• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne dwa trolejbusy bez szelek w Gdyni

Patsz
20 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku. Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku.

Blisko 4,4 mln zł będą kosztowały kolejne dwa trolejbusy z dodatkowym zasilaniem bateryjnym, które będą mogły kursować bez szelek na dystansie kilkunastu kilometrów. Pojawią się w Gdyni do końca marca 2016 roku i dołączą do dwóch kursujących już pojazdów.



Jechałe(a)ś trolejbusem po Skwerze Kościuszki?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest 89 pojazdów. 40 to trolejbusy z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. W maju do eksploatacji zostały włączone następne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy. Wyposażone są już jednak w nowy typ baterii litowo-jonowych i obsługują od poniedziałku do soboty linię 21.

Nowa technologia, pozwalająca na jazdę bez szelek wykorzystywana jest na Skwerze Kościuszki i Al. Jana Pawła II, gdzie przy okazji można dokładnie przetestować osiągi trolejbusów.

Pozostaną na tej trasie do końca października. Później trafią do regularnej eksploatacji, ale docelowo mają obsługiwać kursy na Fikakowo, gdzie miasto planuje skierować właśnie trolejbusy bez szelek. Do tego, by powstało nowe połączenie potrzebne będzie zamontowanie trakcji w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego (prawdopodobnie do wysokości marketu Merkus) oraz kolejne pojazdy.

Dwa nowe 12-metrowe trolejbusy dotrą do Gdyni do końca marca. Zwycięzcą został jedyny oferent - firma Solaris. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zapłaci za nie blisko 4,4 mln zł.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych - zachwalał jeszcze w maju postęp technologiczny Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Najważniejszym elementem technicznym czterech trolejbusów, które w przyszłym roku powinny być do dyspozycji organizatora przewozów ZKM Gdynia są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy z trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania.

Oprócz tego wyposażono je w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei daje szansę na obniżenie kosztów eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci podłączają się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Nowe pojazdy pojawiły się w Gdyni w regularnej eksploatacji po raz pierwszy w maju.

Patsz

Miejsca

Opinie (110) 6 zablokowanych

  • Nie dla turystów

    Pomijając częstotliwość kursowania 21 na Jana Pawła II, która jest zbyt niska, dlaczego kursy odbywają się tak krótko (ostatni około godziny 17:30 w zwykle dni i około 16:30 w soboty!)? Powinny jeździć przynajmniej do 18:00 szczególnie w weekendy.

    • 8 0

  • a prad to niby produkujemy z powietrza, ze takie to ekologiczne?? (2)

    Czy może z elektrowni zasilanych węglem???!! Pomyślcie troche

    • 11 3

    • Ekologia dla naiwnych!!!! (1)

      Właśnie, prąd z węgla idzie i tak samo truje jak spaliny z diesla. Nic za darmo nie jeździ. A czemu nikt nie podaje, że baterie trzeba zmieniać co 5 lat??!! Koszt utylizacji i zakup nowych po kilkadziesiąt tysięcy złociszów za sztukę to pikuś??? Pomyślcie sami a nie jak te "barany" na rzeź co im wszystko wmówić można. Ekologia jest dla bogatych i stanowi tylko modny pretekst do wyciągania kasy od naiwniaków.

      • 3 3

      • nie MUSI być z wungla, nie musisz placić składki na zawodowców związkowych, inaczej rzucą srubą i spalą urząd

        może być z dowolnego źródła. rura wydechowa może być w elektrowni wodnej
        nargille?

        • 1 1

  • Trolejbusy bez szelek (1)

    Dobry pomysł ale szkoda że PKT Gdynia przestała przerabiać te używane nadwozia autobusów, gdyż wychodziło im to taniej w kosztach ( 1 pojazd przerobiony na trajtek kosztował ok 120000zł) a teraz miliony wydadzą na jakieś solarisy które nie są tanie w eksploatacji, ciekaw jestem po co dawać trolejbusy na Fikakowo? Linia 153 zupełnie tam wystarczy. lepiej dać na Witomino czy Chwarzno albo do Gdańskiej Areny, Najczęściej w przetargach o nowe pojazdy wygrywa firma solaris i tyle w temacie

    • 2 2

    • Dlaczego mam płacic dwa razy więcej.

      Choćby po to, że autobus linii 153 nie jedzie do centrum, a poza tym przesiadając się na ul. Chwaszczyńskiej trzeba kasować drugi bilet.

      • 0 1

  • ciekawe, ze wszystko co zamawia i na co wywala kase Gdynia zawsze kosztuje milony

    ciekawe dlaczego??? Rozrzutnosc czy moze ...?

    • 10 4

  • Oddajcie autobus 182. (2)

    • 6 3

    • Nie, bo za drogo to kosztuje. Są inne ważniejsze sprawy np. lotnisko.

      • 3 3

    • ile razy nie widziałam 182 to jechał prawie pusty
      do mnie np. jest znacznie więcej połączen niż przed zmianami

      • 1 3

  • Czy te trolejbusy można ładować przez micro USB ?

    ?

    • 10 0

  • Pojazd elektryczny to taki którego rura wydechowa jest w elektrowni.

    I tyle.

    • 11 2

  • (2)

    Reja - Czyżewskiego - Stary Rynek Oliwski - Rybińskiego - Pętla - Reja !

    • 0 4

    • Przecież to Gdańsk... (1)

      • 0 0

      • właśnie! gdyby w ten sposób połączyć linie tramwaju i trolejbusa, było by za łatwo, kto by wtedy płacił akcyzę za benzynę? a jak by jeszcze zrobili jeden bilet, to nie tylko Lotos, ale i SKM poszło by z torbami

        • 0 0

  • jak dla mnie super!

    • 3 4

  • nowoczesna Gdynia (3)

    Dzisiaj możemy również tworzyć i się przemieszczać wykorzystując umiejętności niezbędnych : podnoszenia wygody i dobrostanu jak doświadczać więcej pozytywnych emocji, jak znajdować więcej sensu, tworzyć lepsze ekologicznie możliwości i związki oraz więcej osiągać. Tych kanonów powinny promować samorządy każdego szczebla.

    Gratulacje !!!!

    • 4 5

    • co ty masz w bani to na prawdę źle rokuje :) (1)

      • 2 2

      • lecz sie sam

        bo widać dla takiego jak ty nauki kognitywne są obce. Moze lepiej zajmi się wiarą bez uniwersalnych własności jednostki:)

        • 4 2

    • Czy to tekst z kroniki lat 60-tych ?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane