• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne dwa trolejbusy bez szelek w Gdyni

Patsz
20 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku. Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku.

Blisko 4,4 mln zł będą kosztowały kolejne dwa trolejbusy z dodatkowym zasilaniem bateryjnym, które będą mogły kursować bez szelek na dystansie kilkunastu kilometrów. Pojawią się w Gdyni do końca marca 2016 roku i dołączą do dwóch kursujących już pojazdów.



Jechałe(a)ś trolejbusem po Skwerze Kościuszki?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest 89 pojazdów. 40 to trolejbusy z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. W maju do eksploatacji zostały włączone następne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy. Wyposażone są już jednak w nowy typ baterii litowo-jonowych i obsługują od poniedziałku do soboty linię 21.

Nowa technologia, pozwalająca na jazdę bez szelek wykorzystywana jest na Skwerze Kościuszki i Al. Jana Pawła II, gdzie przy okazji można dokładnie przetestować osiągi trolejbusów.

Pozostaną na tej trasie do końca października. Później trafią do regularnej eksploatacji, ale docelowo mają obsługiwać kursy na Fikakowo, gdzie miasto planuje skierować właśnie trolejbusy bez szelek. Do tego, by powstało nowe połączenie potrzebne będzie zamontowanie trakcji w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego (prawdopodobnie do wysokości marketu Merkus) oraz kolejne pojazdy.

Dwa nowe 12-metrowe trolejbusy dotrą do Gdyni do końca marca. Zwycięzcą został jedyny oferent - firma Solaris. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zapłaci za nie blisko 4,4 mln zł.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych - zachwalał jeszcze w maju postęp technologiczny Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Najważniejszym elementem technicznym czterech trolejbusów, które w przyszłym roku powinny być do dyspozycji organizatora przewozów ZKM Gdynia są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy z trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania.

Oprócz tego wyposażono je w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei daje szansę na obniżenie kosztów eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci podłączają się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Nowe pojazdy pojawiły się w Gdyni w regularnej eksploatacji po raz pierwszy w maju.

Patsz

Miejsca

Opinie (110) 6 zablokowanych

  • mhls (1)

    Wszystko Wam nie pasuje. Co za marudy. A ja się cieszę, że Gdynia jest innowacyjna. Może stąd jej popularność, np. serialowa. Jest to najlepsze miasto w PL do życia. Komu się nie podoba wynocha do Zgierza lub innego Sosnowca.

    • 13 12

    • No i ludzie uciekają....

      mieszkańców ubywa, dziwne skoro tak świetnie się tam żyje?

      Za popularność serialową się płaci, serial kręcą tam gdzie najwięcej kasy sypnęli.
      I innowacyjna w czym? Trolejbusy to przeżytek, jak chcesz mieć komunikację na prąd to czemu nie zainwestować w autobusy elektryczne? Problem szelek zupełnie znika i nie trzeba infrastruktury utrzymywać. Zresztą, przy normie Euro 6, którą spełniać mają choćby autobusy, na które rozpisano przetarg w Gdańsku ekologia nie jest już żadnym uzasadnieniem dla trolejbusów.

      • 0 1

  • wspaniale (3)

    Gdynia miastem zero emisyjnym. Do centrum winny być wpuszczane tylko samochody elektryczne.

    • 14 15

    • Zamysł piękny, tylko póki co nierealny (2)

      Z pewnością wspaniała to wizja, lecz co np. z dostawami towarów do sklepów, restauracji, aptek i innych miejsc w centrum Gdyni? Niestety ale póki co wszystkie pojazdy dostawcze śmigają na ropę i jeszcze długo się to nie zmieni...

      • 5 3

      • (1)

        a kto zabrania dostawcom sklepikarzy użyć pojazdów zeroemisyjnych?

        a jak dla nich za trudne, jak nie dają rady, to czas zmienić piaskownicę, oddać grabki takim, co dają rady

        • 4 2

        • Takich nie ma.

          Koszty samochodów dostawczych zeroemisyjnych + koszty energii elektrycznej w Polsce oznacza jedno, drastyczny wzrost kosztów transportu. A to oznacza tez jedno - bankructwo. Jeżeli te same produkty W Gdańsku np. byłyby o 1/3 tańsze to kto będzie robił zakupy w Gdyni?

          • 2 1

  • (1)

    To jest dobra informacja - nowego ekologicznego taboru nigdy za wiele. Jednsk tym bardziej kolą w oczy jeżdżące po Gdyni pod szyldem PKM Gdynia stare rzęchy typu Jelcz-Mercedes czy Neoplan. Kiedy to głośne i śmierdzące badziewie zniknie z ulic Gdyni?

    • 9 11

    • Aż same padną,

      Bo z tego co sie orientuję na czele PKM stoi "spadochroniarz" z UM Gdynia, były wicek odpowiedzialny za słynne lotnisko. To nie wroży dobrze...

      • 7 2

  • Fajnie :)

    • 7 5

  • Fikakowo (4)

    Ciekawe kto taki mieszka na Fikakowie?

    • 6 12

    • Kilka tysiecy osob

      takze rodziny, dzieci, osoby starsze. I wszyscy moga potencjalnie wybrac trolejbus zamiast samochodu.

      • 5 3

    • kredyciarze

      • 3 3

    • Słoiki.

      • 2 3

    • kilka tysięcy osób tam mieszka

      • 1 2

  • Zdecydowanie za drogo

    • 10 6

  • a drogi w Gdyni to tragedia (2)

    nie pamietam kiedy by jakis duzy remont... a kasa caly czas wywalana w błoto

    • 19 12

    • (1)

      Taka władza, jacy wyborcy. Minimum jeszcze 3 lata wyrzucania kasy w błoto

      • 4 3

      • Pogadajcie sobie :)

        • 0 0

  • w przyszłym roku do Gdyni przyjadą nowe trajtki

    odrębnym pytaniem jest z jaką częstotliwością po mieście będą one jeździć - niedawno Wojtek się wygłupił obcinając trzy bańki i w przyszłym może zrobić to samo,

    • 9 4

  • może by tak ktoś w Gdyni zrobił porządek z biletami (2)

    wsiadam do autobusu od niepamiętnych czasów na oknach nasr*ne od ramek przepisów porządkowych taryf. no i co? i nic . konia z rzędem temu kto się odnajduje w tych głupkowatych tabelkach. kto za ten szajs odpowiada. człowiek chce kupić bilet ale nie wie jaki!

    • 11 4

    • I tylko karnety. (1)

      Jestem turysta, chcę podjechać sobie z dworca na Skwer Kościuszki (bo nie wiem, że to blisko), w drodze powrotnej jak odkryję, że to tylko kawałek to się przejdę pieszo. Musze kupić 5 biletów.

      do tego na część pojazdów są po 4 złote na część po 3. Rozumiem rozróżnienie na linie nocne jak w Gdańsku, ale za dnia? Tak samo z godzinnymi, mam za 3,60, chce się przesiąść, ale skąd mam wiedzieć czy mogę czy autobus nie będzie na bilet po 4,60?

      • 5 3

      • Przyjechałeś do Gdyni, czyli miasta, które jest takie wspaniałe tylko w reklamowym bełkocie zasiedziałej tu od kilkunastu lub kilkudziesięciu lat ekipy rządzącej.

        • 2 2

  • nie wiem czy to nie jst ZA drogo (3)

    ciekawe ile kosztuja elektryczne (całkowicie) autobusy, które juz w paru miejscach Polski jeżdżą

    • 9 3

    • są tańsze i mogą jeździć bez szelek cały czas a nie parę kilometrów (2)

      • 3 2

      • no własnie

        • 3 1

      • z tym "całym czasem" to przeginasz

        Lublin zainwestował w autobus elektryczny bez szelek Jeździł w pętli ok 3 km, prawie pusty. W ciągu dnia dwie godzinne przerwy na ładowanie. Trudno to ocenić jako sukces.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane