- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (148 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (292 opinie)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (330 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (856 opinii)
- 5 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (100 opinii)
- 6 Napad na bank miał być żartem (147 opinii)
Gdynia zaczyna walkę z reklamami
Większość reklam w Gdyni jest nielegalna: nie są zgłoszone, nie ma pozwoleń na ich budowę czy instalację na zabytkowych budynkach. Dlatego miejski plastyk zapowiada krucjatę, którą zaczyna od ul. Świętojańskiej i miejskich budynków.
Jacek Piątek przygotował już strategię działań na najbliższy rok.
- Estetyzacja miasta to proces. Nie załatwimy wszystkiego w dwa miesiące, a może nawet w rok, ale drobne sukcesy będą widoczne szybciej - podkreśla Jacek Piątek, gdyński plastyk miejski.
Jakie? Na początek uporządkowana ma być ul. Świętojańska, przez wielu przedsiębiorców traktowana jako pasaż reklamowy. Walkę z nieestetycznymi reklamami ma ułatwić fakt, że całe śródmieście Gdyni jest pod ochroną konserwatora zabytków.
- Na budynku wpisanym do rejestru konserwatora zabytków można powiesić reklamę, gdy uzyska się pozwolenie na budowę i przedstawi projekt techniczny. Jeśli tego nie ma, reklama jest nielegalna, a już wiemy, że wiele z nich nie spełnia wszystkich procedur - podkreśla miejski plastyk i zapowiada, że z właścicielami i najemcami będzie na początek negocjował, ale jeśli nie uda się przekonać ich polubownie, sięgnie po narzędzia prawne.
Czytaj także: reklamy przy drogach to zagrożenie.
Podobnie jest w Gdańsku, gdzie zmorą jeszcze niedawno były m.in. reklamy mobilne. W Gdyni problem również istnieje i to głównie w centrum miasta. Reklamy restauracji, szkół językowych, nauki jazdy, a nawet szybkich kredytów i lombardów w najlepsze stoją przy chodnikach i na parkingach.
- Kolejny problem to ogródki gastronomiczne, które były obwieszone przeróżnymi reklamami. Po wielu rozmowach, licznych upomnieniach udało nam się dojść do porozumienia z właścicielami, którzy w większości zaniechali tego procederu. Większość miast posiada też standardy np. w zakresie rodzaju parasoli w ogródkach. Gdynia, jako miasto chętnie odwiedzane przez turystów, również powinna się tym zająć. Pracy jest sporo, a obecny stan prawny nie zawsze pozwala na szybkie egzekwowanie naszych oczekiwań - podsumowuje Michał Szymański, kierownik referatu ds. estetyzacji przestrzeni miejskiej w gdańskim magistracie.
Gdańsk stara się walczyć z pstrokacizną elewacji i nielegalnymi reklamami. W niektórych miejscach się udaje, w innych nie. Jak szybko pójdzie to w Gdyni?
- Mam nadzieję, że przedsiębiorcy zrozumieją, że potrzebują pomocy. Ilość potykaczy i krzyczących reklam jest tak duża, że już nikt ich nie zauważa. Działa to ze szkodą dla wszystkich - zarówno przedsiębiorców i miasta. Dlatego warto też będzie popracować nad rewitalizacją społeczną, czyli zmianą myślenia o przestrzeni, w której żyjemy. Jeśli to nie pomoże, przyjdzie czas na działania nadzoru budowlanego i innych instytucji - podkreśla Jacek Piątek.
Zobacz, jak budynki Trójmiasta wyglądałyby bez reklam.
Opinie (197) 8 zablokowanych
-
2013-10-01 09:03
Tak samo ul. Śląska oblepiona reklamami, i ta czerwona elewacja sklepu z oknami - obrzydliwa.
Przykłame mógłby być Toruń! - piękna a'la Świętojańska ze sklepami i z subtelnymi szyldami.- 9 0
-
2013-10-01 09:09
reklamy nad sklepami
mi nie przeszkadzają
ale skoro urzędasy takie aktywne to może pora odwiedzić nasz socrealistyczny zabytek Gdynia Główna i zrobić porządek z reklamą Rossmanna której podobno miało nie być w odnowionym , "zabytkowym" wnętrzu
BTW ciekawe jak Mac na dworcu oznaczy swoją , hmm restaurację - oj będzie pole do popisu dla plastyka miejskiego czy innego konserwatora- 5 2
-
2013-10-01 09:09
Po czym poznać, że wróciłeś już do Polski? Po syfiastych reklamach nastawianych gdzie się da.
- 12 0
-
2013-10-01 09:10
Niech jeszcze pousuwaja reklamy...
z portali internetowych i z TV... W morde, wchodzisz na jakis portal i 3/4 tego co sie laduje na stronie to reklamy. A w TV? Do tej pory Polsat przeginal puszczajac bloki reklamowe po 20-25 minut, a teraz TVN poszedl w te same slady i czasem blokow reklamowych w przerwach filmowych bije na leb chyba wszystkie kanaly...
- 8 1
-
2013-10-01 09:22
super super super!!!
Już dawno powinni się za to wziąć! Cieszę się, że moja ukochana Gdynia wpadła na ten pomysł :)
- 13 0
-
2013-10-01 09:35
Tak jest fajnie (2)
Tak badziewiacko, po Polsku, bajzel, reklamy, psie kupy, masa kiczu. Polski mikroklimat ma swój urok.
- 15 1
-
2013-10-01 11:54
(1)
dodam jeszcze samochody na trawnikach, chodnikach, żebrzący menele itp
- 4 0
-
2013-10-01 12:54
i kat
Zwolennik brudu, chamstwa, egoizmu i cwaniactwa w imię tak zwanej wolności gopsodarczej
- 2 0
-
2013-10-01 09:39
Fajnie macie Gdynianie....
Może za przykładem pójdą inne urzędy.
W Łęgowie (między Tczewem a Pruszczem) strzela w kierowców niczym fotoradar, bardzo jaskrawy bilbord z napisem Jezus. Mam wrażenie że w tym przypadku, to Jezus, zamiast chronić, to kogoś zabije...- 13 0
-
2013-10-01 09:40
fajnie, ze zniknely, ale albo cudowne odnowienie elewacji nastapilo albo RETUSZ. propaganda wszechobecna!
- 1 1
-
2013-10-01 10:02
słusznie, nie róbmy z naszego pięknego krajobrazu syfozy.
- 5 0
-
2013-10-01 10:03
Musze przyznac, ze te budynki po obrobce grafika wygladaja duuuuuuuzo lepiej !
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.