• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński budżet obywatelski: pierwsze wnioski i kontrowersje

Michał Sielski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt "Komandorska dla ludzi" ma przede wszystkim ograniczyć liczbę wypadków.
  • Dodatkowym efektem będzie polepszenie komfortu pieszych.
  • Obecnie skrzyżowanie jest niebezpieczne, a do wypadków i kolizji dochodzi tu regularnie.

Wykluczenie dróg powiatowych z głosowania w budżecie obywatelskim znacznie ogranicza możliwości mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa - twierdzą społecznicy. To wynik analiz poprzednich edycji - odpowiadają władze Gdyni. Składanie wniosków do budżetu obywatelskiego trwa do 14 kwietnia.



Czy projekty uspokojenia ruchu na drogach powiatowych powinny uczestniczyć w budżecie obywatelskim?

W puli tegorocznego budżetu obywatelskiego w Gdyni jest 5,3 mln zł. Jest o co walczyć, więc mieszkańcy ochoczo zabrali się za składanie wniosków. Twierdzą jednak, że niektóre ograniczenia są zdecydowanie na wyrost.

Mniej wypadków, ale to wystarczy

- Z zakresu wniosków wycięto wszystkie drogi powiatowe. W ubiegłych latach zakazano mieszkańcom wnioskować o zmiany na drogach krajowych i wojewódzkich. Z pozoru kosmetyczna zmiana, mająca ułatwić urzędnikom formalne opracowanie wniosku, skutkuje zablokowaniem rozwoju jednej z najskuteczniejszych stref uspokojonego ruchu - "Chylońska dla ludzi", gdzie w efekcie zmian udało się uzyskać zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i znaczący wzrost komfortu pieszych - zauważa Łukasz Bosowski, pomysłodawca zmian na ul. Chylońskiej, które chciałby kontynuować.
Ale wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu - przynajmniej w oparciu o budżet obywatelski - dalszego uspokojenia ruchu nie będzie. Urzędnicy są bowiem nieugięci.

Za mało czasu na uzgodnienia i analizy

- Decyzja o wyłączeniu dróg powiatowych z kategorii dróg, na których mogą być realizowane zadania w ramach budżetu obywatelskiego, zapadła po głosowaniu w 2015 roku - zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - W efekcie dyskusji po dwóch pierwszych edycjach gdyńskiego BO mocno wybrzmiało, że potencjalne inwestycje na drogach powiatowych mają inną rangę i skalę niż te prowadzone na drogach gminnych - dodaje.
W takim przypadku konieczne są więc uzgodnienia z wieloma służbami, co zajmuje sporo czasu. W efekcie urzędnicy nie wyrabiają się z przygotowaniem projektu i może on zostać odrzucony.

- Trud, jaki mieszkaniec włożył w jego przygotowanie, poszedłby na marne. To wszystko sprawia, że nie ma możliwości ponownego włączenia dróg powiatowych do kategorii dróg, których mogą dotyczyć wnioski do gdyńskiego budżetu obywatelskiego - podsumowuje wiceprezydent Michał Guć.
Społecznicy chcą przede wszystkim bezpieczeństwa

W cieplejsze dni zastawiony jest cały parking przy Bulwarze Nadmorskim, a także przylegająca do niego droga rowerowa. Stowarzyszenie Miasto Wspólne chce parking przenieść i zrobić tu pętlę autobusową. W cieplejsze dni zastawiony jest cały parking przy Bulwarze Nadmorskim, a także przylegająca do niego droga rowerowa. Stowarzyszenie Miasto Wspólne chce parking przenieść i zrobić tu pętlę autobusową.
Mimo przeciwności, mieszkańcy nie odpuszczają i biorą się za zmiany w ruchu na innych ulicach. M.in. na ul. Komandorskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie na skrzyżowaniu, na którym dochodzi do kilkunastu wypadków rocznie, proponują zbudować rondo.

Pomysły na zmiany ma też Stowarzyszenie Miasto Wspólne, które chciałoby m.in. zamienić miejscami pętlę autobusową zobacz na mapie Gdyni i nadmorski parking na końcu al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni. Teraz samochody można zaparkować dosłownie przy samym Bulwarze Nadmorskim, a autobus ma pętlę dalej od morza. Oba tereny zajmują porównywalną ilość miejsca, więc powstał pomysł, by choćby częściowo zamienić je miejscami - dla wygody pasażerów komunikacji publicznej, a także estetyki. W słoneczne dni kierowcy zastawiają bowiem nie tylko cały parking, ale regularnie parkują też auta na drodze rowerowej. Na pętlę nie mogliby wjeżdżać, a większa część parkingu byłaby oddalona od niej o ok. 100 metrów.

- Planujemy też zgłosić projekt nasadzenia drzew m.in. przy ul. 10 Lutego, w ramach projektu "100 drzew dla Śródmieścia" - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (131) 1 zablokowana

  • (1)

    Niech matoly patrza najpierw na znaki drogowe a dopiero przejezdzaja skrzyżowanie na czas kto szybszy wystarczy ograniczyc szybkosc do 30 km/g na calej drodze komandorsiej oraz mireckiego.

    • 1 0

    • Nie wystarczy, bo kierowcy olewają takie ograniczenie. A nad rondem nie przelecą (no, może niektórzy...)

      • 1 0

  • Chwrzno skate park (1)

    Obecnie na Chwarznie jest mały skate park - 3 rampy - popsute. W zeszłym roku zostały otoczone biało-czerwoną taśmą, bo niebezpieczne. Ale dzieciaki jak to dzieciaki - zerwały i nadal jeżdżą. Fajnie byłoby wybudować im coś nowego, większego, by miały gdzie aktywnie czas spędzać.

    • 1 1

    • ... I żeby miały co zepsuć.

      A za rok kolejne....

      • 0 0

  • Świetny pomysł z tą pętlą autobusową na bulwarze!

    Czas usunąć to morze samochodów na parkingu na bulwarze.
    Bulwar to miejsce dla spacerowiczów a nie autostrada.

    • 5 5

  • Bulwar nadmorski im.Feliksa Nowowiejskiego (1)

    Jak pierwsze i najważniejsze zadanie dla gdyńskiego BOn należy uznać odnowienie nawierzchni bulwaru i falochronu wzdłuż bulwaru.To jest wizytówka miasta i jedyne miejsce dla spacerów rekreacyjnych.Obecny wygląd bulwaru żlr świadczy o Mieście z Morza i Marzeń.Nie najlepiej też o poziomie wymagań estetycznych decydentów Naszego Miasta. Należy podejść do tego zadanie z dużą rowagą aby nie powtórzyć żenujących błędów w postaci płota-potworka na Polance Redłowskiej.

    • 6 0

    • parking przy bulwarze

      • 0 2

  • kamienne schodki do kaczej rzeki (1)

    Pieniadze na te schody (drogocenne za minimum 50 000 tys zl)to wyrzucone pieniądze w błoto. Koryto rzeki zaparszywione po lipcowej powodzi i nie uprzatniete -ot super lokalizacja przy brudnym rowie odprowadzającym wody opadowe ,i pytanie zasadnicze w jakim celu te schody ? Ktoś tu zarobi szybko kasę, karygodne jest brutalna ingerencja w przyrodę i takie betonowanie brzegu rzeki która która w wyniku powodzi w lipcu pokazała jakich zniszczeń potrafi dokonać, ale kasa najważniejsza pod płaszczykiem atrakcji dla gawiedzi ,ręce opadają jak sie marnotrafi kasę a nie ma na poprawę służby zdrowia czy na hospicja w tym kraju i wiele innych prawdziwych potrzeb dla ludzi

    • 4 0

    • Do kontroli

      Niektóre projekty jak ten wyżej wzbudzaja tyle kontrowersji ze dla przykładu należałoby zainteresować jakies służby śledcze CBA, CBŚ albo inne i dokladnie zweryfikowac cel i koszty

      • 2 0

  • cudaki

    O czym to mówicie?
    Pętle na parkingu? Bo parkują na scieżce rowerowej..
    Wystarczy postawić "paliki" jak wszędzie i już z głowy, rowerzyści będą mogli pędzić 70 na godz...
    Rowerzyści nie uznają malowanych przejść dla pieszych w tym miejscu.
    Jestem tam prawie codziennie i wiem co piszę !
    Rowerzyści powinni mieć prawo jazdy inne niż na samochód i rowery z tabliczkami rejestracyjnymi tego roweru. Identyfikacja musi być.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane