- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (141 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (236 opinii)
- 3 Do kogo z pomocą przyleci śmigłowiec? (77 opinii)
- 4 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (77 opinii)
- 5 Zatrzymani za narkotyki (i nie tylko) (23 opinie)
- 6 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (133 opinie)
Futurystyczny dworzec we Wrzeszczu
Futurystyczna szklana powłoka, a w niej m.in. dworzec kolejowy, trzypoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na samym dachu - całoroczny park zimowy z kawiarniami, restauracjami, a nawet kortami tenisowymi. Tak ma w przyszłości wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Zanim jednak powstanie, dotychczasowy zostanie nieco odremontowany, a potem... zniknie.
Według wstępnej koncepcji (właściwa ma być gotowa za trzy miesiące) nowy dworzec będzie mieć cztery kondygnacje. Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, w tym jedno wychodzące tuż przy Galerii Bałtyckiej. Poziom 0 byłby na wysokości placu Kołodziejskiego, gdzie dziś znajduje się pętla autobusowa. Zamiast niej ma powstać budynek (biurowiec lub hotel) w którego przyziemiu znajdą się przystanki autobusowe.
- Na tym poziomie znajdą się też perony SKM, dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - wylicza Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort. - Z kolei na poziomie +1 zlokalizowane bedą obiekty komercyjne oraz pierwszy poziom trzypiętrowego parkingu.
Architekci zaszaleli na poziomie +2, na którym umieścili czynny przez cały rok tzw. park zimowy. - Oprócz zieleni znalazły by się tam jeszcze m.in. kawiarnie, puby, restauracje, galerie artystyczne, salony fitness, galerie sztuki, a nawet korty tenisowe. Ma to być poziom przeznaczony na kulturę i rekreację - mówi Piotr Mazur.
Tyle plany i wizje, które nie wiadomo kiedy zostaną zrealizowane. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze przed turniejem Euro 2012, wrzeszczański dworzec czekają niewielkie zmiany: wymieniona zostanie nawierzchnia, poprawione zadaszenie, po obu stronach torów powstaną parkingi, a dla niepełnosprawnych windy.
- Najprawdopodobniej weźmie na siebie budowę parkingów - zapowiada Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego magistratu.
- My z kolei wymienimy elewacje i solidnie umyjemy dworzec - mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.
Te zmiany mają pochłonąć ok. 1 mln zł. Budowa nowego dworca - znacznie więcej. - Jeżeli jednak do niej dojdzie, z dzisiejszego budynku dworca nie zostanie nic - obiecuje Piotr Mazur.
Choć na razie nie znane są koszty II etapu, finansowaniem inwestycji miałyby się podzielić: miasto, SKM, PKP i Polskie Linie Kolejowe.
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.
Miejsca
Opinie (242) ponad 20 zablokowanych
-
2010-06-24 11:16
proponuje od razu dworzec miedzyplanetarny. moze w 2060 to powstanie ale wtedy bedzie juz przestarzale. a tak a propos : dlaczego wiadukt trasy slowackiego nad grunwaldzka bedzie mial tylko po 1 pasie w kazdym kierunku?
- 2 0
-
2010-06-24 11:20
nieżle
ciekawe czy dożyje....;)
- 2 0
-
2010-06-24 11:23
drugs and rock and roll
Chyba kogoś tu diler oszukuje......nie ma na świecie takich drugów, po których byłbym w stanie choć na chwilę wyobrazić sobie taką wizję!Może pójdźmy dalej i zamiast kolei PKP zainwestujmy w teleportację....w Star Treku to się sprawdziło:-)
- 3 0
-
2010-06-24 11:31
architektura nowoczesna powoli dociera do gdańska......
wow, to chyba będzie pierwszy obiekt w gdańsku, który z czystym sercem będzie można nazwać architekturą nowoczesną (w dobrym wydaniu)
- 5 1
-
2010-06-24 12:09
płaska szklarnia
ładne ale niepraktyczne
W lato bedzie tu +60*C, a w zimę szyby pękną pod zwałami śniegu.
Poza tym nie brakuje u nas wandali, w których szyba budzi konieczność pozyskania kamienia- 4 2
-
2010-06-24 12:44
+2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
no jak to wybudują przed wyborami zagłosuje na Adamowicza.
- 1 0
-
2010-06-24 12:48
CZY W OOGÓLE WARTO TO KOMENTOWAĆ
Znowu przed wyborcze wizje , to już chyba przeszło w chorobe, jakąs obsesję. To pewnie skutek braku realizacji rzeczywistych wcześniejszych planów
- 3 2
-
2010-06-24 12:49
Nie wspomina się o bufecie z piwem kuflowym, na poziomie ulicy, czynnym całą
dobę. Do d... z jakimiś restauracjami na piętrze, z szatnią i kelnerem przelewającym piwo z butelki do szklanki.
- 2 1
-
2010-06-24 13:14
W końcu!
W końcu ktoś zajmuje się tym starym, szpetnym dworcem!
- 2 2
-
2010-06-24 13:18
W konkursie na koncepcję mogły brać udział firmy, które zaprojektowały obiekty kubaturowe o powierzchni większej niż 8 000 m2, czyli te które projektowały np. hipermarkety. Nie postawiono żadnych wymagań dla projektantów co do doświadczenia przy projektowaniu dworców kolejowych, torowisk, peronów i związanych z nimi dźwigów osobowych i pochylni, wiat peronowych, sieci trakcyjnych, urządzeń srk, czyli tego wszystkiego co stanowi zasadnicze i niezbędne elementy dworców kolejowych. Może dlatego w koncepcji na dworzec mówi się o kortach tenisowych i ogrodach zimowych na górnych kondygnacjach, a nie mówi się o peronach ze stropem żelbetowym nad głowami jak np w Krakowie.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.