• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec sporu urzędników o Trasę Kaszubską. Decyzja środowiskowa wiosną

Maciej Naskręt
21 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Trasę Kaszubską mieszkańcy Trójmiasta i północnej części Kaszub będą musieli poczekać przynajmniej do 2019 r. Przetargi na budowę mają ruszyć w 2015 r. Na Trasę Kaszubską mieszkańcy Trójmiasta i północnej części Kaszub będą musieli poczekać przynajmniej do 2019 r. Przetargi na budowę mają ruszyć w 2015 r.

Gdański oddział GDDKiA uzupełnił dokumentację planowanej Trasy Kaszubskiej relacji Trójmiasto - Lębork, bez której Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie chciała wydać decyzji środowiskowej. Władze RDOŚ zapowiadają, że decyzja, która ma otworzyć drogę do budowy ekspresówki powinna zostać wydana pod koniec pierwszego kwartału 2014 r., czyli rok później, niż planowano.



Trasa Kaszubska ma być budowana według wariantu II (jasnozielony) i podwariantu A2 (jasnobrązowy). Trasa Kaszubska ma być budowana według wariantu II (jasnozielony) i podwariantu A2 (jasnobrązowy).
Kończy się trwający ponad rok spór o treść raportu środowiskowego dla planowanej Trasy Kaszubskiej relacji Trójmiasto - Lębork. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska otrzymała dokumentację od gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. RDOŚ zabiegała o uzupełnienie wspomnianego opracowania i ponowne przeprowadzenie tzw. wariantowania trasy (wytyczenia jej przebiegu z uwzględnieniem skutków środowiskowych).

- Będziemy teraz dokładnie analizować złożoną dokumentację środowiskową - m.in. zaktualizowany raport środowiskowy. Jeśli opracowanie będzie spełniać wymogi określone w przepisach, to będziemy dążyli do wydania decyzji środowiskowej pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor RDOŚ w Gdańsku.

Czy zależy ci na szybkim powstaniu drogi ekspresowej S6?

Pierwotnie złożony raport środowiskowy zdaniem gdańskiej RDOŚ nie mógł być podstawą do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzji środowiskowej). Dokument jest niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę drogi.

Spór był na tyle poważny, że pół roku temu na wniosek Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku w Warszawie odbyło się posiedzenie krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Komisja zajęła się oceną prawidłowości raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork-Obwodnica Trójmiasta.

Powodem, dla którego sprawa raportu trafiła pod obrady komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, była znacząca różnica zdań co do jakości dokumentacji przedłożonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej, którą ma wydać RDOŚ. Komisja, do której sprawa trafiła, jest ostatnim organem, który proceduralnie i merytorycznie osądza różnice i decyduje o dalszym sposobie postępowania.

W tym przypadku uznano, że GDDKiA musi dopełnić formalności i uzupełnić raport środowiskowy. Drogowcy niezwłocznie zwrócili się do firmy DHV, która opracowywała raport, o aktualizację dokumentów.

Warto podkreślić, że decyzja o warunkach środowiskowych inwestycji ujrzy światło dzienne rok później niż planowali to drogowcy. Zatem RDOŚ mocno ostudził ich plany, które m.in. zakładały, że na przełomie 2013 i 2014 drogowcy będą odbierać dokumentację projektową dla drogi ekspresowej przez Kaszuby, tak by być przygotowanym do nowej perspektywy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020.

Tymczasem budowa pomorskiego odcinka ekspresówki znacznie odstaje od przygotowań do jej budowy w województwie zachodniopomorskim. Szczeciński oddział GDDKiA cieszy się - tam wszystkie odcinki (od Słupska do Goleniowa) posiadają prawomocne decyzje o warunkach środowiskowych

Droga ekspresowa S6 Gdańsk - Szczecin na drugim planie ministerstwa

Na pomorski odcinek, czyli Obwodnicę Metropolitalną, Trasę Kaszubską i jej przedłużenie do Obwodnicy Słupska, potrzeba 9 mld zł. By powstały dwa kolejne odcinki - już w województwie zachodniopomorskim - niezbędny jest wydatek w wysokości 5,3 mld zł. Na szczęście wszystkie te inwestycje, choć jako ostatnie na liście, mają wstępnie zagwarantowane dotacje unijne.

Jeśli urzędnicy z ministerstwa nie wstrzymają dofinansowania, jako pierwsze powstaną odcinki trasy w województwie zachodniopomorskim - mają być gotowe w 2018 roku. Odcinki pomorskie powinny powstać rok później.

Większy priorytet w kraju ma budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Warszawy i dalej do Krakowa.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • KONIEC SPORU URZĘDNIKÓW - SZOK, SPIERAJĄ SIĘ ZA NASZE PIENIĄDZE (1)

    To cudownie, mogliby się jeszcze spierać z 10 lat pobierając z naszych podatków swoje pensje. Mało tego, mogli by się spierać do końca XXI wieku stale rozbudowując swoje urzędnicze struktury by coraz lepiej prowadzić argumentacje w swoim sporze.

    A tak mamy prawdziwe święto. Urzędnicy sami ze sobą zakończyli spór. Czas otwierać z tego tytułu szampana - PRAWDZIWY SUKCES!

    Tylko czy tytuł nie powinien brzmieć: "SZOKUJĄCE PRZEWLEKANIE SPRAWY NA POZIOMIE URZĘDNICZYM" lub "URZĘDNICY BAWIĄ SIĘ W SPORY ZA NASZE PIENIĄDZE".

    • 6 2

    • Zarówno GDDKiA jak i RDOŚ...

      ... na pewno powołały stanowisko pełnomocnika ds rozwiązania sporu w sprawie DK6

      • 0 1

  • W końcu skończą sie problemy z dojazdem do Trójmiasta

    Trasa kaszubska jest bardzo potrzebna,a OPAT należy traktować trzeciorzędne. Trasa kaszubska rozwiąże nie tylko problemy mieszkańców Rumi i Redy ale także min. Lęborka, poza tym umożliwi dostęp mieszkańców tych miejscowości do pracy w Trójmieście

    • 10 4

  • Nowa droga

    Spieszcie się z tą drogą , bo w unii braknie pieniędzy dla nas niedługo .
    Przebieg musi być zatwierdzony w 2014 , a od wiosny 2015 MUSI RUSZYĆ BUDOWA !!

    • 4 0

  • RDOŚ

    Banda nawiedzonych miłośników porostów.

    • 1 2

  • dwa paski na dwa paski to zwykla SZOSA !!!

    • 0 2

  • Mafia urzędniczo-bandziorsko-ubecka juz pewnie

    wykupuje od rolników działki pod przyszłe inwestycje. Przecież cała produkcja przesunie się na tę trase tranzytową. Blisko Trójmiasta i działki będa tańsze.

    • 0 1

  • chybiona inwestycja

    Nikomu niepotrzebna, niszcząca krajobraz i środowisko trasa. Tranzyt do Niemiec z Trójmiasta załatwiają już autostrady A1 i A2. Idiotyczny pomysł przekonanych o swojej nieomylności urzędasów. Zero przydatności tej kosztownej inwestycji dla mieszkańców Trójmiasta.

    • 2 5

  • Jak zwylke więcej piany niż działania

    Na drodze nr 6 - trasą z Gdyni do Lęborka już teraz ciężko normalnie się poruszać, co będzie za kilka lat? W miejscowości Gościcino za Wejherowem w stronę Lęborka codziennie stoję w korku, w piątki jest tragedia.
    Użytkowników naprawdę nie interesuje szczegółowy przebieg trasy, po prostu ją wybudujcie. Czy w naszym kraju naprawdę musimy się tylko kłócić i wszystko wstrzymywać?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane