• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zaczyna walkę z reklamami

Michał Sielski
1 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak mogłyby zmienić się kamienice przy ul. Świętojańskiej. Tak mogłyby zmienić się kamienice przy ul. Świętojańskiej.

Większość reklam w Gdyni jest nielegalna: nie są zgłoszone, nie ma pozwoleń na ich budowę czy instalację na zabytkowych budynkach. Dlatego miejski plastyk zapowiada krucjatę, którą zaczyna od ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni i miejskich budynków.



Plastyk miejski to stanowisko, którego w Gdyni przez wiele lat nie było. I, niestety, widać to na ulicach. Krzykliwe szyldy, wielkoformatowe reklamy w wielu miejscach, pstrokate elewacje budynków albo w całości zasłonięte płachtami z reklamami. Ale w najbliższym czasie ma się to zmienić. Kiedy konkretnie?

Jacek Piątek przygotował już strategię działań na najbliższy rok.

- Estetyzacja miasta to proces. Nie załatwimy wszystkiego w dwa miesiące, a może nawet w rok, ale drobne sukcesy będą widoczne szybciej - podkreśla Jacek Piątek, gdyński plastyk miejski.

Jakie? Na początek uporządkowana ma być ul. Świętojańska, przez wielu przedsiębiorców traktowana jako pasaż reklamowy. Walkę z nieestetycznymi reklamami ma ułatwić fakt, że całe śródmieście Gdyni jest pod ochroną konserwatora zabytków.

- Na budynku wpisanym do rejestru konserwatora zabytków można powiesić reklamę, gdy uzyska się pozwolenie na budowę i przedstawi projekt techniczny. Jeśli tego nie ma, reklama jest nielegalna, a już wiemy, że wiele z nich nie spełnia wszystkich procedur - podkreśla miejski plastyk i zapowiada, że z właścicielami i najemcami będzie na początek negocjował, ale jeśli nie uda się przekonać ich polubownie, sięgnie po narzędzia prawne.

Czytaj także: reklamy przy drogach to zagrożenie.

Podobnie jest w Gdańsku, gdzie zmorą jeszcze niedawno były m.in. reklamy mobilne. W Gdyni problem również istnieje i to głównie w centrum miasta. Reklamy restauracji, szkół językowych, nauki jazdy, a nawet szybkich kredytów i lombardów w najlepsze stoją przy chodnikach i na parkingach.

- Kolejny problem to ogródki gastronomiczne, które były obwieszone przeróżnymi reklamami. Po wielu rozmowach, licznych upomnieniach udało nam się dojść do porozumienia z właścicielami, którzy w większości zaniechali tego procederu. Większość miast posiada też standardy np. w zakresie rodzaju parasoli w ogródkach. Gdynia, jako miasto chętnie odwiedzane przez turystów, również powinna się tym zająć. Pracy jest sporo, a obecny stan prawny nie zawsze pozwala na szybkie egzekwowanie naszych oczekiwań - podsumowuje Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji przestrzeni miejskiej w gdańskim magistracie.

Gdańsk stara się walczyć z pstrokacizną elewacji i nielegalnymi reklamami. W niektórych miejscach się udaje, w innych nie. Jak szybko pójdzie to w Gdyni?

- Mam nadzieję, że przedsiębiorcy zrozumieją, że potrzebują pomocy. Ilość potykaczy i krzyczących reklam jest tak duża, że już nikt ich nie zauważa. Działa to ze szkodą dla wszystkich - zarówno przedsiębiorców i miasta. Dlatego warto też będzie popracować nad rewitalizacją społeczną, czyli zmianą myślenia o przestrzeni, w której żyjemy. Jeśli to nie pomoże, przyjdzie czas na działania nadzoru budowlanego i innych instytucji - podkreśla Jacek Piątek.

  • Wystarczy pozbyć się szpetnych reklam i umyć fasadę, by brzydka kamienica zyskała wiele na uroku. Budynek przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu obecnie...
  • ...i po zabiegach naszego grafika.
  • Kamienica przy ul. Świętojańskiej obwieszona reklamami...
  • ...i ich pozbawiona.
  • Kamienica przy al. Niepodległości w Sopocie: najpierw z reklamami...
  • ...a następnie bez nich.

Zobacz, jak budynki Trójmiasta wyglądałyby bez reklam.

Opinie (197) 8 zablokowanych

  • Tak samo ul. Śląska oblepiona reklamami, i ta czerwona elewacja sklepu z oknami - obrzydliwa.

    Przykłame mógłby być Toruń! - piękna a'la Świętojańska ze sklepami i z subtelnymi szyldami.

    • 9 0

  • reklamy nad sklepami

    mi nie przeszkadzają
    ale skoro urzędasy takie aktywne to może pora odwiedzić nasz socrealistyczny zabytek Gdynia Główna i zrobić porządek z reklamą Rossmanna której podobno miało nie być w odnowionym , "zabytkowym" wnętrzu

    BTW ciekawe jak Mac na dworcu oznaczy swoją , hmm restaurację - oj będzie pole do popisu dla plastyka miejskiego czy innego konserwatora

    • 5 2

  • Po czym poznać, że wróciłeś już do Polski? Po syfiastych reklamach nastawianych gdzie się da.

    • 12 0

  • Niech jeszcze pousuwaja reklamy...

    z portali internetowych i z TV... W morde, wchodzisz na jakis portal i 3/4 tego co sie laduje na stronie to reklamy. A w TV? Do tej pory Polsat przeginal puszczajac bloki reklamowe po 20-25 minut, a teraz TVN poszedl w te same slady i czasem blokow reklamowych w przerwach filmowych bije na leb chyba wszystkie kanaly...

    • 8 1

  • super super super!!!

    Już dawno powinni się za to wziąć! Cieszę się, że moja ukochana Gdynia wpadła na ten pomysł :)

    • 13 0

  • Tak jest fajnie (2)

    Tak badziewiacko, po Polsku, bajzel, reklamy, psie kupy, masa kiczu. Polski mikroklimat ma swój urok.

    • 15 1

    • (1)

      dodam jeszcze samochody na trawnikach, chodnikach, żebrzący menele itp

      • 4 0

      • i kat

        Zwolennik brudu, chamstwa, egoizmu i cwaniactwa w imię tak zwanej wolności gopsodarczej

        • 2 0

  • Fajnie macie Gdynianie....

    Może za przykładem pójdą inne urzędy.
    W Łęgowie (między Tczewem a Pruszczem) strzela w kierowców niczym fotoradar, bardzo jaskrawy bilbord z napisem Jezus. Mam wrażenie że w tym przypadku, to Jezus, zamiast chronić, to kogoś zabije...

    • 13 0

  • fajnie, ze zniknely, ale albo cudowne odnowienie elewacji nastapilo albo RETUSZ. propaganda wszechobecna!

    • 1 1

  • słusznie, nie róbmy z naszego pięknego krajobrazu syfozy.

    • 5 0

  • Musze przyznac, ze te budynki po obrobce grafika wygladaja duuuuuuuzo lepiej !

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane