- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (53 opinie)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (132 opinie)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (182 opinie)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (42 opinie)
Estakady i tunele. Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni
Gotowe są trzy koncepcje przebiegu nowej drogi łączącej tereny portowe z Obwodnicą Trójmiasta . Wariant rekomendowany zakłada, że pierwsza część trasy przebiegać będzie pod ziemią, a druga po estakadach i włączy się w ul. Janka Wiśniewskiego, przechodząc pod estakadą Kwiatkowskiego. Czy realizacja tej inwestycji odsunie w czasie budowę całej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej?
Na początku marca na biurka urzędników trafiła koncepcja z trzema wariantami przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni, opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Jakie rozwiązania zawierają?
Pierwszy wariant zakłada puszczenie całej trasy górą po estakadach, ale wiadomo, że jest on skazany na porażkę, gdyż nie ma akceptacji społecznej. Drugi i trzeci są do siebie podobne, gdyż przewidują, że na końcu obwodnicy droga wejdzie w otwarty wykop (tunele powstaną jedynie na wysokości skrzyżowań z ulicami Morską , Chylońską i Hutniczą ) i wyjdzie na powierzchnię za ul. Hutniczą. Dalej przejdzie estakadą nad torami kolejowymi i skręci na wschód, przechodząc również nad ul. Pucką (na łuku powstałby węzeł stanowiący połączenie z OPAT-em).
W obu przypadkach nowa droga do portu ma przechodzić pod estakadą Kwiatkowskiego, ale nad łącznicami węzła i łączyć się z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości wiaduktu nr 2 (nad torami kolejowymi).
- Rekomendujemy wariant trzeci - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie rozwiązania zaproponowane w tym wariancie zostaną uwzględnione na etapie projektowania trasy.
Rekomendowany wariant zakłada również, że liczący ponad 4 km nowy dojazd do portu, na który złoży się fragment OPAT-u (ok. 1,6 km) oraz Drogi Czerwonej (2,5 km), będzie drogą główną, natomiast pozostała część Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej będzie drogą podporządkowaną. Czy to nie oznacza, że realizacja OPAT-u straci na znaczeniu?
- W moim przekonaniu takie ustalenie relacji tych tras odpowiada rzeczywistości. Połączenie portu, będącego jednym z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, z siecią dróg krajowych jest ponad wszelką wątpliwość zadaniem mogącym liczyć na priorytetowe potraktowanie ze względu na interes narodowy - uważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Przypisywanie nadrzędnego charakteru OPAT-owi mogłoby budzić wątpliwości i w skrajnym przypadku negatywnie zaważyć na decyzjach odnośnie finansowania tego projektu. Warto jednak zauważyć, że istotny fragment drogi dostępowej do portu pokrywa się z początkowym odcinkiem OPAT- u, który ma pochłonąć prawie jedną trzecią kosztów tej kilkunastokilometrowej trasy.
Sam nowy dojazd do portu może pochłonąć ok. 900 mln zł, natomiast koszt OPAT-u został oszacowany między 1,2 a 1,6 mld zł (z czego ok. 500 mln zł pójdzie na początkowy odcinek stanowiący zarazem część trasy do portu).
Gdynia od lat walczy, by obie inwestycje w całości zostały zrealizowane z budżetu centralnego. W październiku zeszłego roku, jeszcze za poprzedniej kadencji rządu, doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy drogi do portu przez gdyńskich samorządowców, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Jak na ten pomysł zapatrują się nowe władze?
- Widać pozytywne zjawisko kontynuacji. W zeszłym tygodniu w Gdyni odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Posłowie zapoznali się z problemami obsługi portu od strony lądu i uchwalili dezyderat, że nowe połączenie powinno być przedmiotem troski państwa - relacjonuje Marek Stępa. - Na tym posiedzeniu obecny był również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej oraz Kazimierz Smoliński, wiceminister resortu infrastruktury i budownictwa. Wypowiedź wiceministra wskazywała, że zna problem i podziela przekonanie, że powstanie nowego dojazdu do portu jest niezbędne.
Planowany przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej
Opinie (145) 1 zablokowana
-
2016-03-07 21:07
Estakada Kwiatkowskiego - to i tak nie największa pomyłka Gdyni (lotnisko)
- 2 13
-
2016-03-07 21:42
Węzeł z ul. Pucką
Czy dobrze widzę, że nie planuje się węzła na wysokości ul. Puckiej kierując cały ruch na i tak już zatłoczoną Estakadę Kwiatkowskiego? Północne dzielnice Gdyni nadal z jedną drogą wyjazdową?
- 9 1
-
2016-03-08 09:44
Osobiście poszedłbym za ciosem i dociągnął nitkę aż do lotniska. (3)
Tam to jest dopiero obciążenie, kolejne po Londyn-Heathrow.
- 4 13
-
2016-03-08 12:21
chyba pasażer z Bolkowa (2)
z lotniska im Kabla Wielkiego,ale jeszcze mina ci(z małej litery z braku szacunku do ciebie)zrzednie jak to lotnisko w końcu ruszy !!!
- 11 1
-
2016-03-08 13:07
Dobre ha, ha, ha.... (1)
życzę miłego dnia paździerzaku bez szkoły.
- 0 11
-
2016-03-08 14:05
ładnie się przedstawiłeś
ale jeszcze nic straconego...są gimnazja dla dorosłych,ale nie wiem czy po specjalnej podstawówce...poszukaj.
- 10 0
-
2016-03-08 20:00
Mieszkam na Kartuskiej w Chyloni zeby przebic sie na Hutnicza to koszmar czsami na przejezdzie kolejowym na Puckiejlub Polnocnej stoje ok 20 30 minut zrobcie cos z tym bo sie zyc nie chce na Chyloni
- 10 0
-
2016-03-08 22:37
Brak połączenia z Chylońską lub Pucką - tunel jednak potrzebny. (1)
Wystarczy o skrajni pionowej 4,0 m (3,5 m na znaku) - przejadą autobusy zasilane CNG (zlikwidować "Chylonię Krzywoustego", doprowadzić trasy do dworca) i pojazdy gaśnicze (3,8 metrowy podnośnik JRG 2 przejedzie nielegalnie). Zadanie dla Pana Posła Horały, który może teraz ten element programu radnego ("Paktu dla dzielnic") przepchnąć w Warszawie.
Pamiętajmy, że PKP doprowadzi do likwidacji przejazdów kolejowych, jeżeli powstanie tunel w miejscu ul. Północnej, a wcześniej trasa Pendolino dotrze do Kołobrzegu (też przez Chylonię) i szlabany będą dłużej zamknięte. Trzeba dobrze napisać projekt i uwzględnić w nim tunel dla ruchu lokalnego.- 6 0
-
2016-03-09 09:22
Dobrze prawisz.
- 3 0
-
2016-03-13 09:41
Kieeedyyyyy??!
- 1 0
-
2016-10-04 09:22
koncepcje nowych dróg
Może poprawić to co spieprzono w ostatnich latach. Wieczne korki na Wiśniewskiego, bo lewoskręt do portu przy pomniku Grudzień 70 mieści zaledwie trzy tiry. Lewoskręt na Wiśniewskiego przy wcześniejszym skrzyżowani, wjazd na parking portowy mieści tylko dwa tiry i następne już blokują jazdę na wprost. Żle wyregulowane światła sygalizacji na skrzyżowaniu przy pomniku i przy Energetyków. To są naprawy o niskich kosztach ale nie bardzo można odtrąbić sukces.
- 1 0
-
2016-11-07 21:52
Nie będzie budowy (1)
Nie będzie ruszany teren na trasie końcówka obwodnicy w kierunku portu i drogi czerwonej bo n trasie tej jest zakopany złoty pociąg. Nawet unia nie zgadza się na dotacje bo o tym wie dlatego wszelkie zapędy budowy są blokowane
- 0 0
-
2016-11-20 11:44
Złoty pociąg
jest zakopany trochę dalej - za ul. Hutniczą i torami. Jestem o tym święcie przekonany i żadne argumenty nie zmienią mojego przekonania
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.