• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego chcą gdynianie w 2030 roku?

Michał Sielski
10 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat
Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji. Gdynianie chcą m.in. większej liczby skwerów, parków i miejsc rekreacji.

Gdynia przez ponad trzy miesiące robiła badania dotyczące oczekiwań mieszkańców wobec zmian w mieście, które mają zajść do 2030 roku. Wyniki w sporej części są zaskakujące. Widać też, że oczekiwania mieszkańców cały czas się zmieniają, więc w planowaniu rozwoju miasta niezwykle istotne będzie przede wszystkim zauważenie trendów.



W 2030 roku chciałbyś nadal mieszkać w Trójmieście?

Prace nad nową strategią Gdyni rozpoczęły się przed trzema laty. W 2013 roku zdecydowano, że podstawą będą konsultacje społeczne.

- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - mówił wtedy wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Gdynianie zadowoleni z miasta, przedsiębiorcy mniej

Po trzech latach i stworzeniu nowego Wydziału Strategii, możemy zapoznać się z wynikami trzymiesięcznej ankiety, przeprowadzonej na stronach internetowych miasta. Na razie Gdynia się nimi nie chwali, bo nie we wszystkich aspektach wyniki pokrywają się z polityką informacyjną miasta.

Zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej
Politycy z Gdyni lubią bowiem podkreślać, jak bardzo wspierają przedsiębiorczość. Jednak w anonimowych ankietach rzeczywistość nie wygląda już tak różowo. Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 zaledwie 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania. Najczęściej wpływ ma na to dobre położenie - z bliskością morza na czele - oraz stosunkowo niewielka powierzchnia miasta, ułatwiająca poruszanie się po nim. Zwracano uwagę zarówno na aspekty ściśle zależące od zarządzających miastem (skoncentrowanie usług w centrum), ale też mało od nich zależne (czyste powietrze nad morzem).

Zobacz pełne wyniki badania Moja Gdynia 2030.

Część pytań miało charakter otwarty, więc można było przekonać się, że niektórzy gdynianie rzeczywiście są zakochani w swoim mieście. Uważają np. że Gdynia jest "liderem w regionie", prezydent jest "fantastyczny", a Gdynia jest dobrze zarządzana, bo ma "kodeks etyczny w Urzędzie Miasta".

Przyszłość: inwestycjepraca

Mieszkańcy Gdyni (65 proc. ankietowanych urodziło się i mieszka w Gdyni do dziś) oczekują jednak od miasta rozwoju. Przede wszystkim w zakresie inwestycji, które zwiększą rynek pracy. Miasto powinno też stawiać na ekologię, by nie zatracić swych największych walorów. Gdynia ma być też prospołeczna, dbać o starzejących się mieszkańców, o ich dostęp do służby zdrowia, rozrywki i opieki. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

- Zagrożeniem dla Gdyni jest wzrost liczby samochodów i motoryzacyjnego ruchu indywidualnego w mieście. Uczestnicy obawiają się, że w procesie rozwoju Gdyni kontynuowana będzie polityka prosamochodowa, która spowoduje paraliż komunikacyjny miasta - problemy z przepustowością i zastawienie Gdyni samochodami na "dzikich parkingach" - podkreślają autorzy badania z Wydziału Strategii UM Gdyni.
Piesi mają głos

Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska podkreśla, że wyniki ankiety to kolejny sygnał, by urzędnicy odważniej wprowadzali zmiany na rzecz pieszych.

- Nasz projekt stworzenia na ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, pierwszej ulicy podporządkowanej pieszym, wygrał w budżecie obywatelskim, otrzymując trzecie najwyższe poparcie w mieście. Widać, że coraz więcej osób dostrzega, że doszliśmy do masy krytycznej, jeśli chodzi o liczbę pojazdów. Teraz nie ma wyjścia. Trzeba stawiać na transport zbiorowy i oddawać miasto ludziom - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
O tym, że mieszkańcy oglądają Gdynię nie tylko z siedzeń samochodów, świadczy także powracający po raz kolejny postulat, by w mieście pojawiły się biletomaty.

Czytaj też: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty

Mieszkańcy chcą też remontu Bulwaru Nadmorskiego, pojawiają się również głosy o stworzeniu większej liczby deptaków, parków, a także miejsc, do których można by się wybrać z psem. Oczekiwania pozostają w kontraście z obserwacjami mieszkańców, bo część z nich jest przekonana, że w mieście zbyt dużo do powiedzenia mają deweloperzy, którzy odpowiadają za "zabetonowanie wszystkich możliwych miejsc w centrum". Oczekują jednak nie tylko większej liczby parków i ławek w centrum i dzielnicach, ale także zakończenia dużych inwestycji - zabudowy Polanki Redłowskiej, MiędzytorzaDalmoru, a także uruchomienia cywilnego lotniska w Kosakowie i stworzenia nowego portu jachtowego.

Opinie (445) ponad 10 zablokowanych

  • chcieli by dorosnac chociasz do piet sopotowi i gdanskowi (1)

    • 8 4

    • ha ha ha

      te szpanerskie z przerośniętym ego miasteczka mamy w nosie,nic wspólnego z nimi mieć nie chcemy,a ty z rejestracją g@@no w europie nie przyjzdżaj do Gdyni,

      • 2 3

  • Gdynia chciałaby w 2030r. osiągnąć dzisiejszy poziom Wejherowa lub Gdańska trzy lata temu :-) (1)

    • 8 4

    • Mnie Wejherowo też się bardzo podoba, bo nie każdy wie jakie to urocze i zadbane miasto. Ale już nie przesadzaj z tym poziomem. Chyba ktoś z Gdyni ci na odcisk nadepnął... :-)

      • 4 2

  • (1)

    My, ciężko pracujący, płacący podatki drogowe, akcyzy paliwowe, VAT za samochód, żądamy:
    - udostępnienia miejsc do parkowania na chodnikach
    - programu wzrostu przepustowości przez budowę przejść podziemnych
    - programu dopłat dla młodych małżeństw przy dojazdach do pracy
    - delegalizacji pieszych
    - obowiązkowego OC dla rowerzystów i pieszych, którzy nie posiadają samochodu
    - podniesienia dopuszczalnej prędkości w mieście do 80km/h
    - uruchomienia rządowego programu Rodzina na Stacji Benzynowej
    - wynegocjowania dodatkowego pakietu CO2 dla diesli z roczników '92 i starszych
    - autobusy na tory!
    - likwidacji torowisk i buspasów, które blokują przepustowość
    - aresztowania organizatorów mas krytycznych
    - ustawowego obowiązku zapewnienia wjazdu samochodem do instytucji publicznych
    - zapewnienia każdemu obywatelowi konstytucyjnego parkingu pod domem
    - ulg podatkowych dla posiadaczy samochodów z silnikami 2.0 i większymi (większe koszty zużycia paliwa)
    - zielonej fali we wszystkich kierunkach
    - i żeby nikt nie budował dróg przy moim domku pod miastem, gdzie odpoczywam od niedogodności podróżowania samochodem.
    P.S. Mój samochód nie smrodzi tylko wytwarza dochód narodowy spalając benzynę, bo płacę VAT i akcyzę wzbogacając biedny budżet.

    • 12 11

    • Genialne! Dałem plusa za ironię

      żeby nie było wątpliwości

      • 1 1

  • (2)

    Dość już tego marazmu

    • 13 6

    • Gdańsk to normalne miasto. Duże wojewódzkie miasto. Wejherowo klimatyczne małe powiatowe. (1)

      Kumatych zapraszam do Gdańska

      • 4 5

      • do bolkowa?

        ale po co?

        • 3 6

  • W 2030 Gdynia nadal będzie remontować awaryjnie estakade (1)

    • 12 5

    • Ciekawe kto będzie wygrywał przetargi? Czyżby MTM? ;)

      • 4 4

  • Przejazd pod torami w Chyloni/Cisowie + alternatywa dla Estakady (1)

    Myślę, że to priorytet od 25 lat. Szczurek zawsze ma kasę na infoboxy, sylwestry i inne marketingowe pierdoły, ale na najważnieszą dzielnicę dla północnych dzielnic Gdyni (Chylonia, Cisowa, Leszczynki, Pustki/Demptowo, Pogórze) to zawsze jemu jakoś brakuje.
    Żenada panie Szczurzasty. Twój czas już minał miernoto!

    • 18 6

    • Jeszcze obwodnica Witomina

      • 9 1

  • Szczurek - do dymisji!

    Zdewastował oksywską plażę, robiąc z niej sr*lnię dla zwierząt.

    • 12 6

  • Gryzoń w 2030 ogłosi się cesarzem

    • 12 6

  • W 2030r. ZDiZ ogłosi przetarg na koncepcję kolejnego remontu Estakady

    • 11 4

  • Jacy jesteśmy ?

    Z pewnością inne byłyby oceny gdyby ankietowani zapoznali się /wcześniej/ z wzorami życia w mieście.Bez tego to takie przytakiwanie rzeczywistości bo nie jest źle a mogłoby być gorzej.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane