• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński budżet obywatelski: pierwsze wnioski i kontrowersje

Michał Sielski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt "Komandorska dla ludzi" ma przede wszystkim ograniczyć liczbę wypadków.
  • Dodatkowym efektem będzie polepszenie komfortu pieszych.
  • Obecnie skrzyżowanie jest niebezpieczne, a do wypadków i kolizji dochodzi tu regularnie.

Wykluczenie dróg powiatowych z głosowania w budżecie obywatelskim znacznie ogranicza możliwości mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa - twierdzą społecznicy. To wynik analiz poprzednich edycji - odpowiadają władze Gdyni. Składanie wniosków do budżetu obywatelskiego trwa do 14 kwietnia.



Czy projekty uspokojenia ruchu na drogach powiatowych powinny uczestniczyć w budżecie obywatelskim?

W puli tegorocznego budżetu obywatelskiego w Gdyni jest 5,3 mln zł. Jest o co walczyć, więc mieszkańcy ochoczo zabrali się za składanie wniosków. Twierdzą jednak, że niektóre ograniczenia są zdecydowanie na wyrost.

Mniej wypadków, ale to wystarczy

- Z zakresu wniosków wycięto wszystkie drogi powiatowe. W ubiegłych latach zakazano mieszkańcom wnioskować o zmiany na drogach krajowych i wojewódzkich. Z pozoru kosmetyczna zmiana, mająca ułatwić urzędnikom formalne opracowanie wniosku, skutkuje zablokowaniem rozwoju jednej z najskuteczniejszych stref uspokojonego ruchu - "Chylońska dla ludzi", gdzie w efekcie zmian udało się uzyskać zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i znaczący wzrost komfortu pieszych - zauważa Łukasz Bosowski, pomysłodawca zmian na ul. Chylońskiej, które chciałby kontynuować.
Ale wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu - przynajmniej w oparciu o budżet obywatelski - dalszego uspokojenia ruchu nie będzie. Urzędnicy są bowiem nieugięci.

Za mało czasu na uzgodnienia i analizy

- Decyzja o wyłączeniu dróg powiatowych z kategorii dróg, na których mogą być realizowane zadania w ramach budżetu obywatelskiego, zapadła po głosowaniu w 2015 roku - zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - W efekcie dyskusji po dwóch pierwszych edycjach gdyńskiego BO mocno wybrzmiało, że potencjalne inwestycje na drogach powiatowych mają inną rangę i skalę niż te prowadzone na drogach gminnych - dodaje.
W takim przypadku konieczne są więc uzgodnienia z wieloma służbami, co zajmuje sporo czasu. W efekcie urzędnicy nie wyrabiają się z przygotowaniem projektu i może on zostać odrzucony.

- Trud, jaki mieszkaniec włożył w jego przygotowanie, poszedłby na marne. To wszystko sprawia, że nie ma możliwości ponownego włączenia dróg powiatowych do kategorii dróg, których mogą dotyczyć wnioski do gdyńskiego budżetu obywatelskiego - podsumowuje wiceprezydent Michał Guć.
Społecznicy chcą przede wszystkim bezpieczeństwa

W cieplejsze dni zastawiony jest cały parking przy Bulwarze Nadmorskim, a także przylegająca do niego droga rowerowa. Stowarzyszenie Miasto Wspólne chce parking przenieść i zrobić tu pętlę autobusową. W cieplejsze dni zastawiony jest cały parking przy Bulwarze Nadmorskim, a także przylegająca do niego droga rowerowa. Stowarzyszenie Miasto Wspólne chce parking przenieść i zrobić tu pętlę autobusową.
Mimo przeciwności, mieszkańcy nie odpuszczają i biorą się za zmiany w ruchu na innych ulicach. M.in. na ul. Komandorskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie na skrzyżowaniu, na którym dochodzi do kilkunastu wypadków rocznie, proponują zbudować rondo.

Pomysły na zmiany ma też Stowarzyszenie Miasto Wspólne, które chciałoby m.in. zamienić miejscami pętlę autobusową zobacz na mapie Gdyni i nadmorski parking na końcu al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni. Teraz samochody można zaparkować dosłownie przy samym Bulwarze Nadmorskim, a autobus ma pętlę dalej od morza. Oba tereny zajmują porównywalną ilość miejsca, więc powstał pomysł, by choćby częściowo zamienić je miejscami - dla wygody pasażerów komunikacji publicznej, a także estetyki. W słoneczne dni kierowcy zastawiają bowiem nie tylko cały parking, ale regularnie parkują też auta na drodze rowerowej. Na pętlę nie mogliby wjeżdżać, a większa część parkingu byłaby oddalona od niej o ok. 100 metrów.

- Planujemy też zgłosić projekt nasadzenia drzew m.in. przy ul. 10 Lutego, w ramach projektu "100 drzew dla Śródmieścia" - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Opinie (131) 1 zablokowana

  • Pętla autobusowa zamiast parkingu.

    Tego parkingu przy bulwarze raczej bym nie ruszał. Natomiast skierowanie w ten rejon autobusu można zrobić, jak najbardziej. Ale proponowałbym zrobić przystanki autobusowe (dla obu stron) blisko skrzyżowania ul.Prusa i Al.Piłsudskiego a pętlę autobusowa z przystankiem na Polance Redłowskiej (przy dawnym basenie).

    • 18 3

  • autobus na bulwar no to sie popisali szkoda slow

    • 18 5

  • (1)

    super okazja zeby waleczki krecic...

    • 26 8

    • Park do ćwiczeń na Demptowie już drugi rok stawiają

      jak sprawa była gorąca to latali z listami do podpisu jak p******i.

      Temat został przegłosowany i już przestali szum robić.

      • 5 0

  • Ja proponuje autobus z Niemotowa do centrum skoro mamy ograniczyc podrozowanie samochodem! W weekend to marzenie a w tyg.wcale nie lepiej.

    • 18 1

  • masakra

    • 6 0

  • Bieżnia tartanowa do biegania półmaratonów. Proponuję zabrać po jednym pasie z obydwu jezdni ul. Wiśniewskiego i położyć tam na stałe tartan, żeby Gdynia mogła jeszcze bardziej i więcej biegać :D Mieszkańcy północnych dzielnic będą wracać do domu kolejką linową ze stacji Kamienna Góra wprost do Obluże Centrum :D Dalej szynobusami do Oksywia, Pogorza i td.

    • 104 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane