• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: komunikacja miejska w Gdańsku wymaga zmian

Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl
1 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach. Jednym z głównych problemów poruszanych przez naszego czytelnika jest m.in. pętla przesiadkowa na Siedlcach.

Zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzone od września 2015 r. poskutkowały wieloma problemami i protestami pasażerów, którzy przyzwyczajeni byli do dotychczasowego modelu. Dotyczy to zwłaszcza podróżujących wzdłuż ciągu Kartuska-Jasień-Karczemki-Kiełpino/Bysewo. I choć zmiany polegające na likwidacji linii autobusowych kursujących wzdłuż komunikacji szynowej to co do zasady słuszny kierunek (tak funkcjonuje od lat komunikacja miejska w Poznaniu, Krakowie, Szczecinie czy Warszawie i w wielu miastach w Europie), to w przypadku Siedlec coś ewidentnie poszło nie tak. Nie wnikając w przyczyny tego stanu rzeczy, proponuję zmiany, które w moim przekonaniu pozwolą na znaczną poprawę sytuacji.



Na początek diagnoza problemów, którą można wyłuskać z postulatów mieszkańców:

Problem 1: niewygodne przesiadki na pętli Siedlce,
Problem 2: wydłużenie czasu przejazdu w relacji Bysewo/Kiełpino-Jasień-Śródmieście
Problem 3: tłok w tramwajach 10 i 12 na odcinku Siedlce-Śródmieście

Mam nadzieję, że powyższa diagnoza jest kompletna. Nawet jeśli nie jest, to wprowadzenie postulowanych zmian z pewnością poprawi sytuację. Moja propozycja wprowadzenia rozwiązań opiera się na powyższej diagnozie problemów i stanowi systemowy pakiet zmian także na liniach z pozoru nie mających związku ze zmianami organizacji ruchu na Siedlcach. Zakładam też, że władze miasta nie zdecydują się na radykalne zwiększenie liczby wozokilometrów, stąd oszczędności należy szukać w racjonalnym wykorzystaniu tego, co mamy obecnie.

Pozytywy

Warto podkreślić pozytywy: pozytywne jest to, że władze miasta zapowiedziały wprowadzenie jakiejś formy przyspieszenia tramwajów na odcinku Siedlce-Śródmieście, co częściowo rozwiąże problem 2. Wrześniowe zmiany dały mieszkańcom Jasienia i Kiełpina pozytywną zmianę: bezpośrednie połączenie z kampusem PG i Wrzeszczem (mimo uciążliwego zajazdu na pętlę Siedlce). Pasażerowie autobusów 167/168 i tych jeżdżących dawniej w stronę "Moreny" muszą też przyznać, że już przed zmianami istniało zjawisko wysiadania na Kartuskiej i przesiadki na linię 10 lub 12 jadącą w stronę Centrum. Analogicznie nie każdy wsiadał do 167/168 od razu w Centrum, ale właśnie na Siedlcach. Przejdźmy jednak do zmian, proponuję:

Linia 4: skierowanie do pętli Chełm Witosa

Uważam, że nie ma sensu wysyłać jej w prawie najdalszy zakątek sieci tramwajowej (do Jelitkowa), co powoduje zbyt niską częstotliwość kursowania i narażenie na spóźnienia (szczególnie że "czwórka" musi pokonać odcinek Kliniczna-Opera i al. Zwycięstwa). Na Zaspie-Przymorzu są i tak dwie mocne linie (2 i 8), które do otwarcia "Siedlec" zapewniały wystarczającą podaż miejsc. Po przywróceniu możliwości przejazdu przez Hucisko, co ma niebawem nastąpić, proponuję skierowanie do najbliższej możliwej pętli w sieci tj. Chełm Witosa.

Zalety takiego rozwiązania to:

- umożliwienie dojazdu w rejon Bramy Wyżynnej i Głównego Miasta (Siedlce przed zmianami na Hucisku taką możliwość miały; na Targu Siennym kończyły linie 142 i 183),
- umożliwienie dojazdu do SKM Śródmieście, Urzędu Marszałkowskiego i innych instytucji położonych w tym rejonie,
- rekompensata dla Chełmu i ciągu Armii Krajowej po utracie "1",
- szybsza przesiadka na Bramie Wyżynnej na tramwaje w kierunku Dolnego Miasta, Przeróbki i Stogów.

Dzięki temu, nawet jeśli linia 4 nie będzie mogła mieć statusu całodziennej, to będzie ona mogła jeździć z Siedlec co 10 minut. Przesiadkę na Dworcu Głównym zapewnią i tak linie 10 i 12, które, jak sądzę, wrócą na Podwale Grodzkie. Wielokrotnie podkreślano, że w tramwajach w Śródmieściu występuje prawie całkowita wymiana pasażerów (np. gdy postulowano zwiększenie częstotliwości kursowania linii 10 kosztem linii 14, która kursowała na trasie Nowy Port-Śródmieście) - nie ma zatem sensu patrzeć na sensowność relacji Siedlce-Chełm (sama w sobie nie ma ona sensu), tylko na możliwość dowozu pasażerów do Centrum z obu krańców, przy pełnej wymianie pasażerów pomiędzy przystankami Śródmieście SKM a Powstańców Warszawskich.

Wiem, że początkowy wariant linii 1 z 2007 roku (tylko do Huciska) okazał się porażką, ale wydaje się, że było tak dlatego, że wówczas nie było alternatywy - dziś Chełm i Łostowice mają jeszcze 2,6,7 i 11. Zapewne część pasażerów wysiada szybciej niż na Dworcu Głównym. Być może "od zaraz" warto zamiast 4 wprowadzić tymczasową linię 94 kursującą do innej najbliższej pętli wolnej w sieci tj. Klinicznej. Rozwiązanie dość problematyczne, ale mimo wszystko na Kliniczną bliżej niż do Jelitkowa - 94 będzie mógł kursować częściej w stronę Siedlec.

Linie 167 i 168: wyprostowanie linii na Węźle Karczemki

Obecnie tracą one czas na okrążaniu Węzła Karczemki (powiedzmy około 5-6 minut) zaprojektowanego całkowicie pod potrzeby samochodów. Proponuję zatem "wyprostować" trasę tych linii, by zjeżdżały na Kartuską do Jasienia na pierwszym zjeździe za Karczemkami i kierowały się prosto w kierunku Siedlec, a nie wracały jeszcze do Wiszących Ogrodów - te mają 164 (o tym poniżej) i PKM. To pozwoli na odzyskanie kilku minut, które dzisiaj tracą pasażerowie na przesiadkę na Siedlcach.

Linia 164: przez Jasień do Siedlec

Zmiana dla 167/168 pozbawiłaby Wiszące Ogrody komunikacji autobusowej, zatem proponuję, aby linia 164 stała się główną linią autobusową w tym rejonie. Wymagać to będzie zdecydowanego zwiększenia częstotliwości i rozszerzenia zakresu jej kursowania, przyznaję
- to największa zmiana. Jak tego dokonać?

Moje propozycje to:

- skrócenie linii 164 do Siedlec i "wyprostowanie" jej trasy od Wiszących Ogrodów przez Kartuską północną i Jasień do Siedlec. To pozwoli na oszczędzenie wozokilometrów, które mogą być przeznaczone na częste kursowanie do Kiełpinka PKM. Wydaje się, że obecna nikła częstotliwość kursowania 164 nie spowoduje protestów wobec zmian na tej linii. Linia 164 powinna kursować co 20 minut w szczycie (a najlepiej co 15 minut, by można było ją zsynchronizować z PKM) i 30 minut poza szczytem i w soboty, niedziele i święta. Poza tym na Sobieskiego-Do Studzienki od września kursuje 168.

- rozważyć zmniejszenie częstotliwości 167/168 do 20 minut w szczycie i 30 minut poza szczytem i w soboty-niedziele. Dzięki temu trzy linie o tej samej częstotliwości mogą kursować na wspólnym odcinku Jasień-Siedlce z tą samą częstotliwością, jak dotychczas 167/168. W porównaniu z czasami przed zmianami mieszkańcy Bysewa i Kokoszek i tak mają lepiej, bo szybciej dojadą niż dawną 367 do Siedlec w soboty i niedziele - ich autobus będzie jednak jeździł rzadziej.

Linie 118 i 262: synchronizacja na Wilanowskiej

W przypadku wycofania 164 z Ujeściska należy zsynchronizować linie 118 i 262, co pozwoli na zachowanie relacji Ujeścisko-Wrzeszcz. Częstotliwość kursowania linii jest taka sama (15 minut w szczycie/20 poza szczytem), a ich wspólny odcinek wzdłuż ul. Wilanowskiej dość krótki. Nie będzie to dotyczyć sobót i niedziel, bo 262 kursuje tylko w dni powszednie, ale dziś w soboty i niedziele 164 i tak nie kursuje.

Linie 156, 174 i 175: skierowanie do Chełmu Witosa


W tej chwili ciąg Rębowo-Jabłoniowa-Warszawska obsługują ww. dwie linie: 156 jeżdżąca często do Siedlec i 174 jeżdżąca rzadko do Chełmu Witosa. Przed wrześniowymi zmianami było na odwrót (przy czym 174 dublowała tramwaje na Kartuskiej). Aby "rozluźnić" tłok na pętli Siedlce, proponuję linię 156 wysłać starą trasą na Chełm Witosa, gdzie jest dużo miejsca, zaś rzadko jeżdżącą linię 174 skierować na Siedlce. Ewentualnie można pozostawić 174 na Chełmie, aby pasażerowie zmierzający w kierunku Szadółek i Rębowa mieli oba "swoje" autobusy w jednym miejscu. Jeśli linia 4 zacznie jeździć na Chełm, dojazd do przesiadki będzie jeszcze łatwiejszy.

Podobnie jak 156, 175 może docierać na Chełm Witosa, gdzie po otwarciu pętli na Łostowicach jest wystarczająco dużo miejsca (nawet przy założeniu, że kończą tam także 156 i 174). Dogodny dojazd do Śródmieścia zapewnią linie 4 i 11 oraz jadące przez Stary Chełm 108 i 118, zaś utratę połączenia z Siedlcami synchronizacja z linią 162 na al. Havla lub z linią 227 na Witosa.

Podsumowanie

Zakładam, że zmniejszenie liczby linii autobusowych kończących na Siedlcach wyłącznie do tych, które muszą jechać ul. Kartuską w stronę Jasienia zmniejszy tłok na pętli Siedlce (rozwiązanie problemu nr 1). Skierowanie ciągu w kierunku Szadółek pozwoli zaś na lepsze zagospodarowanie pustawej obecnie pętli Chełm Witosa.

Modyfikacje tras i rozkładów linii 164/167/168 + planowane przyspieszenie tramwajów na Kartuskiej pozwoli na skrócenie czasu dojazdu do Śródmieścia (rozwiązanie problemu nr 2).
Skierowanie 4 na Chełm pozwoli na zwiększenie jej częstotliwości, co z jednej strony zmniejszy tłok w tramwajach 10 i 12 i da nowe możliwości pasażerom podróżującym z Siedlec (rozwiązanie problemu nr 3).

Na koniec chciałbym wyrazić radość z faktu tak wielkiego zainteresowania kwestiami transportu zbiorowego ze strony pasażerów w Gdańsku. 3 lata temu, gdy komplikowano trasę 167 i 168 zawijasami na Węźle Karczemki zmiany te przeszły bez echa. Słabe były również protesty przeciw zmianom podczas oddawania pętli na Łostowicach, a wcześniej na Chełmie.
Dziś niekorzystne zmiany spowodowały znaczny sprzeciw, co oznacza, że poszkodowani mieszkańcy nie chcą przesiąść się do samochodów, tylko nadal korzystać z komunikacji. A to już bardzo wiele.

Wydaje mi się, że na proponowanych powyżej korektach żadna grupa istotnie nie straci, za to uda się rozwiązać wskazane 3 problemy. Miasto zaś zachowa twarz i obroni koncepcję oparcia komunikacji na dolnym odcinku Kartuskiej na tramwajach. Dla wszystkich jest chyba jasne, że powrotu do sytuacji z sierpnia 2015 r. nie będzie. Nie dałoby się obronić powrotu jednego tylko 167 do Centrum przy jednoczesnym utrzymaniu zmian dla Niedźwiednika i Piecek-Migowa. Wycofanie 168 z Sobieskiego i spod PG też wydaje się nie być szczególnie korzystnym rozwiązaniem.

Powyższy projekt jest oczywiście materiałem do dyskusji. Zachęcam więc to podawania swoich propozycji zmian w komentarzach. Wszak wszystkim zależy na jak najlepszej komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Kajetan, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (273) 6 zablokowanych

  • :)

    skierowanie 175 i 156 na Chełm Witosa nie ma sensu, jedynie przywrócenie starej trasy może mieć jakiekolwiek zanaczenie

    • 21 3

  • fantazje dzieciaka

    takie treści mają dwie przyczyny:
    -coś mi zabrano i teraz okrężną drogą próbuję sobie przywrócić wygodę (np. brak przesiadki w Siedlcach)
    -dziecięce fantazje o byciu motornicznym, układaniu planów jazdy itp.

    A co do meritum. Skoro są pieniadze na nowe trasy, na wymianę taboru to co za problem znaleźć je na zwiększenie częstotliwości linii. W końcu gonimy Zachód. Nie tu dać tu zabrac tylko dać aby komfort jazdy był większy skoro społeczeństwo się bogaci.

    • 13 3

  • 4 na trasie Chełm - Siedlce to niemozliwe Panie czytelniku

    To kiepski pomysł.
    Chelm ma dość połączeń. Tramwaje jeżdżą jeden za drugim.
    A Żabianka, Przymorze, Zaspa oraz Wrzeszcz to najliczniejsze dzielnice.
    2 i 8 są odpowiednio napelnione, więc 4 nie jeździ pusta.
    Nikt nie narzeka na tlok w tych dzielnicach. Trzeba, jakoś żyć.

    • 14 2

  • 175 (1)

    ten autobus nie może jeździć na Chełm. On zabiera dzieciaki, które uczęszczają do szkół na Kartuskiej (naprawdę wielu szkół!). Kiedyś wysiadały przeważnie na Zakopiańskiej, teraz muszą przesiadać się na pętli Siedlce. Już wolę taką przesiadkę drzwi-drzwi niż puszczanie dziecka przez LOT? dworzec? bo przecież żaden tramwaj nie jedzie z Chełmu przez LOT w Kartuską...

    • 24 1

    • Ja zorganizuję listy..

      poparcia aby przywrócić poprzednią doskonałą trasę..!

      • 0 0

  • Władze zarządzające transportem miejskim powinny zdawać sobie sprawę (2)

    , że każda chwila kiedy pasażer oczekuje na przyjazd autobusu/tramwaju lub każda chwila kiedy podróżuje na stojaka w ścisku, zimnie lub upale to właśnie ta chwila kiedy pasażer może rozpocząć rozważanie, czy nie warto jednak przesiąść się do samochodu.

    • 30 2

    • albo że

      władza o nim nie myśli ma go w poważaniu i może jednak pójdzie następnym razem, żeby zagłosować tradycyjnie nie na kogoś ale przeciw komuś:-)

      • 6 0

    • ano właśnie

      dlaczego produkuje się teraz tramwaje i autobusy z większością miejsc stojących = czytaj wiszących. Zgadzam się z powyższą opinią w pełnej rozcągłości.

      • 3 0

  • 175 powinien jezdzic jak przedtem,a nie tylko do Chełmu!

    j.w

    • 11 6

  • po ile ten mocarz Kajetan (1)

    "Na Zaspie-Przymorzu są i tak dwie mocne linie (2 i 8), które do otwarcia "Siedlec" zapewniały wystarczającą podaż miejsc" - błądzisz Kajetanie, błądzisz. 4 ma jeździć przez Zaspę tak jak jeździła od zawsze, kwestia tylko czy nie powinna kursować jak dawniej do Nowego Portu.

    • 9 1

    • znawco

      4 do Portu woziła głównie powietrze i muchy. 148 radził sobie dużo lepiej. W końcu ją skrócili o połowę w sensie do 1 wagonu, a potem przy ktorychś zmianach remontowych wywalili. I dobrze, bo lepiej mieć 3 tramy do Centrum.

      • 9 0

  • (3)

    Ruszcie swoje tłuste tyłki z tramwajów i zacznijcie jeździć rowerami .

    • 5 22

    • Rowerem

      wyśli swoją mamę , ciocię, babcię, wujków czy dziadków, a nie naszych starszych

      • 4 1

    • trollujesz, hejterku

      skądinąd przydałyby się skróty rowerowe łączące Kokoszki ze stacją Kiełpinek, nie mówiąc o prostej drodze rowerowej łączącej Wiszące Ogrody ze stacją Jasień.

      mniej niż 10 minut na dojazd z domu do stacji PKM rozwiązałoby problem dojazdu wielu mieszkańcom, nawet tym, którzy dawno rowerem nie jeździli.

      • 0 1

    • w zimę?? w deszcz??

      to po co w ogóle komunikacja miejska zlikwidujmy ulice.. spalmy autobusy i tramwaje i końmi podjedźmy do Biskupina, żeby się tam znowu osiedlić...

      • 7 0

  • Szanowni czytelnicy trojmiasto.pl (7)

    Chciałbym serdecznie podziękować za opinie pod moją propozycją - proszę o więcej pomysłów, bo chodzi o wspólną dyskusję nad rozwiązaniem problemu, a nie o onet_style_hejt. Moje propozycje znacie i znacie argumenty za ich wprowadzeniem. Dobrze, że dopisują Państwo kwestie tak istotne jak dowozy dzieci do szkół na Kartuską, bo to nadaje sens kursowaniu niektórych linii w te, a nie inne miejsca (np. pominięty odcinek Jasień-Ujeścisko -> tutaj można dołożyć autobus kursujący z PKM Jasień, ktoś proponował 129).

    Podoba mi się pomysł puszczenia 130 przez Karczemki do Bysewa lub Kokoszek - spełnia on główny postulat protestujących bezpośrednie połączenie z Dw. PKP, a dodatkowo daje dobre połączenie z Moreną. Pytanie ile czasu będzie on jechał przez Bulońską - Piecewską - Powstańców Wa-wy. Pewnie długo - nie liczyłem, ale może warto sprawdzić?

    Jeszcze raz apeluję: w ostatnim akapicie prosiłem o pomysły - hejt nie jest nikomu potrzebny. Ani ZTM, ani mieszkańcom Karczemek, ani władzom miasta, ani mnie. A pomysły i argumenty warto podsyłać, bo może z nich wyniknąć coś pozytywnego.

    Pozdrawiam i życzę miłego października :)

    • 21 20

    • 129 (2)

      dobrze by było pamiętać również, że po otwarciu linii tramwajowej zlikwidowano większość kursów 129. Było to jedyne, szybkie i rewelacyjne połączenie Migowa z Wrzeszczem PKP. Trasa krótka, przez co autobus rzadko stał w korkach i bywał na czas.

      • 4 2

      • to połączenie Migowa z Wrzeszczem PKP przy pomocy 129 polega nadal w godzinach szczytu (1)

        na staniu w korkach na Jaśkowej Dolinie.

        Jak PKM zwiększy częstotliwość do taktu 10 minutowego z Migowa najlepszy dojazd do Wrzeszcza będzie niezależny od korków - tę opcję trzeba odpowiednio wypromować.

        • 1 0

        • byle tylko był 1 bilet na wszystko

          • 5 0

    • Masochista

      • 1 1

    • Szanowny Panie Kajetanie

      Korzysta Pan z pętli Siedlce? Korzysta Pan z dojazdów autobusami 167 i8? Czym Pan dojeżdża do pracy jeżeli można wiedzieć?
      Uwagi odnośnie pętli na Siedlcach;
      1. Przedziwne ustawienie biletomatu tyłem do przystanku jakieś niefortunne miejsce
      2. absolutny hit: przejście dla pieszych z pętli Siedlce na drugą stronę ulicy(tam gdzie jest ten pasaż ze sklepami i wejście na ul. Kolonię Zręby(na tą stronę ulicy). Niech Pan zwróci uwagę na miejsce oczekiwania na zielone światło wydzielone dla pieszych (podpowiem, że jest to mały skwerek trochę trójkątny, a na środku stoi słup-bez komentarza.....

      • 9 0

    • Drogi Kajtku,

      mieszkańcy Kokoszek, Jasienia i wszystkich osiedli wzdłuż ul. Kartuskiej żądają, domagają się przywrócenia bezpośredniego autobusu do centrum. Rozumiesz. Oni nie chcą mnożyć dziwnych pomysłów, naprawiać błędów ZTM, mieszać tak jak Ty. Oni chcą konkretnego rozwiązania. I to jest jasne, proste i zrozumiałe a można to oddać w 4 słowach: BEZPOŚREDNI AUTOBUS DO CENTRUM.

      • 4 0

    • Przydalo by sie nowe polaczenie z Wrzeszcza Jaskowa Dolina na Morene i puszczenie tej lini tak aby autobus jadacy Jaskowa w gore skrecil przed przychodnia lekarska w lewo w dol przy kosciele Bozego Ciala (dawna trasa 184),Obecnie aby dostac sie do centrum trzeba przejsc przez cale osiedle i wsiadac do zatloczonego autobusu jadacego juz od Niedzwiednika...lub dralowac jeszcze kilka minut na przystanek tramwajowy,ktory nie ma przystanku w najwazniejszym punkcie Moreny czyli miedzy przychodnia a Mc Donaldem.

      • 1 0

  • LINIA 126 (4)

    Błagamy częściej niz 1 raz na godzinę. Ta linia jest przepełniona do granic możliwości. Tu nie pomaga nawet autobus przegubowy bo jest ścisk jak ch....a!

    • 15 2

    • Z ta prosba to do wladz gm. Zukowo (1)

      Jak dadzą pieniazki to może jeździć co 10 minut.

      • 13 3

      • Pieniążki, to dostawałeś na cukierki, chyba, że dalej dostajesz...

        Może tego nie wiesz ale do Banina i Żukowa płacisz więcej za bilet.

        • 4 5

    • z tą prośbą kierować się do wójta gminy Żukowo czyli tam gdzie płacisz podatki (1)

      • 9 2

      • Wójta to miałeś u siebie, jeszcze zanim na "stódja" do miasta pojechałeś....

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane