• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Znowu skok na kasę. (32)

    • 247 74

    • (6)

      Walić mandaty piratom drogowym. Bez litości. Będzie bezpieczniej.

      • 57 47

      • jeszcze nie ogarneli zeby to dzialalo

        ale juz mandaty chca stawiac :)
        nice :)

        • 32 8

      • (4)

        Bezpieczniej i jeszcze bardziej tłoczno, bo jeszcze żółte światło dobrze się nie zaświeci a już łosie będą hamować. PS. No i po kilka stłuczek dziennie też napewno nie wpłynie na poprawę przepustowości.

        • 13 18

        • Zgodnie z prawem na żółtym nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie

          Jakoś na zachodzie ludzie nie wjeżdżają na żółtym i stłuczek z tego powodu nie ma. Ciekawe, że jak za granice Polacy jadą to pokornieją. A no tak mandaty droższe.

          • 17 11

        • Tak, Przepustowość to świętość. (1)

          Ogólnie to współczuł bym kierowcom gdyby nie to że stoją w korkach które tylko i wyłącznie oni tworzą, płacą mandaty za tylko i wyłącznie swoje przewinienia.
          Kierowcy dlaczego macie taką roszczeniową postawę? Przecież połowa inwestycji w miastach jest dla was i jeszcze wam mało?

          • 9 6

          • na wies sie wyprowadz

            • 0 1

        • No właśnie, ja nie rozumiem po co się zatrzymywać na czerwonym. Przecież to tworzy zator.

          • 10 2

    • karać blachosmrodziarzy (6)

      może sie nauczą jeżdzic zgodnie z przepisami

      • 28 47

      • Pedalarze - ci to dopiero potrafią bydło na skrzyżowaniu zrobić. (5)

        Powinni wprowadzić obowiązek posiadania kart rowerowych, bo 80% pedałujących nie ma pojęcia o znakach drogowych i przepisach. Jeżdżą jak kiedyś u siebie na wsi, na pole do rodziców.

        • 52 16

        • polowanie z nagonka - wskazać plebsowi obiekt (1)

          Powyższe wypowiedzi są jak wstępniak
          z gazety
          co wszystko wie najlepiej

          • 12 12

          • ale GW popiera pedalarzy :)

            W calej rozciaglosci....

            • 13 6

        • typowy przejaw stygmatyzującego hejterstwa (2)

          większość dorosłych rowerzystów ma prawo jazdy.
          Rowerzysta, jadący po jezdni, stwarza pomijalnie małe zagrożenie dla jadących samochodami, samemu się narażając na ryzyko.
          W naszym kraju więcej ludzi ginie na chodnikach z powodu niezachowywania podstawowych zasad bezpieczeństwa przez kierowców - mimo nagminnego korzystania z chodników przez rowerzystów liczba problemów, które oni wywołują jest pomijalnie mała.

          • 14 9

          • (1)

            Zagrożenie które stwarza rowerzysta na jezdni jest pomijalne, ale zmarnowany czas i benzyna pojazdów wlekących się za blokującym drogę rowerzystą są już wyraźne.

            • 8 11

            • zmarnowany czas? wyluzuj trochę i ciesz się zyciem ;) :)

              • 8 7

    • do prokuratury za niegospodarność (4)

      Wydano blisko 2000 milionów na system, który nie działa. I nikt nie jest winien. Może prokurator powinien sprawdzić, czy to nie jest marnotrawienie publicznych pieniędzy?

      • 37 2

      • 200 milionów miało być (1)

        • 13 0

        • Miało być 200 ale wydali ponad 300 mln

          • 24 1

      • prokuratura zajmie się prędzej tobą bo "siejesz nienawiść" niż swoimi ziomalami z urzedów

        • 14 2

      • to jest okres gwarancyjny

        i testowy, wiec sie nie łam

        • 2 4

    • Jak dowalą kary za opóźnienia to wyjdzie za darmo ;-) (1)

      No chyba, że robi to znajomy kogoś ważnego i kar nie będzie.

      • 14 0

      • A masz jakieś wątpliwości, że tak nie jest?

        To przecież Polska - mało tego - Trójmiasto - mało tego Gdańsk

        • 4 2

    • mialo nie byc fotoradarow z zapowiedzi, a raczej system mial rozladowywac korki i zatory na drogach (10)

      tu ewidentnie widac, ze nasze poanstwo chce tylko doic narod, a nie realnie pomagac w codziennej egzystencji - od razu bylem przeciwko tej inwestycji, ale wiekszosc przyklepala ten "swietny" pomysl.

      beznadziejna demokracja, gdzie o twoim losie decyduje wiekszosc, a wiekszosc to prosci i nieswiadomi ludzie :( ;///

      to samo jest w innych przypadkach np. straznik miejski nie podejdzie i nie powie "tu nie mozna parkowac", tylko przyczai sie w krzakach i gdy odejdziesz podejdzie i wystawi mandat.. bo tez musi wyrobic statystyki

      chory kraj, naprawde chory

      • 24 13

      • jeżdzij przepisowo to nikt cie nie będzie doił (6)

        • 13 17

        • jeździj przepisowo (4)

          to za tydzień dojedziesz. Rozumiem, ze jak postawią znak "w tym miejscu strzel sobie w głowę" to staniesz i bez namysłu strzelisz ;) ślepy pęd bezmyślnych owieczek ;)

          • 13 21

          • "za tydzień"?

            Facet, który wczoraj wyprzedził mnie na osiedlówce, bo mu 40 km/h w strefie zamieszkania wśród zaparkowanych samochodów, z wyjściami z klatek i placem zabaw po drugiej stronie było za wolno, nie przyjechał na parking pod moim blokiem tydzień, tylko 20 sekund przede mną.

            • 22 3

          • (2)

            Z tydzień to ja przepisowo do Hongkongu dojadę, a Gdańsk przepisowo przejadę w 15 minut.

            • 14 10

            • Taa napewno zwłaszcza w piątek o 15. (1)

              • 10 7

              • jak jest korek to i tak nie można zasuwać więc fotoradary przy 15km/h niestraszne

                • 6 1

        • minusy świadczą, że nie chodzi o żadne "dojenie", tylko o możliwość bezkarnego łamania wszelkich przepisów.

          Jak mówił Piłsudski, "w Polsce nie da się rządzić bez bata".

          • 14 6

      • system nie miał rozładowywać korków tylko je zmniejszać

        dla wielu kierowców korek jest wtedy, gdy się nie załapią na przejazd skrzyżowania na jednej zmianie świateł, ale nie wpadną na pomysł, by na krótkie odległości wybrać inną opcję niż samochód.

        Korki wynikają z nadmiaru samochodów a nie niedostatku dróg w mieście.

        • 8 7

      • Chore to jest takie narzekactwo. (1)

        Trzeba naprawdę być nierozgarniętym, aby nie wiedzieć, gdzie parkować nie można. Oczekiwanie, że urzędnicy będa stali na chodnikach i podpowiadali, gdzie parkować, a gdzie nie jest co najmniej dziwaczne.
        Natomiast co do fotoradarów - w takiej Szwecji radar jest praktycznie na każdym wiadukcie, i to w trybie "zero tolerancji", czyli przekroczenie o 1km/h już oznacza mandat. A to jeden z najszczęśliwszych narodów na świecie i nikomu nie przychodzi do głowy narzekanie, że nie pozwala się łamać przepisów. I i Polacy tam bardzo szybko przystosowuja się do tego, że przepisów się przestrzega.

        • 0 0

        • chyba nie zjadłeś rano leków

          chyba nie zjadłeś rano leków

          • 0 0

  • Taniej (30)

    A nie mogą też dołożyć liczników do świateł żeby wiedzieć ile sekund do końca czerwonego? Byłoby to efektywniejsze niż ten cały Tristar i bezpieczniejsze dla pieszych i kierowców, a na pewno upłynniło ruch więcej niż te przewidywane w Tristarze chyba 5%.

    • 530 21

    • Tristar (5)

      Chyba bardzo mało jeździsz ulicami Trójmiasta, że nie zauważyłeś zdecydowanej poprawy do tego co było wcześniej. Weź pod uwagę, że samochodów po ulicach Trójmiasta jeździ dzisiaj więcej niż np. 3 lata temu.

      • 16 80

      • Ale tristar nie działa dlatego jest ok. Jak go uruchomią to będzie Armagedon. Ale co tam qumaci zarobili, a ci co mieli przytulić, swoje przytulili. Szafa gra.

        • 58 12

      • "Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców."- za ponad 200 baniek?? piękny MIŚ, idźmy dalej
        "O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu."- hahahaha, -ale to jest pytanie czysto techniczne- do was, nie do miasta
        "Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona."- to może Cytat z Gdyni(marzec 2015r.): "
        Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny m.in. za tę inwestycję: -Trzeba przyznać, że na razie są kłopoty, ale nigdy nie ukrywaliśmy, że one będą. To projekt o skali, jakiej w Polsce jeszcze nikt nie realizował. Mamy natomiast polskiego wykonawcę, który skorzystał z niedoskonałości polskiego prawa i niejako "pożyczył" wymagane w specyfikacji przetargu doświadczenie od innego wykonawcy, który de facto tego projektu nie realizuje i pewnie nawet nie śledzi.
        -Czyli robią go ludzie, którzy uczą się na własnych błędach?
        - Nigdy czegoś takiego nie robili. Czuliśmy, że mogą być kłopoty i - niestety - mieliśmy rację.

        Qumak to piękna nazwa. Czas już chyba na jakieś konkretne sprawozdania finansowe, założenia vs efeky i planowane, wynikające z umowy kary. Bo będą kary, prawda? Nie tylko dla firmy.
        I jeszcze pytanie: Jaki jest cel, powód, obwieszenia na budowanej trasie tramwaju na morenę każdego ze skrzyżowań nawet ośmioma kamerami, ustawionymi bezpośrednio nad skrajem przejścia i tylko ten skraj "widzącymi". Bo to wygląda jak ekrany dźwiękochłonne przy drogach- kamery "robimy" o stówkę droższe i dajemi ich 4x więcej.

        • 27 1

      • jeździ się lepiej, bo przybyło dobrych ulic w mieście

        • 5 1

      • a ty chyba jeszcze mniej (1)

        ja jezdze non stop po trojmiescie do roboty z kowal do gdyni i wybacz ale gdansk to jest jak to pan ex minister spraw zagranicznych powiedzial ch*j d*pa i kamieni kupa... i pitolenie ze lepiej jest to mnie normalnie rozsmieszylo muhehhehe ty stary wez ty kup se lupe bo chyba w brylach niedowidzisz....

        • 1 1

        • Pewnie się sprowadziłeś pod Gdańsk Bóg wie skąd w ciągu ostatnich paru lat, skoro nie widzisz ogromnej poprawy w jakości ruchu drogowego. Wystarczy przypomnieć dojazdy do obwodnicy przez Wrzeszcz, czy Jasień, koszmarny dojazd do skrzyżowania przy GB, albo brak południowej obwodnicy i jazdę wszystkiego przez centrum Okopową.

          • 1 0

    • Liczniki? (5)

      Te liczniki odliczają też czas do czerwonego. Ale wtedy zawsze zdążyłbyś wyhamować przy zmianie świateł i ten cały Tristar nie mógłby grabić kierowców.

      • 73 7

      • Mogliby pójść na kompromis (4)

        Odliczanie tylko do zielonego

        • 4 8

        • (3)

          Jak już to lepiej jednak odliczanie do czerwonego. Jak ktoś zaśpi na światłach to nic wielkiego się nie stanie. Ale zatrzymać 1,5 tony rozpędzone do 50km/h w kilka metrów nie jest wcale tak łatwo. A dzięki licznikowi kierowca z daleka by widział czy ma hamować, czy jeszcze zdąży przejechać. Upłynnienie ruchu+poprawa bezpieczeństwa w jednym. I napewno dużo taniej ;)

          • 14 1

          • (2)

            Zdradę ci tajemnicę: przed czerwonym światłem świecie się na moment pomarańczowe, przez długość czasu dostosowaną do prędkości dozwolonej na drodze (na 50 km/h krócej, na 70 km/h dłużej)

            • 3 10

            • (1)

              Spoko, jak dostaniesz zdjęcie z niby przejazdu na czerwonym, a w rzeczywistości udało ci się zatrzymać na pasach (bo np było slisko), to wtedy porozmawiamy.

              • 6 0

              • Gdy jest ślisko, to się dostosowuje prędkość jazdy i podwyższa poziom uwagi. Jeździć to trzeba umieć! Twoja wypowiedź to typowe żale posiadacza słabego układu nerwowego i "prawa jazdy z chipsów". 🚜

                • 0 6

    • Bardzo mi się podobały takie liczniki w Szczecinie. (3)

      Bardzo pomaga w jeździe a cena pewnie 10% Tristara....

      • 41 2

      • raczej 1 promil

        • 21 0

      • We Wroclawiu też maja liczniki . jest to mega wygodne ;) bezpieczne i widzę na własnych oczach jak pomaga ;);)

        • 13 0

      • w takiej wiosce jak płock też mają już od 4 lat

        • 6 0

    • nie, bo na tym się nie zarabia...

      • 18 0

    • nie raz przejeżdzam na pomarańczowym bo jadąc 50km/h nie sposób się nagle zatrzymać! (2)

      nie będę narażał spiącego dziecka w samochodzie nagłym hamowaniem.

      ale liczników sie nie doczekamy NA pewno, byłoby to przeciwieństwo tristara

      • 31 2

      • niestety

        Moze byc albo sristar za grube miliony albo nic. Te liczniki widzialem w hong kongu i super dzialalo.

        • 10 0

      • Dziwne. Ja nie mam problemów z zatrzymywanie się przy 50 km/h. Może masz za słaby refleks, albo za dużo obserwujesz śpiącego bobaska, a za mało drogę przed sobą?

        • 1 4

    • Tristar jest bardziej wypasiony (3)

      od jakiś prymitywnych liczników.
      Czyż nie do tego dążymy np kupując telefon, telewizor? Kupujemy dla bajerów których nie wykorzystujemy.
      Tristara trzeba dopracować, bo to złożony system.
      Qumak tylko położył instalację, całe sterowanie ruchem robi PG i narazie słaba poprawa wydjaności ruchu lezy w ich kapciach. Poza tym 100mln to nie taka straszna kasa na aglomerację 3mista.
      Przyszłość sterowania ruchem nalezy własnie do takich systemów jak tristar i w koncu każde duże miasto będzie musiało go posiadać, kiedyś być moze i Szczecin.

      • 1 25

      • (1)

        Ale Tristar nie wyświetla Ci informacji po jakim czasie zmieni Ci się nagle światło na czerwone. Auta jadącego nawet 50km/h nie da się tak po prostu zatrzymać. A chyba chodzi też o poprawę bezpieczeństwa?

        • 12 2

        • Przez światłem czerwonym zaświeca się na pewien czas pomarańczowe. Dziwne, ale prawdziwe!

          • 3 6

      • zamilcz głupcze bo nie wiesz co pleciesz

        • 3 2

    • (2)

      jak jesteś pierwszy na światłach obserwuj światło dla pieszych. Jak zacznie zielone migać to przygotuj się do jazdy. Jak jesteś w dalszej kolejności na światłach obserwuj światła i jak się zapali czerwone i pomarańczowe przygotuj się do jazdy (włącz pierwszy bieg). Jak ruszy poprzednik ruszaj ty. Szybko i bez marudzenia. To i kotków nie będzie. Jakie to ku**wa trudne co?

      • 6 8

      • akurat na skrzyzowaniach typu hucisko albo miszewskiego twoją teorią można sobie odbyt podetrzeć. wrzucisz jedynkę jak pieszym zapali się czerwone i... czekasz na wciśnietym sprzęgle ch... wie jak długo jeszcze.

        • 7 1

      • Za skomplikowane dla Janusza Szaraka.

        • 0 5

    • A gdzie uprzywilejowanie komunikacji???? (1)

      Tak szumnie nam wmawiano że korki zmniejszy i da pierwszeństwo komunikacji a tu.....system nie działa, komunikacja stoi jak stała a tylko patrzą jak kasę zgarnąć za karanie - NO BO przecież kasa się MUSI zwrócić za dziadowski system!!!
      Zamontować liczniki sekundowe albo dorzucić dwukrotne mrugnięcie zielonego i wtedy wiadomo co i kiedy się zapali!!

      • 7 0

      • Pulsujace zielone? Tego nie ma w przepisie wiec

        urzędasy się tym zasłonią, a experckie dziadki przy ministerstwie takiego czegoś na oczy nie widzieli i chu...

        • 1 0

    • odpowiedz

      ale przecież takie rozwiązanie nie przyniosło by wpływów pieniążków :)

      • 0 0

  • Wieczne problemy, całe szczęście że jeszcze nie zapłaciliśmy, prawda? (2)

    • 66 10

    • To jest ten system budowany na Euro 2012?

      • 12 1

    • co za BB wymyslił system swiateł przy nowej krzyzowce przy biurowcu Alchemia???

      tam tylko czekac na wypadki, a gwarantuję że będą, bo takich własnie mamy urbanistów i speców od sterowania ruchem. Swiatł na swietle, niezrozumiałe oznaczenie na drodze, dziwne skręty pod kątem ostrym do castoramy, brak oznaczeń poziomych na drodze i inne dziwactwa. wiec powtórze pytanie: co to za BB jest odpowiedzialny za te skrzyzowanie??? Kto podpisal sie pod odbiorem obiektu?

      • 1 1

  • (19)

    Ja myślałem, że ten cały tristar ma pomagać kierowcom a nie żerować na ich portfelach. Nie ma czegoś takiego jak zielona fala. Jechałem ostatnio o 3 w nocy z Gdańska do Sopotu, co czwarte skrzyżowanie mimo że puste bach! Zapala się czerwone światło! Jadąc przepisowo!

    • 329 26

    • po prostu jechałeś za wolno (2)

      dopisz jeszcze ze snułeś się lewym pasem i że jesteś z wejherowa albo kościerzyny.

      • 11 56

      • gsp rulez lewym

        • 13 1

      • taka prawd,a jadąc zgodnie z przepisami przy minimalnym ruchu więcej jak przez dwoje świateł nie przejedzie się...

        • 10 0

    • (3)

      Na ulicach dwujezdniowych nie ma czegoś takiego jak "zielona fala" dla dwóch kierunków jazdy.

      • 8 16

      • (2)

        Ciekawe rzeczy opowiadasz,ale wytłumacz mi jedno,zanim zaczęli mieszać tym systemem z Gdańska można powiedzieć do Sopotu była "zielona fala" ten kto jeździł ten wie.

        • 16 2

        • z Gdańska do Sopotu - tak, ale z Sopotu do Gdańska już nie.

          • 4 1

        • nie ma możliwości zrobienia "zielonej fali" w dwóch przeciwstawnych kierunkach jednocześnie.

          • 3 2

    • W nocy to się

      śpi a nie jeździ po trójmieście.

      • 12 19

    • No widzisz... (5)

      a za obrzygiwanej komuny była zielona fala. Od Gdańska do granicy z Sopotem można było przejechać w latach 80tych na samych zielonych. Nawet na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Dmowskiego stał wyświetlacz wskazujący, z jaką prędkością trzeba jechać, żeby "łapać" zielone.

      • 30 3

      • przy Słowackiego też stał

        i nawet działał

        • 16 1

      • jak to?! zua komuna!!! red is bad!!! (1)

        jak śmiesz wogle popierać ten totalitarny reżim

        • 5 5

        • Starsi koledzy na stadionie opowiadali o komunie ? :)

          • 3 0

      • (1)

        za komuny jeździło 20% samochodów jeżdżących dzisiaj. Nie porównuj tamtego ruchu z dzisiejszym

        • 8 4

        • za komuny koles to trzeba było sie wykazac umysłem scislym przy zdawaniu teorii na egzamin

          byle łajzie nie dawali prawa jazdy

          • 0 0

    • Tristar nigdy nie obiecywał zielonej fali,

      • 3 3

    • (1)

      Przez Gdańsk trzeba jechać 70 km /h, aby mieć zielona falę (co jest oczywiście nieprzepisowe)

      • 3 1

      • Chyba na Zwycięstwa (gdzie jest przepisowe)

        • 0 0

    • Jeździj przepisowo i nikogo twój portfel nie będzie obchodził

      Tym, co przejeżdżają skrzyżowanie na czerownym, czyli potencjalnym mordercom, powinno sie zabierać samochody i prawa jazdy, a w zamian kapcie z łykci.

      • 1 2

    • Popieram opinię o braku zielonej fali, znam to z autopsji...

      ...jadę sobie w czerwcu z Sopotu na peryferia Gdańska, tak więc pokonuję całą drogę przez Grunwadzką aż do Dworca Głównego. Zabawiłem się w liczenie - na światłach stałem 11 razy... Między 3 a 4 w nocy, przy niemal pustych ulicach!!!!!!!!!! I po co to komu, nie prościej byłoby włączyć migające żółte w tak mało uczęszczanych porach dnia, tak jak to jest też w kilku innych dużych miastach? Czy Gdansk zawsze musi być inny jak chodzi o komunikację samochodową?! Myślałem że mnie wtedy szlag trafi. Idziało się do niezależnie od tego, czy jechałem między światłami 60, czy też troche więcej. Jeśli to jest promowanie przepisowej jazdy, to ja dziękuję za te wszystkie Tristary i inne nowoczesne badziewia służące bardziej jako inwigilacja kierowców niż urządzenie poprawiające bezpieczeństwo. :(

      • 1 0

  • Nie mogę się doczekać. (16)

    To będzie bat na kierowców tym bardziej, że rząd uchwalili 3 razy wyższe mandaty i 1500 zł za przejazd na czerwonym.

    • 81 96

    • Mam nadzieję że do tego czasu na całym ciągu od Al. Zwycięstwa w Gdyni do Grunwaldzkiej w Gdansku bedzie normalne 70 km/h. (8)

      Bo to skandal żeby do dziś na tym całym głównym ciągu jeszcze tego nie wyrównali...

      • 31 10

      • miasto ci się z wsią pomyliło (5)

        wracaj do siebie - na wiochę, a od Gdańska się odkoleguj

        • 17 36

        • 5 kufa odrazu.

          • 9 0

        • Akurat na wiochach to sie nie grzeje tak, jak przez Trojmiasto, ktore samow sobie jest dosc duza wiocha i taka tez robia jego mieszkancy jezdzacy "szybko ale dynamicznie" i uprzejmie zmiatajacy swiatlami kazdego, kto smie jechac inaczej niz szlachta tego sobie zyczy lub wogole smie jechac - a nie daj Boze smie zmienic pas bo np musi skrecic w lewo...

          • 4 11

        • łoś na drodze (1)

          chyba ty powinienś kolego wrócić na wieś, gdzie jest cisza, spokój i samochody jeżdżą powoli. W mieście są potrzebne drogi, na których jedzie się szybciej niż te 50km/h. Chociażby po to, żebyś mógł dojechać w sensownym czasie z gdańska do gdynii (jak codziennie robi masa ludzi). Gwarantuje Ci, że z prędkością 30km/h to byłby większy korek i smog, bo auta na drugim biegu paliłyby 20% więcej niż jadąc płynnie z prędkością 70km/h na 4 biegu

          • 9 6

          • 30 na drugim, 70 na czwartym... maluchem jeździsz?

            • 0 5

        • ale to nie jest strefa zamieszkania... co innego Grunwaldzka co innego droga osiedlowa!!

          Może na obwodnicy też walniemy 30 km/h a co tam!

          • 3 2

      • maxpredkosc powinna wynosic 50km/h to jest MIASTO

        • 4 10

      • Masz na myśli cały Sopot? Przecież to środek miasta. Nie da się.

        • 0 0

    • Sejm: fotoradary nie dla gmin; kary za prędkość wyższe (4)

      Straże gminne i miejskie zostaną pozbawione możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców - zdecydował w piątek Sejm. Posłowie uchwalili także przepisy zaostrzające kary dla kierowców za przekroczenie dozwolonej prędkości.
      Nowelizację, która teraz trafi do Senatu, poparło w głosowaniu 404 posłów, 18 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
      Zakłada ona, że kary dla kierowców będą naliczane w powiązaniu z ogłaszanym przez GUS przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej za poprzedni rok (niedawno było to 3,8 tys. zł brutto).

      W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości do 10 km/godz. mandatu nie będzie; przy przekroczeniu prędkości od 11 do 20 km/godz. będzie to 3 proc. średniej pensji, od 21 do 30 km/godz. - 5 proc., od 31 do 40 km/godz. - 9 proc., a od 41 do 50 km/godz. - 14 proc. Jeśli prędkość zostanie przekroczona o ponad 50 km/godz., to mandat będzie wynosił 20 proc. średniego wynagrodzenia, czyli ok. 760 zł.

      Przy przekroczeniu prędkości w obszarze zabudowanym, wysokość kary będzie podwajana - maksymalnie ok. 1520 zł. Jeśli ktoś przekroczy prędkość po raz czwarty w ciągu 12 miesięcy od pierwszego mandatu, to wówczas będzie on większy o kolejne 50 proc. - maksymalnie wyniesie ok. 2280 zł.

      Nowelizacja zaostrza także kary za niedostosowanie się do sygnalizacji świetlnej - będzie to 20 proc. średniego wynagrodzenia. Mandat za to będzie wyższy - analogicznie jak w przypadku przekroczenia prędkości - w obszarze zabudowanym i w przypadku czwartego i kolejnych mandatów - maksymalnie ok. 2280 zł.

      Nowela stanowi także, że straże gminne i miejskie będą pozbawione prawa do kontroli fotoradarowej. Inspekcja Transportu Drogowego będzie dysponowała tylko i wyłącznie fotoradarami stacjonarnymi, fotoradary mobilne będzie mogła stosować wyłącznie policja.

      Jeśli kierowcę zarejestruje fotoradar stacjonarny, to za to wykroczenie będzie w trybie administracyjnym odpowiadać właściciel auta, a nie osoba, która kierowała samochodem. W ocenie projektodawców, sprawi to, że kierowcy nie będą już mogli unikać płacenia mandatów. W takich przypadkach będzie to kara finansowa, ale bez punktów karnych.

      Policja, tak jak dotychczas, będzie nakładała zarówno kary finansowe, jak i punkty karne.

      Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym będzie wynosiło 50 km/h przez całą dobę; dziś jest to 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy.

      Obecnie w Polsce maksymalna wysokość mandatu za jedno wykroczenie to 500 zł (a w przypadku tzw. zbiegu wykroczeń - 1 tys. zł). Policjanci uważają, że to zbyt niska kara, nieadekwatna zwłaszcza za czyny szczególnie niebezpieczne. Kwota ta nie zmieniła się od 1995 r., podczas gdy średnia płaca wzrosła w tym czasie prawie pięciokrotnie.

      • 8 3

      • Policja to powinna służyć i chronić (3)

        Ale nasz milicja jest tylko od tego by karać

        • 18 9

        • Karząc piratów drogowych (2)

          Policja chroni pozostałych uczestników, a i piratów drogowych przed samymi soba też broni.

          • 10 10

          • raczej zarabia, bo niewiele tutaj z instytucji kary widze

            • 7 7

          • Zapatrzeni w kretyński program pt Uwaga Pirat, nie zdajecie sobie sprawy, że prędkość nadmierna to jedynie ułamek wykroczeń drogowych.
            Podobnie rzecz sie ma z pijanymi kierowcami.
            Reasumując, wypadki w Polsce z tytułu prędkości nadmiernej i pijaństwa w sumie nie tworzą nawet 30% sumy wszystkich zdarzeń na drodze.
            Co dadzą restrykcje wobec powyższych wykroczeń skoro te pozostałe będa bezkarne czy wręcz mandatowane ulgowo.
            I rzecz jeszcze jedna, kara za przejazd na czerwonym świetle. Konia z rzędem temu kto będzie w stanie zapanować nad powszechną zasadą tzw zielonej strzałki. Tym co nie pamiętają przypominam, wjazd do (najczęściej) skrętu w prawo odbywa się na CZERWONYM ŚWIETLE i tylko paląca się strzałka ZEZWALA WARUNKOWO na skręt. Innymi słowy, należy się bezwzględnie zatrzymać mimo iż zielona strzałka się pali. Pytanie, ilu kierowców w tej sytuacji STAJE!!! ano niewielu może z 5%. Mamy zatem prawo karzące sprawców przejazdu na czerwonym a jednocześnie furtkę do omijania prawa.

            • 3 4

    • A dlaczego nie nie teraz? Bo wybory się zbliżają i strach przed wyborcami

      • 1 0

    • Ale to dobrze czy źle że będą karać za przejazd na czerwonym .

      • 0 3

  • Ale będzie ryk i wrzask biednych miszczów. (1)

    • 73 45

    • niech i bedzie

      niech beda fotoradary i kontrole predkosci, byle tylko ten tristar nie doprowadzil do zakorkowania trojmiasta. Swoja droga, to jakby ustawili odpowiednio sygnalizacje swietlna, na taka ktora pozwala plynnie przjechac z Gdanska do Gdynii przy stalej predkosci - np. 65km/h to nikt by nie szalał. Tak samo zrobiono na Kolobrzeskiej/Chłopskiej - sygnalizacja jest dobrze ustawiona i (prawie) wszyscy jadą płynnie. Kierowcy nie musza sie zatrzymywać na kazdych swiatlach i wszyscy zadowoleni.

      • 8 3

  • Oby to nigdy nie ruszyło. (1)

    • 164 50

    • Przed wyborami nie ruszy..

      • 2 1

  • Zadowolony... 😄 na maxa. (1)

    • 34 36

    • kup sobie telefon albo kompa

      bo urządzenia z jabłkiem nie sa kompatybilne z normalnym sprzętem.

      • 3 0

  • Na czas to tylko są wypłacane premie kolesiom rządzących.

    • 117 9

  • Obawy urzędników, że "nie mają kadr" do obsługi są śmieszne. (4)

    Przecież wiadomo, że w urzędach "miejsca pracy" tworzy się łatwiej niż pstryknięcie palcami, prawda panie Budyń? Menager Śródmieścia, doradcy PR, stołek dla Lisickiego, załoga z ECS itd - łatwo, szybko i przyjemnie stworzono dziesiątki "miejsc pracy". Kila następnych do obsługi fotoradarów to drobiazg.

    • 184 6

    • i prawie 50 urzędników od śmieci w ZDiZ (1)

      Bez problemu zatrudniono sztab nowych ludzi w ZDiZ do obsługi odpadów komunalnych. Ostatnio powstał nowy dział w ZDiZ, dyrektor ds. przestrzeni publicznej, wraz z personelem. Dyrektorem został Michał Szymański, ten który niewiele zrobił przez 4 lata jako szef estetyzacji. Tylu nowych urzędników mamy, a do obsługi Tristara nie mogą zatrudnić? Głupoty plecie ten urzędnik.

      • 30 0

      • musieli zatrudnić, bo ze śmieci miasto dostało więcej niż zakładało i zarobiło na tym.Zgodnie z ustawą miasto nie może zarabiać na śmieciach - mogli oddać pieniądze mieszkańcom..zamiast tego sztucznie wygenerowali koszty - zwiększyli zatrudnienie, pewnie zbudowana zostanie nowa siedziba dla "wydziału śmieciowego"

        • 1 0

    • nie maja kadr do obslugi

      czyt.: nie maja kadr do pracy.

      obstawianie stolkow to inna historia

      • 30 0

    • ja myślę, że to jest dorabianie zawczasu alibi

      do tego, że zatrudnią znowu kilkunastu urzędników, zajmą jakiś budynek, urządzą im biura itd.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane