• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)

Michał Stąporek
8 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe. Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe.

- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.



- To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę. - To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana.
Za 2-3 miesiące powstanie spółka celowa, do której miasto wniesie w sumie ok. 30 tys. m kw. terenów. Wkład miasta wycenia się na mniej więcej 100 mln zł, całą inwestycję na ok. 210 mln euro, czyli ponad 840 mln zł. Te pieniądze wyłożą Holendrzy.

Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.

Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Na zapowiedziach się skończyło.

Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.

O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.

Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.

Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.

Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.

Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.

Harmonogram zabudowy Targu Siennego i Rakowego

styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • od lat sie prosi, zeby z tej plastikowej gildii cos uczynic bardziej trwalego

    okrasc tego nie okradna , bo polowa handlarzy ma uklady z jumakami, ale szpeci toto krajobraz.PO POLOZENIU PLYTY NAD TORAMI ZBUDOWAC SOLIDNE CENTRUM HANDLOWE W STYLU ZACHODNIM, LUB COS A LA SLONECZNE TARASY- NIECH TO BEDZIE ORYGINALNA WIZYTOWKA MIASTA.

    • 5 2

  • Idealne miejsce ...

    ... na wybudowanie wielopoziomowego parkingu ... przystanek SKM Śródmieście ... wysiadasz na parkingu-> wsiadasz do pociągu ... NIECH O TYM POMYŚLĄ!!

    • 6 0

  • a ja się pytam co z drogą Czerwoną (1)

    Wg mnie to jest w tej chwili najważniejsza obok ulicy Słowackiego inwestycja która powinna już być rozpoczęta.Plany jej budowy sięgają lat 70-tych a może i wcześniej i co zrobiono do tej pory???Nic. Ruch samochodowy jest coraz większy i może się tak stać, że mimo iż wybudujemy w końcu W-Z, węzeł Karczemki to i tak z Gdańska do Gdyni nie będzie można normalnie przejechać, bo Obwodnica z dwoma pasami ruchu będzie po prostu nie wydolna.Gdynia już zrobiła swoje budując drogę Różową a Gdańsk jak zwykle czeka - nie wiadomo na co?? Za parę lat ( mogę się założyć ), będzie to samo lub gorzej co obecnie dzieje się z ulicą Słowackiego.Trzy lata temu pisałem w tym miejscu że do 2012 nie zdążymy z tą drogą i się sprawdziło.Ale buduję się mnóstwo innych rzeczy (niektóre zupełnie nie potrzebnie) w tym czasie, zapominając że komunikacja jest kręgosłupem gospodarki i to drogi powinny być priorytetem w wizji rozwoju Gdańska jakiegokolwiek prezydenta.

    • 5 1

    • TO PODPOWIEDZ JAK ZAKONCZYC TE DROGE - NA POLNEJ DROZYNCE W SOPOCIE KTORY SIE WYCOFAŁ !!??

      • 0 0

  • CIEKAWE CZEGO BUDYN SIE NAWACHAL PRZED WYBORAMI ?????????????????

    • 3 2

  • ALE NIE WYPAL 7 lat i 2 miesiace przez ten okres TO JUZ MOZNA ZBUDOWAC CALE NOWE MIASTO

    W Polsce wszystko jest dlugo i ciezko. W Chinach krocej buduja cale nowe miasta lacznie ze zburzeniem starego miasta i wywiezieniem gruzu. W Polsce duzo i dlugo gadania a molo roboty to jest caly problem ze tu wszyscy zagaduja sie na smierc i efektow nie widac.

    • 3 1

  • 7,2 - 17 lat budowa TO JEST CALA POLSKA PROBLEM

    GDANSK PROBLEM DUZA RACZKA MALA ROBOTA

    • 2 1

  • zbyt długi czas realizacji

    plan rozpisany na co najmniej dwie kadencje.nalezy także zagospodarowac BISKUPIĄ GÓRKE I PRZENIEŚĆ KOMENDE WOJEWÓDZKĄ POLICJI NA ZŁOTA KARCZME A TAM WYBUDOWAC HOTEL W MIEJSCU KOMENDY TO PIEKNY BUDYNEK JAK GO SIE ODNOWI I ZAGOSPODARUJE

    • 3 0

  • czy skrzyżowanie podwale - AK będzie wreszcie bezkolizyjne ?

    bo to chyba ważniejsze niż nowa płyta nad torami....

    • 2 1

  • łykać,łykać (1)

    i głosować na "budynia",wszystkie inwestycje z pewnością się spełnią jak obietnice "słońca Peru".Jak tam wyborcy PO z Osowy ,stoi się w korkach na Spacerowej?A miały być 4 pasy ,co ze skrzyżowaniem przy Realu?Co z Nową Kościuszki?Dlaczego Słowckiego będzie się kończyć na rondzie przy ETC i można tak dalej i dalej ,ale lemingi żyją przyszłością zapominając o obietnicach...ech....

    • 5 1

    • o wszystkim pamiętamy;)

      • 0 0

  • 8 listopada 2010, godz. 05:00 (1)

    wcześnie zaczęli. Ale już budują, czy na razie tylko plany?

    • 0 0

    • a gdzie sie podzialy parkingi?

      ja sie tylko zastanawiam gdzie beda parkingi... bo ich jest troszke za malo, a te ktore sa to cena odstrasza

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane