• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec sporu urzędników o Trasę Kaszubską. Decyzja środowiskowa wiosną

Maciej Naskręt
21 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Trasę Kaszubską mieszkańcy Trójmiasta i północnej części Kaszub będą musieli poczekać przynajmniej do 2019 r. Przetargi na budowę mają ruszyć w 2015 r. Na Trasę Kaszubską mieszkańcy Trójmiasta i północnej części Kaszub będą musieli poczekać przynajmniej do 2019 r. Przetargi na budowę mają ruszyć w 2015 r.

Gdański oddział GDDKiA uzupełnił dokumentację planowanej Trasy Kaszubskiej relacji Trójmiasto - Lębork, bez której Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie chciała wydać decyzji środowiskowej. Władze RDOŚ zapowiadają, że decyzja, która ma otworzyć drogę do budowy ekspresówki powinna zostać wydana pod koniec pierwszego kwartału 2014 r., czyli rok później, niż planowano.



Trasa Kaszubska ma być budowana według wariantu II (jasnozielony) i podwariantu A2 (jasnobrązowy). Trasa Kaszubska ma być budowana według wariantu II (jasnozielony) i podwariantu A2 (jasnobrązowy).
Kończy się trwający ponad rok spór o treść raportu środowiskowego dla planowanej Trasy Kaszubskiej relacji Trójmiasto - Lębork. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska otrzymała dokumentację od gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. RDOŚ zabiegała o uzupełnienie wspomnianego opracowania i ponowne przeprowadzenie tzw. wariantowania trasy (wytyczenia jej przebiegu z uwzględnieniem skutków środowiskowych).

- Będziemy teraz dokładnie analizować złożoną dokumentację środowiskową - m.in. zaktualizowany raport środowiskowy. Jeśli opracowanie będzie spełniać wymogi określone w przepisach, to będziemy dążyli do wydania decyzji środowiskowej pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor RDOŚ w Gdańsku.

Czy zależy ci na szybkim powstaniu drogi ekspresowej S6?

Pierwotnie złożony raport środowiskowy zdaniem gdańskiej RDOŚ nie mógł być podstawą do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej). Dokument jest niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę drogi.

Spór był na tyle poważny, że pół roku temu na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku w Warszawie odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

W tym przypadku uznano, że GDDKiA musi dopełnić formalności i uzupełnić raport środowiskowy. Drogowcy niezwłocznie zwrócili się do firmy DHV, która opracowywała raport, o aktualizację dokumentów.

Warto podkreślić, że decyzja o warunkach środowiskowych inwestycji ujrzy światło dzienne rok później niż planowali to drogowcy. Zatem RDOŚ mocno ostudził ich plany, które m.in. zakładały, że na przełomie 2013 i 2014 drogowcy będą odbierać dokumentację projektową dla drogi ekspresowej przez Kaszuby, tak by być przygotowanym do nowej perspektywy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020.

Tymczasem budowa pomorskiego odcinka ekspresówki znacznie odstaje od przygotowań do jej budowy w województwie zachodniopomorskim. Szczeciński oddział GDDKiA cieszy się - tam wszystkie odcinki (od Słupska do Goleniowa) posiadają prawomocne decyzje o warunkach środowiskowych

Droga ekspresowa S6 Gdańsk - Szczecin na drugim planie ministerstwa

Na pomorski odcinek, czyli Obwodnicę Metropolitalną, Trasę Kaszubską i jej przedłużenie do Obwodnicy Słupska, potrzeba 9 mld zł. By powstały dwa kolejne odcinki - już w województwie zachodniopomorskim - niezbędny jest wydatek w wysokości 5,3 mld zł. Na szczęście wszystkie te inwestycje, choć jako ostatnie na liście, mają wstępnie zagwarantowane dotacje unijne.

Jeśli urzędnicy z ministerstwa nie wstrzymają dofinansowania, jako pierwsze powstaną odcinki trasy w województwie zachodniopomorskim - mają być gotowe w 2018 roku. Odcinki pomorskie powinny powstać rok później.

Większy priorytet w kraju ma budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Warszawy i dalej do Krakowa.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • Skoro droga S 7 ma większy piorytet jak twierdzi Pan redaktor

    to proszę napisać dlaczego nic się nie dzieje na tej trasie od Nidzicy do Płońska? nie ma przetargów , nie ma wykupów ziemi itp..... jest całkowita cisza......

    • 15 1

  • Co z S7 do Elbląga (3)

    Tyle szumu bylo, a teraz od paru miesięcy cisza.
    Niby jak piszecie w artykule ma większy priorytet, ale nic poza tym.. Dosłownie.
    Pewnie znów na obietnicach się skończy.

    • 13 2

    • Przecież robią teraz projekt (2)

      A w przyszłym (2014) ogłoszą przetarg na budowę. To chyba jest większy stopień zaawansowania niż S6 czy OPAT? Troszkę zdumiewające jest jak wiele opinii tu się pojawia bez wcześniejszego choćby minimalnego zainteresowania / sprawdzenia np. przez google.

      • 5 1

      • To sobie sprawdź czy Elbląski odcinek znajduje się w planach (1)

        budowy dróg ekspresowych do 2020.

        • 0 2

        • Muszę Cię zmartwić

          bo nie ma jeszcze takiego dokumentu. Jak będzie przyjęty przez rząd to pogadamy.

          • 2 0

  • komentarz (1)

    jak dziś pamietam jak premier Tusk w 2009r w Słupsku zapewniał, że w ramach tarczy antyrakietowej pojedziemy Trasa Lęborska w 2013 r.
    Ta decyzja srodowiskowa powinna juz dawno lezeć na biurku.
    Prawdopodobnie wyleci z budzetu unijnego 2014-2020 i trzeba bedzie budować za nasze pieniadze czyli ciag dalszy wirtualnych przejazdzek po oczekiwanych nowych S6 ekspresówkach na portalach internetowych przez kolejne 10 lat, co jest nie wyobrazalne jakie straty dla regionu bedzie generować brak tej inwestycji.

    • 10 1

    • A kto wierzy Tuskowi ?

      Każda obietnica to kłamstwo.

      • 1 1

  • niema jak miec wojhka w biurze projektowym i radnego z po przez wszytkie moje dzialki idizeta tra kasa bedzie za nic skoda ze tak malo dzialek za grosze kupelrm

    • 1 1

  • Niech tylko Dzikowska blokuje inwestycję to składam doniesienie do prokuratury.

    • 5 2

  • Spór

    Jak na Wiejskiej:) Wiekszosc niezadowolona ze wszystkiego lub z niczego. To może kolejny rozbiór Polski uspokoi uwalniajacy się różnymi kanałami testosteron;)

    • 3 1

  • Szkoda, że takie opóźnienie

    To dobra alternatywa drogi na Szczecin, odciążająca miejskie drogi w Rumi, Redzie i Wejherowie. Przede wszystkim będzie szybciej. Ważniejsza niż droga dla wczasowiczów na Hel.

    • 5 2

  • Nareszcie RDOŚ zajął się uczciwie zbadaniem terenu pod przyszłą inwestycję (1)

    zupełnie inaczej niż w przypadku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie wydała lewe pozwolenie zanim przeprowadzono badania ekofizjograficzne. Jest postęp. Tak trzymać!

    • 5 2

    • Jak ja się uczciwie zajmę urzędem to połowa ludzi będzie do wywaleniad

      • 0 0

  • Ekoterroryści w natarciu!

    Jak długo będziemy znosić ich terror? Ze względu na ich działalność koszty budowy czegokolwiek sięgają horrendalnych kwot!

    • 7 4

  • internetem najszybciej

    caly tranzyt powinien przejsc do internetu

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane