• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • W porównaiu (3)

    Z ponad 300 bańkami za ECS, to i tak wydaje się nie wiele...

    • 109 8

    • ? (2)

      Czy te szyny będą ze złota?
      Wychodzi 70 milionów za kilometr!

      • 0 1

      • będą nawozić specjalną ziemię pod podkłady kolejowe i specjalnie robione na zamówienie szyny ze spacjalnej i wyjątkowo drogiej stali, bo to jest specjalny projekt na którym elita miasta musi jeszcze troszkę zarobić puki u koryta

        • 0 1

      • Szyny nie ale ziemie na trasie jakie trzeba było wykupić chyba kryły złoto

        • 2 1

  • Budowac Budowac Budowac!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

  • (7)

    akt erekcyjny - jak to fajnie brzmi

    • 50 3

    • (4)

      Erekcja - wzniesienie, ufundowanie jakiejś budowli

      • 5 3

      • mnie się też dzisiaj coś ufundowało

        if u know what i mean

        • 1 0

      • (2)

        El, tłumaczysz, a myślisz o tym samym...

        • 12 0

        • .

          Szkoda, że nie było ejakulacji sztucznych ogni...

          Ejakulacja to po łacinie:wytryskiwanie, np. fajerwerków...

          • 5 1

        • Dziecko jedź już na wakacje.

          • 1 6

    • dawaj do mnie (1)

      ja takie akty mam kazdego poranka. ale tylko wtedy bo juz po 60 tce jestem ;(

      • 6 3

      • nie kłam, nawet wtedy nie masz

        Do mnie zapraszam

        • 1 2

  • Oby po zakończeniu budowy NIK nie stwierdził że nie było pozwolenia na budowę (8)

    • 55 9

    • Oby (3)

      oby w trakcie budowy nie natrafili na jakiś skarb zakopany w ziemi,zwłoki i inne artefakty z czasów okrytych już dawno pierzynką czasu (-:

      • 10 2

      • Nie będzie problemów tego typu (2)

        Te prace były prowadzone przez PKM jeszcze przed znalezieniem wykonawcy - w ramach prac przygotowawczych. Znaleźli parę pocisków i chyba jakiegoś zakopanego Niemca. Jest duża szansa, że podczas głównych prac nie będzie takich problemów.

        • 16 0

        • szkoda

          bo gdyby coś odkryli np złoto :) to wiecej kasy by zostało u budynia w kieszeni

          • 0 1

        • A dziekuję

          A dziękuję z doinformowanie mua (-:.

          • 6 0

    • mnie ciekawi ile bedzie niedorubek ile razy będą poprawiane fuszerki które juz sa zaplanowane (2)

      niepytam sie kto za to wszystko zaplaci bo wiadomo ze podatnik!!

      • 2 8

      • Twój proces edukacji to też jedna wielka niedoróbka i fuszerka, nic z tej szkoły nie wyniosłeś. I kto za to wszystko zapłacił? Wiadomo, że podatnik!

        • 4 0

      • Gafa!

        Ech, komandosie ortograficzny (-:
        NiedorÓbek.

        • 8 0

    • Oby z bloków na Morenie kilku emerytów nie oprotestowało zmiany widoku za oknem

      • 11 1

  • (4)

    Barbarzynstwo, dewastacja zabytków, przyrody, przestrzeni, syf.

    Oby los was pokarał jak parafię w Brętowie!

    • 32 126

    • paszoł won

      kozy pasać ty pisowski pomiocie

      • 2 3

    • Brętowo

      A czemuż to pokarało parafie w Brętowie????

      • 0 0

    • (1)

      ...głupcze! - o jakich tych zabytkach myślisz, o tym zarośniętym zniszczonym torze kolejowym. On teraz będzie w końcu odbudowany. Tak samo jak odbudowano cały Gdańsk. Ten syf to masz ale na czole.

      • 25 4

      • Nie będzie odbudowany.

        Zostanie zbudowany od nowa na współczesną, tandetną modłę. Uważam, że ludzie więcej tracą wraz z terenami spacerowymi, niż zyskają na tej badziewnej kolejce.

        • 5 27

  • kolej

    Panie Marszałku drogi wojewódzkie się rozsypują!!!!!!!!!!!!! Kaszubi nie mają jak dojechac do Gdańska. Bzdury Pan gada, ze kolej bedzie służyc Kaszubom. Poza tym podział środkow na cale woj. a nie na Trojmiasto.

    • 2 3

  • Jakbym MIŚia oglądał... ;) A paszporty dawali??? ;)

    • 2 1

  • Pociąg będzie jeździł pusty bo komu się będzie chciało jechać do Wrzeszcza i przesiadać na kolej?

    • 1 2

  • To jest investycja z kolejki potrzeb , gdzieś tak na 89 miejscu. Do tego , już od początku źle zaprojektowana. (2)

    Sianko z niej poleci do kieszeni BUDOWNICZYCH...

    W Gdańsku jest długa kolejka w lokalówce , ludzie wołają o swój kąt - TAKIE SĄ PRAWNE OBOWIĄZKI GMIN , nie stadiony na ME czy chybione koleje.

    Słyszałeś Adamowicz?

    Powinieś za taką politykę gospodarczą odpowiadać karnie, zresztą , nie tylko za to.

    • 4 10

    • Pomoc społeczną trzeba ukrócić. W zamian za to dać możliwość rozwoju gospodarce i dać ludziom pracę oraz dojazd do niej. A wówczas ludzie sami sobie kupią mieszkania.

      • 0 0

    • Bo ta inwestycja jest robiona właśnie dla sianka

      Tylko durnie wierzą w sens tej budowy i nie znają negatywnych skutków tej inwestycji - począwszy od ekonomii a skończywszy na ekologii.

      • 0 4

  • Hej! Mlody junaku smutek zwalcz i strach (2)

    Przeciez po tych polach za piecdziedziesiat lat
    Byc moze przebiegnie jak Europa fajna
    Trojmiejska kolejka metropolitalna
    I z Gdynia zepnie gdanski Wrzeszcz
    Co rosnie jak w tylku kleszcz

    • 8 3

    • Ubawił mnie ten wierszyk. Tak trzymać!

      Na głupie pomysły władzy należy odpowiadać kpiną. Skoro ona z nas kpi w żywe oczy. I każe sobie za to słono płacić.

      • 1 1

    • ziew

      0/10

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane