• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Krzysztof Koprowski
7 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.

Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Czy wierzysz w wizualizacje urzędników, przedstawiające Drogę Zieloną jako przyjazną miejską ulicę?

Nie mogło być chyba lepszego prezentu dla gdańskich urbanistów i projektantów branży drogowej niż... korki w rejonie skrzyżowaniu al. Hallera i istniejącego fragmentu Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, czyli na przedłużeniu tunelu pod Martwą Wisłą.

Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.

Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.

W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.

Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.


  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Wizualizacje pełne fałszu

Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.

W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?

Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.

  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Jedyny parking naziemny narysowany zgodnie z prawdą. Warto zwrócić uwagę na niewielką liczbę aut na parkingu, jak i na samej drodze.
Znikające parkingi naziemne

Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.

Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.

Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją.
Jak najmniej przejść dla pieszych

Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.

Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska. Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.

Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce. Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego

Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska, czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.

Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska, przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz osiedla Tysiąclecia zobacz na mapie Gdańska, a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze zobacz na mapie Gdańska i resztę pasa nadmorskiego.

Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce. Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście

Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską zobacz na mapie Gdańska, która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.

To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki zobacz na mapie Gdańska będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.

Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania. Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską

Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.

Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny. Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych

Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".

Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych. Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych.
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę zobacz na mapie Gdańska lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska.

  • Proponowana zabudowa po lewej znajduje się na wąskim pasie terenu między Drogą Zieloną a ul. Dąbrowszczaków.
  • Plan zagospodarowania dla rejonu ul. Dąbrowszczaków naniesiony na mapę satelitarną. Nowa zabudowa musiałaby powstać w wąskim pasie terenu 010-85 zarezerwowanym pod "tereny obsługi transportu drogowego".
  • Przebieg Drogi Zielonej oraz powiązania jej poprzez tunel pod Pachołkiem z terenami na zachód od Gdańska.
Fikcyjna zabudowa

Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.

Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.

Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?

Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III. Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III.
Kto da się nabrać na wizję urzędników?

Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".

Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.

Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.

Miejsca

Opinie (560) ponad 10 zablokowanych

  • Pawełek właśnie łyknął 500 tys. za imprezkę dla 30 dzieciaków w parku

    Regana, a tego nie przepchnie?! No jak - przecież on wolnomyśliciel z kodu i PO. Najznamienitszy z narodu!

    • 21 12

  • Jak można było wybudować tunel (2)

    i nie dać alternatywy/możliwości przejazdu na odcinku Uczniowska - Przymorze. Najgorzej to w sumie jest od skrzyżowania Obr Wybrzeża/Chłopska w kierunku tunelu. Ciężko się wcisnąć w korek na Zielonej Drodze.

    Tyle lat budowano tunel i nie wymyślono nic poza tym. Co dalej???

    • 14 12

    • Wymyślono tylko celowo nie zrealizowano. Oby kolesiom żyło sie lepiej.

      • 3 4

    • No właśnie dają alternatywę.

      Nie da się wybudować wszystkiego jednocześnie.

      • 2 2

  • Co za chory film

    W obu znaczeniach.

    • 6 5

  • Z jednej strony czytamy o popularyzacji pojazdów hybrydowych (1)

    ekologii itp. Z drugiej - właśnie zafundowano nam zmasowany ruch samochodowy w pasie nadmorskim...... Jak to się ma do obecnych trendów ???

    • 26 15

    • Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby poruszały się po tej nowej ulicy pojazdy hybrydowe.

      Masz już taki, ekologu? Zainwestowałeś w nową technologię, przyjazną naturze czy wciąż jeździsz 20-letnim dieslem z zasłoną dymną?

      • 4 4

  • (8)

    Miasto robi tranzyt dla innych dzielnic kosztem mieszkancow Przymorza i Zaspy.

    Nie ma w tym logiki. Sa czyjes interesy. Ale nie ma logiki.
    Strasznie to smutne.
    Niech potem nikt nie bedzie zdziwiony, ze kolejni ludzie beda uciekac na obrzeza Trojmiasta, bo nie da sie mieszkac w takim halasie i smrodzie.
    A ci ludzie beda chcieli wjechac do miasta samochodami, bo komunikacja lezy odlogiem i jest niedowinwestowana.
    I tak kolo sie zamyka.
    Dalej miliardy ida w transport samochodowy, a nie publiczny.
    Halas narasta, ludzie uciekaja i tak w kolko.

    • 37 27

    • nie chrzań (6)

      Mieszkam przy Opata Rybińskiego. 20 lat w spalinach, a ty masz czelność pisać że mieszkańcy Przymorza i Zaspy są jacyś lepsi????

      • 20 22

      • (2)

        Czyli mi jest zle, to niech innym tez bedzie zle??
        To twoje rozwiazanie?
        Nalezy zniszczyc wszystkim rowno?

        Nie, nie sa lepsi, ale dlaczego ma byc cos niszczone? Moze nalezy wszystkim polepszyc, a nie jednym polepszac kosztem innych. To jest idiotyzm!!
        To jest tylko zamiatanie brudu pod dywan.

        • 18 16

        • z kretynami się nie dyskutuje

          • 18 2

        • Dzień Świra

          Pamiętasz modlitwę Polaka z dnia świra?

          • 0 1

      • (2)

        Opata Rybinskiego... krotka ulica z niewielką liczbą mieszkańców ma zyskać lepsze życie kosztem ponad 100 tys. mieszkańców Zaspy i Przymorza

        • 15 19

        • A ile samochodów posiada te 100 tysięcy mieszkańców Przymorza i Zaspy? (1)

          Może niech się hipokryci sami przesiądą najpierw na taczki?

          • 16 8

          • Dokładnie - ilu mieszkańców Przymorza czy Zaspy jedzie do z Osowy przez Oliwę?
            A ilu mieszkańców Oliwy jedzie przez Zaspę do tunelu?

            • 13 4

    • Mieszkańcy Przymorza i Zaspy nie mają samochodów?

      • 14 3

  • Biuro Rozwoju Gdańska (2)

    BRG jest instytucją bardzo szkodzącą miastu i powinno być rozwiązane po dyscyplinarnym zwolnieniu pracowników w celu uniknięcia wypłaty odpraw. Kierownictwu należy wytoczyć proces i domagać się odszkodowania za niszczenie miasta.

    • 26 12

    • Jakis czas temu czytalam wywiad z szefowa BRG i niestety ona jest bardzo pro-samochodowa.
      Rowery, komunikacje publiczna uwaza za jakas przemijajaca mode.

      • 15 1

    • a na ich miejsce

      FRAG i reszta spółki i wtedy będziemy mieli Nowy Jork

      • 2 1

  • a ja proponuję wszystkim co mają rejestrację z poza granic Wolnego Miasta Gdańska wprowadzić opłatę administracyjną 100 pln/dziennie

    • 16 9

  • za a nawet przeciw

    • 3 2

  • (6)

    Szanowni mieszkańcy pasa nadmorskiego. Nie widzicie że teraz ruch samochodowy rozlewa sie na każdą ulice Przymorza? Nie lepiej ten ruch ukierunkować w jedną drogę która szybko i sprawnie wyprowadzi ruch z Przymorza? Zobaczycie wtedy że ruch znacznie spadnie na Pomorskiej, Piastowskiej, Jagielońskiej itd.
    Droga Zielona jest potrzebna - co coraz bardziej będziecie się przekonywać po otwarciu tunelu - i to po dwa pasy w każdym kierunku. Dla tych co twierdzą że będą odcięci od parku (bo to chyba jest największy problem), wystarczy zagłębić trasę na ok, 3 metry i zrobić szerokie przejścia nad drogą ( coś tak jak na Monciaku w Sopocie nad ich "tunelem".- i proszę, nie dajcie się wciągnąć w histerię którą propaguje Pan Koprowski który nie jest obiektywny i wciąga Was w rozgrywki FRAGu.

    • 39 36

    • (3)

      chcialbys isc do parku, przy tranzytowej 4-pasmowce???

      • 19 17

      • (1)

        Nie przeszkadza mi to.

        • 17 11

        • bo nie chodzisz do parku ?

          • 8 13

      • Do parku najbardziej chciałbym być niesiony w lektyce.

        Pośród zwieszającego się kwiecia, ptasich śpiewów, porykiwania krów i swojskiego zapachu obornika.

        • 8 3

    • (1)

      Nie WYprowadzi tylko DOprowadzi. Na tym m.in. polega problem.

      • 2 4

      • Ale Ty tez szybciej wyjedziesz. Zarówno na Warszawę jak i na Szczecin

        • 2 1

  • kkoprowski

    Weź się do roboty.

    • 34 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane