- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (314 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (251 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (103 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (246 opinii)
Futurystyczny dworzec we Wrzeszczu
23 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Futurystyczna szklana powłoka, a w niej m.in. dworzec kolejowy, trzypoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na samym dachu - całoroczny park zimowy z kawiarniami, restauracjami, a nawet kortami tenisowymi. Tak ma w przyszłości wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Zanim jednak powstanie, dotychczasowy zostanie nieco odremontowany, a potem... zniknie.
Według wstępnej koncepcji (właściwa ma być gotowa za trzy miesiące) nowy dworzec będzie mieć cztery kondygnacje. Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, w tym jedno wychodzące tuż przy Galerii Bałtyckiej. Poziom 0 byłby na wysokości placu Kołodziejskiego, gdzie dziś znajduje się pętla autobusowa. Zamiast niej ma powstać budynek (biurowiec lub hotel) w którego przyziemiu znajdą się przystanki autobusowe.
- Na tym poziomie znajdą się też perony SKM, dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - wylicza Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort. - Z kolei na poziomie +1 zlokalizowane bedą obiekty komercyjne oraz pierwszy poziom trzypiętrowego parkingu.
Architekci zaszaleli na poziomie +2, na którym umieścili czynny przez cały rok tzw. park zimowy. - Oprócz zieleni znalazły by się tam jeszcze m.in. kawiarnie, puby, restauracje, galerie artystyczne, salony fitness, galerie sztuki, a nawet korty tenisowe. Ma to być poziom przeznaczony na kulturę i rekreację - mówi Piotr Mazur.
Tyle plany i wizje, które nie wiadomo kiedy zostaną zrealizowane. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze przed turniejem Euro 2012, wrzeszczański dworzec czekają niewielkie zmiany: wymieniona zostanie nawierzchnia, poprawione zadaszenie, po obu stronach torów powstaną parkingi, a dla niepełnosprawnych windy.
- Najprawdopodobniej weźmie na siebie budowę parkingów - zapowiada Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego magistratu.
- My z kolei wymienimy elewacje i solidnie umyjemy dworzec - mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.
Te zmiany mają pochłonąć ok. 1 mln zł. Budowa nowego dworca - znacznie więcej. - Jeżeli jednak do niej dojdzie, z dzisiejszego budynku dworca nie zostanie nic - obiecuje Piotr Mazur.
Choć na razie nie znane są koszty II etapu, finansowaniem inwestycji miałyby się podzielić: miasto, SKM, PKP i Polskie Linie Kolejowe.
Szczegółowa koncepcja modernizacji dotychczasowego i budowy nowego budynku dworca kolejowego we Wrzeszczu
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.