2030 roku. Wyniki w sporej części są zaskakujące. Widać też, że oczekiwania mieszkańców cały czas się zmieniają, więc w planowaniu rozwoju miasta niezwykle istotne będzie przede wszystkim zauważenie trendów.



W 2030 roku chciałbyś nadal mieszkać w Trójmieście?

Prace nad nową strategią Gdyni rozpoczęły się przed trzema laty. W 2013 roku zdecydowano, że podstawą będą konsultacje społeczne.

- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - mówił wtedy wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Gdynianie zadowoleni z miasta, przedsiębiorcy mniej

Po trzech latach i stworzeniu nowego Wydziału Strategii, możemy zapoznać się z wynikami trzymiesięcznej ankiety, przeprowadzonej na stronach internetowych miasta. Na razie Gdynia się nimi nie chwali, bo nie we wszystkich aspektach wyniki pokrywają się z polityką informacyjną miasta.

Zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
Politycy z Gdyni lubią bowiem podkreślać, jak bardzo wspierają przedsiębiorczość. Jednak w anonimowych ankietach rzeczywistość nie wygląda już tak różowo. Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania. Najczęściej wpływ ma na to dobre położenie - z bliskością morza na czele - oraz stosunkowo niewielka powierzchnia miasta, ułatwiająca poruszanie się po nim. Zwracano uwagę zarówno na aspekty ściśle zależące od zarządzających miastem (skoncentrowanie usług w centrum), ale też mało od nich zależne (czyste powietrze nad morzem).

Zobacz pełne wyniki badania Moja Gdynia 2030.

Część pytań miało charakter otwarty, więc można było przekonać się, że niektórzy gdynianie rzeczywiście są zakochani w swoim mieście. Uważają np. że Gdynia jest "liderem w regionie", prezydent jest "fantastyczny", a Gdynia jest dobrze zarządzana, bo ma "kodeks etyczny w Urzędzie Miasta".

Przyszłość: inwestycjepraca

Mieszkańcy Gdyni (65 proc. ankietowanych urodziło się i mieszka w Gdyni do dziś) oczekują jednak od miasta rozwoju. Przede wszystkim w zakresie inwestycji, które zwiększą rynek pracy. Miasto powinno też stawiać na ekologię, by nie zatracić swych największych walorów. Gdynia ma być też prospołeczna, dbać o starzejących się mieszkańców, o ich dostęp do służby zdrowia, rozrywki i opieki. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

- Zagrożeniem dla Gdyni jest wzrost liczby samochodów i motoryzacyjnego ruchu indywidualnego w mieście. Uczestnicy obawiają się, że w procesie rozwoju Gdyni kontynuowana będzie polityka prosamochodowa, która spowoduje paraliż komunikacyjny miasta - problemy z przepustowością i zastawienie Gdyni samochodami na "dzikich parkingach" - podkreślają autorzy badania z Wydziału Strategii UM Gdyni.
Piesi mają głos

Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska podkreśla, że wyniki ankiety to kolejny sygnał, by urzędnicy odważniej wprowadzali zmiany na rzecz pieszych.

- Nasz projekt stworzenia na ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, pierwszej ulicy podporządkowanej pieszym, wygrał w budżecie obywatelskim, otrzymując trzecie najwyższe poparcie w mieście. Widać, że coraz więcej osób dostrzega, że doszliśmy do masy krytycznej, jeśli chodzi o liczbę pojazdów. Teraz nie ma wyjścia. Trzeba stawiać na transport zbiorowy i oddawać miasto ludziom - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
O tym, że mieszkańcy oglądają Gdynię nie tylko z siedzeń samochodów, świadczy także powracający po raz kolejny postulat, by w mieście pojawiły się biletomaty.

Czytaj też: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty

Mieszkańcy chcą też remontu Bulwaru Nadmorskiego, pojawiają się również głosy o stworzeniu większej liczby deptaków, parków, a także miejsc, do których można by się wybrać z psem. Oczekiwania pozostają w kontraście z obserwacjami mieszkańców, bo część z nich jest przekonana, że w mieście zbyt dużo do powiedzenia mają deweloperzy, którzy odpowiadają za "zabetonowanie wszystkich możliwych miejsc w centrum". Oczekują jednak nie tylko większej liczby parków i ławek w centrum i dzielnicach, ale także zakończenia dużych inwestycji - zabudowy Polanki Redłowskiej, MiędzytorzaDalmoru, a także uruchomienia cywilnego lotniska w Kosakowie i stworzenia nowego portu jachtowego.

Opinie (445) ponad 10 zablokowanych

  • Korki (1)

    Powinni wybudować jakoś most podnoszony lub tunel z centrum do oksywia (Ul. Polska - Śmidowicza). Bardzo by to rozluźniło estakade I skrócil czas dojazdu z centrum do tamtej części miasta.

    • 1 2

    • I odciążyć końcówkę Estakady

      • 0 1

  • realna wizja gdyni w 2030

    więcej szczurów, lotniska przy stacjach skm, infoboxy w każdej windzie, pod koniec roku przetarg na wykonanie kolejki linowej do helu

    • 4 0

  • No, nie wiem

    Czuję się wyobcowana, bo dla mnie te uhonorowane podium na Skrzydłach Trójmiasta kwiatki to zwyczajne marnotrawstwo pieniędzy i to w dodatku kiczowate. Nie chcę sprawiać przykrości Pani Architekt Zieleni, ale zylion razy wiecej wolałabym widzieć w Gdyni całoroczne ogrodnictwo modernistyczne z rysem północnego klimatu nadmorskiego (trawy, liściaste wybarwienia, nieco minimalistycznej geometrii) niż te wiejskie bratki, tulipany czy maki. Tańsze w utrzymaniu, w znacznie lepszym stylu i spójne z architekturą. Polecam poważnie rozważyć, bo "ukwiecona Gdynia", kosztująca podatników kupę hajcu, to w skali międzynarodowej żaden wyczyn, to ogrodnicze populistyczne zagranie bez polotu ani szacunku dla finansów publicznych.

    • 4 1

  • Tunel na północnej albo na puckiej !!!! (1)

    • 0 1

    • Gryzoń czeka na tunel w Rumi (pow. wejherowski).

      • 0 0

  • Pracy i chleba!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane