• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

  • bardzo fajnie nie już zaczną;;;

    • 1 1

  • szkoda, ze nie do konca przemyslano uklad trasy i stacji koleiM... (1)

    szkoda, bo stacji brakuje w miejscach gdzie mieszkancy miasta chetnie by z nich skorzystali, np na wysokosci: Klukowo lub Ikei, a jednoczesnie tworzy sie stacje barniewice (szczere pole) ?, kolejny raz wyglada to tak jak by urzednicy zapomnieli komu to ma sluzyc !!!

    • 2 1

    • Racja! Podobna sytuacja jest co do Kokoszek gdzie cała infrastruktura kolejowa jest tylko trzeba by było ją rewitalizować - to

      jest smutne.

      • 0 0

  • a gdzie przystanek Gdansk Karczemki

    bez sensu.....

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkańcy na torach w Matarni

    wybrano najlepszy wariant przebiegu trasy ale kosztem mieszkańców starej części Matarni. Z pośród dwóch wariantów wybrano trzeci.Niech wojewoda przyjedzie i powie tym ludziom mieszkającym tam 70/80 lat ze trasa prowadzi przez ich domy a nie np. przez wybudowane na około hale i firmy, których( wiadomo dlaczego) ruszyć się nie da.W planie zagospodarowania przestrzennego nr 2609 wytyczona jest trasa dla kolei prowadzącej na lotnisko.Ale przecież po co jak można inaczej.Liczy się tylko K A S A

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane