- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (246 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (209 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (44 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (61 opinii)
Futurystyczny dworzec we Wrzeszczu
23 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Futurystyczna szklana powłoka, a w niej m.in. dworzec kolejowy, trzypoziomowy parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na samym dachu - całoroczny park zimowy z kawiarniami, restauracjami, a nawet kortami tenisowymi. Tak ma w przyszłości wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz. Zanim jednak powstanie, dotychczasowy zostanie nieco odremontowany, a potem... zniknie.
Według wstępnej koncepcji (właściwa ma być gotowa za trzy miesiące) nowy dworzec będzie mieć cztery kondygnacje. Na poziomie -1 znajdować się mają trzy przejścia podziemne, w tym jedno wychodzące tuż przy Galerii Bałtyckiej. Poziom 0 byłby na wysokości placu Kołodziejskiego, gdzie dziś znajduje się pętla autobusowa. Zamiast niej ma powstać budynek (biurowiec lub hotel) w którego przyziemiu znajdą się przystanki autobusowe.
- Na tym poziomie znajdą się też perony SKM, dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - wylicza Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort. - Z kolei na poziomie +1 zlokalizowane bedą obiekty komercyjne oraz pierwszy poziom trzypiętrowego parkingu.
Architekci zaszaleli na poziomie +2, na którym umieścili czynny przez cały rok tzw. park zimowy. - Oprócz zieleni znalazły by się tam jeszcze m.in. kawiarnie, puby, restauracje, galerie artystyczne, salony fitness, galerie sztuki, a nawet korty tenisowe. Ma to być poziom przeznaczony na kulturę i rekreację - mówi Piotr Mazur.
Tyle plany i wizje, które nie wiadomo kiedy zostaną zrealizowane. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze przed turniejem Euro 2012, wrzeszczański dworzec czekają niewielkie zmiany: wymieniona zostanie nawierzchnia, poprawione zadaszenie, po obu stronach torów powstaną parkingi, a dla niepełnosprawnych windy.
- Najprawdopodobniej weźmie na siebie budowę parkingów - zapowiada Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego magistratu.
- My z kolei wymienimy elewacje i solidnie umyjemy dworzec - mówi Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.
Te zmiany mają pochłonąć ok. 1 mln zł. Budowa nowego dworca - znacznie więcej. - Jeżeli jednak do niej dojdzie, z dzisiejszego budynku dworca nie zostanie nic - obiecuje Piotr Mazur.
Choć na razie nie znane są koszty II etapu, finansowaniem inwestycji miałyby się podzielić: miasto, SKM, PKP i Polskie Linie Kolejowe.
Szczegółowa koncepcja modernizacji dotychczasowego i budowy nowego budynku dworca kolejowego we Wrzeszczu
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.
I etap - do połowy 2012 r. - modernizacja nawierzchni kolejowych, przebudowa peronów SKM, peronu PKP, budowa peronów PKM, budowa wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, montaż systemu informacji pasażerskiej, budowa instalacji wodociągowej i odwodnieniowej, budowa windy na peron SKM od strony ul. Wajdeloty, budowa przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów.
etap II - nie określono kiedy - budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów.
Poziom - 1 - przejścia podziemne. Poziom 0 - przystanki autobusowe pod, i wzdłuż, trójkątnego budynku (hotel lub biurowiec), perony SKM, PLK, PKM. Poziom +1 - poziom komercyjny-handlowy i pierwszy poziom parkingu, na tym poziomie stanie zadaszony budynek dworca. Poziom +2 - park zimowy z kawiarniami, pubami, restauracjami, galeriami wystawienniczymi, i miejscem do sportu i rekreacji.
Całkowita powierzchnia ma wynieść prawie 139 tys. m kw.