- 1 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (210 opinii)
- 2 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (23 opinie)
- 3 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (110 opinii)
- 4 Pościg między autami na trzypasmówce (65 opinii)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (315 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (141 opinii)
Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.
Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.
O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy .
Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.
W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.
Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.
Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.
Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.
Bitwa o Most Weisera Dawidka.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.
Miejsca
Opinie (162) 8 zablokowanych
-
2013-07-01 08:05
Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. (5)
Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. I jeszcze 2 lata będą brali zanim ruszy pierwszy pociąg. czyli jakieś 48 m-cy razy 70 tyś.
plus administracja lekko 5 mln PLN. Z jakiej kasy te polityczne posadki??? A był konkurs na stanowiska ???
nie pamietam.- 32 13
-
2013-07-01 08:47
za teatr szekspirowski, ECS i inne też i to OGROMNE! i co z tego jak na kombinatorów nie ma mocnych
- 9 3
-
2013-07-01 09:08
a projekt techniczny sam się zrobił?
a przygotowanie inwestycji w Polsce samo się dzieje? Studium wykonalności, projekt techniczny, przygotowanie i przeprowadzenie przetargu? Zwłaszcza w obecnych czasach? Bardziej kosztowne są tzw. "oszczędności", które potem wyłażą w autostradach i liniach kolejowych. A potemk lament: szukajmy winnych, jak można było do tego dopuścić?
- 9 2
-
2013-07-01 10:00
BO, jak wiadomo, wszelkie wielkie inwestycje robią się same, wystarczy zadekretować, i się zrobi.
- 5 1
-
2013-07-01 14:33
co takiego jest ta spółka Spółka Samorządowa ?
Nieudolność/brak kwalifikacji etatowych pracowników "Ratusza- czyli Retusza" jest delegowana do ścisle z nią współpracującą spółką wewnętrzną tzw samorządową.
Jesli urzędnicy niechca nie mogą czegos zrobić w ramach ich obowiązków dostaja dodatkową kase i pracują w nowym podmiocie. Jest to czyste delegowane przypisanych urzędnikom obowiązków swoim znajomym w nowej spółce za dodatkową kasę. Ci etatowi urzędnicy i tak biorą chałtury i pracują na rzecz Spółki Samorządowej czyli robia to co do nich należy, ale na boczku. Całą syf papierowy zawsze zejdzie na Wykonawcę- głębokie współczuciao by sie nie wy...lił na tej inwestycji. Nie uczestniczą tylko wobiadkach,prezentacjach i w mediach. Duzo by pisać,ale szkoda miejsca i czasu. A Rada Nadzorcza, cóż nadzoruje comiesięczne przelewy na swoje konta z łaską Adamowicza dla swoich bliskich. Szczegóły dla zainteresowanych są do sprawdzenia
. Podsumowania: wałek na wałku dla 16 km dodatkowych szerszych szyn tramwajowaych za kilkaset milionów. To nie jest United Railways i XIX wiek kolej wschód- zachód, a zaledwie taki trochę inny tramwaj.- 2 4
-
2013-07-02 08:59
Zarząd i Rada Nadzorcza muszą być z PO, bo inaczej inwestycja by się nie zrealizowała.
- 0 0
-
2013-07-01 08:07
W końcu będzie można nacieszyć oko, gdy o zachodzie słońca (1)
wchodzący w zakręt Pendolino znika w obłokach marzeń.
- 13 4
-
2013-07-01 15:36
Pendolino nasz nie wejdzie w zakręt
bo to jest wersja standard na nasze tory. U nas będzie tylko z nazwy Pendolino (wł. wahadełko. Taki tabór zastał zamówiony. Z czego krajowa PESA zrobiłaby takie same za pół ceny
- 1 0
-
2013-07-01 08:28
Jakby zostało trochę odrdzewiacza
po tej inwestycji - dobrze by było zastosowac chociaz na jeden bok ECS, żeby turyści się nie dziewili jakości zastosowanych materiałów.
- 10 7
-
2013-07-01 08:35
BUDUJEMY :) (1)
Tak jest budujemy , trzymajcie kciuki :)
- 7 5
-
2013-07-01 16:59
Chyba budyniujemy
:)
- 2 1
-
2013-07-01 08:44
kolej -koleją ! a co ze śmieciami panie "prezydencie"
- 8 3
-
2013-07-01 08:52
Poniedziałkowe wydarzenie, tiaaaaa (1)
Znowu będą reportaże z Budyniem, zegarkiem i flaszką jak nam to wspaniałą przyszłość budują...
będzie czym dojeżdzać do bloków w Jasieniu, Baninie i na zakupy w Biedronce- 11 6
-
2013-07-01 08:54
nie nawidzę legumiy , na sam widok buduniu żygam!
- 2 4
-
2013-07-01 08:59
mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie
Oni wiedzą jak wygląda pałowanie :) z niebezpiecznej odległości :P
- 9 1
-
2013-07-01 09:05
Ale jaja Budimex budował terminal na lotnisku, ten sam Budimex buduje PKM, a nie wiedzieli, że projektując kładkę PKM wbiją (1)
się prosto na słup tego terminala!
Ach ci dzisiejsi inżynierowie!
"...gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku. ..."- 11 2
-
2013-07-08 10:30
Tak gamoniu, jak slusznie piszesz budowal, a nie projektowal ...
- 0 0
-
2013-07-01 09:06
dobra nasza Witalisku. będzie co pojeść i popić
na tym wmurowywaniu kamienia węgielnego. A publika czytaj frajerzy niech patrzą i oblizują się smakiem
- 7 2
-
2013-07-01 09:08
czy ma ktoś niepotrzebne zaproszenie
ponoć będą smakowite sałatki
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.