• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę gdyńskiego waterfrontu. Nauta porozumiała się z miastem

Patryk Szczerba
10 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem. Na terenie, którego chce się pozbyć Stocznia Nauta, ma powstać m.in. centrum handlowe z parkingiem i pełnym zapleczem.

Przebudowa układu drogowego przy Molo Rybackim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma pozwolić na przekształcenie przemysłowych terenów należących do stoczni Nauta w osiedle mieszkaniowe z obiektami handlowymi. Stocznia i Gdynia właśnie podpisały porozumienie w tej sprawie.



Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.  Wygrała koncepcja architektoniczna Jacka Droszcza. Zdaniem architekta to powrót do planów z 1926 roku.
Podobne porozumienie zostało zawarte z miastem przez przedstawicieli Polskiego Holdingu Nieruchomości w maju. Wspólne działania przedsiębiorstw i Gdyni mają objąć przebudowę ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni i jej przedłużenie do ul. Węglowej zobacz na mapie Gdyni oraz poszerzenie jezdni do czterech pasów ruchu. O wiele istotniejsza jest jednak budowa ul. Nowej Węglowej. Droga połączy ul. Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Pojawi się także tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami.

Czy zagospodarowanie terenu po Stoczni Nauta przyniesie Gdyni korzyści?

- To dla nas bardzo ważne, zwłaszcza z punktu widzenia atrakcyjności projektu dla inwestorów, ale też od strony marketingowej. Nasza współpraca z miastem daje im bowiem gwarancje, że sprawy związane z infrastrukturą będą zawczasu załatwione, co znacznie zmniejsza ich ryzyko. Oczywiście będziemy też partycypowali bezpośrednio w kosztach budowy dróg - wyjaśnia Paweł Matwiejko-Demusiak, wiceprezes zarządu Nauty.

Umowa z miastem dotyczy terenu, który Nauta zajmowała do końca 2012 roku przez Nautę, zanim przeniosła swoją produkcję na ul. Czechosłowacką. Chodzi o obszar o łącznej powierzchni ok. 174 tys. m. kw. Według założeń część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa - 45 tys. m kw., usługowo-biurowa - 23 tys. m kw., hotelowa - 8 tys. m kw., magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw.

Teraz Nauta szuka inwestorów, chcących budować na tym terenie. Przypomnijmy, że będą oni musieli się zastosować do tworzonego właśnie planu zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje stworzenie w tym miejscu Gdyńskiego Waterfrontu oraz Nadmorskiej Strefy Prestiżu.

Na razie inwestowaniem w tym miejscu zainteresowanych jest dziewięć firm. Pięć z nich prowadzi rozmowy w sprawie części komercyjnej, natomiast pozostałe chcą inwestować przy budowie mieszkań. Termin składania listów intencyjnych mija 26 lipca, a pierwsze oferty, na razie wstępne, powinny trafić do zarządu Nauty do 31 lipca.

Czasu jest niewiele, ponieważ Nauta potrzebuje pieniędzy na wykup swoich obligacji od Agencji Rozwoju Przemysłu, które wyemitowała, aby uzyskać środki na zakup części majątku Stoczni Gdynia. Firma miała wykupić je do końca listopada 2011 roku za pieniądze uzyskane właśnie ze sprzedaży nieruchomości przy ul. Waszyngtona. Nie udało się to ze względu na brak zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wybrano ugodę, która przedłuża spłatę do listopada 2013 roku.

Szybkiej sprzedaży ma pomóc stworzenie w listopadzie dwóch spółek celowych: Nauta Północ i Południe.

- Dzięki temu tereny będące formalnie pod nadzorem administracyjnym Zarządu Portu Morskiego mogą zostać sprzedane bez obowiązujących przy takich transakcjach obostrzeń. Port nie będzie miał prawa pierwokupu, nie będziemy musieli konsultować się z Urzędem Morskim, ani prosić o zgodę Skarbu Państwa na dokonanie transakcji - wylicza Denusiak.

By wszystko mogło zostać pozytywnie zakończone potrzebne jest też uchwalenie planu zagospodarowania terenu. Prace wciąż trwają. W ostatnim czasie włączył się do nich Wojewódzki Konserwator Zabytków.

- Rozmawiamy na temat naszej koncepcji. Jest jej przychylny, dlatego liczymy, że ostatecznie zostanie ona zaaprobowana i będzie realizowana, oczywiście bez uszczerbku dla ważnych z punktu widzenia architektury nieruchomości - zaznacza.

Teraz w kolejce do podpisania listu intencyjnego czeka firma deweloperska Swede Center, która przymierza się do budowy 11-kondygnacyjnego biurowca i 9-kondygnacyjnego hotelu Marriott Courtyard. Budynki powstaną przy Basenie Prezydenta w Gdyni.

- To dobrze, że podmioty chcą współpracować. Liczymy, że dołączą się kolejni, w tym także PKP, gdzie jest nowa kadra menedżerska, dużo bardziej otwarta na rozmowy na temat chociażby Międzytorza - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Centrum Gdyni Miasto betonu i stali (1)

    • 23 3

    • Centrum Gdańska Miasto elbląskiej cegły

      • 8 3

  • tak, zamiencie port i stocznie w Gdyni w jedna wielka marine (1)

    a nabrzeza oddajcie deweloperom, na pewno sie uciesza, "warszawka" takze, tylko gdzie potem bedzie praca? co z gospodarka morska? odwracamy sie od morza, a Gdynia kiedys byla oknem na swiat...

    • 45 2

    • Oczywiście świat od tamtej pory się nie zmienił:

      Ludziska dalej emigrują tysiącami na amerykańskie prerie i pampasy sadzić kukurydze, śląski węgiel grzeje pół Europy, a Chińczycy i Koreańczycy nie maja czasu pracować, bo albo piją,albo się biją, albo palą opium. A statek jest najlepszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu.

      • 1 6

  • szkoda mojej wspaniałej Stoczni NAUTA (13)

    gdzie znam każdy jej m.kw. i nieskromnie się przyznam, że w jakimś sensie też przyczyniłem się do jej rozkwitu.
    Było minęło, czasu nie da się zatrzymać, a co gorsze go zawrócić.

    Ciesze się, że moje osobiste sentymenty i moich kolegów i koleżanek z czasów gdy byliśmy potęgą w gospodarce morskiej, stoczniowej, itd. będą choć w innym zakresie kontynuowane. Najważniejsze, żeby miejsce to dalej żyło dynamicznie i się rozwijało, a ładne budowle i drapacze chmur pięknie go uzupełniały. Osoba prezydenta gwarantuje, że będą miały większe znaczenie dla Gdynian i turystów niż najśmielsze wizje ich ojców.

    • 11 30

    • Miejski d*powłaz w akcji. (8)

      • 10 2

      • umiesz czytać??? (7)

        Jasno pisze gdzie pracowałem i się tego nie wstydzę, gdybym się nadmiernie chwalił osiągnięciami - OK mógłbyś mnie nazwać tak czy inaczej.

        Ale maleńki człowieczku, pewnie i twoje osiągnięcia, wykształcenie oraz pewna część ciała widać masz maleńką? Nie życzę sobie abyś(g..y)anonimie nazywał mnie jakiś Miejskim, bo nie jestem miejskim, wiejskim, wojewódzkim, .....

        Jeśli wyrażam tu swoją skromną opinie jest ona niezależna, bezstronna,... a tY ćwoku możesz jej nie czyatć. Bo nie jest dla totalnych głąbów

        - bez poważania

        • 1 12

        • Bezstronny (6)

          Dziś drapacze chmur nie są niczym specjalnym. Pełno ich wszędzie. Gdynia po prostu powiela zwykłe gawiedziowe gusty. I tak wiadomo, że miejsca takie przeznaczone są dla wybranych, jako kolejne lokaty kapitału. Gawiedź się cieszy, że ma beton i stal, do którego i tak nie będzie miała wstępu. No cóż, ludzie są głupi to niech mają.

          • 9 2

          • "drapacze chmur " (5)

            ludzie umieją liczyć:)) i obowiązuje TU rachunek ekonomiczny. Lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja ,.... a następnie materiały, wygląd i jeszcze parę rzeczy, ale trzeba być fachowcem aby to wiedzieć;))

            • 1 7

            • Bezstronny (4)

              Ludzie umieją liczyć, bo zalewanie betonem jest opłacalne, tak jak opłacalne jest wypalanie Puszczy Amazońskiej, karczowanie lasów, polowanie na słonie. Czysty rachunek ekonomiczny. I do tego nie trzeba być fachowcem aby to zauważyć.

              • 10 0

              • rusz międzynarodowe korporacje (3)

                myślisz, że da się?? Na ile dni stawiasz, że będzie u nas wisiał plakat Edwarda Snowdena?

                Świat zmierza ku upadkowi i już chyba nic nie jest w stanie to zatrzymać. Możemy tylko go spowalniać i wybierać mniejsze zło. Niestety już nie jesteśmy homo sapiens tylko homo konsumcjonis:((

                • 0 5

              • Bezstronny (2)

                Więc przyspieszmy ten proces i przyśpieszmy zabetonowanie Gdyni, wycinanie lasów i wymordowanie ginących gatunków.
                Wreszcie napisałeś coś logicznego. Dziwię się jednak tobie, że sam jesteś zwolennikiem niszczenia przyrody.

                • 0 0

              • ja"zwolennikiem niszczenia przyrody." (1)

                no chyba na głowę upadłeś? Już nawet nie chce mi się takich bzdur komentować:)))

                • 0 0

              • Z twoimi betonowymi wizjami

                jesteś takim sam przyjacielem przyrody jak Minister Środowiska ze swoim pomysłem obniżenia kar za wycinkę drzew. Same oksymorony.

                • 0 0

    • Stocznia Nauta (3)

      Wiesz co kolego powiem to tak to sa totalne głomby z tych władz i osoby co nie które tu się wpisują.Potęga gospodarczą własnie jest przemysł stoczniowy wystarczy tylko dobrze nim zarządząc a że u nas w rządzie same patałachy to efekt jest jaki jest naj lepiej sprzedać z prywatyzować problem się sam rozwiąże albo wybudować nastepne centrum handlowe a za jakie pieniadzę będą robić jestem ciekaw za zasiłek jak pracy nie będzie bo przemysł stoczniowy padł no weście ludzie troszkę rozumu do głowy wystarczy tylko chwile dobrze pomyslęc i Polska znów bedzie przodowała w budowie naj wiekszych statków i kontraktów napewno nie zabraknie.

      • 6 0

      • Ogri

        Polska na razie przewodzi w deweloperce, pustej kubaturze, oddawaniu ziemi. Choć oczywiście dla wielu internautów to wciąż za wolno.

        • 5 0

      • problem jest dużo szerszy jak Ci się wydaje, (1)

        choć oczywiście masz wiele racji. Problem jest w samym LIBERALIZMIE i polityce. I pokutujące zdanie"pierwszy milion należny ukraść..."
        Nie czas i miejsce, aby się tym tematem mocno i odpowiedzialnie zająć, bo jesteśmy też w pewnych kleszczach. Naprawdę, problem jest dużżżżoo większy.

        Wybieramy jak wybieramy, ale też nie mamy alternatywy:(((

        • 1 2

        • Beztronny

          Zawsze można wybrać mniejsze zło. Należy jeszcze dodać, że ludzie kochają liberalizm, oczywiście nie skrajny, pomimo, że go krytykują. Świadczą o tym właśnie wyniki wyborów.

          • 0 0

  • A wizualizacja tego cuda w infobotoksie już jest ?

    • 22 1

  • coraz lepiej widac ze w UM Gdynia ktos cierpi na glowe

    centrum handlowe w srodmiesciu??? to poprostu kompletne palanctwo.

    • 28 8

  • kiedy dogadacie sie żeby całkiem zasypać port w Gdyni (2)

    będzie więcej miejsca nad woda dla deweloperów ,przed aktualnym falochronem usypać prywatna plaże !!! .
    nie zdziwcie sie jak bez portu i stoczni Gdynia zostanie wioska lub dzielnica będzie to pierwsza w polce wioska z sołtysem w randze prezydenta

    • 40 4

    • Słaba szydera,wydrwigrosiku. (1)

      • 0 13

      • jesteś MISZCZ a nie

        mistrz....

        • 2 0

  • Ha , ha

    Powinni zbudować bardzo wysoką wieże i sobie z niej na glacę skoczyć , to by było coś , a nie jakiś tam kolejny supermarket. A pewnie i o parkingach z nowymi parkometrami pomyśleli

    • 20 1

  • Kiedy to będzie za 15 lat'''

    • 7 0

  • A czy Waterfront nie będzie konkurencja dla Riviera ?

    Co na to niemieckie fundusze emerytalne ? Jak prezydent wszechczasów pogodzi interesy zagranicznych inwestorów, a i kiedy mieszkańcy Gdyni bedą musieli sie wynieść z centrum, żeby zrobić więcej przestrzeni życiowej prawdziwym inwestorom ?

    • 22 2

  • Łoterfront Szoping

    uhaha ale czad :/

    był sobie port gdynia

    • 42 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane