• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do przedłużenia Kartuskiej od obwodnicy do granicy Gdańska

Maciej Naskręt
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy. Ulica Kartuska, między obwodnicą Trójmiasta, a granicą Gdańska z gminą Żukowo, to dziś jednojezdniowa droga. W ciągu trzech lat mają tu powstać dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każdy.

Dwie jezdnie ul. Kartuskiej powstaną między Karczemkami zobacz na mapie Gdańskagranicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Ich budowa pochłonie 140 mln zł, a inwestycja przewidziana jest na lata 2017-2019. Gotowa jest już decyzja środowiskowa dla tej budowy.



Nowa droga ma nie tylko odkorkować zatkane dziś ulice dzielnicy Kokoszki, ale także umożliwić rozwój firmom zlokalizowanym m.in. w Parku Przemysłowo-Technologicznym Maszynowa.

Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku. Przebieg planowanej do rozbudowy ul. Kartuskiej w Gdańsku.
2,8 km dwujezdniowej trasy

Władze Gdańska chcą rozbudować ulice na odcinku 2,8 km. W ramach inwestycji istniejąca ul. Kartuska zostanie zastąpiona dwiema jezdniami, każda z nich po dwa pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 70 km/h.

W ramach budowy zmieni się kształt wpięcia ul. Bysewskiej i ul. Smęgorzyńskiej w ul. Kartuską. zobacz na mapie Gdańska Obecnie włączają się one pod kątem ok. 45 stopni. Projektanci zaproponowali zmianę i wpięcie obu tych ulic pod kątem prostym. W efekcie zmieni się nieco przebieg obu ulic.

Dwa duże skrzyżowania na Kokoszkach

Przedsięwzięcie zakłada realizację dwóch dużych skrzyżowań. Pierwsze to splot ulic: Nowatorów i Kartuskiej. Obecnie ma on charakter bezpośredni i jest w kształcie litery "T" - występują na nim relacje lewoskrętne. Projektanci chcą rozbudować splot do skrzyżowania z wyspą centralną.

Taki kształt ma też umożliwić w przyszłości włączenie od południa jeszcze jednej jezdni, która zapewni dojazd do ul. Kartuskiej mieszkańcom Smęgorzyna.

Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską. Skrzyżowanie ul. Nowatorów z ul. Kartuską.
Warto nadmienić, że przy tym skrzyżowaniu - w miejscu wciąż istniejącego lasu zobacz na mapie Gdańska - miasto zarezerwowało teren pod budowę pętli autobusowej. Pomysł przeznaczenia tej części dzielnicy na wspomniany cel został ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego z 2013 r.

Drugie skrzyżowanie powstanie od podstaw w rejonie dzisiejszej Tawerny Lukullus. Projektanci przewidzieli tam wlot prostopadłej do ul. Kartuskiej drogi pod roboczą nazwą "Nowa Inżynierska". Trasa ma umożliwić w przyszłości wyjazd z Kokoszek i Kiełpina Górnego. Póki co w jej ciągu pojawią się dwa ronda - po jednym z każdej strony ul. Kartuskiej.

Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską. Teren pod planowane skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Nową Inżynierską.
Dwie ważne drogi serwisowe

Do każdego z rond zostaną podpięte drogi lokalne. Pierwsza ma zapewnić wyjazd z posesji zlokalizowanych na południe od obecnej ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska - m.in. wymienionej wcześniej tawerny i budynków mieszkalnych. W sumie powstanie tam ok. 300 m drogi.

Druga droga lokalna powstanie od ul. Nowej Inżynierskiej i pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej m.in. przy dyskoncie Biedronka. Droga dalej połączy się z ul. Fabryczną. Sama ulica Fabryczna przestanie pełnić obecną funkcję, czyli skrótu z ul. Kartuskiej do ul. Nowatorów.

Ekrany akustyczne

Inwestycja zakłada też montaż ekranów akustycznych. Przy nowej drodze stanie łącznie prawie 800 m takich barier.

- W tej kwestii udało nam się z mieszkańcami i właścicielami firm wypracować konsensus. Był konflikt interesów, bowiem firmy funkcjonujące przy ul. Kartuskiej nie chciały ekranów, a mieszkańcy okolicznych domów oczekiwali ochrony przed hałasem - mówi Alan Aleksandrowicz.
Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne. Osiedle domów przy ul. Fundamentowej będą chronić przed hałasem ekrany akustyczne.
Najwięcej ekranów pojawi się w rejonie ul. Kartuskiej między istniejącą Biedronką, a ul. Fabryczną. zobacz na mapie Gdańska Przed hałasem mają być też chronione dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 83zobacz na mapie Gdańska (choć zwykle to szkoły generują największy hałas).

Bez wyburzeń, ale będzie wycinka drzew

Inwestycja nie przewiduje wyburzania żadnych budynków. Udało się tego uniknąć poprzez zabezpieczenie terenu odpowiednimi zapisami w planach zagospodarowania przestrzennego.

Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska. Pomnik osób, które zginęły w katastrofie autokaru w maju 1994 r. Będzie trzeba nieco go przesunąć, bowiem w jego świetle ma pobiec nowa nitka jezdni w kierunku Gdańska.
Trzeba będzie wyciąć część drzew stojących w ciągu istniejącej ul. Kartuskiej. Miejsce będzie musiał też zmienić pomnik osób, które zginęły w katastrofie autobusu w Kokoszkach. Znajduje się on dokładnie na środku planowanej jezdni w kierunku Gdańska.

Ponad 3 km ścieżek rowerowych

Ucieszą się rowerzyści, bowiem na całej długości ul. Kartuskiej pojawi się ścieżka rowerowa. Trasa powstanie na południe od ul. Kartuskiej i będzie odseparowana od ruchu kołowego. Natomiast po północnej stronie ul. Kartuskiej powstaną chodniki.

Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta. Rozbudowa ul. Kartuskiej będzie kończyć się na granicy miasta.
Będzie też połączenie ścieżki rowerowej z ul. Nowatorów i ul. Fabryczną. Trzeba uczciwie przyznać, że pod tym względem projekt rozbudowy ul. Kartuskiej jest kompletny.

Szacowany koszt inwestycji to 140 mln zł. Kwota nie uwzględnia wykupu gruntów.

- Niezbędna jest jeszcze dokumentacja do pozyskania funduszy unijnych, czyli m.in. studium wykonalności - mówi Alan Aleksandrowicz, dyrektor miejskiej spółki InvestGda, której miasto zleciło przygotowanie dokumentacji rozbudowy ulicy.
Po powstaniu studium pozostanie jedynie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i złożenie wniosku o dofinansowanie.

- Pod koniec kwietnia planujemy złożyć taki wniosek w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Maksymalny poziom dofinansowania to 85 proc. Gdyby przyznano nam właśnie tyle, oznaczałoby to, że otrzymamy ok. 120 mln zł - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programu rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, rozbudowa ul. Kartuskiej odbyłaby się w latach 2017-2019.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • Spokojnie (1)

    PiS wstrzyma

    • 17 4

    • Na Kaszubach wygrał PIS...

      • 4 1

  • chwila, chwila (3)

    przecież do Żukowa ma być obwodnica obwodnicy?! czy może coś mi umknęło? Aha. 800 metrów ekranów akustycznych, droga rowerowa - koniecznie z barierkami biało-czerwonymi, bo tak stanowi rozporządzenie ministra Pola, do tego wycinka drzew... Pięknie, K.., pięknie.
    Ale co tam. By kraj się rozwijał, a ludziom żyło dostatniej. A myślenie? Unikat!!

    • 22 7

    • (2)

      Pieprzysz

      • 3 4

      • jasne - jak mam słaby dzień, to tylko 3 razy (1)

        ale jak mam dobry...

        • 4 2

        • A jak rączka, nie boli?

          • 2 0

  • Powodzenia!

    Na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i na węźle Okopowa!

    • 14 1

  • A, kretyni na rowerch...

    ..i tak będą jeździć obok ścieżki, szosą, idę o zakład

    • 19 8

  • Najgorsze jest to, że PiS za 4 lata wygra wybory a dlaczego ? (4)

    da 500+ na rodziny, które nie chodzą na wybory a pójdą i zagłosują na pis, zrobią darmowe leki 75 + to cała starszyzna się rzuci, żeby na nich skreślić... ps. lemingi nie jestem platformersem ani żadnym tworem nowoczesnej jakby co ;)

    • 15 9

    • spokojnie (1)

      Niech to zrealizują, to zobaczymy .

      • 5 2

      • Zrealizują kosztem podatników... a ludzie uwierzą, że rząd im pomaga

        kolejne wybory mają w kieszeni i obawiam się, że ponad 40 % im pęknie...

        • 5 0

    • No oczywiscie ci od 500+ pojda na nich glosowac. Po to robia ten socjal, uzalezniaja ciemny narod od siebie.
      Polska w koncu zbankruje a ktos bedzie musial ten balagan sprzatac.

      • 8 7

    • Spokojnie, zobaczymy czy na te 500+ dla każdego, nie tylko Polaka, nie zaczna ściągać do polski tabuny islamistów, wtedy szybko słupki pójdą w dół, poza tym jeszcze jaka politykę bedą prowadzić z banderowska upaina

      • 6 1

  • (3)

    Czeka nas los umierajacego Detroit.
    Taka inwestycja jest świadectwem na stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu. Potrzebna jest debata na temat rozwoju zrównoważonego transportu na której mógłby wypowiedziec się każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony transport. W tym momencie działamy wbrew zapisom elemantarza polityki komunikacyjnej rozdział kierunek szacunek. Dajemy przywzolenie na wybudowanie kolejnego sztytu, który potwornym sznytem przetnie tkankę Karczemek i utworzy getta.

    • 15 25

    • za dużo wchłaniasz artykułów "fachowców" z tego portalu... (1)

      tam powstały getta czarnoskórych wyzyskiwanych roboli i pełne patoli... jakoś nie widzę u nas czarnoskórych mieszkańców w gettach - i drogi nie miały z tym wiele wspólnego...

      • 10 2

      • camps Calais

        Zaraz moga powstac...
        To przychodzi szybko.

        • 2 0

    • Tkankę Karczemek - buahshsh

      • 7 1

  • Na tej drodze jest taka ilość tumanerii że powinno się ją zaorać (3)

    Dla mieszkańców Gdańska jest w 100% zbędna. Im ciaśniej na wjazdówkach tym więcej ludzi przyjedzie koleją czy PKSami tak jak lubia.
    Kiepska jakość powietrza w gdańsku to niestety skutek kaszubskich mercedesów na trojmiejskich drogach.

    • 26 11

    • tobie to chyba dziób oklepali na tych Kaszubach, że tak jadem plujesz

      • 9 8

    • jestem wielopokoleniowym mieszkańcem Gdańska i ta droga jest mi potrzebna.

      chociażby do wyjeżdżania na weekendowe wypady. Ale pewnie jako, że jesteś pierwszym słoikowym pokoloniem, tak się jarasz siedzeniem w mieście w weekend, że tego nie rozumiesz.

      • 14 7

    • Może jak zamkniesz czasem paszczę

      To jakość powietrza się poprawi

      • 4 2

  • Supermirafiori

    Gdy realizowano węzeł Karczemki, pewien byłem że wtedy będzie wykonany ten projekt. Lepiej późno niż wcale. Ale:
    1. Skrzyżowania już powinny być budowane jako bezkolizyjne.
    2. W porozumieniu z włodarzem drogi po za obrębem Gdańska, dwujezdniowa droga powinna być aż do skrzyżowania w Leźnie. Kto jeździ z kierunku Pępowa, ten wie dlaczego.
    No właśnie DLACZEGO inwestycje drogowe nie są realizowane wg faktycznych potrzeb. Podobnie jest z wjazdem do Gdyni od ronda w Chwaszczynie do granic miasta, czyli do miejsca gdzie rozpoczyna sie droga dwujezdniowa. Tak jakby 1 km był niczyj. Jakby komuś zależało na tym aby przy wjeździe do 3miasta każdy pokornie musiała swoje odstać.... :/

    • 15 8

  • 140 mln za 3 km drogi bez estakad???? (1)

    ... po co pętla autobusowa skoro po uruchomieniu kolei metropolitarnopodobnej zlikwidowali autobus z Kiełpina do Gdańska. Niech się ludzie przesiadają w drodze do pracy i do szkoły. Ja jeździłem wcześniej autobusem a teraz jeżdżę samochodem. Coś nie chwalą się sukcesami ile jeździ ta koleją za ponad 1 mld zł.

    • 17 8

    • Ją bym jeździł chętnie tą koleją ale niestety choć przejeżdża ona niemal przez Karczemki to przystanku dla mieszkańców tej dzielnicy nie przewidzieli - a do najbliższego ok 3km. Bez sensu.

      • 5 1

  • po co ? (1)

    skoro przejazd przez gdansk jest dalej 1 paskiem z czestym czerwonym!

    • 2 6

    • zakorkują Armii Krajowej do końca :(

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane