- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (114 opinii)
- 2 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (102 opinie)
- 3 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (64 opinie)
- 4 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (107 opinii)
- 5 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (111 opinii)
- 6 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (963 opinie)
Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)
- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.
Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.
Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńską. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego . Na zapowiedziach się skończyło.
Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.
O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.
Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.
Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.
Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.
Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.
- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.
styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.
Opinie (188) ponad 10 zablokowanych
-
2010-11-08 16:00
od lat sie prosi, zeby z tej plastikowej gildii cos uczynic bardziej trwalego
okrasc tego nie okradna , bo polowa handlarzy ma uklady z jumakami, ale szpeci toto krajobraz.PO POLOZENIU PLYTY NAD TORAMI ZBUDOWAC SOLIDNE CENTRUM HANDLOWE W STYLU ZACHODNIM, LUB COS A LA SLONECZNE TARASY- NIECH TO BEDZIE ORYGINALNA WIZYTOWKA MIASTA.
- 5 2
-
2010-11-08 16:05
Idealne miejsce ...
... na wybudowanie wielopoziomowego parkingu ... przystanek SKM Śródmieście ... wysiadasz na parkingu-> wsiadasz do pociągu ... NIECH O TYM POMYŚLĄ!!
- 6 0
-
2010-11-08 16:40
a ja się pytam co z drogą Czerwoną (1)
Wg mnie to jest w tej chwili najważniejsza obok ulicy Słowackiego inwestycja która powinna już być rozpoczęta.Plany jej budowy sięgają lat 70-tych a może i wcześniej i co zrobiono do tej pory???Nic. Ruch samochodowy jest coraz większy i może się tak stać, że mimo iż wybudujemy w końcu W-Z, węzeł Karczemki to i tak z Gdańska do Gdyni nie będzie można normalnie przejechać, bo Obwodnica z dwoma pasami ruchu będzie po prostu nie wydolna.Gdynia już zrobiła swoje budując drogę Różową a Gdańsk jak zwykle czeka - nie wiadomo na co?? Za parę lat ( mogę się założyć ), będzie to samo lub gorzej co obecnie dzieje się z ulicą Słowackiego.Trzy lata temu pisałem w tym miejscu że do 2012 nie zdążymy z tą drogą i się sprawdziło.Ale buduję się mnóstwo innych rzeczy (niektóre zupełnie nie potrzebnie) w tym czasie, zapominając że komunikacja jest kręgosłupem gospodarki i to drogi powinny być priorytetem w wizji rozwoju Gdańska jakiegokolwiek prezydenta.
- 5 1
-
2010-11-09 19:37
TO PODPOWIEDZ JAK ZAKONCZYC TE DROGE - NA POLNEJ DROZYNCE W SOPOCIE KTORY SIE WYCOFAŁ !!??
- 0 0
-
2010-11-08 17:24
CIEKAWE CZEGO BUDYN SIE NAWACHAL PRZED WYBORAMI ?????????????????
- 3 2
-
2010-11-08 17:54
ALE NIE WYPAL 7 lat i 2 miesiace przez ten okres TO JUZ MOZNA ZBUDOWAC CALE NOWE MIASTO
W Polsce wszystko jest dlugo i ciezko. W Chinach krocej buduja cale nowe miasta lacznie ze zburzeniem starego miasta i wywiezieniem gruzu. W Polsce duzo i dlugo gadania a molo roboty to jest caly problem ze tu wszyscy zagaduja sie na smierc i efektow nie widac.
- 3 1
-
2010-11-08 17:57
7,2 - 17 lat budowa TO JEST CALA POLSKA PROBLEM
GDANSK PROBLEM DUZA RACZKA MALA ROBOTA
- 2 1
-
2010-11-08 18:01
zbyt długi czas realizacji
plan rozpisany na co najmniej dwie kadencje.nalezy także zagospodarowac BISKUPIĄ GÓRKE I PRZENIEŚĆ KOMENDE WOJEWÓDZKĄ POLICJI NA ZŁOTA KARCZME A TAM WYBUDOWAC HOTEL W MIEJSCU KOMENDY TO PIEKNY BUDYNEK JAK GO SIE ODNOWI I ZAGOSPODARUJE
- 3 0
-
2010-11-08 18:16
czy skrzyżowanie podwale - AK będzie wreszcie bezkolizyjne ?
bo to chyba ważniejsze niż nowa płyta nad torami....
- 2 1
-
2010-11-08 18:54
łykać,łykać (1)
i głosować na "budynia",wszystkie inwestycje z pewnością się spełnią jak obietnice "słońca Peru".Jak tam wyborcy PO z Osowy ,stoi się w korkach na Spacerowej?A miały być 4 pasy ,co ze skrzyżowaniem przy Realu?Co z Nową Kościuszki?Dlaczego Słowckiego będzie się kończyć na rondzie przy ETC i można tak dalej i dalej ,ale lemingi żyją przyszłością zapominając o obietnicach...ech....
- 5 1
-
2010-11-08 22:19
o wszystkim pamiętamy;)
- 0 0
-
2010-11-08 19:06
8 listopada 2010, godz. 05:00 (1)
wcześnie zaczęli. Ale już budują, czy na razie tylko plany?
- 0 0
-
2010-11-08 19:28
a gdzie sie podzialy parkingi?
ja sie tylko zastanawiam gdzie beda parkingi... bo ich jest troszke za malo, a te ktore sa to cena odstrasza
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.