- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (54 opinie)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (320 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (60 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Gdyński budżet obywatelski: pierwsze wnioski i kontrowersje
Wykluczenie dróg powiatowych z głosowania w budżecie obywatelskim znacznie ogranicza możliwości mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa - twierdzą społecznicy. To wynik analiz poprzednich edycji - odpowiadają władze Gdyni. Składanie wniosków do budżetu obywatelskiego trwa do 14 kwietnia.
Mniej wypadków, ale to wystarczy
- Z zakresu wniosków wycięto wszystkie drogi powiatowe. W ubiegłych latach zakazano mieszkańcom wnioskować o zmiany na drogach krajowych i wojewódzkich. Z pozoru kosmetyczna zmiana, mająca ułatwić urzędnikom formalne opracowanie wniosku, skutkuje zablokowaniem rozwoju jednej z najskuteczniejszych stref uspokojonego ruchu - "Chylońska dla ludzi", gdzie w efekcie zmian udało się uzyskać zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i znaczący wzrost komfortu pieszych - zauważa Łukasz Bosowski, pomysłodawca zmian na ul. Chylońskiej, które chciałby kontynuować.
Ale wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu - przynajmniej w oparciu o budżet obywatelski - dalszego uspokojenia ruchu nie będzie. Urzędnicy są bowiem nieugięci.
Za mało czasu na uzgodnienia i analizy
- Decyzja o wyłączeniu dróg powiatowych z kategorii dróg, na których mogą być realizowane zadania w ramach budżetu obywatelskiego, zapadła po głosowaniu w 2015 roku - zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - W efekcie dyskusji po dwóch pierwszych edycjach gdyńskiego BO mocno wybrzmiało, że potencjalne inwestycje na drogach powiatowych mają inną rangę i skalę niż te prowadzone na drogach gminnych - dodaje.
W takim przypadku konieczne są więc uzgodnienia z wieloma służbami, co zajmuje sporo czasu. W efekcie urzędnicy nie wyrabiają się z przygotowaniem projektu i może on zostać odrzucony.
- Trud, jaki mieszkaniec włożył w jego przygotowanie, poszedłby na marne. To wszystko sprawia, że nie ma możliwości ponownego włączenia dróg powiatowych do kategorii dróg, których mogą dotyczyć wnioski do gdyńskiego budżetu obywatelskiego - podsumowuje wiceprezydent Michał Guć.
Społecznicy chcą przede wszystkim bezpieczeństwa
Mimo przeciwności, mieszkańcy nie odpuszczają i biorą się za zmiany w ruchu na innych ulicach. M.in. na ul. Komandorskiej , gdzie na skrzyżowaniu, na którym dochodzi do kilkunastu wypadków rocznie, proponują zbudować rondo.
Pomysły na zmiany ma też Stowarzyszenie Miasto Wspólne, które chciałoby m.in. zamienić miejscami pętlę autobusową i nadmorski parking na końcu al. Piłsudskiego . Teraz samochody można zaparkować dosłownie przy samym Bulwarze Nadmorskim, a autobus ma pętlę dalej od morza. Oba tereny zajmują porównywalną ilość miejsca, więc powstał pomysł, by choćby częściowo zamienić je miejscami - dla wygody pasażerów komunikacji publicznej, a także estetyki. W słoneczne dni kierowcy zastawiają bowiem nie tylko cały parking, ale regularnie parkują też auta na drodze rowerowej. Na pętlę nie mogliby wjeżdżać, a większa część parkingu byłaby oddalona od niej o ok. 100 metrów.
- Planujemy też zgłosić projekt nasadzenia drzew m.in. przy ul. 10 Lutego, w ramach projektu "100 drzew dla Śródmieścia" - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Opinie (131) 1 zablokowana
-
2017-03-29 08:49
(1)
Niech matoly patrza najpierw na znaki drogowe a dopiero przejezdzaja skrzyżowanie na czas kto szybszy wystarczy ograniczyc szybkosc do 30 km/g na calej drodze komandorsiej oraz mireckiego.
- 1 0
-
2017-03-29 09:55
Nie wystarczy, bo kierowcy olewają takie ograniczenie. A nad rondem nie przelecą (no, może niektórzy...)
- 1 0
-
2017-03-29 08:50
Chwrzno skate park (1)
Obecnie na Chwarznie jest mały skate park - 3 rampy - popsute. W zeszłym roku zostały otoczone biało-czerwoną taśmą, bo niebezpieczne. Ale dzieciaki jak to dzieciaki - zerwały i nadal jeżdżą. Fajnie byłoby wybudować im coś nowego, większego, by miały gdzie aktywnie czas spędzać.
- 1 1
-
2017-04-21 18:14
... I żeby miały co zepsuć.
A za rok kolejne....
- 0 0
-
2017-03-29 09:28
Świetny pomysł z tą pętlą autobusową na bulwarze!
Czas usunąć to morze samochodów na parkingu na bulwarze.
Bulwar to miejsce dla spacerowiczów a nie autostrada.- 5 5
-
2017-03-29 09:52
Bulwar nadmorski im.Feliksa Nowowiejskiego (1)
Jak pierwsze i najważniejsze zadanie dla gdyńskiego BOn należy uznać odnowienie nawierzchni bulwaru i falochronu wzdłuż bulwaru.To jest wizytówka miasta i jedyne miejsce dla spacerów rekreacyjnych.Obecny wygląd bulwaru żlr świadczy o Mieście z Morza i Marzeń.Nie najlepiej też o poziomie wymagań estetycznych decydentów Naszego Miasta. Należy podejść do tego zadanie z dużą rowagą aby nie powtórzyć żenujących błędów w postaci płota-potworka na Polance Redłowskiej.
- 6 0
-
2017-03-29 09:56
parking przy bulwarze
- 0 2
-
2017-03-30 00:58
kamienne schodki do kaczej rzeki (1)
Pieniadze na te schody (drogocenne za minimum 50 000 tys zl)to wyrzucone pieniądze w błoto. Koryto rzeki zaparszywione po lipcowej powodzi i nie uprzatniete -ot super lokalizacja przy brudnym rowie odprowadzającym wody opadowe ,i pytanie zasadnicze w jakim celu te schody ? Ktoś tu zarobi szybko kasę, karygodne jest brutalna ingerencja w przyrodę i takie betonowanie brzegu rzeki która która w wyniku powodzi w lipcu pokazała jakich zniszczeń potrafi dokonać, ale kasa najważniejsza pod płaszczykiem atrakcji dla gawiedzi ,ręce opadają jak sie marnotrafi kasę a nie ma na poprawę służby zdrowia czy na hospicja w tym kraju i wiele innych prawdziwych potrzeb dla ludzi
- 4 0
-
2017-03-31 01:05
Do kontroli
Niektóre projekty jak ten wyżej wzbudzaja tyle kontrowersji ze dla przykładu należałoby zainteresować jakies służby śledcze CBA, CBŚ albo inne i dokladnie zweryfikowac cel i koszty
- 2 0
-
2017-04-11 17:05
cudaki
O czym to mówicie?
Pętle na parkingu? Bo parkują na scieżce rowerowej..
Wystarczy postawić "paliki" jak wszędzie i już z głowy, rowerzyści będą mogli pędzić 70 na godz...
Rowerzyści nie uznają malowanych przejść dla pieszych w tym miejscu.
Jestem tam prawie codziennie i wiem co piszę !
Rowerzyści powinni mieć prawo jazdy inne niż na samochód i rowery z tabliczkami rejestracyjnymi tego roweru. Identyfikacja musi być.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.