• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego chcą gdynianie w 2030 roku?

Michał Sielski
10 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji. Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji.

Gdynia przez ponad trzy miesiące robiła badania dotyczące oczekiwań mieszkańców wobec zmian w mieście, które mają zajść do 2030 roku. Wyniki w sporej części są zaskakujące. Widać też, że oczekiwania mieszkańców cały czas się zmieniają, więc w planowaniu rozwoju miasta niezwykle istotne będzie przede wszystkim zauważenie trendów.



W 2030 roku chciałbyś nadal mieszkać w Trójmieście?

Prace nad nową strategią Gdyni rozpoczęły się przed trzema laty. W 2013 roku zdecydowano, że podstawą będą konsultacje społeczne.

- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - mówił wtedy wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Gdynianie zadowoleni z miasta, przedsiębiorcy mniej

Po trzech latach i stworzeniu nowego Wydziału Strategii, możemy zapoznać się z wynikami trzymiesięcznej ankiety, przeprowadzonej na stronach internetowych miasta. Na razie Gdynia się nimi nie chwali, bo nie we wszystkich aspektach wyniki pokrywają się z polityką informacyjną miasta.

Zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
Politycy z Gdyni lubią bowiem podkreślać, jak bardzo wspierają przedsiębiorczość. Jednak w anonimowych ankietach rzeczywistość nie wygląda już tak różowo. Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania. Najczęściej wpływ ma na to dobre położenie - z bliskością morza na czele - oraz stosunkowo niewielka powierzchnia miasta, ułatwiająca poruszanie się po nim. Zwracano uwagę zarówno na aspekty ściśle zależące od zarządzających miastem (skoncentrowanie usług w centrum), ale też mało od nich zależne (czyste powietrze nad morzem).

Zobacz pełne wyniki badania Moja Gdynia 2030.

Część pytań miało charakter otwarty, więc można było przekonać się, że niektórzy gdynianie rzeczywiście są zakochani w swoim mieście. Uważają np. że Gdynia jest "liderem w regionie", prezydent jest "fantastyczny", a Gdynia jest dobrze zarządzana, bo ma "kodeks etyczny w Urzędzie Miasta".

Przyszłość: inwestycjepraca

Mieszkańcy Gdyni (65 proc. ankietowanych urodziło się i mieszka w Gdyni do dziś) oczekują jednak od miasta rozwoju. Przede wszystkim w zakresie inwestycji, które zwiększą rynek pracy. Miasto powinno też stawiać na ekologię, by nie zatracić swych największych walorów. Gdynia ma być też prospołeczna, dbać o starzejących się mieszkańców, o ich dostęp do służby zdrowia, rozrywki i opieki. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

- Zagrożeniem dla Gdyni jest wzrost liczby samochodów i motoryzacyjnego ruchu indywidualnego w mieście. Uczestnicy obawiają się, że w procesie rozwoju Gdyni kontynuowana będzie polityka prosamochodowa, która spowoduje paraliż komunikacyjny miasta - problemy z przepustowością i zastawienie Gdyni samochodami na "dzikich parkingach" - podkreślają autorzy badania z Wydziału Strategii UM Gdyni.
Piesi mają głos

Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska podkreśla, że wyniki ankiety to kolejny sygnał, by urzędnicy odważniej wprowadzali zmiany na rzecz pieszych.

- Nasz projekt stworzenia na ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, pierwszej ulicy podporządkowanej pieszym, wygrał w budżecie obywatelskim, otrzymując trzecie najwyższe poparcie w mieście. Widać, że coraz więcej osób dostrzega, że doszliśmy do masy krytycznej, jeśli chodzi o liczbę pojazdów. Teraz nie ma wyjścia. Trzeba stawiać na transport zbiorowy i oddawać miasto ludziom - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
O tym, że mieszkańcy oglądają Gdynię nie tylko z siedzeń samochodów, świadczy także powracający po raz kolejny postulat, by w mieście pojawiły się biletomaty.

Czytaj też: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty

Mieszkańcy chcą też remontu Bulwaru Nadmorskiego, pojawiają się również głosy o stworzeniu większej liczby deptaków, parków, a także miejsc, do których można by się wybrać z psem. Oczekiwania pozostają w kontraście z obserwacjami mieszkańców, bo część z nich jest przekonana, że w mieście zbyt dużo do powiedzenia mają deweloperzy, którzy odpowiadają za "zabetonowanie wszystkich możliwych miejsc w centrum". Oczekują jednak nie tylko większej liczby parków i ławek w centrum i dzielnicach, ale także zakończenia dużych inwestycji - zabudowy Polanki Redłowskiej, MiędzytorzaDalmoru, a także uruchomienia cywilnego lotniska w Kosakowie i stworzenia nowego portu jachtowego.

Opinie (445) ponad 10 zablokowanych

  • Pamietajcie o Sopocie (1)

    A moje miasto Sopot pamiętajcie :-)

    • 4 1

    • ok ok, pamiętamy

      ale nie mamy takich głębokich bron jeszcze

      • 0 1

  • Fajnie, że były jakieś informacje o tych ankietach w prasie, necie, gdziekolwiek na mieście

    Wujek Gugle też nie zna tematu, ale co tam... "mieszkańcy się wypowiedzieli". Że chcą więcej rekreacji. Nie nowych rozwiązań komunikacyjnych, nie inwestycji w infrastrukturę, nie kanalizacji. Tylko rekreacji. Więcej kwiatków.

    • 7 0

  • gd

    estakada! zlikwidowanie korkow na obluze pogorze lepszy dojaz w te dzielnice

    • 4 1

  • zniknął parking

    Właśnie jeśli chodzi o developerów... Akurat wczoraj, zmierzając do lekarza do przychodni na Obłużu ul. Sucharskiego, zauważyłam, że zniknął cały parking przylegający do terenu przychodni. Raczej słabo... Mam nadzieję, że sprzedający grunt, myślę, że należący do miasta, zobligował developera do wyznaczenia parkingu, być może mniejszego, ale uważam że dość niezbędnego przy takiej placówce...

    • 3 0

  • Dymisji Szczurka

    Jedyne czego pragne to dymisja Szczurka który coraz gorzej wywiązuje sie ze swoich obowiązków.

    • 7 3

  • Włączenie Gdyni do powiatu wejherowskiego

    • 1 2

  • Czytelnicy tego forum są wprost niesamowici. Autentyk (4)

    przewertowałem zacne wypowiedzi i znalazłem ich trzech. Jeden Z Gdańska ( zakompleksiony Buron bity dechą) Dwa Anty prezydencki kiep (odnosze wrazenie ze chce coś w ten sposób ugrać, działa na na oklepanych schematach partii rządzącej ) i trzeci mój ulubieniec ,Lokalnie Wejherowski Patriota ( Odpuść sobie doprawdy synu, wejo sie rozwija jak ilość miejsc pracy w tym miescie ) Do całej reszty . Ilość Hejterów jest miarą sukcesu. Byłem dwa razy w Łodzi, za Cholere nie podobało mi sie tam i za nic bym sie nie wyprowadził. Ale nie pluje na to miasto nie wymyślam na ich Forum . Kumacie ?

    • 1 3

    • (3)

      1. Jak z Gdańska to zakompleksiony? 2. Jak źle o władzy w Gdyni... nie wolno złego słowa na władzę? 3. Jak prawda o naszym sąsiedzie, że się rozwija, a nie zawija jak Gdynia. Nie to nie wolno bo wstyd, bo gwe itd.?

      Nie ma jak stereotypy ...

      • 1 1

      • (2)

        Nie bo z Gdanska, jedynie ze z Gdanska. Wolno owszem, ale tylko glupiec nie zauwazy ze to jedna klika wypisuje. Wskaz mi w ktorym momencie Wejo sie zaczelo rozwijac, a Gdynia zwijac ? Tak wstyd bo gwe ale nie ma to nic wspolnego z tym artykulem. Zabolalo ? Wybacz nie miało

        • 0 1

        • budują tunele pod torami. W Gdyni na Puckiej tylko planują...

          Poza tym nie byłeś, nie wiadziales, ale wiesz najlepiej.

          Bez względu czy mowa o MTK czy Gdańsku. To naprawdę nie jest daleko i warto czasem ruszyć się z Gdyni. Zobaczyć jak zmienia się najbliższa okolica, poznać historię itd.

          • 0 0

        • zobacz listę ostatnich inwestycji w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie. Gdynia ma ich zdecydowanie najmniej.

          • 0 0

  • w gdyni potrzebne sa przeloy
    towe drogi wielopoziomowe skrzyzowania a jak to wyglada to niech prezydent pojedzie do malego miasteczka w szwajcarii schaffhausen i zobaczy jak tam rozwiazano problem

    • 4 0

  • delorian

    przenieść się w lata 90

    • 1 0

  • stop zabudowie Gdyni

    juz brak zieleni, skwerów, parków. Sam beton

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane