• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Super! (2)

    te narzekania są bezsensowne. Nikt nie broni przeciez zlotowkarzom porzucic wymarzoną taksówkę i zacząć zarabiać z UBERem.

    Te posty zrozpaczonych to takby jak namawiac ludzi do porzucenia korzystania z komorek na rzecz telefonow stacjonarnych.

    • 8 6

    • I widać. (1)

      I widać, że nie jeździsz taksówką;)

      Ok, masz google maps. I chcesz szybko się dostać z miejsca x do miejsca y. Są korki. I co google maps? Kierowca za frajer będzie na około woził?

      Zresztą, za tą cenę jak ktoś wspomniał - nikt nie będzie utrzymywać rodziny. I będzie jak w Warszawie. Środa godzina 10... Potrzeba ubera... I nie ma dostępnych aut;) Ceny dogadać nie można. Zakupów nie zrobisz nie wychodząc z domu. No i zostawiasz firmie która działa na granicy prawa swoje dane i numer karty kredytowej. No i wsiadają do kierowcy bez badań itp.

      Pomijam kwestie prawne dla kierowców i kwestie ich zysku. Jak to ludzie mówią - rynek zweryfikuje;)

      • 4 3

      • nie calkiem

        "Zresztą, za tą cenę jak ktoś wspomniał - nikt nie będzie utrzymywać rodziny. I będzie jak w Warszawie. Środa godzina 10... Potrzeba ubera... "

        i wtedy uber podnosi znacznie ceny dopasowujac je do popytu! tak ta firma funkcjonuje. wiec argument ze sa tansi nie chwyta.

        • 2 0

  • SS Sprawy Skarbowe

    Jeśli taksiarze przejdą do Ubera to im sie tez dostanie bo nie beda wystawiac rachunkow na podstawie taksometrow tylko na podstawie trefnego gps. I ani kierowca ani pasazer nie maja kontroli nad tym, musza sie stosowac do aplikacji. Nie jeden pojedzie na wyzerowanym liczniku a gps pokaze mniejsza odleglosc i kierowca straci. Co do pasazera to bedzie musial sobie zawracac 4 litery, zeby odzyskac naleznosc w kwocie np. roznicy 0,50gr czy 1zł i nie bedzie mu sie chcialo zapewne walczyc z molochem i tak Uber dodatkowe pieniazki bedzie inkasowal :)

    Uber tak naprawde podżega do lamania prawa, ulatwia i pomaga je lamac innym.

    • 8 3

  • Świetna wiadomość (6)

    We wtorek korzystałem w Warszawie z Ubera i za kurs ok. 10km zapłaciłem 25 PLN (bardzo miły kierowca, prawie nowy Passat, czysty i zadbany) wczoraj wracałem w Gdyni spod dworca do domu - trasa 7,5 km za 52 PLN - kierowca rozpadającego sie Audi 80/100 o numerach rej GNY bardzo nieuprzejmy, na moją uwagę, że bardzo podrożało (zawsze płaciłem ok. 37 PLN) tylko stwierdził, ze takie czasy i wszystko drożeje. W Uberze na bieżąco kontrolowałem cenę przejazdu, bo zarówno na telefonie kierowcy jak i moim bił licznik. W zwykłych taxi nie mamy realnej kontroli nad licznikiem, a wszyscy wiemy, ze duża czesc tych urządzeń jest spreparowana.

    • 10 10

    • (1)

      Zapomniałem dodać, że "szanowny" i "uczciwy" kierowca nie znał drogi. W aucie brak GPS, kierowca bez merytorycznego przygotowania, więc musiałem robić za pilota tej wycieczki. Zastanawia mnie tylko, co by było gdybym nie jechał do domu, tylko w obce mi miejsce, co by zrobił kierowca? Wysadził mnie pośrodku niczego i kazał sobie radzić? Uber automatycznie wyznacza najkrótszą trasę, bez potrójnej pętli wokół miasta (podglad na własnym telefonie)

      • 4 2

      • Kazdy cywilizowany taksowkarz ma gpsa w samochodzi a jak nie to telefonie.
        Wsiadles na postoju do starego audi ze starym prykiem. Chic podejzewam ze nawet takiej sytuacji nie bylo tylko agitujesz ubera. Nawet rozdajac jakies kody.

        • 3 4

    • O proszę, znalazłem w internecie kod promocyjny o wartości 25 na pierwszy przejazd z Uber. Ciekawe czy ci "uczciwi" taksówkarze oferują takie zniżki. Jak chcecie to skorzystajcie z kodu f37vzue, dzięki temu będziemy mieli okazję przetestować ich usługę w Trójmieście bez większego wydatku.

      • 0 8

    • Smiech (2)

      A kto mądry bierze TAXI z dworca z postoju . Zamiast zadzwonić na korporacje . A później narzeka że droga była . Nigdy się nie nauczą tylko narzekać potrafią . Dziwni ludzie .

      • 3 4

      • (1)

        A czy przypadkiem ci licencjonowani taksówkarze nie zasłaniają sie uczciwością i stałym cennikiem? Owszem mogę zadzwonić i zamówić, ale po długiej podróży nie mam już na to ochoty. Nie raz już brałem z postoju i ceny, aż tak się nie różniły (z postoju płaciłem zawsze ok. 37 PLN). Nie chodzi mi tutaj o narzekanie, co o pokazanie, że pojawia się realna konkurencja z którą taxi bedą musiały się liczyć.

        • 1 1

        • Wyjasnie Ci to.
          Zamawia sie korporacje bo korporacje maja stale ceny. Zeby nie bylo watpliwosci to zamow tam gdzie jest stala cena a nie gdzie sa rabaty. Nie bede reklamowal ale w gd sa 2 korporacje.
          Na postoja stoja kierowcy niezrzeszeni, a oni moga ustalic sobie stawke jaka chca, byle mieli legaluzacje z wbitymi takimi samymi stawkami jak na cenniku. Dlatego nauczcie sie ludzoe ze lepiej zadzwonic i poczekac 5 min niz wsiasc w pierwsza lepsza, bez spojzenia na cennik, a potem plakac ze ze starowki pod galerie zaplaciliscie 50-80 zl.

          • 3 1

  • są chętni do dojenia

    Po ankiecie widac juz tendencje 50% spoleczenstwa, ktore chce byc wydymane jak juz z nie jedna afera bylo w tym kraju. Stado lemingów leci na wszystko co daje zludne korzysci czyli na wieksze oszczednosci lub zarobki. Czy afera z Amber Gold nikogo nieczego nie nauczyla? Eh jasne, ze nie bo ludzie sa naiwni i daja sie potem dymac.

    Juz nie jeden raz bylo wspominane, ze nic tylko otworzyc jakis dochodowy biznes naginajacy prawo i mozna sie dorobic na polskiej mentalnosci. Polska to podatny kraj na oszustwa. Kazdy zyje marzeniami na lepsze jutro, ale robic to nie ma komu.

    • 9 1

  • z punktu widzenia kierowcy

    Tylko głupi będzie jeździł za takie pieniądze...jeździłem w jednej z firm przewozowych, wyrabiałem 250h/miesiąc i ok 5000 tys km....pieniądze z tego śmieszne a przy awarii był lament skąd wziąć pieniądze na naprawę...
    Chyba będą u nich dorabiać użytkownicy służbówek na tablicach WE WB PO itp itd...

    • 8 1

  • kod na przejazd q4zxi (1)

    UBER Trójmiasto , Gdańsk - Gdynia - Sopot - kod na darmowy przejazd q4zxi

    • 3 6

    • a ekshumacja poćwiartowanych i uprzednio zgwałconych zwłok wliczona?

      • 2 4

  • prawda o uber (5)

    jednej podstawowej rzeczy nie rozumieja komentatorzy i za i przeciw uber. dyskutujecie tutaj, jak zreszta i we wszystkich krajach do ktorych uber wchodzi jedynie jakby symptomy tej "choroby" nazywanej uber.

    uber, a dokladniej jej szefowi kalanickowi i zebranym wokol niego inwestorom nie chodzi o zaden staly funkcjonujacy biznes, czy jakas stala mozliwosc dorobienia sobie eksploatujac swoje auto.

    tu chodzi czysto i prosto tylko o wiare nastepnych inwestorow i gield w dalej rosnaca "wartosc" tego stworka imnieniem "uber". chodzi o chciwosc i niesytosc w gromadzeniu jeszcze wiekszych majatkow. chodzi o jak najszybsze i jak najszersze rozdmuchanie tego balonu i zebranie korzysci, zanim ten balon wkoncu peknie.

    travis kalanick juz jest miliarderem. akurat jest przygotowywane wejscie na gieldy. wiec robi sie wszystko, zeby ta domniemana wartosc wypompowac na maksa. po zebraniu kasy nikt nie bedzie sie przejmowal, czy jakis pan bronek w tuzinkowie dolnym dostanie swoje na czarno wyjezdzone pieniazki.

    poczytajcie sobie o tulipomani w 17tym wieku, tej pierwszej wielkiej piramiddze spekulacyjnej. przeciez tulipan tez ma jakas sensowna funkcje, jak i "swiadczenia" kierowcow amatorow jezdzacych dla uber. ale czy ta funkcja jest warta dziesiatki czy setki miliardow, warte sie realistycznie spytac.

    zreszta co tu dalego siegac w przeszlosc: amber gold juz zapomniano?

    wiec otworzcie oczy na caloksztalt tej piramidy finansowej, a nie patrzcie tylko na to, ze krotko terminowo zaoszczedziie skromne pare groszy, z ktorych zreszta przy regularnym zaplaceniu wszystko wchodzi w obieg finansowy w polsce. przy uber znaczna czesc wyprowadzana jest z kraju bez oplaty podatkow.

    • 10 1

    • (1)

      Najlepsze jest to ze to nie klient na tym straci, bo klient zawsze dazy do tego aby bylo taniej. W ta piramide pakuja sie sami kierowcy. Poprostu przyjdzie dzien ze aplikacja przestanie dzialac i stana jak pracownicy AG albo OLT przed zamknietymi drzwami.
      No i jeszcze jedno. Nie zwalajacie tylko wszystkiego na politykow na to ze w panstwie nie ma pieniedzy, bo dzieki popieraniu tego typu firm powiekszamy szara strefe oraz kolejna zagraniczna firma placi podatki w innym kraju.

      • 3 3

      • tak jest

        dokladnie tak jest. to kierowcy amatorzy mysla w kategoriach szybkiego dorobienia paru groszy, nie widzac co to dla nich bedzie w 100% znaczyc. protesty kierwcow uber w nowym jorku i wielu innych miastach pokazuja, ze prawdziwe konsekwencje powstaja dopiero po jakims czasie. lamanie prawa, protesty legalnie pracujacych przeciwko pracy na czarno, katastrofalne konsekwencje zwiazane z wypadkami i przedewszystkim wielkie klopoty przy powstajacych problemach bezposrednio z uber.
        to firma wykorzystujaca prace niewolnicza innych jako jedyne zrodlo tego biznesu, zwalajac cala odpowiedzialnosc na kierowcow, z jedynym selem napompowania balonu i zebrania kasy przed wybuchem.

        • 2 2

    • dokladnie, jeden z nielicznych trafnych komentarzy

      • 0 1

    • Polskie znaki (1)

      WY się najpierw nauczcie pisać z polskimi znakami, no chyba że jeden z drugim piszecie ze Sri Lanki czy innego Cypru.

      • 0 1

      • madrala

        ty sie ciesz, ze wogole sie jeszcze po polsku pisze. wielu polakow komunikuje z zagranicy na klawiatorach bez polskich znakow.

        ale samemu logicznie pomyslec nie mozliwe, za to przycipiac sie do drobiazgow. wielki mi profesor... ;)

        • 0 0

  • Kod na darmowy przejazd do 25zł: j88vnue (1)

    • 0 5

    • przejazd darmowy, tylko najpierw wyślij numer karty kredytowej do Amsterdamu :)

      • 2 1

  • (4)

    O bulwo, rynek się uwalnia, obywatele będą mniej płacić za przejazdy, a 3/4 komentarzy o tym co na to skarbówka, ale jak to bez paragonu, faktury? Tego Kraju nie trzeba zniewalać, już dawno taki jest.

    • 2 7

    • (1)

      ale swoim paskiem poginasz środkiem lasu? bo chyba nie po drogach, zbudowanych i utrzymywanych z podatków?

      • 4 2

      • O czym ty do mnie rozmawiasz durniu?

        • 1 2

    • Jak np Korwin krzyczal ze trzeba zlikwidowac podatek dochodowy to wszyscy go wyzywali i pukali sie w glowe. Jak pseudo transport dziala nielegalnie i kierowcy nie placa pidatkow, to nagle jest konkurencja i wolny rynek....
      Ja tez nie chce placic podatkow. Tylko jakby mnir zlapano to kazdy by krzyczal ze jestem zlodziej

      • 2 0

    • madzejsi

      nawet nie wpadles na mysl, ze te 3/4 komentatorow uzywa swojego mozgu, wyciaga sluszne wnioski z caloksztaltu jaki ta firma reprezentuje i nie popiera na nowo wprowadzanego niewolnictwa pod reklama uwolnienia rynkow i "nowoczesnosci".

      te madre 3/4 rozumie, ze tej firmie nie chodzi o to, zeby klient czy kierowca skorzystali, ale o maksymalne wypompowanie kasy z gield i glupich inwestorow.

      twoj plytki komentarz jest na poziomie tych sprzed paru lat, jak amber gold byl na topie. wtedy tacy jak ty tez pisali: ludzie, jacy wy durni. daja wam 10% a wy nie chcecie zarobic. 3/4 wtedy tez wlaczylo swoj rozum.

      ale tacy jak ty znajda sie zawsze. proste, krotkowzroczne spojzenie na cala sprawe i brak rozsadku.

      • 0 2

  • Jest patent na jazdę uberem za darmo (1)

    Uber rozdaje jednorazowe kupony na przejazd do 25 zł, które mają trzymiesięczną datę ważności. Jak skorzystać z promocji?
    wpisz kod przy instalacji aplikacja lub po w zakładce zniżki :

    bfszm

    możesz też skorzystać z linka:
    https://www.Uber.Com/invite/bfszm

    • 0 5

    • a koszty pogrzebu po czołówce w samochodzie nieubezpieczonego patola też wliczone?

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane